Alpkitiltä tulossa suht kevyt 2h teltta:
https://www.alpkit.com/products/ordos-2
Printable View
Alpkitiltä tulossa suht kevyt 2h teltta:
https://www.alpkit.com/products/ordos-2
Aika edullinen ~kilon teltaksi kyllä! Aika hyvä kaveri saa se toinen nukkuja tuossakin olla :)
edit: ↓ no juu tosiaan, omassa 2h Voimaliskossa jalkapäässä 90cm ja pään puolella 115cm, eli onhan noi Ordoksen tilat ihan luksusta(!).
Eihän tuo kahden hengen versio lattia-alaltaan ees pieni ole. Mun -80 luvun Fjellu CampQ2 omaa leveyttä 120 cm. Toisaalta ei nukkujatkaan kovin kookasta porukkaa ole olleet...
Tuo Ordos näyttää ihan kuivan kelin teltalta. Jos ei ole typoa niin pohjan vesipilari on 1200 mm. Voi olla aamukasteesta jo persukset märkänä.
Eiks sitä yleensä oleskella kuitenkin makuualustojen päällä. Vesipilariarvo ei mua huolestuttaisi lainkaan, mutta 20D kankaan kestävyys kyllä jonkun verran epäilyttäisi (Esim MSR käyttää samaa kangasta Hubbalaisten päälikankaissa). Vaikka tota luokkaahan noi kevyttelttojen pohjat alkaa olemaan..
Nyt mennään ihan muistikuvilla, mutta olisikohan ollut niin, että 1300 milliä oli aikanaan joku sakemannien lanseeraama vedenpitävyysraja. Noista ultrakeveistä teltoista ei ole kokemusta, mutta se on ihan totta, että hyvä makuualusta tosiaan hoitaa sen vesieristyksen alapinnassa. Vaan kun pussista nousee niin on se kertakaikkisen vittumaista puuhaa touhuilla kun teltan pohja on märkänä ja ohueen pohjaan kyllä saa reiän aikaan todella helposti. Kannattaa ainakin olla todella tarkkana, mihin teltan pystyttää ettei puhko moista immenkalvoa...
Tuolla merellä meloessa tullut mieleen että pitäskö alkaa käyttää jotain pressuu tai kangasta teltan alla pohjan suojana kun yleensä teltta jossain kallioilla ..
Joihinkin telttoihinhan sai ihan tehtaan tekemän lisäpohjan toisaalta kun aikansa käyttää niin kuluu ne vankemmatkin pohjakankaat.
Minulla on lisäpohjana pala Tyvek-kangasta. Halpaa ja kevyttä.
Sanovat, että ylimääräinen maavaate vähentää kosteuden kertymistä teltan sisälle etenkin suurella etuteltalla varustetuissa malleissa. Onhan se loogista kun kostea maa on eristetty pois, niin se auttaa. Painosta ja pakkaustilavuudesta riippuu kannattako maavaatetta kantaa. On hölmöä investoisa johonkin ultrakevyeeseen telttaan ja sitten suojella sitä saman painoisella avaruuslakanalla tms. Toisaalta, jos osalla retkistä telttaillaan auton vieressä tai viedään kamoja kajaakissa, niin on hölmöä antaa silkkipaperin ohuen teltanpohjan hinkkaantua seulaksi kivikossa. Makuualustan alle syntyy yllättävän kova paine ja ite olen monesti aamuisin joutunut ihmettelemään huomattavaa märkyyttä teltan pohjalla, vaikka alla oleva maa/nurmikko on ollut periaatteessa kuivaa.
Mitä raati sanoo siitä että pitää alustaa teltan alla? Mun Zephyros on about alustan kokoinen muutenkin. Perinteinen alusta mulla tietty, pumpattavista en tiedä mitään.
Pitäisiköhän huolestua siitä että kukaan ei tohdi kommentoida mitenkään tätä hyväksi havaitsemaani keinoa teltan suojaamiseksi...
Helpottaisiko muutama valmis vaihtoehto?
-hitsi, en olis itse keksinytkään tuota! Avesommia! Palluroita artzille!
-hitsi, tuota en kyllä olis ikinä uskonut kenenkään tekevän!
-hitsi, mikä nuija! Väärä alusta, väärä teltta. Nuija! Hanki widdu cyclo-sinkula-muu muu pyörä, senkin läski!
-hitsi, jotain muuta! Mitä?
:rolleyes: :seko:
No, jos alusta on maassa, se kastuu ja kun rullat sen, niin molemmat puolet on sen jälkeen märkiä ja möhnässä. Kokeilemalla selviää, onko tuolla todellista merkitystä.
Jos/kun alustan yläpinta on yön jälkeen kuiva ja alapinta märkä, alusta kannattaa taittaa puoliksi niin että märät pinnat ovat vastakkain. Ulos jää siten kuiva puoli, ja niin alustan voi rullata tai taitella haluamallaan tavalla yläpinnan säilyessa kuivana.
Käytän alustaa aika lailla kelistä ja liikkumistavasta (pyörä/patikka) riippumatta silloin kun lapset ovat mukana reissussa. Silloin telttana Hilleberg Nallo 4 GT, jossa just tuo Juhan (Jokila) mainitsema suurehko eteinen. Lasten kanssa kun siellä teltassa oleilua tulee joka tapauksessa enemmän kuin pelkkä nukkuminen, niin alusta tekee siitä oleilusta mukavamman.
Hah .. Lidlin 2€ tuulilasin suoja olis varmaan hyvä alusta .. 100x120x146cm ja 197cm "siipien väli" painoa 100gr toinen puoli alumiinia toinen pehmeää paksuus millin.
Mulle ei noi mitat ihan auenneet mutta tuommoinen saattais olla erinomaisen hinta,laatu,painon omaava makuualustan suoja maata vasten laavu tms yöpymisen. Tai teltan eteiseen.
Nuo isolla absiidilla eli eteistilalla varustetut tunneliteltat sopivissa tuulikeleissä tai oikein tyynessä ovat aika kosteita. Sieltä eteisen paljaasta maasta kerääntyy kohtuu paljon kondensoituvaa ja jollei päätyräppänöistä tuuli käy niin tippasee ulkoteltan sisäpinnalta ja jopa sisätelttaankin tiivistyy kosteutta yllättävän paljon.
Alustoista. Meillä on ollut oikeastaan aina käytössä tunnelitelttoja, mutta eipä ole tullut itselle mieleen levitellä absidiin mitään erityisiä oleskelualustoja (lapsillekaan), poislukien tietysti koirien nukkumapaikat.
Jos siellä tai ulkona yleensäkin on istuskeltu niin sitä varten on omat henkilökohtaiset perseenaluset eli periaate on se, että jokainen vastaa itse siitä, että omat varusteet pysyy kuivana. Ihan kumisaappaan kokoisena ainakin meidän kakarat oppi, että jos istuu märkään niin perse kastuu ja nopeasti hoksasivat, että kannattaa laittaa alunen ennen kuin istuu. Antaa istua muutaman kerran ahterin märäksi niin kyllä se oppi menee perille. Semmoiset reisitaskuun mahtuvat, taitettavat aluset jokaiselle vaan mukaan.
Olen toki itsekin kanniskellut noita teltanalusia (ja vaikka sun mitä muutakin) mukana, mutta ajan saatossa todennut touhun jotakuinkin turhaksi. Kun käyttää hetken aikaa enemmän telttapaikan katsomiseen ja alustan raivaamiseen niin ei tarvitse jännätä reikiä. Toki, jos on tiedossa joku extreme-maasto niin sitten, mutta itsellä ei semmoisia pelkoja ole kun en vuorten rinteillä tai louhikoissa telttaile.
edit. Nyt kun luin tuon artzin kysymyksen:
Itse en ole kyllä koskaan nähnyt pumpattavaa TELTAN alusta... Ilmatäytteinen makuualusta on toki itselläkin.Lainaus:
Perinteinen alusta mulla tietty, pumpattavista en tiedä mitään
Vähän ehkä jo off-topic, mutta... Alustan(kaan) suhteen tuskin on yhtä ja ainoaa oikeaa toimintatapaa. Jokainen taaplatkoon tavallaan, ja on vain hyvä että kukin löytää sen itselleen sopivan käytännön. Eri oloissa ja eri kokoonpanoilla reissatessa itselläkin on erilaisia käytäntöjä. Sillä ei ole mitään väliä miten muut toimivat, mutta on hyvä että tuodaan esiin erilaisia toimintatapoja ja funktioita, joista kukin voi vaikka halutessaan kokeilla. Itse olin grammanviilaaja joskus 10 vuotta sitten, mutta nykyään (lasten kanssa) eräät mukavuustekijät menevät edelle. En koe, että on juuri väliä esim. painaako rinkka vaeltaessa 20 kg vai 22 kg. (Niin ja tuo Nallo 4 GT:n alusta painaa noin 600 g.) Telttaillessa telttapaikan valinnalla ja tunneliteltan kyseessä ollessa myös suunnalla (tuulen suhteen) on kyllä tosiaan iso merkitys. Tuo Nallo kerää kyllä heikoissa tuulissa kosteutta sisäkattoon alustaa käytettäessäkin, kun neljä viettää yön sisuksissa.
Erityisesti tunnelitelttaa pystytettäessä tuo tuulen suunta tärkeä, muuten tulee varmasti ilmastointiongelmia sopivilla keleillä. Absidissa saattaa olla kuivumassa märkää vaatetta niin matalapaineella/sateella ei voi oikein välttyä siltä, että kosteutta tiivistyy johonkin, mutta ainakin itsellä nuo ongelmat on pysyneet aika hyvin kurissa. Vähän on tarvittaessa laitettu ilmastointiaukkoa nostamalla teltan reunaa absidin puolelta tms. jotta saadaan ilmaa kiertämään jos tuulen suunta muuttuu.
Mukavuustekijöistä tuli mieleen, että esimerkiksi omaan Kaitum 3GT:een ei kolmatta nukkujaa oteta kuin pakon edessä. Tosin yksin/kaksin noita reissuja pääosin nykyisin tehdäänkin, mutta silti - näin vanhemmiten on oppinut arvostamaan tilaa. Eikä itselläkään haittaa vaikka heittäisi alustan tai pari lisää 906:n kyytiin, ekstrapainoon ei homma kaadu kun vehkeet ei muutenkaan ole gramman päälle. Yleensä vaan ne varusteet joita ei tule käytettyä/tarvitse karsiutuvat pikkuhiljaa pois. Avaruuspeitteet ovat hyviä - menevät pieneen tilaan, kevyitä ja edullisia.
Se vaan tuulen suunta saattaa vaihtua yön aikana ja kukapa sitä vaelluksella kaikkia ennusteita tietää. Perinteinen kupoliteltta ja räppänät siellä katossa on minusta oikein hyvin tuulettuva, lämmin ilma kun nousee ylöspäin.
Monen sortin teltaa sekä louevaatetta kokeiltuani polkaisin ompelukoneen käyntiin. Nyt minulla on kolme eri kokoista kotaa.
Pysyy pystyssä yhdellä keskisalolla (sisäkkäin meneviä alumiiniputkia), kangas reunastaan (sisään ommellulla tukinarulla vahvistettu) maahan naulattuna. Valmiita vastaavanlaisia saa kaupastakin, jos ei askartelu kiinnosta.
Painot keskisalkoineen ja maakiiloineen 3-5 kg.
Pukeutuessa pystyy seisomaan, ja keskelle voi virittää nuotion, tai kaasukeittimen. Vaan kosteusongelmaa ei poista, ellei pidä tulta läpi yön.
Kylmän yön jälkeen seinään ei parane koskea, tai saa saman tien aamusuihkun.
Oviaukon kangas ja/tai hyttysverkko suljetaan kuudella supermagneetilla. Savuaukkokin on syytä kattaa hyttysverkolla silloin, kun ei tulta pidä.
Ei sovellu tuulisille paikoille. Suurimmassa versiossa on ulkopuolella tukinarut, joilla voi tuulessa (yrittää) ulkopuolelta kiristää seinää suoremmaksi.
Sisäpuolella samat kiinnitykset toimivat kuivatusnaruina. Kun ovat yläosassa, niin nuotion lämpö paremmin savustaa ... öö .. eikun kuivattaa varusteet.
Kuvia en nyt saanut mukaan. Joskus on onnistunut, vaan en muista miten.
Tekstiin raahattu kuva antaa ilmoituksen:
- The text that you have entered is too long (297917 characters). Please shorten it to 10000 characters long.
Että se siitä. Kuvitelkaa!
Netin kautta kierrättämällä, linkillä Picasasta näyttää toimivan.
Protestoin tätä käytäntöä, koska ilmeisesti KUN minä poistan kuvat Picasasta, niin ne häviävät foorumiltakin.
Käyttäjäystävällisyyttä olisi kuvien raahaaminen omalta koneelta tekstin sekaan, ja kuvien säilytys foorumin tietokannassa.
Kuvassa suurin, 3-4 hengen kota Karigasniemen Ailiggaalla.
https://lh5.googleusercontent.com/-0...iliggaalla.jpg
Keskikokoinen 2-3 hengen kota Ahvenanmaan pyöräretkellä.
https://lh6.googleusercontent.com/-Q...C3%A4retki.jpg
Tänään tilattu MSR Hubba Hubba NX "äksäksällän "ystävämyynnistä hintaan 261,- Nyt on kyllä hinta kohdallaan.
http://www.xxl.fi/outdoor-era/teltat...100413_1_style
Pienistäkin kuvista päätellen Joukon kodasto vaikuttaa asialliselta käsityöltä, on vaan hienoa että ihmiset tekevät tarvikkeita itse. Siinä syntyy aika erilainen suhde materiaan... Itse ehkä liiankin piintynyt uskomukseen, että kangasmajoitteen pitää jännittyä hyperboliseen muotoon, eli ns. satulapinnaksi, ettei nappaa tuuleen.
Toisaalta kaikenlaisissa puolijoukkueteltoissa on tullut nukuttua tuulisessa saaristossa ihan hyvin, mutta niissä kangas onkin vähän rajumpaa, ja niissäkin yläosa on ihan "oikeaoppisesti" jännitetty. Sen sijaan sitä nelikulmaista +30m2 kokoista pressukatosta emme enää aamulla löytäneet...
Edelleen harkisten keväämmälle tämän teltan tilausta:
http://www.sh24.de/jack-wolfskin-gos...m_campaign=PSM
Outoa, että kyseistä telttaa myydään hyvin harvassa paikassa. Etenkin uudistettua mallistoa, jossa on nuo vähemmän ankeat värit. Vanhaa ruskeanvihreää löytyy sieltä täältä.
Gossamer on sitten erittäin matala teltta, siinä ei 173 koollakaan mahdu istumaan.
Juu, näin olen käsittänyt. Mutta uskoisin että hermot kestävät ryömimisen, on treenattu muutamissa ≤30-jalkaisissa purjeveneissä jne. Sehän siinä on että ruoka pitää valmistaa jossain muualla, tai sitten sateella syödään sadesään ruokaa. Itsellä on pituutta se 189cm ja Gossamerissa on pituutta nukkujalle enemmän kuin monissa muissa 1 hengen teltoissa.
Iän myötä sitä tulee kömpelömmäksi sekä mukavuudenhaluisemmaksi. Kun minua alkoi ryömimiset nyppimään, niin päätin siirtyä tilavampiin majoitteisiin.
Toinen syy oli sääennusteet. Parisenkymmentä vuotta sitten niihin ei voinut luottaa, kuten nyt. Kun reissussa kasteli itsensä kunnolla, niin olihan mukavaa pystyä vetimiään kuivattelemaan. Onnistuuhan se toki joissan teltoissa, keittimien lämmöllä.
Kolmas syy oli pidemmät huonon sään jaksot, jolloin maadoittui teltassa makoilemaan. On se toista lököillä toisella kyljellään, katsella nuotiota ja paistaa tikun nenässä makkaraa, kuin vain katsella nenän yläpuolella olevaa kangasta, ja kuunnella sateen ropinaa siihen.
Tällaisia ongelmia on vain pehmoilla. Kunnon kuntoilija kulkee, eikä säätiloja taivastele.