Jos pysyt UST tai tubeless ready renkaissa ja kehissä, ei pitäisi olla ihmeempiä ongelmia.
Printable View
Jos pysyt UST tai tubeless ready renkaissa ja kehissä, ei pitäisi olla ihmeempiä ongelmia.
Niimpä. Kaikki ongelmatapaukset ovat kevyitä ei-tubeless käyttöön tarkoitettuja, ns. tavallisia renkaita.
On paljonkin järkeä. Hyvät puolet on lueteteltu tässäkin topicissa jo montaaaa kertaaaa...
Jos itsestä tuntuu, ettei halua ruveta moiseen hommaan niin kannattaa muistaa, että se ei edelleenkään ole pakollista. Sisureita saa käyttää, sanotaan kai raamatussakin :rolleyes:
Nii... renkailla on niin paljon muitakin ominaisuuksia kuin paino.Lainaus:
Taitaa mennä paino kuitenkin light sisureiden kanssa aika lähelle
Pääasia, että harrastaa :DLainaus:
...pirun paljon enemmän työtä ja vaivaa.
Itse koen, että sisureiden kanssa on enemmän vaivaa. Jokaisen oma valinta toki.
Aikas moni asia elämässä kuullostaa hankalalta ennenkuin itse kokeilee. Vaikkapa autolla ajo, lentopallo, uiminen, naiminen, kiinteistönvälitys... jne jne :rolleyes:Lainaus:
...Veikkaan että ensikertalaiselle voisi olla aika hankala homma...
Ei kannata teettää muilla, IMHO. Menee järki hommasta.Lainaus:
Mitä pyöräliikkeet mahtaa hommasta pyytää?
Kai tossa on viemärimiehellä pointtinsa. Ei mulla ole koskaan maastossa sisuri hajonna* enkä niistä mitään vaivaa ole kokenut muuta kuin että ustin kanssa joutuu sisuria kantamaan mukana siinä missä sisurin kanssa riittäis paikkarasia. Mut ei siinäkään eroa kun mulla on silti aina molemmat lottovoiton varalta.
Mut jotenkin se fiilis on vaan parempi ustina. Tai melkeen ustina, onko toi joku mavikuen juttu kehissä, en tiejä. Pikkasen pienemmillä paineilla tulee ajettua ja se selittänee ison osan. Vähän toi 2,4" isobetty on 819:n päällä "eloisa", mutta flown päällä roteva. Eipä tuo mikkään mUST-juttu ole, mutta eiköhän noita tule jatkossa suosittua. Vähän niinku, mutta ei yhtä paha, kuin joku 20mm etuakseli.
*) viime kuussa aloitin maastopyöräilyn ja kohta kymmenen ajokertaa jo takana
Kysyin tätä siksi että tulossa kevyemmät kiekot ja tavoitteena saada pyörästä painoa pois ja eikös nuo tubeless kumit taas ole painavampia.Menee taas se kiekkojen keveys hukkaan,jos renkaat painaa 20% enemmän ja muut ominaisuudet ei kiinnosta :)
Mulle riittää ihan hyvin nykyisten sisurillisten renkaiden ominaisuudet ja haen vain painonsäästöä.Nämä tulee rospuutto kauden käyttöön,kun maantiepyörällä ei ajelut onnistu ja maastoajoa ei varmaan ole kuitenkaan kovin paljon ja samoilla paineilla mennään tiellä ja maastossa.
Mä lyön cyclocross kortin pöytään!
Luin nyt koko topicin läpi ja kyllä mä taidan kiltisti pysyä sisureissa vaan.Crossari oli ja ei sillä oikeesti maastossa mitään tee,muuten kyllä hyvä yleispyörä.Hyvä topic kuitenkin ja vahvisti ajatuksiani :)
Onnistumisen lisäksi ongelma, topicille uskollisena.
Seuraavan päivän iltavuoro ajoi ottamaan yön projektiksi tehdä jäykkäperä-Kuution ensiasennuskiekoista tupelekset. Kehät: Sun EQ23 ja nakit Racing Ralph ja Nobby Nic, molemmat 2011 EVO-versioina (jostain luin, että ovat paljon tiukempia, kuin edellisvuotiset). Stanin Standard Kit tarvikkeina.
Ekana yrityksenä jätin Schwalben sinisen nauhan Stanin nauhan alle. NN ei vaan noussut Clas Ohlssonin tornipumpulla, oli sielua eli ei. Vahvaa saippualiuosta liukkarina. Oli kohtuu jäykkä saada vanteelle, btw. Rengasmuovi pakollinen, sanoisin.
Takakiekon kanssa kokeilin sitten ilman sinistä nauhaa, yhdellä kerroksella Stanin keltaista teippiä ja Stanin nauhalla. Testasinpa piruuttani pumppailla ilman liukkaria ja hups, sinnehän se nousi. Ehkä ei ihan täysin kohdilleen (muistakaa ihmiset se liukkari kuivissa paikoissa!), mutta ilmat pysyi miten kuten sisällä! Annoin teipin asettua paineen alla sen ajan, kun ähräsin vielä etukiekon ja NN:in kanssa teippisysteemillä, tuloksetta. Sitten Ralli-Ranesta ilmat pois, liukkaria, kuupalla puolisentoista mittaa litkua, kolmisen baria painetta ja ravistelu/makuutusprosessi käyntiin ja parin käännön jälkeen tiivis.
Huomenna testaamaan ja etukiekon kanssa sitten huoltsikalle ähertämään :)
Tarina löytyy kuvitettuna G+:sta: July 26, 2011 - Turning Tubeless (11 photos)
P.S. Ei ollut asennusolutta, höh:
https://lh3.googleusercontent.com/-o..._I/s576/07.jpg
Toi vanne on aika leveä standardinauhalle. Mulla oli vaikeuksia saada sama nauha istumaan tarkasti 2mm kapeammallekin, piti laittaa 2 kierrosta teippiä ja normaali vannenauha sen standardinauhan alle ennenkuin oli mitään saumaa saada vanhempi nobby nousemaan. Vissiin suositellaan käytettäväksi Rhyno -rimstrippiä 21mm vanteille.
Olipahan helppo käyttöönotettava tuo X-king protection.
Eilen laitoin juuri ennen lenkille lähtöä litkut, eikä paine pudonnut lenkillä ollenkaan. Tänään töissäkin on vielä kaikki ilmat sisällä. Kaikkia kumeja on tähän mennessä saanut parin ekan lenkin ajan vähän täytellä välillä ennen kuin ovat kyljet kokonaan tiivistyneet. Tiedä sitten kuinka paljon oli merkitystä sillä liukkaan sisäpinnan poistolla.
Toivottavasti tämä myös kestää takarenkaana meikäläisen ajoa.
Käyttämäni proseduuri:
- Liukas vettähylkivä pinta sisältä pois. Kokeilin aineita mitä sattui löytymään. Shimanon rasvanpoistajaspraytä ja mitä lie sytytysnestelitkuja pyyhin sinne. Liukkaus hävisi ja pesu päälle.
- Renkaan reunoille tiskivettä ja maksimipaineilla sisäkumin kanssa vanteelle. Tarkistetaan suoruus.
- Nukutaan yön yli.
- Renkaan toinen reuna irti ja sisuri pois ja tubeless venttiili tilalle. Reuna kostutetaan tiskiainevedellä.
- Irrotettu reuna alaspäin vanne ämpärin päälle makaamaan ja tavallisella jalkapumpulla 2 bar painetta. Tarkistetaan suoruus.
- Paineet pois ja kaks kippoa Stanin litkua sisään venttiilistä
- Pumpataan vajaa 2 bar painetta ja kaksi ohjeen mukaista ravistelukierrosta ja 5 min ämpärin päällä makuutusta kummallekin kyljelle.
- Ajoa.
Mielestäni taas tuo Stanin standardinauha ei ollut turhan vaikea saada istumaan. Pyörittelin kiekkoa haarukassa ja jos jostain paikkaan ei ollut ihan nätisti ja keskellä, niin hieroin rengasmuovilla sen kohdilleen. Racing Ralph:han nousi ihan heittämällä tornipumpulla, ja Stanin nauhan alla ei tosiaan ollut kuin yksi kiekka Keltaista Teippiä (TM). Kyllähän tuo Stanin sivuillakin mainitaan standardikitin tuotetiedoissa tuo EQ23.
Tämäkin vahvistaa havaintoa, että Schwalben 2011 EVO-kumit ovat paljon tiukempia, kuin 2010-versiot. (En tosin tiedä, oliko mjh:lla kuinka vanhat Nobby Nicit nostettavana ...Kuution teräspantaiset ensiasennus-Schwalbet on niin löysät, että ne saa jopa helposti pois vanteelta ilman rengasmuoveja.)
Mutta siinä NN:stä: käväisin huoltsikalla ja humps! Helppoa oli senkin kumin kanssa. Ei paljon kuplinut. Yksi n. minuutin makuutus kummallakin kyljellä ravistelujen kera, niin se oli siinä.
Contin GP4000 ei tiivistynyt sitten *piip* millään, kyljet puhalsi kuplavaahtoa ja logon reunat vuosi suhinan kera. Litkujen poispesu vanteesta ja renkaasta ja talkin kanssa lateksikumi takasin.
Huollan fillaria kunnolla Lapin reissua varten (iskarikin oikein Fillariosassa ja kiekko Ajomiehellä) :p.
Siksipä pesin fillaria brittien lemmikillä, Muc-Offilla, kunnolla renkaatkin ja yllätti, että Muc-Off liuottaa jo jähmettyneen Stanin litkun :eek::seko: Kerran jo kunnolla tiivistynyt NBX alkoi kuplia kyljestä ja vanteen ja renkaan välistä. Vai kumiko tuossa "suli"?
Saapa nähdä onko aamulla renkaissa ilmaa.
Tuon saman efektin saa kyllä ihan normaalilla pesuaineellakin aikaiseksi joillain renkailla.
Olisitko sitten uskaltanut ajaakin sillä jos olisi tiivistynyt?
Se siis oli ihan tavallinen maantie-avorengas? Eikös se ole vähän uhkarohkeaa vedellä semmoisia tubelessina kun ei niitten reunoja ole suunniteltu pysymään vanteella maantiepaineilla? Kiva sitten kun pullahtaa eturengas vanteelta kurvissa. :eek:
Mä en ainakaan uskalla ruveta kokeileen noita. Hutchinsonin road UST:tä on käynyt mielessä kokeilla Ksyriumeissa, mutta en ole jaksanut kun ei ole vielä yhtään maantierengasrikkoa tullut lateksisisureilla 8 vuoden aikana. :D
Eikös Stanin litkupurkissakin sanota maksimipaineeksi 40 psi?
Ohjeethan luetaan vasta äärimmäisessä hädässä:DEmpä tiiä, ehkä en olis pihasta lähteny koska se litku muljahteli ja pomputti sen verran iloisesti siellä kumin ja vanteen välissä vaan tulipa kokeiltua tuokin ja havaittua ettei kannata.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti kh74 @ pöhkö yritelmä
Tuli sitten jotain läpi Rocket Ron UST kumista. Ja tietenkään en ollut litkuja laittanut. Kohta laitan.
Kun noihin kumeihin tulee kylkiin naarmuja ja viiltoja, nii voiko niitä paikkailla varmuuden vuoksi jollain?
Siis. kumissa on sen näkönen nirhauma, että jos osuu vähänkin samaan kohtaan, niin hajoaa varmasti.
Minä olen paikkaillut Rocket Ron USTien kylkiä sisäpuolelta sisäkumipaikoilla. Eihän se kudosta korjaa mutta mun paineilla pitää ilmaa.
Pitää sitten putsata ja hioa se paikan kohta vähän tavallista huolellisemmin.
Hyvin ja helposti palvellut tubeless-rokettironi antautui seikkailussa, ja jouduin Schwalbe Nobby Nic TLR:n omistajaksi. Pitipä kokeilla. Vanneksena Crossmax ST.
Nousihan se, mutta sairaasti piti liukastaa ja pumpata. Kamalat napsaukset päästi mennessään, kylppäri meinasi ratketa. Sitten alkoi kuplinta. Kyljissä reikää siistissä rivissä. Kaksi kuupallista piti Stanin litkua holvata, että pihinä asettui.
Lopputulema: Schwalben TLR eli Tubeless Ready tarkoittaa Tubeless ei-kovinkaan-Ready.
En ole ihan varma viitsinkö kevennellä kisakiekot rokettironin TLR-versioilla.
Oliks se noppynikki pakasta vedetty vai jo ajettu yksilö?
Mulla on ollu / on viime syksyn jälkeen ainakin 5 eri Schwalben TLR- kumia, myös yks NN ja jokainen noista on pitäny ilmat
ust-vanteella tai teipatulla normivanteella ilman litkujakin ja tiivistyny kerralla ilman kikkailuja. Eikä tuo oo muuks muuttunu,
vaikka kumeja on vaihdeltu vanteilta toiselle.