Mulla on melempia. Aika samanlaiset renkaat kyseessä. Ice Spiker ehkä aavistuksen vakaampi lumessa.
Printable View
Mulla on melempia. Aika samanlaiset renkaat kyseessä. Ice Spiker ehkä aavistuksen vakaampi lumessa.
Joo, semmoset löytyy kanssa. Rullaavuus on tiellä huonompi, mutta lumessa ei rullaavuurella ole juuri merkitystä. Ne painaa tietty kilon, mutta ei silläkään ole hangessa merkitystä.
Pito ja hallittavuus sen sijaan ovat ihan eri tasolla. Irtolumessa ja umpihangessa Litet on huomattavasti paremmat (=nopeammat). Extremet ja WXC:t jää sutimaan ja hakemaan selvästi helpommin.
Ainoiksi nastarenkaiksi en ehkä suosittelisi ainakaan eteläsuomen talveen. Ne kelit, joissa noista on oikeasti iloa on nykyään aika harvassa. Mutta, jos käytössä on useampi maastopyörä tai kiekkopari (tai jos asuu lumisella seudulla), niin suosittelen.
Itselläni on myös edessä nastorenkaiden hankinta, tosin hybridiini. Maasturissa on alla Nokian 294 Extreme 29, joihin olen ollut erttäin tyytyväinen http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif
Mutta tuollaiset nakit ei vaan mahdu pyörimään hybridissä, valitettavasti... Mutta kummalla seuraavista pääsisin mahdollisimman lähelle samaa suorituskykyä pitoa preferoiden siis:
Nokian Hakkapeliitta W240
vai
Schwalbe Marathon winter?
Jos pitää saada maksimipito loskassa ja muutenkin, niin sitten 240. Marathon Winterillä on taipumus kiemurteluun epätasaisella alustalla, 240 menee suorempaan. Rullausominaisuudet yllättäen toisin päin. Tänne etelään molempia kokeilleena on cc:ssa alla Marathon Winter. Puurokelit ajan maasturilla.
On jo varmaan ketjussa mainittukin, mutta kerrataan: Continentalin Nordic Spike on hyvin lähellä Nokian Hakkapeliittaa. Hinta on kuitenkin jonkin verran halvempi, esim.Bike24 myy alle kolmen kympin.
Ensikokemukset märällä asfaltilla Shwalbe Ice Spiker Pro edessä ja takana 304 mallista. Rullaavuus yllätti positiivisesti kun painetta +3 bar.
TODELLA miehekäs rutina lähtee ko laittaa asfaltilla menee, et kyllä käänty ihmisten päät ;)
Tänään kuitenkin matka jatkuu vielä kesärenkailla, kun kerran talvea vielä täällä turussa näy. Lyhyessä työmatkassa kiinnostaa eniten turvallinen matkanteko kelissä kun kelissä joka on turussa loskapaska jäätä. Kerron talvikokemukset sitten tammikuussa kun varmaan tulee ensimmäinen todellinen lumijää keli :D
Uskoisi ainakin hintalaatusuhteen olevan kohdallaan ja metsään on myös mentävä ku kunnon talvi tulee ja routa iskee!
Mulla on tuolla varastossa sellaset odottamassa maastosinkulaa varten. Saa nähdä miten äijän käy niiden kanssa.
Hankin hybridiin 35-622 Marathon Winterit saksanmarketista http://www.bike-x-perts.com/en hintaan 59,90e pari + 15e toimitus. Tähän astiset kokemukset Oulun ensijäillä enemmän kuin positiiviset, saa sitten nähdä minkälaisiksi heittäytyvät kun saadaan parempi talvi päälle.
Neuvoa kaipaan. Vähän kiire...
Kaupassa tarjolla fitness-pyörääni 28"
1) Nokian Hakkapeliitta w240 40-622
2) Schwalbe Marathon Winter 35-622
Kummat otan? Ajo pääasiassa tavallisilla talvisilla pyöräteillä/autoteillä. Ei kokemusta nastoista.
Marathonit on mukavammat ajaa. (varma tieto)
Nokialaisissa saattaa olla parempi pito lumessa/loskassa. (Spekulaatio)
Jos on tarve ajaa joku kilsan parin työmatka säässä kuin säässä, niin Nokian W240, muuten melkeinpä Schwalbet. Schwalbet rullaa todella paljon paremmin kuin W240, eli lenkkikäytössä ja pidemmillä matkoilla ovat huomattavasti mukavammat. Lumipöperössä Schwalben matalampi kuvio on nopeammin pulassa kuin W240, jossa on korkeampi ja karkeampi kuvio. Schwalbessa on pehmeämpi kumi, joten se kuluu hiekoitussepelillä ajettaessa Nokialaista nopeammin, ja on myös hieman W240:stä alttiimpi rengasrikoille. Itse en tosin ole kumpaakaan saanut vielä puhki, mutta Schwalbella on kilsoja huomattavasti Nokialaisia vähemmän.
Edellinen puhuu täyttä asiaa. Eturenkaana Schwalbe menee yhden talven mutta rengasrikkoja voi tulla. Taakse en moista pistäisi. Tänään oli Contin nastakumi ekaa kertaa alla ja selvästi schwalbee tönkömpi. Toivottavasti edes kestää...
Löysin mtbr:stä yhdestä arvostelusta maininnan, että Ice Spiker Prota olisi onnistuneesti käytetty ilman sisuria Stanin kitillä. Onko kukaan kotimaassa rohjennut kokeilla?
Oon miettiny tuota tubeless-nasta -asiaa jo jonku aikaa, mutta kertokaas mitä etua nastagummilla saavutetaan sisäkumittomuudesta? Nastoissahan käytännössä joutuu pitämään sen 3 bar ilmaa että nasta puree edes jotenkin? Vai ootteko oikeasti pitäny paineina jotain kahta baria tai alle? Lisäksi nastakumit ei muutenkaan rullaa mihinkään, joten sama olla se sisäkumi...
Minulla oli viime talven Ice Spiker Prot stanitettuna. Vanteelle nousu oli ensin hiukan hankalaa, mutta kun toisessa renkaassa kieritin litkua renkaan sisälle hiukan pidemmän aikaa ja vasta vartin päästä laitoin ilmaa, tiivistyi rengas hyvin. Pari päivää oli pientä ilmavuotoa, mutta lopputalven ajelin yhdellä välipumppauksella.
Oikein hyvät kokemukset renkaasta. Ainut miinus on äänekkyys asfaltilla, mutta nastat pitivät teränsä, vaikka talvi olikin vähäluminen ja asfalttiajoa oli enemmän, kuin normaalisti.
Vanteena minulla on Mavic XM 819 Disc.
Nastarenkaiksi valiutui nyt sitten extreme 294, eli nastoja riittää, ja ropinaa ajossa. Lumettomana aikana pantiin paineita 6 ilmakehää, lasketaan sitten jos tulee muhjua tielle.
... asentaja sanoi, että ensin kovat paineet että asettuu paikalleen. Jos jollakulla on varmaa vastakkaista tietoa, niin mikä ettei.
Ei hassumpaa: nastarenkaat alle tänään. Saman tien lumisade! :-)
Sen verran lunta tänään että päätin juuri mennä vaihtamaan W106:set alle.
Vanhempi renkaista oli palvellut jo 6,5 talvea mutta näytti ulkoisesti ihan ehjältä. Muutamia nastoja näytti kyllä tippuneen matkan varrelle. Pumpatessa kuitenkin alkoi sisäkumi tulla yhdestä kohtaa reunasta läpi sen verta pahan näköisesti, että täytyi todeta tämän kumin päivien olevan loppuun luetut. Pitkään tuo oli kyllä kestänyt.
Täytynee käydä hakemassa uusi kumi tilalle. Vanhan voikin sitten jo purkaa vara-nastoiksi.
Ajaako kukaan talviajonsa kitkarenkailla?