Phillips Gun Oil 😃
Printable View
Phillips Gun Oil 😃
XXL myy näitä Prolink-öljyjä. Kahta mallia näytti Kalevassa olevan hyllyssä...
http://www.xxl.fi/pyoraily/huolto/hu...080208_1_style
Ps. Löysin varaston kätköistä 2 avaamatonta pullon Finish Lineä Teflonia ja yhden Muc-Off Ceramic:a. Olin näköjään hommannut öljyä varastoon juuri näitä tilanteita varten. Mutta harmi kun ei enää muista mitä on tullut aikoinaan hankittua. Pitäisi silloin tällöin pitää inventointi omille kamoille. :)
^ Erehdyin ostamaan XXL:n ainetta, kun jotain piti saada. Karmeaa ainetta. Käytän ehkä seuraavan kerran, kun/jos oikeat aineet loppuvat ennen kuin on ehtinyt hankkimaan täydennystä.
Jotenkin hauska juttu tämä ketjujen voitelu. Todella pieni yksityiskohta koko pyöräharrastuksessa, mutta silti arjessa aika merkittävä :)
Kun täällä tuntuu olevan näitä squirt uskovia niin onkos teillä tullut vastaan tilannetta että ketjut on muuten toimivan oloiset mutta sateen jälkeen seuraavana päivänä ilmestyy ulkolenkkien sisäpintaan ruostetta. Mulla kävi noin kun ultegran ketjuilla poljin kahden päivän aikana märässä. Ei kitise vielä, ketjut on tosi hiljaset mutta ulkoasu alkaa epäilyttää. Ruske kukka ei oo kivan näköinen ketjuissa. Oliskohan noi pitänyt upottaa kokonaan squirttiin eikä vaan keskittyä runsaasti tiputtelemaan sitä linkkeihin? Se mitä ketjuille tein niin pesin ne ja kahdesti käsittelin squirtillä.
Alan olemaan vakuuttunut, että Mororexin drylube on paskaa. kerää moskaa siinä missä tavallinen öljykin ja tuskinpa toi sen paremmin voiteleekaan. Huti jälleen kerran. Alkaa vähän ihmetyttää, miten tuostakin tuotteesta on saatu tämmönen 4-tähden arvostelu aikaiseksi...
http://road.cc/content/review/72509-...dry-chain-lube
Sanoisin että normaalia. Saman tekisi "kuivavoideltu" ketju sateen jälkeen etenkin jos sillä on ajettu jonkin verran ennen sadelenkkiä.
Koska Squirtissa ei varsinaisesti ole voiteluainetta niin ainoa joka estää ruostumista on ketjun levyjen pinnoitus tai sen puuttuessa Squirtin vahakerros.
Ketju tuskin alkaa kitisemään, mulla ne alkaa helisemään kuin ketju rasvojen poispesun jälkeen. Kuivavoideltu ketju kitisee jopa sateessa kun on uudelleen voitelun aika. Näin siis Finish Line Teflon öljyllä.
Kävin tänään 60:n maastolenkin ajamassa, ketjussa tuore voitelu ja yksi töissäkäynti alla. Koko ajan satoi ja monta kertaa kävi pyörä napoja myöten vedessä, oli mutaa, savea, hiekkaa, neulasia ja kaikkea siltä väliltä. Ketjumelu oli välillä kuin tela-ajoneuvon kulku soralla mutta hyvin rapisi sotkut lenkin edetessä pois ja kotona ketju näyttää yhtä puhtaalta kuin lähtiessä. Ehkä vähän kuivalta kuulosti joten katsotaan miltä huomenna vaikuttaa.
Mulla on Campan R11 ketjut jotka ei helpolla ruostu ja muutenkin toimii hyvin Squirtin kanssa. Edessä on Rotorin QX1 NW ja takana simpan M9000 11-40.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Ai niin, yleensä tulee sateessa ajon jälkeen pyyhkäistyä rätillä vedet pois ketjusta ja joskus jätettyä pyörä talliin kuivaamaan. Kuivavoideltu ketju tulee pyyhkäistyä rätillä johon suihkautan WD-40:stä, pitää ruosteen pois eikä pilaa voitelua.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
muc-offin drylubea on tullut käytettyä. Eka putsannu ketjut ja rattaat pesurilla ja rätillä jossa Muc-offin cleaneria. Kuivaus. ketju pyörimään ja drylubea linkkien päälle. sitten drylubea rättiin ja ketju pyörimään. Tulee tasainen kerros ympäri ketjua. Anna kuivua yön yli. Toimii.
@Vrad, miksi ketjun ulkosivut pitäisi öljytä?
ei varsinaisesti tarvitse, tulee samalla ylimääräiset pyyhittyä. mutta ohuen ohut kerros mun pään mukaan ei ainakaan haittaa erurattaiden välillä hinkatessa, myös etuvaihtaja ääriasennoissa hinkkaa yms. Ja mun mielestä kun toi pinta kuivuu, tarttuu roskat mun kokemuksilla tolla aineella huonommin.
Ei se mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan ole. Muut voivat hifistellä, mä ajan.
Onko Oulun liikkeistä saatavissa Squirttia? Voisi sitä kokeilla seuraavaksi. Käytössä on ollut White Lightning Clean Ride, joka on ihan ok muuten, mutta ei kestä kyllä pitkään. Pitemmän lenkin loppupuolella jo alkaa tuntua, että saisi lisätä :) Liekkö sitten sama ominaisuus kaikilla näillä kuivavoiteluaineilla.
Squirt alkoi jossain satasen kohdalla kuivan kelin ajoa kuulostaa melko kuivalta ja "helisevältä", ei hiekkarahisevalta mutta...kuivalta. Saattoi olla että sitä ei ollut ihan täyttä määrää liikkeellelähtiessä kun edellinen voitelu suoritettiin pesun jälkeen kosteaan ketjuun. Ei se mun kokemusten mukaan kovin paljon tuota enempää riitä, lisäilenkin suunnilleen 50km...satasen välein. WL:ääkin on ollut joskus mutta en muista yhtään miten se pysyy ketjuissa.
Pintaruostetta saattaa tulla jos vahakerros ei peitä koko ketjua, mutta se on kosmeettista. Talvipyörässä levittelin ketjusta läpi tippuvat ylimääräsquirtit joskus lateksihanska kädessä ketjun ulkopinnoille, lähinnä ruostesuojan vuoksi. Saman varmaan tekisi WD40-rätti. Tätänykyä jaksan säätää Squirtin kanssa aina vaan vähemmän, lisääminen menee tiputtelun sijasta vaan ronskisti ketjua pyörittäen ja vauhdista spruutaten.
Oho Squirttia lisättävä 50-100 kilsan välein? Taisi olla vikatikki tilata tota pullo,no samalla tulee myös puteli Dynamic dry-film litkua,ehkä se olisi vähemmän sotkevaa kuin Shimano ptfe lube. Shimanon eduksi on kyllä todettava että voiteluun olen ollut ihan tyytyväinen,jonkin verran vaan kerää paskaa vaikka antaisi kuivua yön yli ja olisi hankaillut ylimääräiset pois huolella.
Kyllä se pidempään kestää. Itse olen pitkille lenkeille (100km+) laittanut kaksi käsittelyä edellisenä päivänä ja antanut kuivua välissä ja hyvin toiminut yli 200km matkoilakin. Paljoa pidemmistä ei ole kokemusta. Purkissa itsessään suositus kuivumisajat ynm mitä en nyt muista/pääse tarkistamaan.
Ja sitä ketjua ei saa sit pyyhkiä vaikka näyttäisi olen reippaasti.
cobbon tapauksessa uskon vahvasti kosteuden heikentäneen kestoa. Muistaakseni ohjeissakin sanotaan, että kuivaan ketjuun. Itse olen aina pesun jälkeen kuivannut hyvin rätillä ja odotellut hetken ennen voitelua.
^Voi hyvinkin olla. Tuo tiheämpi alta satasen voiteluväli viittasi talviajossa olleeseen pyörään, sopivilla loskakeleillä toki muutkin rasvat kuin Squirt kuluu nopeasti pois. Kalliiksihan se tulee, mutta sotkemattomuudesta olen valmis jonkin verran maksamaan varsinkin kylmemmillä keleillä jolloin voimansiirron peseminen on tympeämpää.
Kylmällä säällä lisäksi tuntuu että kovaksi jäätynyt vaha putoaa muutenkin nopeammin pois ja/tai voitelee heikommin mikä ei ole ihme. Kyselinkin aiemmin sitä onko kellään kokemuksia Squirtin talviversiosta mutta ilmeisesti kukaan ei ole päässyt vielä testaamaan.
Kesäkelien ajosta mulla ei ole vielä kovin paljon kokemusta, hyvä tietää että teho ei ihan satasen kohdalla vielä lopu (ajajasta varmasti loppuu).
Nyt olisi voitelutekniikkaan liittyvä kysymys. Öljyä käyttäessä olen tiputtanut tipan joka lenkkiin ja antanut öljyn levitä jonka jälkeen rätillä pyyhin ylimääräinen pois. Sprayöljyjä käyttäessä suihkuttanut öljyn ketjuun ja liuottimen kuivuttua olen pyyhkinyt ylimääräiset pois. Ongelmaksi muodostuu öljyn määrä. Jos pyyhin ketjun niin että ulkopinnalle ei jää öljyä niin ketju alkaa rahisemaan viimeistään 20-30km ajon jälkeen. Jos ketjuun jättää yhtään enemmän öljyä niin ketju kerää likaa kohtuuttoman paljon ja se leviää koko voimansiirtoon sekä takahaarukkaan.
Ongelma toistuu öljyn merkistä riippumatta. Miten ketjun saisi pysymään voideltuna niin että ketjun ulkopinta pysyisi riittävän kuivana ja puhtaana jos käyttää öljyä ketjun voiteluun? Kyseessä on siis ohuet (teflon-)öljyt, wet lube tyyppisiä öljyjä en ole kokeillut mutta ne ilmeisesti keräävät likaa vielä enemmän. Ketjuvaha on myös käytössä mutta välillä öljyn käytölle on tarvetta ja olisi kiva saada voitelu toimimaan ilman että koko voimansiirto ja takahaarukka on öljystä likaisena.
^
En tiedä voisiko johtua kuitenkin öljyn tyypistä, kun itse en ole vastaavaa kokenut. Nyt käytän Muc-Offin keltaista dry lubea hieman sisäpuolella ja varsinaisen voitelun saman sarjan keraamisella C3 dry lubella (vihreä teksti paketissa), eikä minusta kerää erityisesti roskaa ja tuntuu hyvin pysyvän.
Tuo keltainen dry lube on paksumpaa ja sitä laitan vain sisäpuolelle, enkä välttämättä joka kohtaan, vaan vain antamaan lisäsuojaa/liukastetta.
TF2kaan ei minusta kerännyt likaa, vaikka olikin todella halpa. Voitelin sillä pariin kertaan kun muuta ei ollut ja ihan hyvin se homman hoiti.
Orc bikermaisen suvereeni, konklusiivinen ja tarkoituksellisen niukasti rajoiteulla informaatiolla toetutettu vastaus.
Anyway, 20-30 km tuntuu äärimmäisen vähältä millä tahansa öljyllä, laittoipa sitä kuinka vähän tai pyyhkipä ketjun kuinka tarkasti tahansa.
FWIW itse en tykkää sprayn käytöstä koska sotken sillä paikat enkä silti osaa annostella sopivasti. Tippapullo on minulle riittävän yksinkertainen. Tippa per nivel, pyöritystä 30 s (ja jos roiskuu, seuraavalla kerralla pienempiä tippoka), kierros kevyesti rätin läpi, ennen seuraavaa lenkkiä (eli vähintään tuntia myöhemmin) rätillä hieman tarkemmin, kestää n. kolme pitempää lenkkiä tai yhden pitkän sadelenkin.
PS Pesun jälkeen tai degreaserin ja vesihuuhtelun jälkeen rättikuivaus + yön yli kuivumaan ennen voitelua. Jälkimmäisen tarpeellisuudesta en tosin ole varma, eikö öljyn pitäisi ajaa vesi pois ketjun pinnasta?
Tässä oikeasti hyvää tavaraa, jättää liukkaan pinnan, ei sotke eikä kerää paskaa ! Pienellä määrällä voitelee paikat.
http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=906
Minä en myöskään pidä spraystä. Tippa on helpompi ohjata oikeaan kohtaan.
Öljy teoriassa "ajaa veden pois", mutta itse en ole märkään ketjuun laittanut öljyä, kun joskus sitä testasin ja minusta se ei tarttunut samalla tavalla kuin kuivaan ketjuun. Ilmeisesti sitä vettä jää sinne alle, eikä pääse öljy tarttumaan.
Yritä nyt, ystävä hyvä, elää sen tosiasian kanssa että olet onnistunut osin omaa ansiotasikin hankkimaan itsellesi sellaisen aseman tällä foorumillla että teetpä niin tai näin, teet joidenkin mielestä väärin. Käyttämäsi ja implisiittisesti suosittelemasi öljyn merkin kertomatta jättäminen oli täysin tarpeetonta ja IMHO pelkkää pelleilyä (ja vastauksesi minulle meni jo lievän persoonallisuushäiriön puolelle, jos tämmöinen liioiteltu ilmaus sallitaan).
Vielä kerran ja ihan vilpittömästi: jos olet joskus erehtynyt käyttämään kuvatulla tavalla kurjaa öljyä, voit sen nimeltäkin mainita - ja jos todella olet onnistunut löytämään noin mainiolta kuulostavan voiteluaineen, älä nyt ihmeessä rupea sen merkkiä salaamaan silläkään uhalla että sen käyttäjillä on/voi olla toisenlaisiakin kokemuksia!
Menee ilmeisen kovasti tunteisiin tämä ketjun voitelu
No, niinkin voi käydä kun kaksi tautiluokituksen omaavaa kohtaa alkuyön tunteina - etenkin jos toinen on aivan liikaa puolikovaa ajanut ja selvästikin male menopausesta kärsivä maantierengasniilo jolla on perintötaakkanaan vinksahtanut huumorintaju ja toinen on besserwisser jolla on ilmeisen lajityypillinen taipumus tiettyyn tosikkouteen. Mutta me sentään yritimme omalla tavallamme keskustella aiheesta sen sijaan että keskustelisimme keskustelusta tai keskustelijoista...
Mites tämä:
https://muc-off.com/lube/274-team-sk...tml?ref_cat=10
Tuosta saa kuvan, että ratkaisee kaikki voiteluongelmat, mitä ketjuihin tulee. Onko kukaan kokeillut? Hinta sanalla sanoen arvokas.
Itse olen voidellut muc-offin perus dry lubella alku kauden. Ei valittamista mutta melko usein saa lisätä..