Tyhmä (?) kysymys: milloin vaihtaa takavaihtajan rissat? Mulla ne on selvästi kuluneet mutta vaihteet pelaavat moitteettomasti. Onko mitään käytännön riskiä, että noi voisi hajota lennosta ja aiheuttaa isompaa tuhoa?
Printable View
Tyhmä (?) kysymys: milloin vaihtaa takavaihtajan rissat? Mulla ne on selvästi kuluneet mutta vaihteet pelaavat moitteettomasti. Onko mitään käytännön riskiä, että noi voisi hajota lennosta ja aiheuttaa isompaa tuhoa?
^Oikeastaan olen tainnut kerran vaihtaa kulumisen vuoksi, vaikka hampaat näyttää kuluneilta niin toimii aivan mainiosti. En usko että suoranaisesti hajoavat mutta jos epäilyttää niin on melko halpa investointi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...f0d6a2fd12.jpg
Tuossa vaiheessa (oikean puolimmainen) ketju alkoi luistella hampaiden yli miten sattui heti kun ketjussa oli vähänkin rähmää. Laakeri oli ok-kunnossa vielä tuossa vaiheessa.
Kilometreistä ei hajuakaan mutta nelisen vuotta vanha M9000 -takavaihtaja, ehkä max 600-800h ajoa.
^Kyllä huomaa toiminnassa. Taitaa olla vielä entisessä Rossariossa vuodelta -96 alkuperäisessä XTR:ssä orkkisrissat eikä nykyinen kuskikaan valita, monta kymmentätuhatta jo ajettu...
^Pienellä heilumisella se hyvä puoli että ketju paremmin pysyy linjassa ja välttämättä rissa ei kulu niin paljoa.
Moi,
Haluaisin ostaa paremmat kiekot (kuitu) garvel pyörääni (Scott Contessa Speedster Gravel 15 -20).
Ongelma on että pyörässä on pikalinkku akseli, mutta halauaisein ostaa kiekot missä on läpi akseli jotta kiekot sopisivat mahdollisesti myös tulevaisuudessa uuteen pyörään.
Noita adptereita tuntuu olevan vaikka kuinka paljon, enkä oikein saa selvää että mitä pitäisi ostaa.
Eli osaisko joku neuvoa minkä laiset kiekot kannattaisi ostaa ja minkä lainen thru axle to qr adapteri niihin kävisi tai kiekko setti missä adapteri tulee mukana?
^DTSwissin kiekoissa (esim. GRC 1400) tulee tarvittavat adapterit mukana ja niitä saa tarvittaessa jälkimarkkinoiltakin.
Adaptereita, siis akselisovitteita saa myös mm. Hopen, NoTubesin, Mavicin ja monen muunkin valmistajan napoihin ja valmiskiekkoihin. Adapterihommeli toimii niin, että jotkut päätykorkit otetaan pois ja toiset tilalle. Helppoa, kätevää ja hauskaa.
^Useimpiin merkki/laatunapoihin saa adapterit, esim. Mavicilla asennettu 12milliset mutta pikalukkoja varten tulee mukana. DT napoihin myös löytyy ja kummankin valmistajan sivuilta löytyy yhteensopivuus taulukotkin.
Aiempaan vaihtajanrissakeskusteluun liittyen löytyisi hyvä viteo puhelimesta, mutten nyt saa tähän hätään liitettyä sitä tänne Tapatalkilla.
Joo, Velogin rissa-videossakin sanottiin samaa, että on ok, ertä varsinkin ylempi rissa voi vähän heilua, auttaa vaihtamisessa.
Velogin video:
https://m.youtube.com/watch?v=V7xWXDxMuYU
^Piti käydä kokeilemassa vasta asennetusta uudesta (GRX 812 ja Ultegra RX): jonkinlainen välys on jo uutena. Tähän littyen vaihdoin joskus vanhemman 105-takavaihtajan rissojen tilalle Ultegran laakeroidut: vaihtaminen oli täsmällisempää.
Uudessa ketjussa on myös välystä sivusuuntaan, mutta välyksen kasvu kulumisen myötä ei ole eduksi. Olettaisin, että rissojen kanssa on samoin: suunniteltu välys on tarpeen, mutta kulumisen tuoma välyksen kasvu ei.
Itse itselleni vastaten: Internetistä löysin kyseisen navan räjäytyskuvan. Sitä katsottuani, ja pari youtube-videota katsottuani (ei samanlaisen navan purku/kasaus, vaan kolmevaihteisen) tulin siihen tulokseen että ei tuo mitään rakettitiedettä voi olla. Niinpä tuumasta toimeen, purkasin navan puhdistin, rasvasin, kasasin ja väkersin. Sain nippuun ja paikalleen. Suurin odotuksin testasin vaihteita. Ja eihän ne sen paremmin toimineet. No, tulin siihen tulokseen että vika täytyy sittenkin olla vivussa, joten avasin senkin, reippaasti crc:tä sisuksiin, enimmät paskat rätillä pois ja kasaan. Avot! Nyt toimii niin kuin uusi. Hyvä minä!
No, ei se navan purkaminen hukkaan mennyt. Sen olisi joka tapauksessa joutunut purkamaan jotta laakerit saa huollettua. Ja mukaan tarttui rutkasti oppia.
Muistelisin, että ainakin kerran olen pyörää kuraisen reissun jälkeen huoltaessa havainnut rissan pyörivän todella heikosti: laakeri oli entinen.
Mä pohtisin mieluummin, milloin rissan voi vaihtaa. Mun vastaus olisi, että isomman huollon yhteydessä, kun vaihtaja on muutenkin irti, puhdistettavana ja uudelleen voideltavana. Ajetusta vaihtajasta tulee puhtaana ja voideltuna, kulutusosat vaihdettuna toiminnaltaan uutta vastaava.
Vanhat rissat voi tarkastaa, puhdistaa ja pakata uudesta osasta yli jääneeseen pakkaukseen ja laittaa varastoon, jos ovat vielä kelpoiset palveluun. Jos ajaa vuodet ympäri, niin se päivä tulee, jolloin varastossa makaava käytetty osa onkin tarpeen ja pelastaa päivän.
^Jos aivan perus rissoilla ajaa niin on aika olematon kustannus jos vaikka kerran vuodessa vaihtaa. Itse yleensä vain putsaan ja voitelen vaihtajan huollon yhteydessä. Nykyään kun ei tarvi (Eikä huvita) ajaa muuta kuin kauniilla kelillä niin taitavat olla suht ikuisia. Forcessa on tuollaiset alumiiniset kevennys rissat niin niiden kulumista täytyy seurailla uteliaisuuttaan.
Kertokaa, mikä on se muovinen kiekko pyörän takarattaassa /takapakan vieressä? Saako irroittaa vai onko sillä joku merkitys?
Sillä ei tee mitään jos vaihtajan rajoittimet on oikein säädetty. Periaatteessa estää ketjun joutumisen pakan ja pinnojen väliin. Ota pois vaan, on rumakin kuin mikä. Suotta ei anglofiilit kutsu sitä termillä "dork disk".
TahkoMTB -kisoissa sitä on käytetty Fazerin marjapiirakoiden syömäalustana kun kovat Tampereen ajokoirat tankkaa.
No en kyllä moista määrää saanut käytetty, en tiedä onko moni muukaan? Viimeisessä työmatka Konassa oli alumiiniset kiinan tuunausrissat edellisen omistajan jäljiltä ja nelisen vuotta ympärivuoden ajettua aivan kunnossa.
Muistan kun joskus lapsena (12-14 vuotiaana ehkä) en keksinyt miten saan sen muovilärpäkkeen pois. Ei mulla tietenkään mitään pakan irroitustyökaluja ollut niin pistin sen muovin lopulta palamaan sytkärillä :)
Ehkä sitä mekaanikon taidot on siitä ajasta vähän kehittyneet :)
^ Täytynee käydä optikolla...
Kiitos rissakeskustelusta, pistinpä niitä setin tulemaan Hi5bikesilta . [emoji23]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla