Lakinysväystä: otsalamppu ei taida täyttää lain vaatimusta pyöränvalosta?
Printable View
En tiedä tarjouksista, mutta multa saat halvalla hajonneen Edisonin :D Lupinen paska ei tarjoa enää (pariin vuoteen ole tarjonnut ainakaan) varapoltinta Edisoniin :( Eli kallis lamppu tyhjänpanttina. No, onneksi vielä on yksi toimiva Edison ja Wilma. Mitään järkisyytä ei ole päivittää Bettyyn kun noillakin näkee enemmän kuin tarpeeksi... Mutta eihän about missään asiassa ole järkeä anyway kun tarkemmin ajattelee. :D
Hmmm.... Vaikka Edison tangossa pulloakulla ja kypärään Wilma ja sit tämä kypärän taakse teipaten?
http://www.lupine.de/web/content/en/...es/preview.jpg
Tuntuskohan 123g plus teipit pahasti kypärän painossa? No, painaahan itte lamppukin tietysti jotain... Lupinella olisi se mikrokokoinen akkukin mutta se ei kestä kuin 30 minsaa niin eihän sillä tee mitään.
KD lienee oikeassa (taas kerran). Joten parempi jättää kaikki ylimääräinen paino tankoon vain. Saahan siihenkin tietysti Y-johdolla kaksi lamppua kiinni jos haluaa elvistellä... Olisi yksi Y-johto käyttämättömänä kotona. Joskus ostin varuiksi, ei ole muutamaan vuoteen vielä tarvinnut.
Kypärässä on kyllä jo yksi valo, keltakuorinen Frog ledi, mistä on saksilla leikattu kaikki ylimääräinen pois paristoa ja lamppua lukuunottamatta. Toimii hyvänä mittarivalona. :)
Edit: Tässä kypärävalo siis. Kuva tosin ollut jo näytillä Kissaketjussa, joten sorry tuplapostaus:
http://i5.aijaa.com/b/00338/8745316.jpg
tämä kohta edisonissa pelottaakin, kun tiedän että paloaika on HID.ssä rajallinen ja tunnit tullee talvella tuossa täyteen .. Siksi uuden akun ostaminen tuntuu turhalta, jos saisi kohtuuedukkaasti koko paketin. En tosin ole laskenut mitä Betty olisi osina osteltuna, mutta tod.näk. hinnakkaampi mitä koko pakettina. Toisaalta,, Kerranhan tuo vaan kirpasee ja sitten taas näkee pitkästi ja kauaks :p
Osta pelkkä Betty valopää, ja käytä se nykyinen akku vielä talven yli jos siinä potku vain riittää ja osta pelkkä uusi akku ensisyksyn Lupinen "battery recall" hässäkästä (vai millä nimellä se olikaan aina) eli kun lähetät vanhan akun sinne niin saat jollain "tuntuvalla" alennuksella uuden --> näin kokonaishinta valopaketille tullee jopa vähän edullisemmaksi mitä noin muuten.
Ainiin, ja ota huomioon että noissa "täyspaketeissa" kait on aina mukana se laturi. Sullahan tuli jo Edisonin mukana Charger One, se lataa myös nämä uudet akut eli laturia et tarvitse!
Edit: Ja toinen "ainiin" vielä tähän perään. Ajattelin pari vuotta sitten säästää ja tilasin uuden akun joltain tarvikevalmistajalta. Oli puolet halvempi mitä Lupine. No, se kestikin vähemmän sit mitä originaali. Mulla oli niin vähällä käytöllä akku viime talvena niin sehän otti ja levisi sitten. Kestänyt varmaan kuin joku 10 latauskertaa jos sitäkään. Joo, olis pitänyt reklamoida mutta jaksanut kun ostopäivästä oli kulunut jo muistaakseni yli vuosi kuitenkin. Tilasin sitten ittelle uuden Lupinen akun tuolla alennussysteemillä kun mulla oli tallessa vielä Lupinen originaali (ja myös hajonnut) akku. Tuolla akulla kuitenkin sentään useampi talvi höylättiin menemään maantien vartta joten se ajoi rahansa about takaisin kait. Tänä talvena tullee "satakertaa" enemmän tosin ajoa ulkona mitä parina aikaisempana talvena, joten akutkin varmaan kestää taas kun eivät hajoa säilytyksessä paskaksi.
lePartioaitan valot on kyllä aivan höpöhöpön valoja tuohon verrattuna. Mitattuna teho oli muistaakseni 1347 lumenia ja sen kyllä näkee. Pyörätiellä tehoa voi tiputtaa jopa pienimmälle (vastaa led lenser P7:kaa ( n. 200 lumenia), jolloin akun kesto on noin 8 h. Lisää akkuja voi ottaa matkaan, sillä lisäakku mahtuu mainiosti pyöräilypaidan takataskuun ja jos matka on mahdoton, niin kuin kisulla varmaan on, niin vara-akkuja voi ottaa vaikka kaksi. Ovat keveitä. Valoteho on mielestäni vertansa vailla, eikä akun kulutus on kohtuuton. Lisäksi lataus on helppoa, lamppuun menevään piuhaan laturi kiinni, ja akku on nopsasti täynnä. Toki pienemmälläkin tuikulla voi metsään mennä, mutta jos haluat lampun, jolla näet kaiken arvaamatta, niin en minä parempaa heti tiedä. T
Reilu sata grammaa lisäpainoa kypärään voi äkkiseltään tuntua merkityksettömältä lisäykseltä, mutta itse koin sen tosi häiritseväksi maantieajossa. Kypärän painopiste muuttuu akun kanssa kummalliseksi ja töyssyihin ajaminen alkaa korostetusti röykyttämään kypärää. Lupine Piko 3 ja sen perusakku siis kyseessä. Pelkän 50-grammaisen valopään kanssa, akku selkätaskussa, Pikoon kiinnittää tuskin huomiota.
Viimeinen lause...nii-in? nimenomaan.
Tankolampussa on se iso ongelma, että käytössä olisi 3-4 pyörää, ja jokaiseen ei voi saada irtotelinettä. Ferrarin ohjaintankoon ei saa mitään kiinni kun on niin oudon muotoinen.
Tähän asti ei ole sinänsä mitän ongelmaa näkemisen ja näkyvyyden kanssa ollut, mutta silti toi paristorumba jo kyllästyttää.
Ei tuon Lupinen kiinnityksessä mitään telinettä tangossa tarvita. Kuminauha muotoutuu kyllä minkä tahansa tangon ympärille. Esim. B+M:n IQ Speed on myös sellainen tuikku, jonka saa kiinni lähes minkä malliseen tankoon tahansa, joten tuo useamman pyörän tai epämääräisen muotoisen tangon peruste on enemmänkin tekosyy.
:o no voihan. Elikkä mun lenkistä vain pieni osa on pimeää, reilu kympin pätkät kahteen otteeseen per suunta. En mä siihen matkaan mitään maailman valotehoisinta ammattilaislamppua tarvitse. Valaistu osuus on vielä suurin osa pyörätietä. Pienemmät lenkit on kokonaan valaistulla osuudella, samoin mahdolliset lisälenkit vakioon.
Varmaan Partioaitan valo on paljon parempi kuin se mikä mulla nyt on, ja tämäkin on mielestäni oikein hyvä. Ei herrajumala jos vielä jotain vara-akkuja mukaan...ei tää nyt ihan sen luokan toimintaa ole tää mun ajamiseni, minä siinä kohmeisin tassuin ala akkuja vaihteleen....
Oma kokemukseni tankoon kiinnitettävistä systeemeistä on: ei kiitos. Varsinkin sellainen kun kierretään tangon ympäri niin oli todella huono pysymään siinä. Tietty niitäkin on erilaisia, mutta varmaan mitä painavampi sen huonommin pysyy...enkä ala siirtelemään sitä pyörästä toiseen alvariinsa.
Mä olen aika jääräpää, mutta tässä vuosien varrella on ollut jos jonkinmoista lamppua ja paras on otsalamppu ehdottomasti.
Ihan perus-valoa vähän normituikkua parempaa tässä haeskelin, en mitään maailman tehokkainta, tai järkyttävän kallista. Omiin tarpeisiin sopivaa.
Pojat aina innostuu, kun vehkeistä puhutaan.
Vajaa 10 vuotta sitten pystyi lumiseen aikaan ajamaan pimeässä metsässä 5w halogeenilla, mutta nykyisin ei tulisi enää mieleenkään.
Tottumiskysymyksiä nämä ovat ja autoilijat erottaa melko pienen tuikun siinä missä isommankin lampun, häikäistyminen vaan on ihan eri luokkaa.
Riippuu nyt mitä pikkutuikulla tässä meinataan. Ite oon valaisemattomalla maantiellä autoillessani luullut pikkutuikulla varustettua pyöräilijää auraustolpaksi. Valaistuilla alueilla pikkutuikku ei näy autoilijalle senkään vertaa vaan hukkuu valosaasteeseen. Tämä sitten tietty antaa pyöräilijälle valheellisen turvallisuuden tunteen "kyllä autot mut näkee ku mulla on tää kiva pieni ledilamppu tässä tangossa!"
Valotehoa reilusti -> näet itse ja sinut nähdään eikä tarvi suututtaa ketään vilkkuvalla lampulla.
Edit: niin ja mä en ymmärrä miten tähän näkemisen/näkymisen tarpeeseen vaikuttaa minkä "luokan toimintaa" ajelut on (jos ei metsäajelua tähän nyt sotketa)?
Ratkaisu ledivalon erottumiseen on nimen omaan kytkeä valo vilkulle.
Tulin juuri maapallon toiselta puolelta NZ:sta. Siellä oli alkava kevät ja maantiepyöriä ja lenkkiporukoita liikkeellä paljon. Lähes kaikissa pyörissä oli valot! Ylivoimaisesti suurin osa pyöräilijöistä oli ratkaissut pikkutuikkuongelman kytkemällä myös etuvalon VILKULLE.
Olen edelleen vilkkuvalon vankkumaton kannattaja, en aio lähteä foorumin muutaman kirjoittajan mielipidehurmokseen vilkun häiritsevyydestä ollenkaan mukaan. Käytän takana vilkkuvaa punaista. Edessä kylläkin toistaiseksi kiinteää valkoista, ainakin kunnes akku alkaa hiipua.
Joo oon kyl periaatteessa samaa mieltä tosta vilkusta. Etuvaloa en viitti vilkulla pitää, se rassaa omia silmiä, mieluummin tehoa enemmän eteen. Takana on kaksi punaista tuikkua, joista toinen aina vilkulla ja toinen palaa kiinteästi.
http://www.teknikmagasinet.se//prod/...ild/520025.jpg En tarkoita tällaista pikkutuikulla mitään tällaista, vaan jotakin, jolla myös itse näkee.
Kisun tarkoittama otsavalo täyttää jo näkymisen kriteerit.
No voi jukra, anteeksi kun edes kysyin. Ihan asiallista vinkkiä vaan...kiitos niistä joita sain! Muut jeesustelut oli ihan turhaa.
Ei -tana mitään vilkkua. Kaupungissa riittää pieni ledituikku. Maantiellä tai maastossa ei.
Johtuu varmaan fillaroitsijan ruumiinrakenteesta :DLainaus:
Ite oon valaisemattomalla maantiellä autoillessani luullut pikkutuikulla varustettua pyöräilijää auraustolpaksi.
Ja sitten ; Kaikki vilkkuva on ihan perseestä. Jos siitä olisi todistettavaa hyötyä näkymiselle , autonkin takavalot vilkkuis. Kunnon valo näkyy , niin eteen kuin taakse.
+1.
Muistaakseni ihan tieliikennelaissa ei ole mainintaa vilkkuvista ajovaloista, pikemminkin ovat kiellettyjä (poikkeuksena hälytysajoneuvot ja tienkunnossapitokalusto). Itse olen huomannut, että polkupyörän eitäisyyttä on vaikeampi arvioida autosta käsin, jos valo vilkkuu. Vilkkuvalot kuuluu onnettomuuspaikoille, ei normaaliin ajoon, kuin suuntamerkiksi.
Kyvystä arvioida valonkantajan etäisyys on apua vasta sen jälkeen, kun se valonkantaja on ensin havaittu ja tunnistettu ihmiseksi kaiken muun valosaasteen ja auraustolppien seasta. Ja jos etäisyyden arviointiin pitää käyttää muutamaa aivosolua enemmän, se tarkoittaa samalla, että valonkantajaan on tullut kiinnitettyä paremmin huomiota.
(Omat valoni palavat jatkuvasti, mutten pidä vilkkuvaa takavaloa kovin pahana asiana.)
Fillarin takavalo pitää vilkkua. Autoilijat ei muuten huomaa valoa ja pyöräilijää ollenkaan.
Se se onkin leppoisaa seistä liikennevaloissa pimeässä syysillassa, kun toisella puolella tietä seisoo vastaantulija vilkkuvalo tangossa. Kauhean kiva olisi kyllä yrittää vähän eteensä itsekin nähdä ilman verkkokalvot räjäyttävää välkettä, mutta eihän sitä saa itsekkäästi toiselta diskovalon iloa viedä.
(Olenko mä nyt ihan poikkeustapaus, kun en ole nähnyt satamäärin autoja tienpenkoilla auraustolppien päällä? Jotenkin kun tuntuu argumentti olevan se, että jos valo ei vilku, autoilijat ajaa sitä päin.)
Yksi tuttu ajoi rekan perään liikennevaloissa, kun ei huomannut sitä:eek:. Kyllä se näkeminen on enemmän kiinni siitä autoilijasta ja sen tekemisistä (olisi hyvä välillä katsoa eteenkin päin), kuin takavalojen tehosta tai vilkkumisesta.
Non ni. Valo on hankittu, huolimati siitä että vähimmäisvaloteho olis ollut tuhat luumenia tms. Myyjä vähä ihmetteli kun kerroin jotta fillaripalstalla suositeltiin tämmöisiä 1000L.
Tulee joululahjaksi. Kerron sit näkeekö tällä. Omasta mielestäni juuri passeli; pieni ladattava akku ( paitsi että on usb-liittimellä, tietsikkaanko tämä pitää liittää?) kevyt lamppu ja varmaan riittävä mun maantieajoon. Paljon "halvempi" kun vuoden patteristot.
Ellei sitä ennen kukaan aja päälle, kun takana on vain tuommoinen himatuikku. Luettuani kommenttejanne takavalosta yms. tarvii todella varmaan ihmetellä kun ei ole päälleajetuksi tullut ( joskus sitä on jopa toivonut..). Veikkaan että heijastinliivi auttaa, tätä ei nyt aurauskepiksi voi luulla ellei autoilija ole muuten sokea. En mä vastaantulevia pelkää, ei ne päälle aja ellei erikseen ole tarkoitus tai autoilija ala heittelehtiä väärälle kaistalle juuri siinä.
Aurauskepeistä puheen ollen. Autolla ei ole tarvinnu niitten mukaan suunnistaa, mutta pyöräillessäni niistä on ollut kyllä iso apu :o joskus hämää kun niitä kepukkojen heijastinpäitä lojuu pitkin poikin ojassa.
Jos jollakin vilkkuu valo, etu tai taka, tulen ja puren nlkkaan! *kele! Hankkisi riittävän kirkkaan valon, niin ei tarvi vilkutella.
Akkukäyttöinen on siinä mielessä myös mukavampi, että sillä voi lähteä matkaan aina akku täynnä. Paristoja ei viitsi ihan varmuuden vuoksi vaihtaa eli näillä on vaikeampi arvioida jäljellä olevaa paloaikaa.
Usb piuhan voi laittaa tietokoneeseen tai jos tuntuu tuhlaukselta pitää tietokonetta päällä (jos ei ole muuta käyttöä)vain lampun lataamiseen niin on myös näitä usb-virtalähteitä. Ennen, kuin hankit erillistä virtalähdettä kannattaa varmistaa paljonko lamppu tarvitsee virtaa latauksessa, kun näitä virtalähteitä on 0.5A ja 1A maksimivirralla.
Aika ilkeää jättää lampun tyyppi kertomatta raadille:rolleyes:.