Taitaa olla vanha kunnon Jack oikeassa, taitaa olla 180mm levyn asennus kiinteä ja ei adapterin tarvi olla tietääkseni Shimanon valmiste... Kannattaa unohtaa porailut ja muut, kyllä oikeat osat löytyy kun etsii...
Printable View
Taitaa olla vanha kunnon Jack oikeassa, taitaa olla 180mm levyn asennus kiinteä ja ei adapterin tarvi olla tietääkseni Shimanon valmiste... Kannattaa unohtaa porailut ja muut, kyllä oikeat osat löytyy kun etsii...
Lyrik on 2019 malli. Tuo on kyllä järkeenkäypä selitys että on PM7 eli 180mm. Näin jälkikäteen ajateltuna oishan tuon nähnyt varmaan jonkun kaupan Lyrik spekseistäkin.
Kiitos kaikille vastanneille!
Postmount 6": pm_e_09-12-02_10.pdf (magura.com) Nykyinen tämä: Osta SHIMANO Postmount Disc Brake Adapter PM 160 mm to PM 180/203 mm | ROSE Bikes ja jos piti olla 203mm levylle ja ei voi olla suora niin kaiketi on käytettävä tuota SM-MA-F203P/PM (PM7) Osta SHIMANO Postmount Disc Brake Adapter PM 180 mm to PM 203/220 mm | ROSE Bikes adapteria. Ei helpoksi mene.
SM-MA-F203P/P
Technical details:
• Material: aluminium
• Adapts from Post Mount brake calliper to Post Mount frame/fork (bolt spacing 74 mm)
• Can be mounted at the front and rear
• Calliper mount: Postmount 6" (160 mm Direct Mount)
Available for disc sizes:
• 180 mm (part number: SM-MA-F180P/P2)
• 203 mm (part number: SM-MA-F203P/P)
Please indicate your choice.
SM-MA-F203P/PM
Specs:
• Material: aluminium
• Adapts from Post Mount brake calliper to Post Mount frame/fork (bolt spacing 74 mm)
• Can be mounted at the front and rear
• Calliper mount: Post Mount 7“ (180 mm Direct Mount)
• Weight: approx. 24 g (203 mm)
Available for disc sizes:
• 203 mm (part number: SM-MA-F203P/PM)
• 220 mm (part number: SM-MA-F220P/PM)
Please indicate your choice.
^Tilasin noita aiemmin linkkaamiasi BikeINN stä. Kyllä tuo melko varmasti on oikea adapteri.
^Ja joka ainoasta saksanpuodista löytyy tarvittavat eikä tosiaan tarvi olla ko. valmistajan tuotteita. Kiinnitykset ovat universaaleja standardeja, ihme kyllä...
Ei ihan tähän aiheeseen liittyen... Mutta jos luulet että sinulla on kaikkea niin... https://r2-bike.com/SILCA-Titanium-S...black-cerakote
Tietääkö joku, mitä pyöriä on myyty rengaskoolla 609? En tiennyt tuollaisen koon olemassaolostakaan ennen kuin osui eteen roskislöytökiekko. Sheldon Brownin mukaa "Rare Danish size". Ainakin Bikeshop ja Fillarikellari jopa myyvät rengasta, Continentalin Ride Tour, eli joku city- tai hybridi lienee kysessä. Olin luullut, että 27" on vain 630, mutta tämä 609 on myös 27 ". Hämäävän lähellä 622-kokoa.
Tarkoituksena laittaa pojan pyörään 14-28 kierrepakan tilalle 13-34. Kannattaako ton pakan kierteisiin heittää vaseliinia vai meneekö vaan tiukempaan käytössä?
Ja kannattaako edes yrittää alkuperäisellä ketjulla vai pitääkö hakea pidempää :rolleyes:
Kyllä suositan jotain rasvaa väliin... Jos nykyiset ketjut lyhennetty nafteiksi niin saattaa tulla ongelmia mutta saattaa tulla myös jos ne on jo paljon ajetut...
Onko raadin mielestä hyötyä päivittää Shimanon RT-10 "halppis" 180mm levyt esim SLX vastaavan kokoisiin?
Kun pyörässä on MT520 nelimäntäiset jarrut molemmissa päissä ja jotenkin on sellainen fiilis, että jarrujen teho voisi olla parempikin...
Eiks SLX:n levyt ihan peruskamaa? Toisaaltaan täytyy muistaa että on niitä muitakin valmistajia...
Metallipalat ainakin parantaa tehoja tuntuvasti. Niille tarviikin sitten paremmat kuin RT10 levyt.
Mä ostin uusiin kiekkoihin slx/xt tason levyt rt-76 ja en nyt äkkiseltään huomaa suurta eroa halpiksiin. Toki metallipaloja voisi käyttää näillä. Laita isompaa levyä, saat parhaan teho-euro -suhteen.
Ja jotain vialla jos normaali ajossa pyörä ei pysähdy perusjarruilla...
Paremmissa levyissä on myös paremmat lämmönhaihdutus ominaisuudet, mutta jarrujen häipyminen ylilämmön takia ei taida kyllä suomen maastoissa tulla vastaan. Sitten kun mennään jyrkkää alas kilometri tolkulla.
^ Juuri fixasin yhdet vanhat Shimanon perusjarrut (395) ajoon ja Ashiman levyillä pysähtyy kuin seinään. Alpeille en lähtisi enkä DH:ta rytistelisi mutta loistavasti muuten tehot riittää...
Toisaaltaan kai se aiheuttaa alavatsassa miehekkään olon kun edessä on 203millinen levy...
Näin itsekin ajattelen. Paitsi jos massaa on päällä reilusti enemmän. Mutta noin muuten jarruissa on jotain vikaa, jos ei (väkisin halutessaan) saa kumpaa vain renkulaa lukkoon tällaisilla lumikeleillä. Ja silloin jarru on tarpeeksi tehokas, kun vastaan tuleekin renkaan pito ennen jarrutehon loppumista.
Merivaseliinia väliin ja kasetti paikalleen. Ketjut riitti hyvin, ehkä jopa liian hyvin, pitää pohtia tota seuraavalla kerralla kerralla kun tuota pyörää ehtii katsoa. Nyt meni ilta vaihteita säätäessä, kun en jaksanut googlailla altuksen ruuveja ja onnistuin tekemään 7 vaihteisesta 6 vaihteisen :D No onneksi voi aina aloittaa alusta ja lopulta vaihteet toimii niin kuin pitää :P
Mulla on ollut sekä halvimman pään levyjä ja paloja, että kalliimpia. Ajatus olisi, että kalliimmat ovat vaatineet vähemmän huomiota.
^Itse kai viidessä viimeisessä ollut Ashiman AiRotorin levyt kokoa 140-180mm ja jarruina sekä mekaanisia ja hydraulisia ilman pienintäkään ongelmaa. Halvimman pään levyjä, keveitä ja tyylikkäitä, palat olleet suht peruskamaa enkä johonkin laadukkaisiin verrattuna huomannut kummiakaan eroja...
Ruuduntakaa, noin se juuri menee...
Hyvin sanottu. Minun kokemukseni on että halpa levy oli Pringle-lastun muotoinen yhden testijarrutuksen jälkeen. Todella pehmeää tavaraa. Painoa on, mutta yllätyin kuitenkin miten huonoja ne huonot voi olla.
Normaaliajo on erittäin laaja käsite. Jos ei pysty pitämään pyörää paikallaan jyrkässä kohdassa ilman että kahva taipuu on jarrut vain liian tehottomat.
Kaikki jarrut riittävät siihen että pyörä pysähtyy normaaliajossa. Ennemmin tai myöhemmin. Se, kuinka nopeasti, millä tuntumalla ja puristusvoimalla on se joka erottaa hyvät jarrut heikoista.
Muoks: Je suis Työkalumies
Elämä on liian lyhyt huonoilla jarruilla ja jarrulevyillä ajelemiseen.
Ja jarrujen tehossa painaa myös se, että pitää pystyä yhdellä sormella operoimaan ja jyrkissä alamäissä sekä kovissa vauhdeissa. Kerran päädyin huonon harkinnan tuloksena siihen tilanteeseen että vauhtia oli jyrkässä alamäessä noin 40kmh ja tuli vastaan arviota tiukempi mutka. Siinä kohtaa jouduin kyseisen mutkan ajamaan paljon kovempaa kuin olisin halunnut koska vaikka puristin niin kovaa kuin pystyin, ei se riittänyt hidastamaan vauhtia tarpeeksi. Ja siis renkaat eivät lukkiutuneet vaikka puristin jarrua "täysiä", eli lisää tehoakin oli jarruista saatavissa. Tämä siis 4 mäntäsillä satuloilla, orgaanisilla paloilla ja 203 levyillä.
Sittemmin olen vakuutuksena vaihtanut metallipalat jos vastaavaan tilanteeseen joskus päädyn.
Itse harkitsin 200 mm levyä keulalle mutta pitäydyin sitten 180mm levyssä niin ei tarvinnut ostaa toiseen kiekkoon myös uutta levyä ja haarukkaan adapteria. Oon kyllä ajanut pyörällä jossa oli 203mm levyt ja nelimäntäiset shimanot ja yhtään liikaa tehoa ei ollut niissäkään.
Hyvillä jarruilla nopeuden säätely tapahtuu kovassakin vauhdissa kevyellä etusormen koukistelulla, ei rystyset valkoisena puristamalla. Mun ajoissa ihan Turkulaisissa metsissä Shimanon halvimmat oli liian tehottomat. Tuli peukalonhanka kipeäksi kun jatkuvasti piti kahdella sormella puristaa jarruja ja ajo ei ollut niin hauskaa kuin paremmilla. Shimanon omien materiaalien mukaan 50 % tuli lisää tehoa kun vaihdoin nelimäntäisiin. Eteen laitan tahmeampaa palaa ja isompaa levyä jos tuntuu joskus siltä. 200 sarjan jarrut siirsin pojan 20" pyörään ja siinä ne on ihan loistavat. Toki niillä tektron yksimäntäisillä mekaanisillakin sai jarrut lukkoon, mutta paremmat jarrut huomasi kyllä 6-vuotiaskin.
Mulla Shimanon nelimäntäiset SLX 7120:t 203mm laikoilla ja ei missään tilanteessa tarvitse kuin yhden sormen kevyen koukistelun, huikeen hyvät jarrut "perustavaraksi".
Modulaatio ja teho oikein hyvällä tasolla.
Toiminta kireemmillä pakkasilla jättää kyllä toivomisen varaa.
XT 180millisillä kuin seinään, renkaan pitohan siinä yleensä ennen loppuu kuin jarrun...
Renkaan ja kiekon paino vaikuttaa myös siihen riittääkö vai ei. Jollain 23 mm renkaalla pito loppuu varmaan aika nopeasti. 125 mm leveällä renkaalla on eri lailla pitoa. Jo 2.3" leveä rengas omaa pitoa siihen että takapyörä nousee ilmaan ennen kuin pito häviää.
En ole ihan varma että onko nurella ajantasaista kokemusta siitä mitä maastopyöräily nykyään on? Bikeparkit ja endurotyylinen ajelu ei taida kuulua omalle harrastusalueelle?
xt onkin jo ihan eri kuin nuo halvimmat.
Mulla nyt nelimäntäiset deoret 180mm levyillä ja oon ollut ihan tyytyväinen, mutta ei siitä isommasta levystä haittaa olisi :rolleyes: