Onko kukaan muuten kokeillut silkkihanskoja?
Printable View
Onko kukaan muuten kokeillut silkkihanskoja?
Poltin tupakkaa säännöllisen epäsäännöllisesti armeijasta alkaen 1993 - 2010 asti. Tosin määrät olivat aika vähäisiä; keskimäärin 5 savuketta/päivä ja välissä oli jaksoja ilman tupakkaa. Tämän jälkeen olin pari vuotta polttamatta kokonaan. En kuitenkaan huomannut juurikaan vaikutusta esim. hapenottoon urheillessa. Nyt olen kolmisen vuotta höyrytellyt. En tiedä ovatko keuhkot kyllästetty valmiiksi koska pakkasilma ei juurikaan käy mulla keuhkojen päälle...käytän silti näillä pakkasilla maskia. Sen verran pitää tässä valistaa, että pysykää kaukana tupakasta kuten myös höyryttelystä:o
Psolarin hengitysilmanlämmittimen rajat tulivat -27:ssa vastaan, mokoma jäätyi umpeen ja sen jälkeen kiskottiin oiken huolella ilmaa maskin reunojen kautta ja välillä piti tipuutta masikia pois, kun tuntui että ei ilma kulje. Tietenkin uloshengityksessä olevan kosteuden määrä vaihtelee eri ihmisillä, joten ongelma ei välttämättä koske kaikkia.
Klim Arctic Balaclava toimii kuitenkin hyvin ja hengitysilmakin oli siedettävän lämpöistä sen kautta hengitettynä.
Ei helvetti tollanenhan se pitää saada, tosin tuo Motonetin 55 euron hinta on liian kova itselle kun kommandopipoa saa 10 eurolla kotimaasta. 25 eurolla tuon voisi ostaa mikä oli hintana jossain kotimaan puljussa, mutta out of stock toki.
Kahdella buffilla saa samanlaisen suojan päähän ja naamalle, mutta se hengitys kun on se ongelma.
Jotkut tuon tyyliset mulla on alushanskana, toimii.
Roeckl:n lobstereilla pärjään noiden kanssa ainakin -26 asti.
No niin, saas nähdä tuliko kallis työmatka. Aamuinen -25°C oli vanhalle RockShox Ariolle liian kova rasti ja se laski hädissään ilmat pihalle mutten vielä tiedä hajosiko jotain. Tulee muuten melkoinen DH-geometria kun 120 mm joustavan trailipyörän perä tipahtaa tonttiin ja keula jää normaalikorkeuteen.
Mitä tästä opin: olisi vaan pitänyt ajaa sillä jäykkäperällä vaikka se vähänpaljonvähäntönköksivähän jäätyikin.
Hengityslämmittimistä ollut puhetta.
Itellä Mavicin takin mukana tullut lakki ja ulostuleva hengitys lämmittää. Ainakin tänään -24C ja 13km riitti. Lisäksi päässä on windstopper lakki.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...lari/mavic.png
Oltiin kolmen hengen joukkueella rogaamassa loppiaisrogainingissa -25 asteen pakkasessa. Yhteensä oltiin reilu 5 tuntia pyöränpäällä välillä rasteille jalkautuen. Pääsi hyvin testaamaan talvipukeutumista pyöräilyyn.
Tuossa huomasi, että ihmiset ovat niin erilaisia kylmänsiedossa. Meillä oli kaikilla jäykät pyörät (semiläski ja kaks läskiä) ja ne toimi ihan kohtuu hyvin.
Kaikilla oli myös motonetistä (ei maksettu mainos) haetut moottorikelkkaan tarkoitetut tankoon tulevat suojapussit, jotka oikeasti toimii ja pitää kädet lämpimämpinä kuin ilman. Toki oli myös rukkaset.
Yhdelle sai laittaa jo lähdössä lisälämmitinpussia käsiin, yhdelle matkalla alaselkään. Yhdellä jäätyi naama alamäessä ja yhdellä vapaat. Itselläni ei jäätynyt kuin lopussa peukku, mikä on tosi yllättävää, Kun luulin olevani tosi herkkä kylmälle (kuten sisällä olenkin). Miehet lämpenivät, kun jalkauduttiin rasteille, kun taas mulle alkoi silloin tulla kylmä.
Vaatteita oli monessa kerroksessa, kypärämyssyt ja puffit (ja kypärät) päässä. Mitään hengityssuojaa ei kukaan tuntenut tarvitsevansa.
Eli kokeilemalla löydät omat varustukset. Ollaan kuitenkin erillaisia jokainen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Tarkoitatko näitä? Vai onko tuolla joku erityinen moottorikelkkamallikin?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38390...-ohjaustankoon
Noi juuri! ^^
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Vaikuttaa että edellisen -26°C työmatkan jäljiltä rockshoxin sid-keula olisi päästänyt merkittävästi paineita pois. Sormet ristiin että vehje ei tarvitse muuta kuin vähän ilmaa. Myös shimanon hydraulisten jarrujen nesteen pakkasenkesto vaikuttaa olevan aika lähelle samoissa lukemissa... oli muutaman asteen laskun jälkeen merkittävästi jäykemmän oloiset jarrut kuin esim -20 asteessa.
Eli mitä me tästä opimme: talvikäytössä yksinkertaisuus on valttia. Jäykkä keula ja mekaaniset jarrut vaikuttaa olevan vikoineenkin parempi valinta etenkin kovemmilla pakkasilla.
^^^Juu noi juuri. Ite ompelin kavennuksen sisäreunaan noin 5cm reunasta, kun pienempikin läpi riittää kädelle.
Toimi römpsät tänäänkin pakkasessa (rapiat -20). Biltemassakin oli kuulemma, mutta vähän erilaisella sisuksella. Omat kädet pysyy noissakin ihan lämpösinä. Ei kaunista, mutta kätevää. http://images.tapatalk-cdn.com/16/01...98d51b506b.jpg
Mulla on cyclossa pakkasilla mekaanisen levarin takavaijeri todella jähmeä. (kaapelit rungon sisällä)Lainaus:
Eli mitä me tästä opimme: talvikäytössä yksinkertaisuus on valttia. Jäykkä keula ja mekaaniset jarrut vaikuttaa olevan vikoineenkin parempi valinta etenkin kovemmilla pakkasilla.
Läskissä DOT4 hydr.jarrut toimi ainakin -31 asteessa varsin mainiosti.
Reidet jäätyy. Vääntäkää nyt tyhmälle te kenellä on noita talvisukkiksia, että vedättekö alle kerraston + sukkikset + kuorihousut?
Mulla on vuodelta miekka ja keppi Sinisalon crossi housut sellaista oli joskus kovaa kangasta ;D ja niiden alla lätkäkalsaria sekä kerrastoa. Taas tänään reidet 30 minuutin jälkeen jäässä (tosin ajelin kelvillä nastoja sisään), että jotain windstopperia pitäisi keksiä.
Ostanko windstopper pitkätkalsarit jostain vai tuollaiset talvisukkikset vai kalsarit ja uudet kuorihousut?
Osta suoraan ne izumin elite amfibit ja niiden päälle tarvittaessa kuorihousut. Windstopper kalsareilla ei tee minun kokemuksien mukaan yhtään mitään. Hukkaan heitettyä rahaa.
Mulla talvipyöräilyhousut (pitkät) + merinovillabokserit + fleecehousut + hiihtohousut. Tässä järjestyksessä.
Sekä talvihousuissa, että hiihtohousuissa on edessä tuulenpitävä kerros.
Aika sama setti minullakin. Pitkät pyöräilyhousut eivät vaan ole riittävän laadukkaat, eikä hiihtohousuista löydy tuulensuojaa haarojen kohdalta.
Nyt jos saisin aloittaa alusta, niin ehdottomasti ensin laadukkaat pitkät henkselihousut. Noiden päälle on sitten hyvä rakentaa kerroksia, jos tarvetta tulee.
En ole vieläkään lisännyt ilmaa keulaan. En tiedä kannattaisiko sinne varmuudeksi laittaa ettei tule mitään ikävää ylläriä. On vaan toiminut ihan ok vielä niin on jäänyt, kun mukavampihan sillä noilla paineilla on ajaa niin kauan kuin pysyvät. En ole kyllä huomannut renkaistakaan lenkillä lähtevän paineita.
On minullakin keulat kestäneet, nyt loppuviikosta tuli koeponnistettua ensin -29 asteessa Reba ja seuraavana aamuna -25 asteessa vanha Recon Silver jotka ei kumpikaan edes yrittäneet valittaa mutta tuo takaiskari tosiaan päätti että nyt ei enää leikitä, jonkun kolme kilometriä se kesti ja sitten tuli ilmat ulos. Onneksi ilmeisesti vain siksi että pakkanen kutisti metallia riittävästi ettei tiiviste enää pitänyt.
Eihän ne ilmat sinänsä keulasta tai renkaista pakkasessa katoa, jos mittaat ennen lähtöä lämpimässä ja kotiin tultua taas pyörän lämmettyä niin samaa se näyttää. Mutta iskepä mittari kiinni siellä kahdenkympin pakkasessa niin lukemat on jotain ihan muuta kuin mitä pitäisi.
Jotenkin epäilen että on parempi pitää keulassa vähemmän kuin enemmän ilmaa. Ainakin vähemmän mitä karata, ja toki pienempi paine joka yrittää pois.
Jarruissa tosiaan dot4 lienee hydraulisista se parempi talvea ajatellen. Mekaaninenkin jarru yleensä jäykistyy kylmällä, mutta ei ehkä ihan niin ylitse pääsemätön ongelma kuin jos jarruneste jäätyisi.Mekaanisessa jarrussa taas yksi mahdollinen jäykistäjä on öljy jota on laitettu vaijerikuoreen.
^^
Ok, en ole pakkasessa kyllä mitannut paineita. Lähinnä keulan osalta mietityttää, ettei se yhtäkkiä uppoa jossain pikkutöyssyssä, mutta ei tuo ainakaan ole vielä sellaisesta antanut viitettä.
^ Minulla on toiminut ihan hyvin nämä Xt/Deoret mineraaliöljyillä (ainakin kahvan mukaan).
Tälle talvelle on ostettu:
-Penkinsuoja Motonetista 5€
-Kegänpäälliset Prismasta, Yokot 30 €
Eli aika maltillisilla investoinneilla on pärjätty.
Takkina pidän samaa goretexia kuin keväällä ja syksyllä. Enemmän kerroksia vain alle. Tekniset kerrastot ja fleeeset ovat aika edullisia ja monikäyttöisiä.
Housuina alennuksesta ostetut OW-hiihtohousut.
Sadesuoja kypärän päällä pitää viiman hyvin poissa.
-20-30C pakkasilla pärjää kyllä ihan hyvin. Ei siinä mitään kauhean ihmeellisiä ja kalliita varusteita tarvitse.
Hansikkaat pitää olla toki hyvät, mutta vedet ja tuulen pitäviä hanskoja löytyy esim rautakaupoista ja sellaiset + villasormikkaat toimii hyvin. Alushanska on helppo ja nopea kuivattaa tai vaihtaa.
Matkaa minulla tulee viitenä päivää viikossa noin 120 km. Vielä ei ole kertaakaan jäänyt ajamatta huonon sään takia.
Ostin nyt sit kuitenki talvikypärän, vaikkei noin kalliiseen etenkään olisi ollu varaa. No onpahan hyvä eikä köyhällä ole varaa paskaan. POC fornix siis kyseessä.
Tulee maastoon ja ehkä maantielle. Jännästi tuo perheytymisen kehittyminen lisää itsesuojeluvaistoa. Aikoinaas Rovaniemeläisenä sinkkumiehenä ei haitannut yhtään tykittää 40km/h (kellotettu) kapeita lumisia metsäpolkuja. Vielä kun touhu oli enemmän surffausta kuin pyöräilyä koska pitoa noissa vauhdeissa ei ollut.
Nyt ei enää pysty. Ilman kypärää ei voi edes ajaa metsään. Ei voi vaimokkeelle tehdä sitä että turhaan riskeerais. Pitää ehkä jotain panssareita miettiä seuraavaksi...
Säästö on aina suhteellista. Tuhansia olen toki laittanut pyöriin, mutta pois on jäänyt 500€ polttoainelaskut per kk - ja tuo siis parin vuoden takaisilla polttoaineen hinnoilla.
Nyt jää usein kuukausi väliin ettei tule tankattua autoa. Toki se määrä mitä autolla ajoin ennen on nyt tullut pyöräilymääriin joita viime vuonna tuli hieman vajaat 14tkm pyörällä.
Itse pärjään talvella teknisellä kerrastolla alla ja sen päälle Bibsit joissa pehmuste. Paitana -15C pakkasiin menee vielä pitkä pyöräilypaita. Housut on Craftin rainpantsit tai nyt kun ne repesi niin Craftin windstopperilla varustetut pitkät henkselihousut.
Takkina Sastan goretex kuoritakki jossa ei mitään vuorta -> ei kastu hiestä vaan on aina kuiva.
Ja jos hikeä tulee niin alla olevat kerrokset voi vaihtaa kuiviin ilman takin kuivaamista, kun takki ei ime hikeä itseensä.
Kun on yli -15C pakkaset niin otan alle fleecen ja jos rainpantsit on jalassa niin saatan laittaa alle Lidlin pitkät ajohousut.
Hanskoina on kolmet eli alle craftin sormikkaat joissa pehmuste, sitten niiden päälle craftin 'kokonainen hanska' ja päällimmäisenä OW:n lobsteri hanskat. Jos oikein kylmä on niin lobstereihin saa sisään vielä lämpöpussin.
Kenkinä minulla on XXL:stä ostetut Diadora Polaris 2:t joissa lidlin lämmitettävät pohjalliset. Nuo lämmitettävät pohjalliset on sikäli turhat, että tuntuvat akut pelaavan vain tunnin - eli hyytyvät tunnissa ulkona niin ettei enää lämpöä tuota nuo elementit. Olivat sitten päällä ennen tuota 1h merkkipaalua tai laittaa ne päälle sen jälkeen. Lämpöpohjallisista minulla olisi myös versiot joissa akku on tuossa pohjallisessa, mutta niiden käyttö oli epämukavaa kun ne korottavat jalkaa kengässä. Olen siis etupäässä ollut ilman lämmitystä. Aerogel pohjallisia olen harkinnut ostavani.
Päällä kengissä on Shimanon kengänsuojat. Niin ja kengissä on ruuvattuna 5 nastaa per kenkä, kun muutoin nuo pohjat ovat niin liukkaat. Eihän nuo oikeat talvikengät ole - vaikka XXL niin mainostaa. Nastat ovat toimineet jo useamman talven ilman ongelmia ja kelien lämmettyä olen ne ruuvannut pois kenkien pohjista odottamaan seuraavaa talvea.
Kypäränä käytän laskettelukypärää ja laseja, koska niiden avulla saan pidettyä silmälasini poissa huurusta. Huppuja kypärän alle on pari ei versiota, mutta kovemmilla pakkasilla olen nyt käyttänyt ohutta windstopper pipoa ja fleece buffia kaulassa.
Normaalisti päässä on ohut buff ja kaulassa fleece buff.
Naaman eteen olen ottanut windstopper maskin Gorelta, jos on ollut tarvetta.
Heijastinliivin virkaa hoitaa Provizin kevyt liivi.
Rukalla noilla tarkeni ajaa reilut 3h yli -20C pakkasilla. Pyhän Jyssäyksen päällä pysähdyin ja vaihdoin fleecen kuivaan jolloin sai jatkettua kuivilla vaatteilla vaaran rinteitä alas päin. Niin ylös meni reilu 2h kiivetä ja alas tuli alle 1h - josta 15min olin eksyksissä kun katosi reittiohjeet alhaalla - lopulta ymmärsin ajaa ladulla missä se reitti meni :)
Työmatkoilla nyt -29C pakkasilla ei ollut ongelmaa näillä välineillä - toki matka-aikaa tuli 15min enemmän kuin esim. nyt pikkupakkasilla. Ja lisäkerrokset kangistaa hieman eli mihinkään huippuaikoihin tai nopeuksiin ei pakkasilla pääse. Mutta hauskaa se on.
Niin alla on nyt talvella tuo 3Fat lite läskipyörä - Snowshoe XL nastarenkailla.
Mua on kans mietityttäny tuo, että paljonko se lämpötila todellisuudessa vaikuttaa paineisiin.
Väänsin sitten nuo yhtälöt ja tein myös laskurin:
http://t3mppu.kapsi.fi/2016/01/11/how-much-temperature-effects-the-pressure/
Kokeilin noita käytännössä läskipyörällä ja schwalben digimittarilla.
Taakse tavoite oli 0.45bar, ulkona -10C, tallissa arviolta +10C --> täytin tallissa 0.56bar ja lenkin jälkeen ulkona tarkistin niin paine oli tuon 0.45bar.
Iskareissa joissa on isompi paine, niin muutos on prosentuaalisesti pienempi.
Toki vaikuttaa niissäkin, mutta mitään äärimmäisiä "putosi pohjaan kun menin pakkaseen" ei pitäisi kovin helpolla käydä. (esim. 100psi @ 20C on 84.53psi @ -20C )
Linkitetyn sivun alareunassa voi noita arvoja laskeskella omille paineilleen ja jos haluaa tietää toisin päin, eli mitä se sisällä täytetty on ulkona, niin kääntää nuo laskurin lämpötilat toisin päin.
saa toki kommentoida myös mahdollisia bugeja