Ainakin bulevardilla työkaluun laiskasti nojaillu haki jotain uudenkarheasta V60 volvosta
Edelleen vasenta laitaa ajavat ämmät, ikään ja vähän sukupuoleenkin katsomatta. Ette näytä siltä että haluatte turnajaisia, onko se vaan niin vaikeeta?
Vähän menee otsikosta ohi tämä, mutta menköön...
Nyt pitäisi äkkiä tehdä johonkin Metrovarttiin tai jopa Hesariin kiukkuinen yleisönosastokirjoitus. Olin itse autolla liikkeellä ja kohtasin pers**ilevän pyöräilijän. Tämä oli jo kolmas kerta koko elämäni aikana eli muutaman sadan tuhannen taajamakilometrin kokemuksella. Kauheaa, alan kohta häiriintymään tuosta jatkuvasta kiusasta.
Joku pölhö siis pysähtyi ja lähti liikkeelle tämän kuvan suojatielle kuvasta katsoen oikealta, kun olin tulossa kuvan suunnasta. Pieni äänimerkki oli jantterille pakko laittaa noteerauksen merkiksi, mutta en viitsinyt jäädä äkkijarrutuksen päätteeksi huutelemaan esim. "älä pilaa oikeiden pyöräilijöiden mainetta", vaikka hetken käväisi mielessä, kun sen säälittävän irtolokarin bongasin hybridinsä perästä. Joku ei-pyöräilijä saattaisi ulkoasusta luulla vaikka vompiksi ja maine tärveltyisi. Itse taas voisin vannoa hiipparin ulkoasun todettuani, että kuulin autoon ketjujen vikinää, tuulipuvun kahinaa ja armotonta läähätystä, kun tmt-veikko poistui paikalta tyylikkäästi sivuilleen vilkuilematta. Ihan varmana kuulin.
Kerran olin kävelyllä, kun takaa kuului lähestyvän meluava nuorisojoukko. Lähempänä kävi ilmi, että kyse oli yhdestä hepusta, joka huusi puhelimeen, joi kaljaa ja pyrki ajamaan fillarilla samalla. Nurinhan se meni. Kaveri ei loukkaantunut onneksi eikä puhelukaan katkennut.
Ovela täti aamulla Granissa. Pysäytti riisinkeittimensä kärkikolmion kohdalle ja odotteli viattoman näköisenä minua. Kun olin tulossa kohdalle, nosti napakasti kytkintä. Ehdin jarruttaa ja harmittavasti rouvalta pääsi saalis karkuun. Olisko ollut niitä puumia saaliin perässä?
Tai pettyi näkemäänsä, kun saalis tuli katseluetäisyydelle.
Minua mennä viikolla Oulunkylän Nesteen ympyrässä jahtasi keski-ikäinen mies ja Nesteelle kääntyessään saikin hippa-kosketuksen aikaiseksi. Hävisi Nesteenpihalta ilman, että kukaan olisi saanut kilvistä muuta infoa kuin pietarilaiselitistisen alkuosan.
"Tai pettyi näkemäänsä, kun saalis tuli katseluetäisyydelle." Niih - näinhän siinä taisi käydä...
Taas oli läheltäpiti-tilanne tässä: http://goo.gl/maps/1sbw4 kummallekin paloi vihreä valo, autossa oli 2 naista joiden katse lukittu eteenpäin (eli puita päin). :mad: Kummatkin ajettiin etelästä päin.
Ajelin maaseututiellä viittäykymppiä maasturilla, vastaan tulee muutama auto ja yksi lähtee ohi niin, että vastaan tulee tien täydeltä autoa, ennen kuin kerkeän uhraamaan ajatustakaan, niin mulla on jo keskari pystyssä.
Taajamaan päästyäni ajelin sellaista 35 nopeutta jatkeelle, mutta joku makuutti autoaan siinä jatkeen päällä, joten mielenosoituksellisesti ajoin ovea kohti ukon silmien laajetessa ja suun avautuessa, koukkasin sitten viimehetkellä keulan kautta ohi.
Pääsin hyvään vauhtiin ja noin 50 nopeutta toista jatketta lähestyin, joku pakukuski koukkasi kärryn kanssa eteen, piti elämöidä siinäkin.
Kyllähän noita tilanteita saa aikaan kun oikein yrittää ja pyöräilijäkuvaa kirkastettua.
Helsinki Lautatarhankatu * Sörnäistenkatu. Taas kerran. Tulin mäkeä alas, kaukaa jo näkyi hopeanhohtoinen möhkömaasturi pyörätienjatketta tukkimassa juurikin tähän tapaan. Jarruttelin siinä vauhdin pois ja pysähdyin ennen autoa. _Saattaa_ olla, että väliä jäi joku tuollainen 15 cm. Kuski katseli hyvin pitkään ja keksi sitten viimein että voisi vaikka vähän pakittaa. Takanani oli tässä vaiheessa jo kaksi muutakin pyöräilijää odottamassa tien aukeamista...
Ohi mentyäni kuulin takaani jotain mölinää. Olisko kaveri avannut ikkunan ja huudellut jotain perään? Joka tapauksessa hukkaan meni, koska en todella kuullut mitä sieltä tuli perään.
Mulla on ollut pahana tapana tuollaisen avautumisen jälkeen palata ripeästi paikalle keskustelemaan autokuskin kanssa, tarvittaessa esim pelkän tööttäilyn jälkeen kysymään mitä asiaa hänellä on ollut. Tyypillisesti on näyttänyt sille, että keski-iän ylittäneellä ukolla on ollut tarve osoittaa kyydissä olevalle eukolleen olevansa MIES. Kun argumentoi rauhallisesti omaa näkemystään tilanteesta ja ukko kiivailee vastaan, on mukava huomata kuinka apukuskin paikalla olevan naishenkilön kädet hakeutuvat kasvojen peitteeksi.
Tänään Laajasalossa kolmion takaa yritettiin tulla ilmeisellä tositarkoituksella päälle, kun ajoin ajoradalla kelvin vieressä. Kelvi, toisin kuin ajorata, ei tuossa kohdassa tue kääntymistä kuljettavalta tieltä vasemmalle, tien vasemmassa laidassa pelkkä jalkakäytävä. Ajoneuvon XXXXXXXXXXXXX kuljettaja painaa pedaalia syvemmälle 50+ vauhtiin ja viittilöi kädellään kelvin suuntaan. Toki tuossakin oli emäntä kyydissä ja Kuliksen metroaseman edessä ukko sai pikapusun hyvästiksi. $aatana että vihastuttaa tuollainen tahalliselta vaikuttava vahingoittamisyritys.
Tuossa paikassa ei liene autoilijallekaan yksinkertaista mennä aivan sääntöjen mukaan, liikennesuunnittelulla jo ikäänkuin tilattu onnettomuus. Pyörällä alaspäin mennessä onkin turvallisempaa laskea ajoradalla. Olisi ehkä turvallisinta laittaa autot kiertämään alempana olevan liikennevaloristeyksen kautta.
Parinsadan metrin matkalla vain seitsemän ansaa eli Helsingin mittapuulla varsin sujuvaa pyöräliikennettä.
https://www.youtube.com/watch?v=xq4SfaLZEoQ
Helppohan tässä olisi vaatia autoilijaa kivitettäväksi kun tuohon toppaa. Mutta jos siinä pysähtyy odottelemaan niin kuin kuuluisi ennen tuota suoja/pyörätietä niin eihän siitä näe lainkaan tuonne vasemmalle. Jotta tuossa kohtaa autoilija pystyisi tekemään tyylipuhtaan suorituksen hänellä täytyi olla käytössään jokin kulman taakse ampuvan kiväärin tähtäin.
Nähtävästi tapauksessasi on käynyt niin, että autoilija on nähnyt sinun tulevan sitä mäkeä alas ja ajatellut ehtivänsä ensin koska olet niin kaukana. Mutta ajaessaan risteykseen sellaiseen paikkaan mistä näkee vasemmalle, pyörätien päälle, on joutunut lyömään liinat kiinni kun sieltä vasemmalta tuleekin auto/autoja. Siinähän sitä sitten on jumi valmis.
Helpointa, yksinkertaisinta, vähiten aikaa kuluttavaa jne olisi jos ymmärrettäisiin pysähtyä autoillessa ennen katkoviivaa. Auton keulan edestä kiertäminen on aina riski, sillä koskaan ei tiedä, milloin toropainen nostaa kohdalla kytkintä. Itse kiersin kerran ja sitten pääsinkin vannetta oikomaan. Ei kiitos enää koskaan.
On siinä kääntyvät eturenkaat kuten muissakin fillareissa. Joskus vaan tulee se hetki kun on mukavampaa käyttää niitä molemmissa eturenkaissa olevia levyjarruja ja hengähtää ihan rauhassa. Eihän mulla kiire ollut...
Ehkä se huuto tulikin siitä vieressä istuneesta emännästä. Ehkä sille tosiaan piti näyttää. Tai sitten kyseessä oli ihan vaan pska kuski. Auton pysäyttäminen siihen pyörätien jatkeelle ei edes näkynyt mulle tullessani Junatien suunnasta, joten hyvän aikaa se ehti olla siinä. Ja takana oli jonoa, jonka _seuraava_ kuski oli jättänyt ystävällisesti niin paljon väliä että peruuttaminen kävi ilman ongelmia. Paitsi itsetunnolle...
Jos ei kuitenkaan. Se on Junatieltä tultaessa, siis tuolta pyöräilijän menosuunnasta, ylöspäin yksisuuntainen. Ja liikennettä todella piisaa.
Ei s**tana menivät pilaamaan tuonkin risteyksen sujuvan käytön tekemällä siihen viimesimpien ohjeiden mukaiset shikaanit ja siirtämällä pyörätien jatke 5m oikealle. Nyt autot käyttävät pyörätien jatketta parkkina huonon näkyvyyden takia. Korotetun kivetyksen takia pyörätien jatkeella seisovan auton ohi ei sitten pääse kuin tällaiset wannabeprökuskit.Ennen näin sujuva: https://www.google.fi/maps/place/081...00b551554bb730
Muuten kevyen liikenteen väylillä ollut melko siistiä, kun näin syksyn myötä siellä on enää niitä joilla jotain tajua on säännöistä yms. Mitä nyt muutama auto taas parkissa kelveillä ja paras, bemari puoliksi suojatiellä ja klv:llä, mutta olipahan poissa autojen tieltä autotieltä;).
HAH, tää oli loistava. Toi invataksin kuski varmaan näki livenä sun videon ja kaasutti äkkiä pois, että ei v**tu tää olis jo vähän liikaa...
Samaa mieltä siitä, että tuo paikka on ihan penaalista, mutta ei kai kukaan tyylipuhdasta suoritusta vaadikaan. Muiden liikkujien huomiointi riittää. En itse muista tuota paikkaa auton ratista, mutta kuvasta näyttää, että lyhytkeulaisella autolla voisi jopa nähdä ajoradalle, jos hivuttautuu mahdollisimman pitkälle. Pidemmällä keulallakin varmasti onnistuu, kun tukkii osan suojatiestä, mutta jättää kuitenkin tilan pyöräilijöille. Ongelmaa ei pitäisi noin toimien olla normaaliälyisten keskuudessa. Vajakit mielensäpahoittajat on toki asia erikseen.
Eipä tässä tapauksessa autoilija nyt muutenkaan vaikuta suuren luokan kriminaalilta. Jos on jo kerran joutunut pidempään siinä odottelemaan sehän on täysin ennakoitavaa toimintaa. Vielä peruutteli pois ja muut autoilijat mahdollistivat tämän. Kuulostaa oikeastaan ihan unelmatoiminnalta, jota harvemmin pääsee näkemään. Paljon pahempia tuollaisissa pimeissä risteyksissä on ne suoraan suojatielle pamauttavat ajotaidottomat säheltäjät.
Ja olihan siellä näköjään kahdeksaskin este, siinä ennen kuorma-autoa jalkamies tulee vastaan pyöräpuolella.
GoPro HERO3+ Silver kiinnitettynä ohjainkannattimeen. Tuo Rastilan pätkä on ajettu YouTuben oman kuvanvakaimen läpi, mutta asfaltilla tulee ihan siistiä kuvaa ilman vakautustakin, esim. Ogelista käsin näin
https://www.youtube.com/watch?v=m-zh-piPmzo
Juoksussa/suunnistuksessa tilanne onkin sitten aivan toinen, kuten pummausvideoistani näkyy. Heilumiset saa kohtuullisesti pois VirtualDub Deshakerilla, mutta jostakin syystä jokaisen askeleen kohdalle usein jää tärähdys, jota ei saa millään pois. Ehkä pitäisi kiristää otsahihnaa niin että se soi, tai vaihtaa Sonyyn :D
Lempäälän Sääksjärvellä on rakennettu liikenneympyrä ja tehty aika ikävä risteys pyöräilijälle, joka ajaa pääväylän viereistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Ovat laittaneet kärkikolmion pyörätienjatkeen väärälle puolelle eli pyöräilijä väistää autoa. Google street viewissä vanha kuva eli ennen remonttia. Siinä kärkikolmio on oikeassa paikassa eli sivutieltä tuleva auto väistää pyöräiljää. Liikenneympyrän kolmessa muussa suunnassa kärkikolmio on ennen suojatietä ja pyörätienjatketta.
Tampereen ja Lempäälän välinen pyöräliikenne kulkee kuitenkin juurikin tuon väärin tehdyn kohdan kautta. Tampereen ja Lempäälän välillä tuo on ainoa risteys, jossa pääväylän vieressä ajava pyöräilijä on väistämisvelvollinen sivutieltä tulevaan autoon nähden. Kiva yllätys laitettu...
Jollain hyvää selitystä kärkikolmion väärälle sijoittamiselle? Oma arvaukseni on että tila on loppunut kesken eli kirjaston pihasta tuleva liikenne olisi vaikeutunut, jos siihen olisi kärkikolmio laitettu ennen suojatietä ja pyörätienjatketta eikä vasta suojatien jälkeen.
http://goo.gl/l4Awjg