Mikäli oikein googlettelin niin Bontrager XR2 taitaa olla kevyin 2.6” rengas. Mutta kuinka leveitä ne mahtaa oikeasti olla? Jos eteen ottaisi tuon 2.6” niin mahtaako 2.35” mahtua taakse. Onko jollain mitattua tietoa asiasta?
Printable View
Mikäli oikein googlettelin niin Bontrager XR2 taitaa olla kevyin 2.6” rengas. Mutta kuinka leveitä ne mahtaa oikeasti olla? Jos eteen ottaisi tuon 2.6” niin mahtaako 2.35” mahtua taakse. Onko jollain mitattua tietoa asiasta?
Mielukuvitusrunkoon mahtuu vaikka traktorin takarengas pyörimään, joten voisi auttaa jos kertoisit mikä runko sulla on, johon rengasta pitäisi asetella. Lisäksi, kysymys taitaa koskea eri rengaskokoa kuin 2.6"? Kaikissa (uudehkoissa) Foxin ja Rokkarin keuloissa mahtuu 2.6" pyörimään.
Täysjäykkä Kinesis on kyseessä ja leveystietoja kaipailin. 2.6" pitäisi olla 66 mm, mutta aika yleisesti renkaat ovat hiukan alamittaisia. Ja 2.35" on n 60 mm, mutta se on siinä ja mahtuuko se pyörimään jos asettuu vähänkään vinoon. Mutta jos tosimitta on joku 57-58 mm, niin kuin se monesti tuppaa olemaan niin asia on OK. :)
Jos en ihan väärin muista niin XR2 oli 64mm 25-millisellä vanteella. Vaihtui aika äkkiä 2.4 XR4:een takana enkä jäänyt juuri kaipaamaan edes rullausnopeuden puolesta.
Nyt Emilia Sportin hyllystä kainaloon tarttui kyseiset XR2 Team Issue renkaat. Ja DT 22.5 mm kehällä 2.35” oli 58 mm leveä ja 2.6” vastaavasti 63 mm. Molemmat heti asennuksen jälkeen ja 2.5 bar paineessa.
Aika tiukat oli asentaa, eikä sivuheittoa.
Itse asiassa tämä 2.6" versio on alkanut vähän mutaisella kelillä näyttämään etunsa suhteessa 2.4":en kun ei ole tullut pakottavaa tarvetta himmailla tai repiä Dissectoria pois takavanteelta märällä.
Hiukan isommat nappulat 2.6":ssa näemmä riittävät puremaan tarpeeksi pienessä ravassa että tällä voi ajaa bike parkissakin muulloinkin kuin kesällä - olettaen, että ei priorisoi sitä raparallia. Epätasaisilla kalliorullailuilla isompi ilmatilavuus ja leveys antavat lisäkontrollia ja varmuutta mikä on itselle myös plussa eli ensi kevät varmaankin menee 2.6":lla ellen lähde johonkin XC-kisään xd:aamaan itseäni. Katsotaan vielä miten tämä käyttäytyy lumella kun kerran on 2C.
Jos jotakuta kiinnostaa niin Bontrager XR2 Team Issue 29” 2.6” painaa 808 grammaa. Ja nyt muutaman päivän venymisen jälkeen 64 mm leveä nappulasta nappulaan. Ja kiekkona kapeahko DT kehä jonka sis.leveys 22.5 mm.
Nyt hölmö kysymys rengaspaineista. Millaisia paineita te olette käyttäneet 2.6" renkaissa?
Tässä kun on talven läskillä ajellut ja tottunut mataliin paineisiin, niin pumppailin 2.6" Piikkisikaan paineet ihan peukalotuntumalla. Sitten lenkin jälkeen tuumasin että nyt oli hiukan liikaa, että mitäköhän siellä mahtaa olla, niin 0.8 bar oli painetta.
Nyt sitten nostin sen tasan yhteen bariin. Miltä se teistä kuulostaa, kuski 82 kg ja pyörä täysjäykkä 29" :)
Mulla on sähkömaasturissa Piikkisiossa ehkä joku 1.1 ja 1.3. Viime talvena tuli ajettua matalemmilla, mutta takavanne sai sen verran iskua että laitoin turvarajaa. Pidot on kyllä kohdillaan alle yhden barin :D et kyllähän tuota voisi vielä hienosäätää nyt kun on kestävämmät vanteetkin...
Näyttääkö teidän kummankin mittarit 1 bar silloin kun paine renkaassa on 1 bar? Sisällä vai ulkona pakkasessa? Niinpä.
Näyttää se bareja ja vaikka psi:täkin, sisällä ja ulkona.
Samoilla hehtaareilla näyttää nuo lukemat olevan kuin minulla, tosin sinun pyöräsi eri tyyppinen kuin minulla. Minulla renkaina Nobby Nic 29*2.6. Paineet edessä yleensä 0,9-1,0 bar ja takana 1,3-1,4 bar. Tämä kesällä, talvisin ei viime vuosina ole juuri tullut ajeltua.
Vanteiden sisäleveys 35 mm. Kuskin paino n. 80 kg, pyörä 160/145 mm luomu-täysjousto. Ajo ehkä lähinnä trailpyöräilyksi luokiteltavaa, jossa välillä kohtuullisen kivikkoisessa/juurakkoisessa maastossa ajamista.
Täällä ollut painetta 1,3/1,5(+) kesällä ja talvella Piikkisioissa hieman vähemmän. Oliskohan viimeksi ollut 1,1/1,3. Ajokkina Orbea Laufey ja kuskilla painoa kamat päällä reilu 80 kg. En kyllä mittaile joka lenkille erikseen, kun sisureissa tuntuu ilmat pysyvän. Ja ulkoilman lämpötilassa oon mittaillut.
Alkutalvesta lähdin piikkisioilla vastaavilla vajaan barin peukalopaineilla liikkeelle ja lenkki loppui sisurin puhkeamiseen n.500m myöhemmin. Paremilla bunnyhop-taidoilla olis päästy pidemmälle :rolleyes:
Kesällä ajelen tubelessina ja välillä tullut ajettua liian matalilla paineilla kun ei ole muistanut tarkistaa ennen lenkkiä.
Mun mittaus on tehty kahdella mittarilla, sisällä huoneen lämmössä. Ja ne näyttää likipitäen samaa myös mun kolmannen mittarin kanssa.
Niinpä niin. Eli jollain tarkkuudella luottaisin mittaustulokseen. :)
Vaikuttaa nää Schwalben 2.6" gummit olevan vielä pahemmin alamittaisia kuin Maxxis:n vastaavat. Katsoo nyt vielä, että venyykö nuo mutta ollaan luokassa 64mm 30mm vanteella. Edessä Nobby Nic ja takana Wicked Will.
SuperGround Wicked Will oli sitten yhden lenkin rengas...eipä kestä näemmä mitään.