Itsellä painoa 105kg aataminasussa ja paineita takana osimmoilleen 0,6 ja edessä 0,5..
Printable View
Itsellä painoa 105kg aataminasussa ja paineita takana osimmoilleen 0,6 ja edessä 0,5..
Paineisiin toki vaikuttaa sekin onko tubeless vai sisurit. Itse ajelen sisureilla ja samat paineet kuin Mikalla. Painoa onkin sitten 25kg vähemmän.
^Totta hyvä tarkennus eli itsellä on tubeless käytössä.
Aivan, eli aivan vakiorenkaat on itellä eli sisureilla.
Aiemmin joku kertoi oudosta tennarinäänestä kun läskillään ajaa. Eilen räntäsateessa lähdin ajamaan sohjolumessa. Märkää siis oli. Kuulin oudon rääkäisyn. Ensin ajattelin oikeasti että joku lintu päästi syksyisen lemmenäänen mutta ääni toistui vielä neljä kertaa hieman erilaisena. Myöhemmin ei enää kuulunut. Joku kumi-vesi-pinnan aiheuttama moiskahdus se varmasti oli mutta oliko mukana vanne.... mene ja tiedä.
Täällä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä vaikka läskillä ajetaan syyskeleillä kahdessa vuorossa! Vaimo on innostunut tuosta pyörästä vähintään saman verran kuin minä ja ollaankin ajeltu nyt vuorotellen tolla 17'' pyörällä kun pituuseroa ei ole kuin se 6 cm.
Sinäänsä hyvä tilanne jos iskee päivitys tarve joskus niin tiedän kenelle myyn tuon pirkkaläskin :D
Rengas irti. Rataspakka irti näillä ---> http://www.motonet.fi/fi/tuote/38091...apaaratasavain
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38091...n--Ketjupiiska
http://www.motonet.fi/fi/tuote/38090...inavain---15mm
Pyyhin vaseliinit pois. Rasvanpoistolla (Bräkleen tms.) huuhtelin paikkoja. Sitten teflonsprayta ja moottoriöljyä takanapaan ja vapaarattaan kynsille niitä samalla nitkutellen. Vaseliiniäkin pyyhkäsin pikkasen pintoihin, paitsi vapaarattaan kynsiin ja sen hammaskehälle.
Ei ole kyllä mitään tietämystä miten homma olisi pitänyt tehdä, tai että onko sitä yhtä ainoaa tapaa. Tuoltakin koitin vakoilla, mutta meinaa olla liian pitkäjänteistä hommaa mulle: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...DT-Mavic-jne-)
Lakkas ainakin mun fillarissa pörisemästä tuo vapaaratas.
Passaiskohan sinne kivasti ihan ketjurasva? Siinähän on ihan hyvin kai paksuutta ja viskositeettia ja luulis korroosionsuojaakin löytyvän.
Ketjurasvaa ei kannata käyttää. Tuo operaatiohan perustuu talvikäytössä jäykistyvän vaseliinin poistoon ja vaihtamiseen öljyyn. Ketjurasva on vielä tönkömpää kuin vaseliini, joten se saattaa aiheuttaa ongelmia vapaarattaan toiminnassa. Minä en tee mitään sillä Norjalaisen pyörän luulisin toimivan myös talvella ja ääni ei ole häiritsevä ja periaatteenakin on jo se, että toimivaa ei korjailla siitä seuraa vain ongelmia. Mutta jokainen tyylillään enkä arvostele niitä jotka harrastaa ja tuunaa, pikemminkin arvostan ja ihailen :D
ketjurasvojakin on monenlaisia
Made in Taipalmaa lukee Litessä rungon alimmassa kohtaa olevassa tarrassa, joten kaikki on mahdollista olla toimimattomia jopa kesäaikaan. Vai oiskohan pro -malli tehty sitten Norjassa vastaamaan skandinaavisiin olosuhteisiin.
Näin se mullakin on yleensä, aina ja tähän asti (ja varmaan tästä edespäinkin) ollut tapana. Puolihuvikseen tuli pepanttia vaihdettua perään.
Varmaan aikalailla sama mitä linimenttiä sinne tyrkkää, kunhan löytyy sopiva sitko jotta pysyy kohteessa, mutta kuitenkin niin ettei jässähdä täysin pakkaskelillä.
Onhan niitä vaseliinejakin semmoisia mitkä pysy notkeina pakkasella, miten moottorioljy pysyy siellä missä pitää eikä lennä männikköön? Onko rakenne niin tiivis? en ole itse sellaista purkanut.
Taivalkoskelaisia ne taitaa Whitet olla, mutta niin se on nykyään maailmassa. Toyotakin kaikkea muuta kuin Japsi. Hondat, Yamahat ym tehdään halpamaissa, osa jopa Kiinassa. Tunturi ja Cresentkin taitaa olla halpamaiden tuotoksia. Ei se valmistusmaa ole mikään ongelma jos laadunvalvonta takaa että tilaaja saa sitä mitä on tilannut. Luotan siis että Norjalaiset ajaa myös talvisin läskeillään ja on tilatessaan ottaneet sen erityisvaatimukset huomioon. Tuntuvat ainakin takuista ja lupauksista päätellen luottavan kovastikin tuohon tuotteeseen. Se miten pahasti minun ajatukset menee metsään jäänee nähtäväksi, toistaiseksi olen enemmän kuin tyytyväinen. Tosin vasta parilla läskipyörällä olen ajanut mutta valintaani sen perusteella olen vielä tyytyväinen.
Norjahan ei ole lainkaan mikään pakkasvaltio. Esim. TRomssan pakkasennätys on -15C.
Joka taatusti riittää minulle fättäilyyn, jos on kylmempää niin sitten ajetaan moottoripyörällä, kelkalla tai mönkijällä :D
Miksi sinne vapaarattaaseen ei voi laittaa sinne suunniteltuja aineita? Turha sinne on ketjurasvoja ja moottoriöljyä tunkea, kun sinne on olemassa vapaarattaisiin tarkoitettua tavaraakin.
Siksi kun ei ole avaruusaluksesta kyse :D
Se vapaarattaisiin tarkoitettu tavara ei ole suunniteltu talvikäyttöön. Mutta pakkasessa toimiva rasva toimii vapaarattaassa luonnollisesti paljon paremmin, kuin moottoriöljy . Tässä olisi yksi, mikä on alun perin laskettelukeskuksille kehitetty ja käytännössä toimii erinomaisesti ainakin -23C pakkasessa: http://motonet.fi/fi/tuote/380984/Mo...ke-grease-100g
Joo, kun ennen talvea menee takanapa maasturista vaihtoon (uusi on jo), niin voisi sinne jotain rasvaa tuupata. Ja talvenkin soisi toimivan.
miites ehtiikö takanapa jäätyä (vaseliinit) jos sen läski fillarin ottaa lämpimästä tallista ja ajaa 2 tunnin lenkin
ehtii n. minuutissa.
Ne jäätyy siellä missä oot jo kaukana, eikä vielä pissata, mutta vituttaa kotiakin kävellä :)
Täällä 102kg. About samanlaisilla paineilla mennään. Yritän pitää noin arvoina takana 0.55 ja edessä 0.45, riippuen Pro:n digitaalisen mittarin sen hetkisestä mielenalasta riippuen. Jotakuinkin niin ettei nyt ihan vanteelle lyö. Näillä taidoilla ja kokemuksella takapään pito on, ainakin märällä kelillä, aika tarkkaa paineiden osalta kun mennään pahempaan juurakkoon.
Menee hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta uutena läskeilijänä kiinnostaa nuo rengaspaineet ja myöskin niiden suhde ajajan painoon. Olen tämmöinen jonkinmoinen kukkakeppi 177/64 ja Konan renkaissa näyttäisi olevan paineita noin 0.8 eli noihin lainattuihin viesteihin verraten aika lailla enemmän. Maantiellä nuo paineet saattavat olla aika lailla sopivatkin, mutta miten lie maastossa ja lumella?
Liikaa. Sen huomaat pomppivasta eturenkaasta.
Tänään hain Pron mittarin , kun kerran lähikaupasta löytyi. Nyt voidaan siis antaa "tarkkoja " lukuja paineiden suhteen ��
Kuski noin 95kg, litkutetuilla mennään, yksi 700mm vesipullo ei muita turhakkeita mukana. Edessä 0.53 ja takana 0.7 bar, snadisti voisin vielä laskea seuraavalle kerralla , etenkin takaa . Kokeillaan 0.45/0.6bar. Raporttia myöhemmin.
83kg ja edessä 0.4, takana 0.45 oon tykänny nyt 4" veekaseilla. Isommilla gummeilla varmaan tykkäisin vähemmänkin.
Varusteitten kans varmaan 94Kg. Renkaina whiten sisureilla olevat 4,7" bulldozerit ja edessä 0,40bar ja takana 0,45bar. Sopivan pehmeet metsässä. Viime lenkillä kerran otti edestä kevyesti vanteelle ku ajoin suoraan terävän kiven reunaan, mut vahinkoja ei tullut.
Noniin paskan möivät! Ketjuissa yksi lenkki ihan jumissa, tosin tossahan noita on kyllä valmiina vara ketjuja eli ei kovin paha takaisku mutta aika nopiaan meni. Vaikka käytettynä ostinkin tuon niin varmasti reilusti alle tonnin meni ketjulla asiallisesta ketjun huollosta huolimatta. Tosin itse olen pyöritellyt vain lähinnä mudassa tuolla menemään eli voi olla vähän rankka olosuhdekkin.
Mitään erikoisia vaihtokämmejä tai ketjun tippumisia en muista saaneeni aikaiseksi, missä tuo ketju olisi voinut mennä.
Tänään ajoin tunnin lenkin kaatosateessa savisia polkuja pitkin ja ihan mukavasti se meni sateesta huolimatta kun oli hyvät kuteetkin. Eikä ollut ainakaan ruuhkaa.
Tuli mieleen, että taisin lietsoa hysteriaa ja pelkoa vähän turhaan, siitä tietämättäni. Taisin olla eka kuka laittoi jutun etulinkusta liikkeelle, kun maastossa huomasin sen olevan auki. Plus tosta kolinasta saatiin hyvät keskustelut aikaan, mutta äsken miettiessäni tulin siihen tulokseen, että linkku on tod. näk. jäänyt maastossa johonkin kiinni ja siitä auennut, tai sitten ryminässä.
Olin vielä itse sen kiristänyt kun otin autosta veke ja taisi ekan viikon aikana tulla tuo löystyminen, voi olla etten ollut tarpeeksi vain kiristänyt sitä. Täysin vahingossa huomasin tänään lobstereita kahvoille kokeillessani, että tuo jarrupalojen kolina tulee myös takapäästä kun takajarrua pidin pohjassa. Edestä tulee myös, mutta jos painaa etujarrua aivan helvetin kovaa, ei sitä tule enää.
Tänään haen pyörään Shimanon M324-kombipolkimet ja ne nyt tulee olemaan vähän pidempään tuossa kiinni kuin nuo väliaikaiset ja kysymys kuuluukin, että kannattaako noihin kierteisiin laittaa jotain mikä helpottaa joskus sitten pois ottoa tai muuta? Talosta tosin löytyy vain ketjurasvaa ja keltaisessa purkissa olevaa normivaseliinia.
Ilman muuta voit laittaa vaikka sitä vaseliinia niin saat helpommin irti.
Harkitse nyt vielä niitå polkimia. Jos tarkenet lukkokengilläsi aina, laita oikeat polkimet. Ei kombi.
Mäkin ostin tommoset kombipolkimet fillarin mukaan. Tappelin niiden kanssa pari viikkoa ja nyt hain viime viikonloppuna flätit.
Nuo kombit eivät toimineet yhtään normaaleilla kengillä, sillä olivat aina väärinpäin kun lähti polkemaan...
Ostaa ennemmin vaikka molemmat erikseen. Se kombi on ihan susiajatus.
Tuossa oli aikaisemminkin juttua että etujarru pitää hiukan ääntä kun kaartaa vasemmalle rajusti varsinkin asfaltilla. Ilmeisesti tuo etuhaarukka tai pikalukko joustaa juuri sen verran että palat ottavat vähän kiinni. Onko muilla samanlaisia havaintoja? Tosin tätä foorumia selatessa luin että samaa on ilmentynyt myös muun merkkisissä pyörissä. Omassa saattaa asiaa lisätä se että tuo etujarrulevy on ottanut hiukan osumaa metsässä eikä sitä tunnu saavan väänneltyä aivan suoraksi. Pitää hakea varmaan uusi levy, onneksi hinnat näyttää lähtevän n.9€ paikkeilta :)
Kaikissa vuosien varrella omistamissani levyjarrullisissa pyörissä on levyt soineet (Trek 6000, No saint Maxari, No saint Luzifer, Kona Caldera, Kona Coiler, Kona Kula, Specialized Globe San Francisco 1, Cannondale Prophet, Cube Ltd Sl 29, Trek Fuel ex 9.7, White 2Fat). Jopa 15mm ja 20mm läpiakselillisissa. Levyn suoruus ja palojen etäisyys vaikuttaa, samoin akseleiden ja haarukoiden notkuminen. Lisäksi kiekon irroittamisen ja takaisin paikoilleen laiton jälkeen levyjen keskitys voi olla aavistuksen pielessä. Eipä noi levyt pysy 100% suorana vaikka niitä ei kolhisikaan mihinkään. Mitä väliä jos välillä soi? :)
Laitetaass jatkokyssäri. Toinen on kun metsässä, heinikoissa, lammikoissa jne. ajelee ja jarrut kastuu niin teho on hetken huono ennen kuin palat taas lämpiää ja kuivuu. Olisiko jotkut tietyt palat tai levyt tehokkaammat myös märkänä?
No jos se pyörä joustaa etuhaarukasta, niin miksi oletat, että se "soiminen" paranee jarrulevyä vaihtamalla?