Tehdään sellainen (virheellinen) oletus että koko 0,6 % lisäteho kuluisi ainoastaan ilmanvastuksen voittamiseen. Siinä tapauksessa nopeus kasvaisi noin 0,2 % ja etumatkan voisit laskeskella sen mukaan.
Tehoon se ei vaikuta mitenkään mutta lisäys kokonaismassaan vaikuttaa vierintävastukseen.
Laskelma menee periaatteessa niin, että pyöräilijän tuottama teho kertaa voimansiirron hyötysuhde on yhtä suuri kuin kaikkien eri ajovastusten (kuten ilmanvastus, vierintävastus, yms.) tehojen summa. Yhtälön molemmilla puolilla pitää olla teho (kuten ilmanvastusteho, vierintävastusteho, yms.) jotta yksiköt olisivat oikein ja yhtälössä olisi järkeä. Eli sellaista yhtälöä haetaan, jossa vasen puoli on teho ja oikea puoli on myös teho.
Erilaiset ajovastukset voivat olla mistä lie tekijöistä riippuvaisia voimia. Näistä erilaisista voimista saadaan teho kertomalla voima ajonopeudella.
Kuten todettua, rattaiden koon merkitys on kokonaisuuden kannalta häviävän pieni, mutta vinosta ketjulinjasta voi kyllä vähän moittia. Se on vähän sama kuin ajaisi rasvaamattomalla ketjulla tai tyhjillä renkailla. Pieni asia, joka on helposti laitettavissa kuntoon, lisää osien käyttöikää ja voimansiirron hyötysuhdetta, sekä vähentää rattaiden rutinaa. Sen verran pitää jaksaa vaivautua, jos sinkulahommiin ryhtyy.
Ei.
Jos sinkula on tehty normaaliin kasettinapaan, niin speisereiden avulla sen rattaan saa just oikeaan linjaan, jos vaan viitsii laittaa.
Jos taas on kierteellinen napa ja irtovapari/fiksiratas, niin sitten pitää etupäässä ehkä puljata hiukan keskiöakselin pituuden tai ratasprikkojen kanssa.
Kannattaa se silti tehdä.
Teemulla oli kumminkin ihan hyvä pointti tuossa.
Vaikka sitoutuisit käyttämään tavanomaisia halpoja rattaita ja hylkäämään kaikki rattaiden kokoon perustuvat hyötysuhdeoptimoinnit, ja vaikka sitoutuisit käyttämään vain halpoja voiteluaineita ketjun voiteluun, ketjun linjauksen säätämiseen ei tarvita mitään kalliita osia, mutta rattaiden välillä suora ketju on hiljaisempi, kuluttaa rattaita hitaammin ja voimansiirron hyötysuhdekin on parempi kuin vinon ketjun kanssa.
Mutta joo, se on sittenkin oma asia, eikä ole pakko jos ei taho.
Nuo harvahampaiset rattaat ovat mielenkiintoisia. Mahtaakohan mikään firma valmistaa niitä standardiketjuille?
Kokeilin aiemmin uittaa ketjua parafiinin ja joidenkin notkeampien voiteluaineiden seoksessa. Kyllä se vaikutti toimivalta, ja voiteluaineen koostumuksesta johtuen se ei kerännyt pölyä ketjuun, mikä oli huomattavan mukava asia.
Teflonin ja molybdeenisulfidin sekoittaminen parafiiniin on yhä jäänyt minulta kokeilematta.
https://live.staticflickr.com/65535/...94ca9c3b_b.jpg_20220410_133945 by richard räystäs, on Flickr
Keväistä osien vaihtoa.
Toi on kyllä bueno ja menee takuulla täysii.
Mäkin ajattelin laittaa kesäksi Rolleriin originaalikeulan jarrullisen krossikeulan tilalle. Eilen tosin poljin kesäväleillä vajaa 50 km kaupunkilenkin ja sain polven kipeäksi. Ajoittain vaivasi jo talvella. Pitää ehkä vaihtaa piikkiä isompi takaratas, kunnes on kesäisemmät kelit.
On myös sellanen olo, että pyöriä on 1-2 kpl liikaa tällä hetkellä. Olin vakaasti suunnitellut luopuvani SSCX:stä. Sillä en tullut ajaneeksi koko talvena kertaakaan ja viime syksyn krossikisatkin meni vaihteilla. Tänään otin sen alle työmatkalle, kun aattelin, että antaa polven vähän levätä ja ei hitto se on kyllä niin kiva ja rakas pyörä, että ei siitä voi luopua.
^mun pitää ehdottomasti saada tollanen!
Mutta tosiaan ensimmäistä kertaa tuli nyt kipuja polven yläosaan sinkulahommissa. Talvella ei päässyt liikkumista harrastamaan niin oli nyt liika kovat rasitukset parille eka lenkille. Hieman tuo hirvitti mutta ajoin sitten pari lenkkiä täpärillä ja vaihteiden kanssa niin taisipa se helpottaa.
Mennään tämä kesä näin, välitys on 50/22, olin ajatellut ensin 50/20 mutta kun tuo 22 hampainen löytyi samasta kaupasta kuin tanko ja stemmi niin ostin sitten sen, tuo välitys tuntuu oikeestaan ihan hyvälle, tasasella vauhti riittää ja mäet pääsee ylös. Tangosta taisi tulla inasen kapea ( 47cm ) mutta kaipa tuohon tottuu, on toki ketterä ja kyllä, se on edelleen painava.
Työmatka meni ihan yhtä nopeasti kuin vaihdepyörälläkin, tasamaalla ei hirveästi häviä, alamäessä jää mutta taas ylämäet tuntui menevän nopeammin ja ihan kivahan tuo on ajaa. :)
Muistakaa varoa hiihtäjiä.
https://i.ibb.co/09YKQdW/IMG-2585.jpg
Nätti retro ja nätisti aseteltu PU avain, täydet pointsit!
Tuo 15mm lenkkiavain on ihan hyvä olla mukana tai jää sisuri vaihtamatta jos sanoo "psssss", hetken sai miettiä että mihin tuo olisi järkevä laittaa kun ei satulalaukkuun mahdu, sinkulassa kun minä tuskin tarviin kahta pullotelinettä niin se kävi tohon ihan kivasti.
Rengas saoo psss nykyisin kovin harvoin, että sen voi silloin paikata kiekkoa irroittamattakin.
Tuo 50/22×2,135=4,85 metriä kampikierroksella onkin hyvin sopiva välitys, kun se on ainoa.
Renkaan ulkomitta on silmäarvio kuvasta.
Nicknamella hieno Monark, tykkään tuollaisesta retro lookista.
Upea Monark [emoji7]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pyörän pitää olla mulla käytännöllinen, en tykkää kastua enkä pestä vaatteita joka lenkin jälkeen, eikä pitkät lokarit mun mielestä pilaa pyörän ulkonäköä, sopii lähes pyörään kun pyörään.
^ Mintunvihreä on kyllä pyörässä hyvä väri, olen miettinyt että jos joskus erehdyn tuon Konani maalaamaan niin siitä voisi tulla tuon värinen.
Mä oon tykänny tuolla stachella nyt ajella soraa. Jossain vaiheessa varmaan kiekkopäivitys puoli kiloa kevyempiin, ja samalla kumeista kans vähän painoa ja kuviota pois. 32-17 välityksillä mukava kadenssi on semmonen karkeesti 22kmh, ihan sopivanlainen matkavauhti ja pääsee vielä vähän ylämäkiäkin. Ehkä jossain vaiheessa laitan vaihteetkin taas, tai sitten en. Kuvan setupissa on täysin äänetön vähän rajummallakin alustalla, kerrassaan ihana ominaisuus pyörässä.
Pojalta peritty harmaa/keltainen Paddy Wagon sai uuden 44/18 setin.
Rengastuksena edelleen 23mm 4Season. Iloisesti rullailitiin tänään
kesäisen auringon siivittämänä. Myös tähän tungettu oma tuoli, aka
Chargen Spoon uusiohankintana nyt mustana ei pettänyt.
^ Kyllä, Chargen Spoon, sama jakkara molemmissa pyörissä millä eniten ajan.
Onko kokemuksia 8bar:n rungoista? KRZBERGv7 kiikarissa, koska kaikki cinellit ja muut skenerungot tahtovat olla loppu.
Käringsalontie, Ruokolahti. 32mm GravelKing & 46*17. Zenbliss oli wahwa
https://pic.useful.fi/WT74SLcf4.jpg
Vähän kyllä rinnasta kouraisee rollerikuvia katsellessa. Hyvää jatkoa vaan sille sinne Kuopioon.