Kiitos! Tuota taulukkoa just kaipasin ja en itse sitä onnistunut löytämään.
Printable View
Hieman jäi vaivaamaan tuo aikaisempi keulahuolto oman rebani kohdalla. Eli vaikka itselläni on Solo air -keula, löytyi alajalasta pienen purkamisen jälkeen venttiili ja siitä kun päästi ilmat, keula pompahti normaaliin pituuteensa. Jos olisi Dual air -keula, miltä keula tuntuisi, jos laittaisi pelkkään positiivikammioon ilmaan? Tässäkin topicissa on kerrottu, kuinka keula vetää itseänsä kasaan, jos negatiivipuolella on enemmän painetta kuin positiivisella :seko: Ja miksiköhän itselläni sägin asteikko nyt alkaa liian korkealta, kun keulan pituus on melkein tarkalleen 100 milliä? Eli 0% sägimerkintä on varmaankin puolen sentin päässä siitä, mistä alajalat alkavat.
Silloin keula pitenisi niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista ja lisäksi alkuherkkyys olisi mennyttä (vaatii kohtuullisesti voimaa, jotta keulan saa painumaan yhtään kasaan suuren esijännityksen takia). Tietty voi myös olla mahdollista, että ns. "top out" kumi toimisi lievänä negatiivijousena. Siinä tapauksessa todella lyhyen matkaa keulaa voi painaa kohtuullisen kevyesti kasaan, mutta sitten tarvittava voima kasvaa jyrkästi reilusti.
Siis paljonko niitä liukuputkia on lepotilassa keulassa näkyvillä? Asteikkohan ei liiku liukuputken suhteen, eli jos 0 sagin kohta ei ole suurinpiirtein tiivisteiden kohdalla, niin joko ovat tehtaalla merkanneet väärään kohtaan tai liukuputkia on enemmän kuin n. 100 mm (100 mm joustolla varustettussa keulassa) näkyvillä (jolloin keulassa voi olla jotain vikaa, esim. positiivikammion ja negatiivikammion paineentasauksessa). Jos käännät pyörän ylösalaisin ja vedät ja työnnät keulan alajalkoja, niin tuntuuko jouston alkupäässä aavistuksen verran tyhjää liikettä jolloin jousi ei tunnu ottavan kiinni? Jos tuntuu niin paineentasaus todennäköisesti toimii, muutoin mitä todennäköisimmin ei.
Edit: Mainittakoon vielä, että myös se paineen vuotaminen alajalkoihin (jota jo silloin aiemmin epäilin) aiheuttaa sen, että jouston alkupäässä ei ole yhtään tyhjää liikettä ja pyrkii pidentämään keulan niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista...
Rebassa on taas toisin päin, yleensä 5-10% skaalasta on piilossa alajalassa lepotilassa. Luulin, että kyseessä on oman yksilön vika, mutta kun katselin kaupoissa uusia keuloja, niin näyttäisi olevan ominaisuus. Nyt oma on konvertoitu 100mm - 115mm, eli speisseri poistettu, joten lähes koko yläjalkaan printattu skaala on näkyvissä.
Fox Floatin ilmajousta ei voi suoraan verrata Rockshoxin Solo- tai Dual-Air ilmajouseen. Foxilla on kierrejousi negatiivijousena ja Rockshoxilla ilmajousi (positiivi- ja negatiivikammioiden välillä paine tasaantuu keulan ollessa täydessä mitassaan). Eli Foxilla toki negatiivijousi painuu kasaan kovemmilla positiivijousen paineilla, mutta Rockshoxilla näin ei käy (kun positiivi- ja negatiivijousen paineet on samat keulan ollessa täydessä mitassaan).
Tuossa allaolevassa kuvassa näkyy joustomatkan merkit. 80mm on oikeasti jossain seitsemän sentin paikkeilla ja 100mm yhdeksän, eli uskoisin, että väärään paikkaan laitettu mitat.
Lepotilassa liukuputkia näkyy melkein tarkalleen 100 mm.
http://imageshack.us/a/img96/9152/x4s5.jpg
Jouston alkupäässä on pieni tyhjä kohta, josta keula ei itse täysin jaksa palautua, eli luultavasti paineentasaus toimii...?
Ja keula toimii herkästi koko joustomatkaltaan ja suhahtelee röykkyisessä maastossa jatkuvasti, joten enköhän varmaankin voi huoletta ajella.
80 ja 100mm mitat kertovat vain, että mikä asteikko on kyseessä.
Jos keulasi on 100 millinen, niin kuvan mukaan asiat ovat kunnossa.
Mistä tiedän onko Rebani konvertoitavissa 100mm -> 120mm. Eli siis näkeekö jostain kätevästi onko keula tämän vuoden mallia (ei voi vaikuttaa joustomatkaan?) vai vanhempaa. Pyörä on tämä ja keula siis Reba RL single air. Ja pyörä ostettu alkukesästä.
Solo air näyttäisi olevan eli ei taida onnistua :(
Mun 2011 mallinen Reba rl on alkanut naksumaan. Tuossa on Rokkarin halvin Poplock tankolukitus joka ei koskaan oo kunnolla toiminut. Hmm, mitehän vikaa lähtisin hakemaan?
Se on toi rebalainen aikas ronkeli siit vaimentimen öljy määräst,pikkasen ku on liian vähän öljyy ni lukitus ei toimi.Koita jollain pienel ruiskul lisätä öljyy sinne,määrä vöo ola vain jokunen millilitra.
Jaahas , 123 milliä kertoo manuaali. Mun keula alkoi jo viime syksynä naksahtelemaan.Vaihoin taas talveksi jäykän keulan, hiilikuitusen tietenkin! Pyhänä aikomuksena talven tai kevään aikana hoitaa Reba kuntoon. No tie helvettiin on kivetty näillä meinaamisilla. Onhan tolla keulalla kolmas kausi alkamassa, talvi-ajoa ei sentään metriäkään. Koitampa terhentäytyä tään maantiekiiman hellittäessä, ainakin kun oikeen pitkä sadekausi tulee! Ja mittatarkka ruisku tietysti löytyy, huomasin vaan että oikeata synteettistä öljyä on pänikkä 10w luokassa, 5w löytyy mineraalisena. Hermostuiskohan keulan tiivisteet jos sotken noita yksyhteen?
Asentelin rebaan kruunun.Sai hakata kruunua paikalleen kaksin käsin ja siltikkään ei menny ihan pohjaan asti.Mittailin ja näyttäs olevan haarukan putki sen 30mm.Vähän epäilyttää kun on alennus haarukka,ja näkyy jonkinlaisia hiontajälkiä putkessä,että ovat tapred haarukaan putkea hioneet ja näin saaneet normaalin 1 1/8 haarukan.Onko vinkkejä miten saisi voimaa tuohon kruunun asennkuseen joustohaarukkaan ? Jos huomenna kiinnittelisi haarukan penkkiin ja antaisi imurinputkesta kunnolla,eiköhän se sillä asennu.
niin ja hommaisi star nut:n ? ,että saa haarukan kiinni vielä runkoon.
Kruunulla varmaan tarkoitat koolia? Jos sulla on ohjainlaakerissa konelaakerit, sahaa kooli poikki. Menee huomattavasti tuskattomammin paikalleen.
Ei se tapered-putkikaan mitään umpijöötiä ole vaan ihan sama seinämäpaksuus on ylä- ja alapäässä putkea, ettei siitä varmasti ole mitään hiottu pois :) .. Ite oon talttapäisen ruuvarin kärjen laittanu koolin yläreunaan ja vasaralla pikku napautuksia vastakkaisille puolille niin on hyvin uponnu pohjaan..
Varovaisesti vasaralla ruuvvarilla naputtelemalla sain koolin paikalleen,kiitos vinkistä.Nyt sitten siitä ainoasta paikallisesta auki olevasta fillari liikkeestä käpyä tiedustelemaan.
Hommasin 100mm 29" RL Solo Air (2013) Rebaan 120mm ilmajousen ja vaihdoin sen keulaan (kuten manuaalissa lukee jos haluat muuttaa joustoa vaihda ilmajousi). Kaikki muuten meni ihan ok, mutta iskari kolahtaa yläasennossa pohjaan. Onko kukaan muu vaihtanut pidempää ilmajousta? Onko vastaan tullut vastaavaa ongelmaa?
120mm ilmajousi: 11.4018.010.046
Varaosa katalogi
Service manual
Edit:
...löysin toisesta paikasta maininnan "Air Shaft Reba/SIDB 120mm travel 27.5” (can be used to change travel to 120mm on 27.5” Solo Air, not compatible with 29” ...eli 110mm taitaa sittenkin olla maksimi vaikka jousi myydään 29" 120mm ja keulassa on 120mm säätöasteikko.
Hei, mitä litkuja voisi käyttää(/olette käyttäneet) 2011 dual-air rebaan? Olisi tarkoitus ensimmäistä kertaa tehdä itse huolto, mutta ei napostele alkaa maksamaan rokkarin speksaamista öljyistä.
Oon laittanu: motorex 5w vaimentimeen, 15w alajalkoihin. Ilmamännän päälle fox float fluid. ohje sanoo että rasvaa mut en oo laittanu.
Nuo rokkarin öljyt varmaan hyviä ovat, mulla nyt vaan noita.
Motorexin öljyt täälläkin käytös.Kaveri piirist kantsii kysellä noit öljyi tai paikallisist prätkäliikkeist/huolloist;et jos sais ostaa sen mitä tarvii eikä koko litraa.
"Rasvattu" rebalainen jos alkaa ilmoja hukkailee,usein siihen auttaa öljyäminen.Aiheesta ollu tääl ennenkin juttuu.
Nyt alkaa konstit loppua oman Reban kanssa. Tuolla toisessa topicissa jo siitä avauduin, eli keula on pintakova ja jähmeä tönkkö pienilläkin paneilla (loppuun ajettu Suntour rökittää herkkyydessä), eikä jousta ollenkaan ellei aja oikeesti isoista töyssyistä. Olen ajanut kahdella muulla Solo air - Reballa ja toiminta oli aivan eri luokkaa kuin omassa.
Lisäksi se tuntuu tahmaavan tietyissä kohdissa, eli jos istuma-asennosta siirtää painon kokonaan eteen, keula tuntuu jumittuvan, eikä hievahdakkaan. Jos taas esim siirtyy repimään kunnolla seisovilteen, keula jää aina tiettyyn kohtaan paikalleen.
Keulan huollatin liikkeessä siinä toivossa, että saisi herkäksi, mutta ei auttanut. Kolmesti olen itse purkanut atomeiksi ja kasannut ja nyt ostin huoltosarjan tuolle ja vaihdoin vaikka mitä osia sisälle. Kaikki näyttää sisältä kuin uudelta ja on hyvin voideltu. Se kyllä mietityttää, että tuo keula on joskus lenkin alussa aivan superherkkä, mutta sitä iloa ei kestä kauan.
Onko muilla Reban omistajilla samoja ongelmia ja onko vinkkejä korjaamiseen?