Siitä vaan, ei mitään ongelmaa, kunhan sen tekee oikein, kuten itse valitessani sen etten seiso punaisissa valoissa odottelemassa tyhjällä tiellä, että autoilijoiden valo muuttuisi punaiseksi ja että sinne ehkä auto jostain joskus tulisi punaisiin seisomaan, jotta voisin aloittaa kadun ylittämisen 'turvallisesti'.
Samoin kuin risteävältä tieltä en odottele, että atoilijoille annetaan vihreä valo ja lupa kääntyä oikealle, samaan aikaan kun, kevyelle liikenteelle on valo vihreänä, punaisilla kun suoraan ajavia ei näy ja kääntyvät ovat odottelemassa sitä vihreää, niin aivan hyvin voi mennä yli, aiheuttamatta kenenkään muun toimintaan häiriötä.
Toihan se pointti on, pitää osata toimia siten, että se ei vaikuta kenenkään muun toimintaan, jos ei kykene, niin parempi kykkiä tienlaidalla.
Ihmisiähän on monenlaisia, jonkin kyselyn mukaan enemmistö suomalaisista olisi noudattamassa sääntöä vaikka se olisi järjetön, eli esimerkiksi jos sääntö käskee hypätä kaivoon, kansa sinne ilolla hyppisi, ilman hetkenkään ajatustoimintaa siitä, että onkos se nyt järkevää ja että mikähän sitä mahtaisi olla kaikkien taholta järkevin toimenpide.
Esimerkiksi tuo risteävän autotien ja kevyenliikenteen samanaikainen vihreä tarkoittaisi, että autoilija odottaisi vihreän palaessa, kun ylitän tietä, mutta yleensä olen mennyt jo ja autoilijakin pääsee odottelematta kulkemaan.
Tätä ei vaan sääntöä palvovat hoksaa, että säännöt ei aina vaan tuo parasta lopputulosta, ihmisen järki sopeutuu tilanteeseen, sääntö ei, joten järki antaa mahdollisuuden toimia kaikkien kannalta parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Aivaimena on maltti ja toisten edun ajattelu, ei niinkään oman, sillä keinolla välttyy onnettomuuksilta ja mielipahan aiheuttamiselta.
Sitten jos tykittää täysii kun napa tahtoo, niin varmasti tulee pahaa verta, vaikka kuinka pilkun mukaan ajaisi, se pykälän henki on mun mielestä tärkeämpi kuin se pilkku.
Tosin olen myös sitä mieltä, että me ei tarvittaisi kovinkaan montaa sääntöä, jos otettaisiin sellainen oikea toisista välittävä ja muut huomioiva asenne tuolla liikenteessä, kuten liikenteen ulkopuolellakin, asutetaan kumminkin samaa palloa joten miten vaikeaa se voi olla ajatella muutakin kuin itseään tai säännönpalvontaa?
Ilmeisesti liian vaikeaa, kun tilanne on mikä se nykyään on, mutten anna sen häiritä kun teen palveluksia muille tienkäyttäjille oikaisemalla mutkan sieltä, toisen täältä, jotta heidän ei tarvitse mun takia odotella, hidastaa yms.
Rakastelkaa kumppainentanne ja pysähtykää ajattelemaan, se kannattaa aina :)