Jos tietäisi valojen vaihtuvan 20 sekunnin kuluessa napin painamisesta, niin ne olisivat tarpeen. Miten on Ruotissa?
Jos tietäisi valojen vaihtuvan 20 sekunnin kuluessa napin painamisesta, niin ne olisivat tarpeen. Miten on Ruotissa?
Kaivokselassa oli ainakin ennen nappisuojatie joka toimi hassusti. Se vaihtoi heti valon...
Joutuuko kevyt liikenne muuten odottamaan pidempään vuoroaan kun on tuollainen nappi käytössä verrattuna siihen, että kevyt liikenne olisi ohjelmoidussa syklissä ajoradan liikenteeseen nähden? Noin niinkuin keskimäärin, risteyskohtaisiahan nuo toki ovat.
Yleisesti valo-ohjaus on kaikkien sujuvaa liikkumista häiritsevä hätäratkaisu. Kukapa valoristeyksistä tykkäisi.
Itse ainakin riipaisen surutta punaisilla yli jos osun risteykseen syklillä jolle kuuluisi kevyen liikenteen vihreät, mutta ne eivät pala koska nappia ei ole painettu.
Riippuu tosiaan siitä miten se valo ohjelmoidaan ja tietysti risteyksestä itsestään, joskus napilla saadaan jopa etua. Esimerkiksi joissain t-risteyksissä voidaan ohjelmoida kevyt liikenne useammalle eri vaiheelle pysäyttämällä osa autoista napin avulla tarvittaessa. Valitettavan usein kevyt liikenne kuitenkin päästetään "omalla vuorollaan" vasta kun nappia on painettu. Osin turvallisuustekninen asia ja myös kääntyvät syklit saadaan pidettyä lyhyempinä kun ei tarvitse pitää sitä aikaa mikä kävelijöiltä menee risteyksen ylittämiseen. Keskimääräisiä odotusaikoja varten täytyy jälkimmäisessä "nöyryytystyyppisessä" risteyksessä tietää liikennevirta suunnilleen. Myös valojaksojen suhteilla on vaikutusta.
Tänään Hervannassa ajoin rinnakkaista pyörätie ja jalkakäytävä -väylää ns. vasemmalla puolella, eli ns. ajorataliikennettä vastaan. Minusta katsottuna vasemmalta Sähkökadulta tuli tummanvihreä auto väistämisvelvollisena liittyäkseen Teekkarinkadulle. Ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan, joka osoitetaan tuossa kohdassa kolmiolla. Mulla ei ollu vauhtia paljoakaan (siinä 20km/h, vähä alle, GPS:n mukaan) ja osin osasinkin olla hereillä tuossa, on tullut joskus tönäistyä auton kylkeä ja annettua palautetta, mutta toiseen suuntaan mennessä. Ajovarusteena mulla oli näkyvä (semmonen keltaisen vihreä vai mikä toi on) takki, näkyvä kypärä ja ajovalo. Kellonaikaa en muista, mutta oli alkuilta, ei pimeää ja sää oli selkeä. Mun mielestä ei ollu minun näkymisestä kiinni vaan siitä, että henkilöautoilija ei osannut katsoa, tai ei välittänyt.
Merituulentiellä on valot keskiyölläkin .. automaagisesti punaisella. Autoille vaihtuvat automaattisesti mutta ei samaan suuntaan fillarille, viidet valot kilsan pätkällä ja jokaisissa pitäsisi pysähtyä painamaan nappia .. vaikka valo vaihtuukin heti ei paljon kiinnosta nappeja painella.
Vihdintiellä Askistossa on kelvillä joku liiketunnistin ja nappi. Liiketunnistin on säädetty aika lähelle, joten siitä ei ole hyötyä valojen vaihtumisen nopeuteen. Samalla vaivalla kun ajaa valokennon alueelle, käy painamassa nappiakin.
Ettei homma olisi liian ennakoitavissa, ainakin joissain paikoissa noiden valojen toiminta tuntuu vaihtuvan kellonaikojen mukaan. Tuossa on usein ajamani reitin varrella yksi nappiristeys, jossa päivällä ei tarvitse nappia painella, mutta illemmalla homma ei ole aivan selvää. Siinä risteyksessä tosin "äly"valojen kiertoaika vaihtuu myös ajoradan valoissa, millä saattaa olla vaikutusta siihen kevyen liikenteen valoon. Joka tapauksessa onhan tuo hankalaa, kun yhdeksän kertaa kymmenestä siihen saa pysähtyä odottamaan. Mieti siinä pitäiskö painaa vai vaihtuuko ne itse..
Juu, noinhan se yleensä on paitsi että ihan kaikissa nappilaitteessa ei kylläkään edes ole valoa. Tämän tietyn laitteen toimintaan en ole kylläkään syvemmin perehtynyt, mutta se valo näyttää niin himmeältä että monesti tulee painettua nappia ihan varmuuden vuoksi.. Noh, aina siitä on lopulta päästy tien yli ja joskus pikku hengenvetopaussi ei edes haittaa. :)
Nyt menee rankasti offtopikkiin, mutta nuo dynaamiset liikennevalot aiheuttaa toisinaan hermojen kiristystä. Esim normaalisti piiiitkän aikaa palava vihreä nuolivalo kestääkin tiettyyn päivänaikaan noin kymmenen sekuntia. Kuitenkin useita autoja jonossa ja ensimmäinen lähtee liikkeelle perisuomalaiseen 'tässä-mitään-kiirettä-ole' -tyylillä.. Mutta tosiaan ei kuulu tähän rimpsuun..
Eteenkiilauksia päivittäin, läheltä piti- tilanteita vähintään viikoittain. Ei tämä nyt kovin turvalliselta hommalta vaikuta...
Pitäisi kai sitten kaikki risteykset AINA ylittää kävellen, oli siinä pyörätien vieressä tietä tai ei.
Ei, en anna vielä kuitenkaan periksi: kädet jarruilla ja tarkkana vaan, mutta kuitenkin ajaen oikeiden liikennesääntöjen mukaan...
Voisiko joku kertoa tyhmälle, miksei liikennevalo voi vaihtua välittömästi nappia painamalla keltaiseksi edes niissä paikoissa, joissa liikennevalot on asennettu ainoastaan suojatietä eikä risteävää autoliikennettä varten? Joku minimiaikahan noissa toki on ajoradan vihreille, jotta liikennettä ei saa täysin jumiin rämppäämällä nappia jatkuvasti. Mutta kun se sama viive tuntuu olevan napin painamisessa silloinkin, kun vihreät ovat jo palaneet autoille tunnin yhtäjaksoisesti.
Koska se liikennevaloja ohjaava algoritmi on sen verran hölmö. Uudemmat valot pystyvät huomioimaan nopeammin, vanhemmat saattavat vetää koko syklin läpi ja sen jälkeen sellaisen syklin, jossa jalankulkuvalolle tulee vihreä.
Minimiajallakaan sitä ei saisi jumiin, jos valon toimintatapa vaikka olisi se, että vaihdetaan jalkailijoille heti vihreä, ellei autoja ole tulossa. Ylipäänsä, hiljaisissa kohdissa valojen toimintatavan soisi olevan se, että autoille on punainen ja tunnistimien havaitessa tulevan auton, annetaan sille vihreä. Ongelmaksi jää epäluotettava tunnistus esim moottoripyörillä, mutta senkin voisi ratkaista. Nöyryytysnappi vaan sinnekin käyttöön.
Sinällään tarvitaanko valoja ylipäänsä nykymuodossaan suojateillä? Monin paikoin ne voisi korvata järjestelyllä, jossa nöyryytysnapin painaminen viestii autoilijalle, että heikompi haluaa yli. Ja sitten niistä, jotka eivät anna tietä, napataan automaattinen valokuva ja lähetetään lasku perään. Samalla tekniikalla voisi valvoa, pysähdytäänkö pysähtyneen viereen jne.
OT: Minusta on näyttänyt, että osa valoista näyttää virheää jonkun tietyn ajan, ellei liiketunnistin havaitse autoja. Jos samoissa valoissa on kahden tai kolmen jono odottamassa, vihreä vaihtuu heti, kun autojonon viimeinen auto on mennyt. Siis paljon aiemmin vaihtuu kuin olisi vaihtunut ilman jonoa.
Muuten on kyllä kamalaa ja hirveetä, kun liikenteessä on muitakin. Etenkään yleisillä teillä ei pitäisi muilla olla mitään asiaa.
Eräässä paikassa oli kolme suojatietä suht lähekkäin tosiaan samalla kadulla, keskimmäisessä nappivalo, muissa ei valoa. Oli paljon nopeampaa kiertää valottoman suojatien kautta kuin odotella tyhjällä tiellä valon vaihtumista napin takomisen jälkeen.
Tosin paikoissa joissa enemmän valoja on tullut fillarilla noudatettua ihan vaan sitä liikenteen sujuvuusperiaatetta valoista piittamatta, koskaan kenenkään ei ole tarvinnut muuttaa nopeuttaan mun takia kun tuota olen harrastanut.
Yksi autoilija antoi tietä pyörätienjatkeella, vaikkei sen olisi tarvinnut, kiitin ja lähdin yli, toisesta suunnasta tuli rekka vauhdikkaasti hidastamatta yli pyörätienjatkeen, niin että sain siinä trackstand harjoituksia suorittaa. Mun mielestä jos yksi auto stoppaa ja joku kulkee moisella jatkeella, niin kai siihen voisi stopata, vaikkei olisikaan kääntymässä?
Olisi ollut tosi helppoa ajaa moisen alle, olisin vaan jatkanut ylitystä enkä pysähtynyt keskiviivan tuntumaan, mutta arvasin jo että mitä tulee tapahtumaan, niin kikkailin sitten siinä keskellä tietä.
Yksi jalankulkijakin taakseen katsomatta koukkasi eteen ja sitten säikähti, että pyöräilijä onkin ihan hihassa kiinni, tosin ymmärsi erheensä ihan itse ja pahoitteli, onneksi olin kääntymässä tuolla kohtaa, vaikkei mulla koskaan noissa inhottavissa taajamissa ole paljoa vauhtia kun siellä kaikki eivät katsele ympärilleen, 10km/h taisi pääosin olla tälläkin kertaa, ei tuolla voi kovempaa oikein ajaa, kun on noita jotka ei ole koskaan omannut ajokorttia ja käsitys liikenteestä on sitten hyvin erilainen, jolloin menee helposti väärinkäsityksien puolelle.
Täällä on kyllä monella ihme mentaliteetti anteeksi nyt vaan. Epäilen että ette suhtautuisi kovin suopeasti siihen että autolla liikkuvat alkaisivat samalla tavalla vetämään päin punaisia..?
Vaikka sitä miten perustelisi niin ei se siitä yhtään fiksumpaa toimintaa tee.
Sehän on aivan naurettavaa, että kevyen liikenteen väylillä liikkuvien tulisi odottaa tyhjällä tiellä vihreiden vaihtumista hiljaisen liikenteen aikaan, etenkään kun tiellä on keskikoroke. Jalan tai pyörällä liikuttaessa on erityisen helppoa havaita, tuleeko sieltä yhdestä suunnasta autoja vaiko ei, ja keskikorokkeella voi odotella rauhassa vuoroaan. Sen sijaan ajoväylää punaisia päin ajettaessa on havainnoitava melkoisen monta eri paikoissa liikkuvaa ajoneuvo- ja jalankulkijavirtaa, puhumattakaan poikkeavista nopeuksista. Lisäksi autojen nopeudet ovat yleisesti aivan eri tasolla.
En tule jalan liikuessani koskaan seisoskelemaan punaisissa valoissa, ellei sille ole todellisuudessa tarvetta.
Tänään tuli yllätys vastaan kelvillä. Tieyhtiön miehet olivat kaivamassa ojanpohjaa ja kelvin leveydeltä oli edessä Åkermania. Kaartuva alamäki alikulkutunneliin peitti sopivasti kaivurin näkyvistä, joten sen huomatessa oli vaihtoehtona ajaa pitkäheinäisen nurmikaistaleen yli ajotielle. Kiersin sitten takaisin toiselle puolelle työmaata ja jututin vastaavaa pomoa, joka väitti kohtealiaasti mutta tiukasti, että tulosuunnassani on tietyön merkki. Asia tarkastettiin ja olihan siellä. Ajotien (ei kelvin) reunassa kankainen tietyön merkki melkein kumossa. - juuri siinä kohdassa, missä kaivurin havaitsee. Tietyö oli vain kelvillä, joten miksi merkki oli autotien reunassa! Jos kaveri olisi viitsinyt (!) kantaa merkin keskelle kelviä 20m päähän pihaliittymän kohdalle, olisi tilanne ollut aivan toinen....
Jostain syystä maassamme on myös lähtökohtaisesti aika pyöräily- ja pyöräilijäkielteistä porukkaa, onneksi pienenevässä vähemmistössä. Sitäkin innokkaampaa tämä porukka tuntuu olevan vertaismediassa, motiiveja voi vain arvailla.
Punavalon ottaminen pyörällä vaarattomassakin tilanteessa antaa aivan liian helpon syyn vahvistaa kielteisiä mielikuvia. Eli omiin muroihin sillä kustaan.
No siitä vaan. Ei se minua haittaa, kunhan se tie on tosiaan tyhjä, niin jalankulkijoista, pyöräilijöistä, kuin autoilijoistakin - sekä ehkä metsän eläimistä, jos on eläinrakasta sorttia. Muistathan talvella, että kevyessä liikenteessä ei välttämättä ole valoja, eikä sen ääntely usein kuulu auton sisälle asti. Tässä on tosiaan erottavana tekijänä se seikka, että jalan tuo punaisia päin kävely on poikkeuksetta helppoa. Autolla ei tulisi mieleenkään, enkä haluaisi olla lähistöllä kun te yritätte.
Itse en mieti helppoutta vaan hyvin selkeää tieliikennelakia. Niitä punaisia päin nyt vaan ei saa mennä. Se ei muutu mihinkään. Toistaiseksi ei ole mihinkään niin kiire ollu että olisi ollut pakko.
Onhan sitä verrattain helppoa myös varastaa erinäisiä asioita mutta ei se siitäkään fiksua touhua tee [emoji106]