No eipä ollut täällä ainakaan, tolpat erilaiset onneksi niin ei tarvinnut ryömiä. Olisi pelottanut :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...d7ee63f7b6.jpg
Rasti on siis todennäköisesti mun työmatkalla ja ajan sen yli harva se päivä.
Printable View
No eipä ollut täällä ainakaan, tolpat erilaiset onneksi niin ei tarvinnut ryömiä. Olisi pelottanut :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...d7ee63f7b6.jpg
Rasti on siis todennäköisesti mun työmatkalla ja ajan sen yli harva se päivä.
Tämä tärkeä maininta taisi jäädä aiemmin kommentoimatta. Nykyisessä PPK:ssa en ole käynyt kuin kerran, mutta ennen Pakilan Lidlin rakentamista sen paikalla ollut Pakilan Pizza Kebab tunnettiin meillä päin nimellä Ebola, mikä ei suinkaan vähentänyt paikan suosiota. :D
Jos en olisi ollut tämän rastin ilmestyessä jossain Pohjois-Vantaalla, olisin varmaan polkenut tänne vain odotellakseni haraldin ilmaantumista paikalle. ;)
Paikka on hyvin tuttu, sillä tuossa kuvassa näkyvässä talossa asui lapsena eräs kaverini, jonka kanssa laskimme tuota polkua pitkin pulkkamäkeä Vantaanjoen jäälle.
Ei tuo rastikuvasta heti mieleen palannut, mutta jälkikäteen ajatellen tuttuhan tuo on. Jokusen kerran olen minäkin estettä tiellä väistänyt mäkeä laskiessani.
Pitäisikö minunkin osata tunnistaa ne? :rolleyes:
Hyvä yritys, mutta aivan väärä silta. Oikean sillan osuessa kohdalle tuon kaltainen kuva tietenkin riittää, jos halu voittaa pelko ja silkka uteliaisuus ei yllytä peremmälle. :)
Lahdenväylän "silta" malmin lentokentän kohdalla. Tattariharjun puolelta on vissiin casanovan kuva. Oma kivikon puolelta, nitkahtanut palkki näkyy. rasti 1734
https://i.ibb.co/zG4RBBw/20200203-155500.jpg
Uusi on panoraama, joten katso kuvaa sillä silmällä. Anteeksi outpa valoilmiötä.
https://i.ibb.co/MGXPWxc/Screenshot-...903-Photos.jpg
Koska olen taas kerran pikkuisen happamalla kuvarastituulella, haluan muistuttaa casanovaa siitä ettei kymmenen kilometrin sääntö ole mielekäs elleivät kaikki sitä noudata. Eikä se tarkoita kymmentä kilometriä linnuntietä mitattuna. Hyvästäkin rastista tulee huono, jos se jää mahdollisen eli sääntöjenmukaisen hakualueen ulkopuolelle. Ja sen vuoksi turhautuneesta ja rastin löydyttyä syvästi närkästyneestä kuvarastiharrastajasta voi hyvin äkkiä tulla entinen:rolleyes:
Helsinki on edelleen täynnä laittamatomia rasteja, ei ole mitään syytä rikkoa ja venyttää sääntöjä mielensä mukaan vain siksi että saa laittaa rastiksi jonkun johon sattuu juuri silloin olemaan erityisen ihastunut:cool:
Toinen juttu josta haluan avautua on että alunperin ajatuksena oli laittaa rasteja jotka näkyvät sinne missä ajetaan ja suunnilleen sellaisina kuin ne sinne näkyvät. Tarkoitus ei ainakaan varsinaisesti ollut että rasteja vietäisiin erinäisiin paikkoihin jonne pitäisi varta vasten ajaa vaikkei niihin aja kukaan kuin tietynlaisessa tutkimusretkitarkoituksessa. HC-harrastajille sellaiset rastit toki voivat olla mainioita, heillehän riittää että jonnekin pääsee fillarilla - vaikkei ehkä ihan koko matkaa ajamalla - mutta kuvarastiharrastuksen kannalta lienee sitä parempi, mitä todennäköisemmin myös satunnainen tavispyöräilijä on voinut normaaliajossaan rastin nähdä.
Uusi rasti kuuluu minun kannaltani luokkaan vaikeat ja mahdottomat. Luulen miltei kaikki itäisen Helsingin linnoitteet kiertäneeni ainakin kerran, mutta niiden tunnistamiseen ei muistissa oleva riitä - ja koska en Helsingin puolellla juurikaan aja asfaltin ja ulkoiluteiden ulkopuolella, ei tuoreempia havaintoja ole kertynyt vuosiin. Mutta onhan muitakin hakijoita:p
Olen tässä täysin samaa mieltä.
Tämä on sitten vuorostaan vaikeampi laittaa säännöksi. "Missä ajetaan" on täysin erilaisia paikkoja liikkuuko kapearenkaisella hiilestä tehdyllä maantiekiitäjällä verrattuna paikkoihin mihin hakeudutaan leveärenkaisella maastopyörällä, sähkösellaisesta nyt puhumattakaan (korkeat kohdat). Tuoreimpana esimerkkinä pitäisin itse asiassa todennäköisempänä että joku haluaisi tunkata gravelpyöräänsä lahdenväylän ali, kuin että joku pyöräilisi tuonne Kuninkaankartanonsaareen, sillä se viimeisempi näistä on tutkimusretki/ylimääräinen lenkki kun taas lahden ali menevä epävirallinen alitus on oikotie. Viimeisin rasti kuuluu eittämättä niihin, missä pitää olla johonkin menossa ei-asfalttia pitkin että huomaa sen olemassaolon mutta minäkin sattumoisin löysin paikan koska ohiajaessani (kadulla) paikka näytti mielenkiintoiselta.
Olisi ehkä hyvä jossain vaiheessa käydä vähän keskustelua säännöistä, mutta tällä hetkellä minulle riittää että rasti on helsingissä ja on "suhteellisen helposti tunnistettava" kohde 10 km siirtymän sisällä.
Sä oletkin oikea sääntöjä lukemattoman mutta uskossaan autuaan kuvarastiharrastajan perikuva! Miten ihmeessä joku tollo onnistuu ymmärtämään täysin yksiselitteisen säännön "Maksimisiirtymä rastilta 10km seuraavalle rastille" niin että se tarkoittaisi linnuntietä! Jos se olisi ollut tarkoitus, sääntö olisi muotoiltu jotenkin tyyliin "Uuden rastin on sijaittava kymmenen kilometrin säteellä edellisestä"!
^katoppa vaan, kävin lukemassa sääntökirjan ja toden totta, noinhan siellä tosiaan sanotaan!
Joskushan on tosin ollut niitä 10km ympyrän reunalla olleita rasteja etäisyyden ollessa ihan vinkiksikin laitettuna. Siitä varmaan jäänyt käsitys.
Älä nyt sinä vuorostasi heittäydy naurettavaksi! Äläkä yritä vihjata että olisin pyrkimässä rajoittamaan määritelmää siitä missä ajetaan sellaiseksi että siihen mahtuvat vain kadut, tiet ja polut joita itse ajan!
Jos tosiaan olet sitä mieltä että niin sanottu keskivertokuvarastipyöräilijä kääntyy Kivikonlaidalta tai edes sen ja Lahdenväylän välissä kulkevalta polulta siinä luulossa ja tarkoituksessa että pääsee Lahdenväylän alitse, niin nostan hattua! Mitä tulee Tekniikan museon alueeella olleeseen rastiin, niin sillehän vei tie joka on sataprosenttisesti sen näköinen että se vie jonnekin ja ettei sille kääntyäkseen tarvitse laittaa tutkimusmatkailijan lakkia päähänsä. Ja saattoipa sinne ajaa erehdyksessäkin, kuntaas niin Kivikon kuin Tattariharjun puolen jollain lailla tuntevana - joo, satuin minä sen casanovan rastin 1734 tietämäänkin - olen ihan vilpittömästi ja ilman metkuilua sitä mieltä ettei kummallakaan voi vastaavaan tapaan normaaliajossa päätyä.
Ja jos ajattelet että minä tässä vain itken sen vuoksi että en tykkää yhdestäkään rastista jota en löydä ja että sen vuoksi keksin jotain valitettavaa jokaisesta niistä, niin voit olla oikeassa. Tai sitten et ole. Itse olen jäävi sanomaan olenko yrittänyt ja halunnut ajatella vain laajempaa harrastajakuntaa ja kuvarastien parasta noin yleisesti - vai sittenkin vain itseäni ja sitä etten saakaan loistaa vaan jään kerta toisensa jälkeen kakkoseksi tai kolmoseksi sinun ja/tai casanovan jälkeen.
Last but not least, tämänkin höpötyksen perimmäisiin tarkoituksiin kuuluu aivan ensimmäisten joukossa innostaa semipassiivisiakin hakijoita - ja niitä jotka innostuvat vain vaikeiksi sanotuista rasteista. Eli nytkin halusin kantaa rikkani rokkaan, jotta emme etsisi samaa graffitin peittämää betoniseinää vielä ensi viikollakin.
Keskustelua voi mielestäni luontevimmin käydä siinä sivussa ja sitä mukaa kuin jokin seikka alkaa painaa jotakuta:cool: Minullekin riittää tuommoinen suhteellisen löysä sääntömääritelmä - mutta minusta ei milloinkaan olisi pahitteeksi jos rastinlaittaja hetken tuumaisi rastiaan myös sen kuvitteellisen keskivertohakijan kannalta ja unohtamatta esiinnostamiani seikkoja. Se minkälaiseen lopputulokseen hän sitten päätyy on hänen asiansa - ja kuvarastien kannalta on tietysti erinomaisen mainiota että kaikki eivät ole ihan samaa mieltä siitä onko rasti sopiva tai rastikuva onnistunut.Lainaus:
Olisi ehkä hyvä jossain vaiheessa käydä vähän keskustelua säännöistä, mutta tällä hetkellä minulle riittää että rasti on helsingissä ja on "suhteellisen helposti tunnistettava" kohde 10 km siirtymän sisällä.
PS casanovan rastista vielä off-topicina. Mikä lienee ollut kyseisen kohdan tarkoitus? Silloin ei vielä ajateltu pieneläinten alikulkuja enkä usko että kyseessä olisi jonkinlainen suunitelmiin kuulunut varaus joskus tulevaisuudessa mahdollisesti tarvittavalle alikululle. Onko jokin yhä olemassa oleva tekninen syy? Haluttiinko pönkät pitää esillä myöhemmän peruskorjauksen tms takia?
PPS Lahdenväylän ylihän on jo vuosia vienyt Tattarisilta - tosin vain kartoissa. Mahtaako se vielä olla toteutettavien suunnitelmien joukossa ja jos, niin milloinkohan? (Myllymestarintien puistosiltahan oli sekin kymmeniä vuosia odottamassa rakentamistaan ja kun se vihdoin valmistui, se oli vain kalpea aavistus siitä hienosta luomuksesta jota aikoinaan esiteltiin.)
Yritin vain sanoa että määritelmä tänä päivänä on niin laaja, että näistä tulee makuasioita. Huomaat varmaan että sinun mielestäsi Kuninkaankartanonsaareen menee tie (joka siksi on ajettava), kun taas lahdenväylän alitukselle johtaa polku (joka näyttää johtavan johonkin, eikä tarvitse laittaa hattua päähän tutkiakseen polkua). Olemme varmaan samaa mieltä siitä että makuasioista on turha kiistellä.
Tätä pyrin kyllä sanomaan ihan ilman että väittäisin vastapuolen argumentaatiota naurettavaksi. O tempora o mores, foorumeilla oli ystävällisempi sävy aikaisemmin.
muoks: Kyllä tuo kohta lahdentiellä näyttää kuvissakin siltä että tuo pitäisi käydä katsomassa mitä siellä on;
https://i.ibb.co/pf9fsZz/Screenshot-...4-13-51-09.png
editedit: vantaan kuvarasteja katsoessani tulee sellainen fiilis että joku on ehkä käynyt ottamassa kävinminäkinsiellä-kuvan lahdentien sillasta?
Jopas on turistu. Nyt menee tovi vastauksen väsäämisessä. :D
Siitä kuitenkin voi ja mielestäni pitääkin kiistellä milloin on kyse objektiivisesta aste-erosta ja milloin subjektiivisesta makuasiasta.
Mun mielestä pitää laittaa jonkinlainen lakki päähänsä pystyäkseen kuvittelemaan että Lahdenväylän laitaan vievä polku veisi jonnekin muualle kuin Lahdenväylän laitaan josta ei pääse minnekään. Kun taas sinun vastaesimerkiksi nostamassasi paikassa ei ole minkäänlaista syytä olla ajattelematta että tie vie jonnekin ja on osa fillarilla yleisesti ajettavaa verkosta. Jo sen että lähtee seuraamaan Lahdenväylän polkua tutkiakseen sitä pitäisi soittaa sellaista kelloa että tajuaa kyseessä olevan sen objektiivisen aste-eron.
Mä en siis <piip> ymmärrä <piip> minkä sä onnistuit kokemaan epäystävälliseksi tai edes vähemmän ystävälliseksi sävyksi kuin aikaisemmin. Pitäisikö minun nyt parahtaa että o tempora o mores, ennen lukijat olivat lukutaitoisempia ja kykenevämpiä ymmärtämään muunlaistakin huumoria kuin omaansa?Lainaus:
Tätä pyrin kyllä sanomaan ihan ilman että väittäisin vastapuolen argumentaatiota naurettavaksi. O tempora o mores, foorumeilla oli ystävällisempi sävy aikaisemmin.
Jos luet uudelleen, huomaat että totesin sinun ruvenneen aivan yhtä suuressa määrässä määrin naurettavaksi kuin minä edellä. (Olin tosin sitä mieltä että onnistuit olemaan vielä naurettavampi kuin minä, mutta se on makuasia josta ei kannata kiistellä...)
Niin varmaankin sellaisesta joka ei siellä koskaan aikaisemmin ole käynyt:rolleyes:Lainaus:
muoks: Kyllä tuo kohta lahdentiellä näyttää kuvissakin siltä että tuo pitäisi käydä katsomassa mitä siellä on;
Mutta kuvarastien kannalta oleellinen kysymys kuuluukin: Miltä se paikan päällä fillarilla liikkuvalle näyttää? Vastaus on tietenkin: se vähän riippuu siitä kuka ajaa ja millaisella meiningillä. Voi olla että kuvittelemaani keskivertokuvarastipyöräilijää ei edes ole olemassa - ja vaikka olisikin, en ole vaatimassa että kaikki rastit olisi valittava hänen ehdoillaan - mutta väitän edelleen ettei hän olisi casanovan rastille osunut vahingossakaan, toisin kuin kenties Kuninkaankartanonsaareen.
PS Tämän keskustelun mahdollisen lukijan on syytä muistaa että tässä ei olla kovin tosissaan argumentteja ja vasta-argumentteja esittämässä - vaan lähinnä keskustelemassa pelkästä keskustelun ilosta - eikä ole pienintäkään syytä tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä siitä millaisia tyypilliset kuvarastiharrastajat ovat tai miten typerää ja vastenmielistäkin koko kuvarastitouhun näköjään täytyy olla.
Lounastunnilla kännykkää vilkaistuani huomasin, että Firlefanz oli lisännyt viestin tähän lankaan, joten ajattelin oitis, että johtava maalinnoitusasiain kokemusasiantuntija olisi käynyt hakemassa rastin. Näin ei kuitenkaan tällä kertaa ollut.
Itse olen yleensä ollut sitä mieltä, että riittää, jos muut suurin piirtein noudattavat sääntöjä. :rolleyes:
https://pic.useful.fi/8ML4EFhtO.jpg
Mielestäni mainitsit juuri erinomaisen hyvän syyn.Lainaus:
Helsinki on edelleen täynnä laittamatomia rasteja, ei ole mitään syytä rikkoa ja venyttää sääntöjä mielensä mukaan vain siksi että saa laittaa rastiksi jonkun johon sattuu juuri silloin olemaan erityisen ihastunut:cool:
Lahdenväylän rasti on nähtävissä normaalisti ajettavalta pyöräilyreitiltä. Ei välttämättä sellaiselta, jolla minä usein ajaisin, mutta Stravan heatmapin perusteella tuossa ajetaan melko paljon - ja siltä se maastossakin näytti.Lainaus:
Toinen juttu josta haluan avautua on että alunperin ajatuksena oli laittaa rasteja jotka näkyvät sinne missä ajetaan ja suunnilleen sellaisina kuin ne sinne näkyvät. Tarkoitus ei ainakaan varsinaisesti ollut että rasteja vietäisiin erinäisiin paikkoihin jonne pitäisi varta vasten ajaa vaikkei niihin aja kukaan kuin tietynlaisessa tutkimusretkitarkoituksessa. HC-harrastajille sellaiset rastit toki voivat olla mainioita, heillehän riittää että jonnekin pääsee fillarilla - vaikkei ehkä ihan koko matkaa ajamalla - mutta kuvarastiharrastuksen kannalta lienee sitä parempi, mitä todennäköisemmin myös satunnainen tavispyöräilijä on voinut normaaliajossaan rastin nähdä.
https://pic.useful.fi/87ouoAcm0.jpg
Ryömin pyörineni tuonne alle vain siksi, että sain kokea paikan, kun kerran olin sinne asti vain tätä varten lähtenyt, ja tietysti paremman kuvan. Jos rastia ei olisi näin nopeasti haettu, olisin pian antanut toisen kuvan, jonka otin sieltä, missä nousin pyörän selästä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...7ffd096e3c.jpg
Niinpä. Niinpä.
Minä koen rastin onnistuneeksi, jos se haetaan ilman viikon maanittelua ja hyvin onnistuneeksi, jos se osoittautuu jonkun muunkin kuin rastin asettajan mielestä kiinnostavaksi. Onnistuneelle rastille voi toki olla muitakin määritelmiä.
Wikipedia kertoo:Lainaus:
PS casanovan rastista vielä off-topicina. Mikä lienee ollut kyseisen kohdan tarkoitus? Silloin ei vielä ajateltu pieneläinten alikulkuja enkä usko että kyseessä olisi jonkinlainen suunitelmiin kuulunut varaus joskus tulevaisuudessa mahdollisesti tarvittavalle alikululle. Onko jokin yhä olemassa oleva tekninen syy? Haluttiinko pönkät pitää esillä myöhemmän peruskorjauksen tms takia?
Rastikuvassakin näkyvä kaukolämpölinja rakennettiin Lahdenväylän ali vuonna 2009.Lainaus:
Tattarisuon silta eli Tattarisuon pehmeikkösilta on betoninen laattasilta Lahdenväylällä Tattariharjun teollisuusalueen kohdalla Kivikon osa-alueella Helsingissä. Silta ylittää moottoritien alla olevan turvekerrostuman ja se on lähes kokonaan näkymättömissä eli eräänlainen piilosilta.
Tattarisuon silta on pinta-alaltaan Suomen toiseksi suurin silta, suurin on Tähtiniemen silta. Sillan kokonaispinta-ala on 20 330 m2, pituus 470 metriä ja leveys vaihtelee 36 metristä 50,5 metriin. Laattasillassa on 84 aukkoa ja sen pisin jänneväli on 5,8 metriä. Silta valmistui vuonna 1970.
Tattarisuon silta on rakennettu valamalla poikittaispalkit 300×300 mm:n teräsbetonisten lyöntipaalujen varaan ja latomalla palkkien väliin palkkielementit (laattaelementit), joiden varaan sillan kansilaatta valettiin. Elementtien ja paikallavalun muodostama rakenne toimii liittorakenteena.
Pehmeikkösiltaa käytetään tiepohjan rakentamiseen silloin, kun esimerkiksi pengerpaalutus eli penkereen rakentaminen paalutuksen ja paaluhattujen tai paalutuksen ja yhtenäisen paalulaatan avulla ei ole riittävä tai niitä ei voi muutoin käyttää. Pehmeikkösilta voi tulla myös korkeaa pengertä halvemmaksi.
https://upload.wikimedia.org/wikiped...e_%2818%29.jpg
Opaskartassakin näkyy Ilmasilta, mutta minulla ei tuon mahdollisesta toteutusaikataulusta ole edes arvausta.Lainaus:
PPS Lahdenväylän ylihän on jo vuosia vienyt Tattarisilta - tosin vain kartoissa. Mahtaako se vielä olla toteutettavien suunnitelmien joukossa ja jos, niin milloinkohan?
https://pic.useful.fi/6kpESP8mG.jpg
EDIT: En ehkä ole ainoa, jonka mieleen on juolahtanut kysymys, että eikö tuohon voisi kohtuukustannuksin (ainakin moottoritien ylittävään siltaan verrattuna) toteuttaa ihan virallisen alikulkuyhteyden?
Näissä kuvarasteissa on myös sellainen popkorni-lisähuumorioptio aina aika ajoin. Kuten tänään :)
En näe tässä mitään hauskaa. Rastit on haettava ja sillä sipuli!
Sen verran voisin todeta että sillanalus on melko kuuluisa paikka tuon tyyppiseksi paikaksi, tosin ainoa oma visiittini sinne tapahtui ikävä kyllä ilman että oli fillaria matkassa. Olisi pitänyt muistaa sunnuntai-iltana tsekata rastit :/
Uusin rasti on myös melko varmasti tunnistettu, mutta melkein toivon että joku tässä illalla vielä hakee sen koska hirvittää ajatellakin mihin aikaan pitäisi huomenna ehtiä junaan jotta ehtisin tuon kautta töihin.
Hienoa että joku sentään vaivatta ja selittämättä ymmärtää että se voi - kaiken asiallisuuden ohella - olla kirjoittajien nimenomaisena tarkoituksena.
(Lisähuumoria tuo sekin miten harald on olevinaan kuin ei näkisi tämäntyyppisessä lisähuumorissa mitään hauskaa.)
Lopettakaa jo!
Heatmapin antamaan kuvaan kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Muuten voi esimerkiksi löytää itsensä yhä pehmeäpohjaisemmaksi muuttuvalta polulta seuraamassa jotain seudun fatbike-kuskien suosiossa ollutta talvireittiä (jota ehkä muutkin ovat hankikantokeleillä innostuneet kiertämään). Pienikin joukko saa ahkeraan, säännöllisesti, useampaan kertaan päivässä, useita kierroksia jne ajamalla jonkun pätkän näyttämään Heatmapissa "melko paljon ajetulta", mutta itse alkaisin puhumaan yleisesti ajetusta vasta kun Heatmapin viivojen alta näkymään vahvaa keltaista hehkua.
(Nyt varmasti joku neropatti hakee Heatmap-kuvan, joka osoittaa miten Kuninkaankartanonsaaressa ei ole minkäänlaista keltaista hehkua havaittavissa...)
Jos sellaisia määritelmiä on olemassa, en ole niitä esittänyt eikä sellaisia ole käynyt mielessäni. Tai ehkä täsmennän tuota niin että rasti on sitä onnistuneempi, mitä useampi kokee rastin kiinnostavaksi ja innostuu sitä hakemaan - sillä kovin ahtaasti tulkitenhan antamasi määritelmä täyttyy vielä silloinkin kun kuvarasteja hakemassa on mukana enää kaksi harrastajaa.Lainaus:
Minä koen rastin onnistuneeksi, jos se haetaan ilman viikon maanittelua ja hyvin onnistuneeksi, jos se osoittautuu jonkun muunkin kuin rastin asettajan mielestä kiinnostavaksi. Onnistuneelle rastille voi toki olla muitakin määritelmiä.
Sama silta. Vielä joskus silloin kun oli lankapuhelimia ja puhelinluettelon kartta oli se jota hyvin usein käytettiin ja jonka sivuihin ja ruutuihin viitattiin, se oli nimeltään Tattarisilta (ja Ilmasillantie tietenkin Tattarisillantie).Lainaus:
Opaskartassakin näkyy Ilmasilta, mutta minulla ei tuon mahdollisesta toteutusaikataulusta ole edes arvausta.
PS Maksimisiirtymän törkeälle ylitykselle silloin kun vein rastin Porvarinlahdelta Lammassaareen ei ollut eikä ole muuta selitystä kuin täydellinen blackout, ajattelemattomuus ja katteeton luottamus siihen että kun kumpikin paikka on meikäläisen kannalta lähellä, ei siirtymä voi olla lähellekään kymmentä kilometriä eikä sitä sen vuoksi kannata tarkistaa. Kyse ei siis ollut tietoisesta ylityksestä, piittaamattomuudesta sääntöä kohtaan tai sen venyttämisestä vain siksi että uudehko lintulava oli minusta niin kliffa rasti.
Siteeraamassasi viestissä valehtelin etten muka millään muista tarkoitettiinko säännöissä mainitulla kymmenellä kilometrillä siirtymää vai sädettä, koska (a) en juuri silloin halunnut esiintyä fiksumpana, tietävämpänä ja säännöt paremmin muistavana kuin jotkut muut ja (b) uskottelin itselleni että vaikutus on parempi jos ja kun lukijat itse siirtyvät ketjun avaussivulle ja tsekkaavat säännöt.
PPS Olisin valmis uskomaan että Lahdenväylän rastinkin kohdalla sääntörikkomus on tahaton, mutta jostain syystä pääni sisäisellä kartalla matka Kruunuhaasta Kivikkoon on paljon pitempi kuin Vuosaaresta Porkkalanniemeen. Ja toisekseen mielessäni sinusta voisi sanoa kuten joistain konnista poliisisarjoissa: "He has previous.":rolleyes::)
Ahaa!
https://i.ibb.co/6bTwGqH/Screenshot-...4-19-24-28.png
vantaan kuvarasteja katsoessani tulee sellainen fiilis että joku on ehkä käynyt ottamassa kävinminäkinsiellä-kuvan lahdentien sillasta?
Minä kävin kyllä viimeisimmät Vantaan kuvarastit hakemassa ja laittamassa, mutta Tattarisuon pehmeikkösillan alla enkä sen lähituntumassakaan käynyt. Mulla on sellainen hassu periaate - jota en tosin voi kehua ihan sataprosenttisesti noudattaneeni - että en hae rasteja joiden koen antavan enemmän iloa, huvia, tai uusia ajokokemuksia ja -paikkoja muille eli toisin sanoen en hae rasteja jotka ovat minulle erinomaisen tuttuja omilta hoodeiltani ja usein jo vuosikymmenien takaa.
Siksi toiseksi: jos olisin käynyt ottamassa kävinsielläminäkin-kuvan, en mitenkään olisi pystynyt olemaan postaamatta sitä heti kun koneelle pääsen!
PS Ihan koko päivä ei ole mennyt foorumipyöräilyyn ja sen manaamiseen ettei erinäisistä syistä ole päässyt ulos ajamaan: olen myös pyöritellyt karttaa mielessäni ja parikin kertaa zoomannut satelliittikuvaa - mutta tuloksetta. Ahdistusta ei ole tippaakaan vähentänyt se että navajokoira kertoi tunnistaneensa rastin...
Tattariharjun kohdalle suunnitellaan isoja juttuja, jossa kauniit luontoarvot ovat vaarassa.
Kiitos hatunnostosta, onhan tuo joskus tullut tarkistettua hauskoja oikoreittejä etsiessä. Toisaalta venytän mielelläni sääntöjä aina tilaisuuden tullen näiden kuvarastienkin osalta, joten ehkä en kuulu keskivertokuvarasteilijoihin :seko:
Vähän on mennyt tarpeettomaksi nillittämiseksi säännöistä, ei ole niin justiinsa. Ja jos ei harald olisi hakenut Lahdenväylän sillanalusta niin olisin käynyt sen hakemassa saman päivän iltana. Paikka kun oli tuttu :D
No johan on suunniteltu, en ihan heti keksi mitä tarvetta tuo palvelee.
Vanha rasti 1735 Vartiokylän linnavuoren linnoitteita.
https://i.imgur.com/Fgtc0vw.jpg
Olisin toki voinut ilmaista asian selkeämminkin, mutta täytyy silti todeta että ymmärsit väärin: en ollut nostamassa hattua niille jotka kyseisenkaltaisia polkuja tarkastelevat ja etsivät hauskoja oikoreittejä (vaikka järjen ja yleisen karttatuntuman pitäisikin kenties sanoa ettei sieltä voi mikään oikoreitti kulkea) vaan nimenomaan haraldille (ja mahdollisesti muille) joka kykeni kuvittelemaan keskivertokuvarastiharrastajat yhtä reippaiksi, uteliaiksi, umpikujan todennäköisyyttä uhmaaviksi jne jne.
Niin, nillittäminenhän on nykyään sitä mihin joku toinen syyllistyy silloin kun esittää mielipiteensä jostain asiasta ja perustelee kantansa. Ja nillittämisen saa aina tuntumaan entistäkin tarpeettomattomalta kun tulkitsee sen nillittämisen tarpeettoman ahtaasti tai tarpeettoman väärin. Whatever rocks your boat.Lainaus:
Vähän on mennyt tarpeettomaksi nillittämiseksi säännöistä, ei ole niin justiinsa. Ja jos ei harald olisi hakenut Lahdenväylän sillanalusta niin olisin käynyt sen hakemassa saman päivän iltana. Paikka kun oli tuttu :D
Mutta hienoa että haraldin lisäksi jo kaksi - itseni tietysti poislukien (vaikka olisin minäkin lopulta rastin hakenut jos se olisi osoittautunut tarpeelliseksi) - kuvarastipyöräilijää on ilmoittanut tienneensä paikan. Pääpointtini ei ehkä kuitenkaan ollut se ettei kukaan moista paikkaa voi tuntea. Eikä sekään että paikan olisi rastikuvasta tunnistanut tai arvannut puolen tusinaa fillaristia olisi vähentänyt nillitystarvettani.
Tähän se iso käsi - vaikka ei olisi ajettu kuin Malmin asemalta!
Tukikohta V, asema 7. Itse muistan luolan metalliovella suljettuna, pitkälti samanlaisena kuin se oli joulukuussa 2011 jolloin blogissa "Esoteerinen maantiede ja periferiatiede" oli juttu Vartiokylän linnavuoresta.
Kiitosta vaan. Vaikka lähden kotoa fillarilla niin tosiaan osa matkasta taittuu junalla. Tällä kertaa varsinainen rastinhaku alkoi Tikkurilasta koska ei kiinnostanut säätää junanvaihdon kanssa vain että saisi pyöräillä pari kilometriä vähemmän. Aikaa ja kilometrejä kului rastin haun jälkeen kun päätin samalla vauhdilla tutkailla Mustavuoren vastaavia kohteita. Rastin sinne saa viedä kyllä joku muu :)
Tosin olisi varmaan pitänyt ottaa sielläkin kuvia ihan varmuuden vuoksi koska nyt huomaan että ennakkoon suunnittelemani rastipaikka on jo käytetty: on vaan merkitty kartassa satakunta metriä sivuun. Mutta ei auta itku markkinoilla.
Uusi rasti:
https://i.imgur.com/Y3dsf3L.jpg
^asennetta lähteä noin aikaisin rastinhakuun, taputukset sille! En vain itse jaksaisi :) Pahaksi onneksi autolla töissä tänään, taitaa rasti mennä ennen kuin ehtii pyöräilemään. Firlefanz on varmaan ottanut kuvan jo pari tuntia sitten, joskus 16:30 tulee sitten tähän?