Ai että tuntuu hyvältä ku keskari nous 6km/h surkeimmista siperian keleistä. Nyt arska paistanu ja ladut liukkaat.
Alko jo vähä huolestuttaan toi ladulla matelu :)
Printable View
Ai että tuntuu hyvältä ku keskari nous 6km/h surkeimmista siperian keleistä. Nyt arska paistanu ja ladut liukkaat.
Alko jo vähä huolestuttaan toi ladulla matelu :)
Mulla puolestaan tuntuu olevan jokin "rakenteellinen nopeus" eli keskinopeus ei välttämättä kauheasti muutu, mutta sykkeestä näkee millainen keli on ollut: tyyliin jäinen latu (enpä olisi taidoillani uskaltunutkaan mennä lujempaa) 140 vs seuravan päivän parinsentin nuoskalumen 156.
Kyllä oltiin siellä - ja eiköhän sieltä löytynyt aika monta pyöräsuunnistukseen vihkiytynyttä hiihtäjääkin paikalta, joten en liene ainoa foorumilainen paikalla. Hienot kisat hienossa maastossa - tai no joo ehkä muutamassa paikassa oltiin uhka/hullunrohkeuden rajalla, mutta verrattuna edellisviikonloppuun Lemillä katkennutta kalustoa oli vähemmän maalisuoralla näkyvissä. Ehdottomasti SM kisan arvoinen maasto ja tapahtuma. Kiitokset talkooporukalle - tiedän kyllä miten työläs urakka on hiihtosuunnistusta järjestää, joten kaikille jotka sitä jaksavat tehdä jättikokoinen peukku.
^
Osa noista hiihtoreiteistä meni meijän kaupungin virallisiksi maastopyöräreiteiksi merkatuilla poluilla.
Kävin muutaman kerran liukulumikengillä kiertelemässä noita reittejä ja mietin, jotta ootte kyllä aika reikäpäitä kun latusuksilla painelette noihin puiden välissä kiemurteleviin alamäki ränneihin:eek:
Jos reitti ja maasto ovat SM-kisan arvoiset, niin on meillä yksi häpeäpilkku. Paloisvuoren kisa-alueella ei ole pesetymistiloja.
Näinköhän tämä pk-seudun kohtalaisen ajoissa alkanut hiihtokausi loppuu myös ajoissa ? Juuri sain viikonloppuna hiihdettyä kauden minimitavoitteen(1000km) täyteen ja intoa riittäisi kyllä vielä hiihtämiseen, mutta sunnuntaina oli jo Hakunilassa todella pehmeät baanat ja pelto-osuuksilla isoja lätäköitä, joten kyllä tässä nyt vaadittaisiin jo melkein ihmettä, että kautta pääsisi jatkamaan hyvissä olosuhteissa ja ei toi paskamössössä rämpiminen kiinnosta pätkääkään. Tarkoitus oli hiihtää tänä talvena yksi yli 100km lenkki, mutta se jäi nyt näillä näkymin hiihtämättä. No onpahan taas syy odotella ensi talvea :)
^Pirkan hiihto on sunnuntaina ja ladut pitäisi olla ok kunnossa. Siitä 90km pohjille ja heität Lamminpäässä vielä kympin sakkolenkin:)
Pari pakkasyötä ja -päivää voi tehdä kyllä ihmeitä yhdessä osaavan latukoneen kuljettajan kanssa. Siis jos vain on jäljellä latupohjaa johon latu ajaa.
Ja pieniä katkopaikkojahan voi vaikka edellispäivänä käydä lapion kanssa paikkailemassa:rolleyes:
Mä olen joskus hiihtänyt kevätviisikymppisen noin 700 metrin pätkää edestakaisin suhaamalla, Ei ollut edes päänsisäisiä ongelmia kun oli kuulokkeet korvissa, hyvä flow päällä eikä latu "ajankohtaan nähden poikkeuksellisen kylmän" pakkasyön takia juurikaan pehmentynyt. Siihen nähden esimerkiksi Mustavuoren kilsan lenkki on jopa ruhtinaallisen pitkä:cool:
PS Jos tästä flunssantapaisesta toivun odotusten mukaisesti, voisi jotain melkein yhtä hullua yrittää tänä talvena...
PPS Nyt tuntuu melkein nolon koomiselta että Sipoon susihiihtojen peruuttaminen tai siis lopettaminen kokonaan vaikutti niin kovin ennenaikaiselta, kun oli muka niin harvinaisen hyvä lumitilanne ja paras hiihtotalvi pitkään, pitkään aikaan tiedossa:eek:
Kieltämättä 90 asteen käännös sinne ohitustien puolelle laskevalla vanhan laskettelurinteen rännillä mäen puolivälissä oli kyllä sisäisten tuuletusten paikka -selvisin siitä ehjänä ja suunnitellusti. Edellisenä viikonloppuna Lemillä oli ehkä vaarallisemmat hiihtosuunnistukset, koska siellä mentiin supikkoa ylös ja alas mäntyjen välistä kelkkauralla, jotka vielä toiseksi päiväksi jäätyivät aika pahasti. Siellä oli rikkinäistä suksea paljon enemmän näkyvillä kuin Paloisvuorella. Paloisvuorella latukonebaanojen määrä oli isompi ja niiden myötä homma aavistuksen vähemmän vaarallista. Tämä on juuri hiihtosuunnistuksen suola - huonokuntoinenkin kokee joka reissulla vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Olennaista mukavuuden kannalta on runsas lumipeite, joka tarjoaa turvaa, kun sinne hankeen voi aina heittäytyä homman riistäytyessä käsistä. Pahin on jäiset kapeat rännit ja olematon lumipeite - silloin homma ei enää ole kivaa.
Pesutilat puuttuivat, mutta se ei ole suunnistuspiireissä mitään uutta. Hauholla muutama viikkoa aiemmin oltiin kympin pakkasessa pelkkien telttojen (ja omien autojen) varassa, eikä sekään ollut ongelma. Eli pukutilat tai niiden puute, ei ole suunnistuspiireissä ongelma. Nyt lisäksi Paloisvuorella auttoi siihen mukavan keväiset plussakelit.
Paikallisten kannattaa katsoa reittihärvelistä jokin rata ja käydä ihan kokeeksi hiihtelemässä se läpi, niin pääsee hajulle mistä hommassa on kyse:
https://www.iisalmenvisa.com/fi/hisu...ja-tulokset-1/
Suksilla ulkoilua: http://www.kestavyysurheilu.fi/hiiht...alle-10-tunnin
Reipas lenkki!
Kauden päätevoitteena Teemu Virtasella lienee maaliskuun 30. hiihdettävä *** **** Nordenskiöldsloppet, jossa matkana 220 km (ja jossa reitti ja olosuhteet voivat olla suhteellisen vaativia).
Tällä hetkellä ilmoittautuneita on lähes 400, mutta mukaan mahtuu vielä! Aikaraja maalissa on 30 tuntia eli ei tarvinne niin kovaa vauhtiakaan pitää...
Suomalaisia on mukana miesten sarjoissa 14 ja naisissa 2.
Ai katos. Tuohan on se entinen tv-juontaja. Tasurilla taitaa vetää noita matkoja
En kyllä tykkää näistä jäätikkäkeleistä yhtään.
Nämä jäätikkäkelit muuttuisivat oleellisesti, jos käytettäisiin latukoneessa olevaa murskainta. Ainakin VihtiSkissä on Pistenbullyn 100 koneessa murskain, jolla saa hakattua pinnasta jään palasiksi, en tiedä onko noissa pienemmissä Paanoissa tms samaa mahdollisuutta...
Pohjoisessa myös jääkelit, ja voi nauttia vauhdista nihkeiden pakkaskelien jälkeen :)
Lievästi sanottuna vaihtelevat ovat kelit olleet täälläkin parin viikon ajan. Jäätikköä enemmän haittaa roskista, varsinkin plussakeleillä. Sukset pitäny pestä joka lenkin jälkeen.
Mutta just nyt näyttää paremmalta. Aamupäivän lumisade pelastaa paljon.
Katselin varsin Pirkan hiihdon latutilanetta. Ei pääse talkooporukka helepolla! https://www.pirkankierros.fi/latutiedote-2/
2014 katkesi oma 17v Pirkkaputki juuri epävarman lumitilanteen vuoksi.
Aikamoinen tervaskanto!!https://www.pirkankierros.fi/tarinoita_kalevimakinen/
:DTankkausohjeita Pirkkaan
Lainaus yllä olevasta linkistä:
"Linja-autossa matkalla Niinisalon majoitukseen huuli lensi autossa ja tunnelma oli hieno. Ja nousi vaan, kun miehet illan hämyssä nuotiolla voitelivat suksiaan. Pentinmaalla ei ollut hiihtoasiantuntijoita, jotka olisivat osanneet neuvoa, miten pitkälle matkalle pitää varautua. ”Älä syö paljon, että jaksat hiihtää”, oli ainoa neuvo. – Söin yhden appelsiinin. Kyröskoskella olin niin tyhjä, että söin viisi lautasellista soppaa ja kolme vellimukia. Olotila koheni ja Kalevi saapui Lamminpään maaliin retkeilijöiden sarjassa sijaluvulla 311."
Edit:
Jos olisi lanka- tunnustus ihanasta hetkestä hiitoladulla, niin kylläpä joutus tunnustuksia tekemään.
Eilisen ja osin yön aikana sataneen lumen ansiosta nyt on puhtaat valkeat ladut.
Jos oli menneellä viikolla ladut roskista mustana, niin eilen ja tänään hiihtäjistä:D
Hiihtää lipsuttelin pertsaa 3:15 tossa lauantaina ja siinä tohinassa oikean jalan "etuvarpaan" kynsi keksi irrota ja vasemman jalan pottuvarpaan päälle teki oikein sopivan kokoisen vesikellon. On se hiihtäminen vaan niin kivaa, mutta ehkä joutuu katselemaan jotain muita pertsamonoja noiden Rossignolien sijaan. Paikallinen kauppias yrittää myydä S-lab skinejä edukkaaseen hintaan, eli pitää koittaa ruinata joku hyvä pakettidiili näin kevään korvilla.
Oloksella ainakin kilpakolmonen on aika jäisen liukas :)
Täällä Pyhätunturilla on todella hienot hiihto-olot. Yöpakkasia on, mutta aurinko lämmittää niin, että keskipäivällä on noin kymmen pakkasta. Joka päivä mollikka lämmittää enemmän. Kohta pitää vaihtaa vuorokausirytmiä ja lähteä ladulle aina vain aikaisemmin. Latuja on 150 kilometriä ja latukahviloissa hyviä munkkeja. Vappuun saakka tätä ihanuutta..
Ihan kiva. Täällä etelärannikolla luvatusta lumimäärästä saatiin lopulta vain murto-osa eli juuri minkäänlaista parannusta olosuhteisiin niillä laduilla ja niissä paikoissa jossa sitä olisi kipeästi kaivattu ei saatu. Ja ainakin pessimisti on jo etukäteen varma siitä että Ilmatieteen laitoksen sääennustus perjantaille toteutuukin sitten prikulleen eli sadetta saadaan koko päivä ja lähes kaikki vetenä...
PS Onko "osittain uusiksi mennyt" hiihtotekniikka tuntunut hyvältä, luontevalta ja paremmin toimivalta myös alkuinnostuksen jälkeen?
PPS Mulla tosin on tekniikkaoppien suhteen käynyt yleensä niin että se mikä toimii silloin kun nuppi ja kroppa ovat vireessä ja tekniikkaan keskityy eikä matkakaan ole pitkä ei enää toimikaan kun hiihtää tavallista lenkkiä ja pitempää matkaa kuin oppitunnilla tai omissa tekniikkatreeneissä...
Jep! Pidän tänään kolmannen hiihtokurssipäivän täällä Pyhällä. Osaan itse melko hyvin. Kyse on lähinnä kehon painopisteen sijainnista suksen päällä.
Mä otin yön pienen lumisateen ja huomiseksi luvatun hienon ulkoilusään innostamana huomisen töistä vapaaksi ja aion vetää parin tunnin lenkin Espoon keskuspuistossa ja kenties Oittaan suuntaan pertsalla. Latukonekin näkyy käyneen tänään ajamassa jo osan laduista (Latokaskessa ainakin jo päivitetty tiedot).
Pitäis olla varsinkin aamupäivällä ihan tyyntä ja aurinkoa.
Tekniikan hienouksien opettaminen ja yksityiskohtien hioiminen olisivat kyllä minun kohdallani helmiä sioille ja hukkaanheitettyä puuhaa. Muutenhan aiheesta eli nykyaikaisesta tasurihiihdosta on YouTubessakin lukuisia videoita joista en ole katsonut kuin muutaman, mutta tämän kyllä - ja melkein uskaltaisin väittää että sen mitä olen sitten itse ladulla oivaltanut ja omaksunut omaan hiihtooni opin lähes yksinomaan tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=YCKlb5eYYXg
Jos omaa tekniikkaa haluaa itsekseen hioa, niin ensimmäisenä kannattaa pyytää kaveri ottamaan pätkät omaa hiihtoa videolle. Tietyt asiat tekniikassa näyttää kummasti erilaiselta kun niitä katsoo ulkopuolelta.
Tuossa Jönssönin videossa ei ole mitään suurta vikaa tai vikaa ollenkaan. Nykyisin korostetaan polvikulman merkitystä, eikä jalkoja suoristeta lukkoon saakka koskaan. Keskivartalo aktivoidaan nostamalla napa ylös(ennen sanottiin että lantio ylös) ja purristetaan perrseestä(ninkuin kummelissa) eli jännitetään pakaralihakset. Kun polvikulmaa surennetaan saadaan automaattisesti ns. hyökkäävä asento (ennen puhuttiin vain siitä)ja paino tulee päkiöille automaattisesti työntövaiheessa siis tasurissa. Tässä Kläbon kilpailuvideossa näkyy selvästi mistä on kysymys kun puhutaan polvikulmasta. Varsinkin noissa loppusuorien vas
su ja tasuripätkissä se näkyy hyvin. https://www.youtube.com/watch?v=XnVaE6St1LY
Yllättäen tässä Mustin vapaan opasvideossa kaikki on mielestäni oikein, vaikka Musti ei mikään vapaan guru aktiiviaikoinaan ollutkaan.https://www.youtube.com/watch?v=c3IwRbQzgFs Tekniikka on parissa vuodessa muuttunut melkoisesti, mutta ei nuo nyanssit kuntoilijan kannalta niin merkittäviä ole.
Kun olen tuota hiihtokurssia kuntoilijoille pitänyt niin pahimmat virheet ovat olleet se, että vapaassa suksea ei tuoda keskilinjalle ja kokopohjalle ja potku jää vajaaksi. Pertsassa pahin puute on, että vuorohiihdossa ei tuoda painoa kokonaan liukuvalle sukselle ja potku suuntautuu väärin. Tasurissa keskivartaloa ei käytetä ja työntö tehdään pelkällä kädellä.
Ehdottoman totta! Pahimmissa virheissä saattaa tosin riittää että kaveri joka näkee ne myös ne tarpeeksi suorin sanoin kerto!
Mutta jossain vaihessa täytyy joka tapauksessa muodostaa itselleen oikeasta tai ainakin teknisesti paremmasta suorituksesta jonkinlainen malli, koostuu se sitten liikkeen analyysista, mielikuvista tai lihas- tai liiketuntemuksista. Yleensä sitä parempi, mitä vähemmän siinä on selitystä ja sanoja.
Mutta ongelma on usein siinä että se jolla on paras kinesiologinen(?) taju ja muisti on yleensä myös se joka osaa ennestään parhaiten ja jolla on eniten kokemusta uusien liikesuoritusten oppimisesta ja harjoittelusta. (Vähän sama juttu on kielten opiskelussa. Se joka on "hyvä kielissä" on varsin usein opiskellut useampia kieliä ja harrastanut niitä tunneissakin laskettuna enemmän, ja uuden kielen oppimiseen on aivoissa valmiina malli ja miljardeja sopivia kytkentöjä aivosolujen välillä.)
Ja voi sitä onnetonta joka on vähän niin kuin meikäläinen eli liikunnallisesti lahjaton eikä ole eläessään tämmöisiä juttuja harrastanut (vaikka olisi niin sanotusti kuntoillut)! Ei p-le tahdo tulla mitään! Uutta ei millään opi tai jos oppii, oppii väärin. Ja vanhat huonot suoritusmallit istuvat sitkeässä eikä niistä millään tahdo oppia pois vaan heti kun ei keskity tai väsyy. Ei siinä silloin auta että muistaa että "kehon painopiste" pitäisi olla jossain...
Jos minä 70-vuotiaana opin melko nopeasti, niin kai nuoremmat oppii erittäin nopeasti. ;)
No kyllähän uuden oppiminen on hidastunut ja nykyisin pitää jotain nyanssia hioa monta viikkoa. Minulla on aikaa...olen kyllä aina ollut aika kinesteettis visuaalinen tyyppi, eli analysoin liikeradat, teen mielikuvaharjoittalua ennen oikeaa harjoittelua. Mikään uusi ei onnistu käytännössä ilman että sen saa ensin mielikuvissa onnistumaan. Eihän videointiin tarvita kaveria. Kolmijalka riittää... videolta ei muuten ole helppo nähdä oikeaa suoritusta, jos itse ei osaa tehdä oikein.(Ainakin mielikuvissa)
Täällähän on annettu ymmärtää, että jos tekniikka ei hallussa niin pitäisi pysyä poissa laduilta. Kyllä minä taas mieleni pahoitin eilen lenkillä, kun paljon oli porukkaa lapsista vanhuksiin suksien päällä ladulla hiihtämässä ja ulkoilemassa eikä kellään ollut oikein pertsan tekniikka kohdallaan. Pysyivät nuokin kotisohvallaan saakeli. No oli siellä pari raavasta nuorta miestä sentään, joilla tekniikka pelasi.
Viime viikon jäätikkäkelit on vissiin hämärtäneet sisäistä GPS:ää tai jotain, mutta todella nihkeältä tuntui pakkaskeli eilen. Latua ei oltu ajettu, joten sentti pari tuoretta pakkaslunta enemmän tai vähemmän jo polkeutuneena. Oma vikakin, kun pakkaskelin pari faijan autotallissa, kun ajattelin etten sitä täällä kaupungissa niin tarvi näin keväällä. Huomasin kuitenkin lenkin jälkeen hiihtäneeni keskimääräistä omaa lenkkivauhtiani kovempaa. Mikä lie.
Jotenkin nuo viime viikon kovalla alustalla hiihdeltyt reissut sai alaselän jumittamaan. Joutunee tuollaisella ladulla jännittämään asentoa jotenkin normaalia enemmän kun on tottunut hiihteleen minteillä kunnolla lumisilla laduilla tuolla maaseudulla.
Minä katselin taaksepäin muutaman kymmenen postausta ja en kyllä nähnyt että olisi annettu ymmärtää pysyä poissa ladulta jos ei osaa tekniikkaa. Olen nyt ohjannut toistakymmentä ihmistä hiihtämään paremmalla tekniikalla. Kaikki ovat olleet mielissään siitä, että pienellä harjoittelulla hommasta on tullut mukavampaa kuin aikaisemmin. Pääasiahan on että kuntoilee. Facen puolella joku todella suuttui minulle kun sanoin, että ihmisten tekniikka pistää silmään. Hänen mielestään pitää keskittyä omaan hiihtämiseen eikä saa katsoa miten toiset hiihtävät. Aika yleisesti olen saanut kavereilta kommentteja, että miksi sitä hiihtokouluun pitäisi mennä. Kyllä minä hiihtää osaan. Parempi silloin on olla sanomatta mitään vaikka kun yhdessä hiihdetään niin tekisi mieli korjata ihan pikkusen :)