Kysyin noita jo suksia tilatessa, mutta mun kivijalalle sanoivat että ovat saatavilla vain niihin "systeemisuksiin". Rottefellan saisi kiinni sovitelevyllä.
Printable View
Itse olen siirrellyt siteitä käytännössä -1- -2 välillä. Yleensä omat toimivat luistelusukset ovat parhaimmillaan -1 asennossa, ne parit jotka ei siinä toimi ovat lähteneet toisella talvella kiertoon. Käytännössä kai toi tarkoittaa, että jos takapainealue on liian lähellä kantaa, suksi vaan ei toimi. Itse hiihdän Rossareilla, jotka ovat keskimäärin aika helppohiihtoisia.
Suksissaki tuntuu olevan sen verran eroja että siirettävällä siteellä saa korjattua tuntumaa.
Kyllä niistä minustakin sen verran hyötyä on että ne kannattaa ottaa. Kustannushan ei ole kummoinen.
Ja haittana se, että jonain päivänä vääntöä kun tarpeeksi tulee niin side lähtee levystä irti. Kukin arvottaa sitten sen kumpaa haluaa painottaa. Kiinnityksen varmuutta vai säädöllä haettavaa etua? Huonosta suksesta ei tule siteen siirtelyllä hyvää - pieniä muutoksia käytökseen sillä varmasti saa aikaiseksi, mutta ihmeidentekijä siteen siirtely ei ole.
"Makuaisoista ei kannata kiistellä sanoi kettu kun muniaan nuoli"
Makustelen asiaa tässä viikonloppuna. En ole lähdossä noilla uusilla suksilla vielä hiihtämään ettei heti mene pohjat naarmuille, niin tässä on aikaa harkita.
Juuri näin - tuo on ihan makuasia ja kumpikin tapa on toimiva ja oikea. Itselläni tietty erikoistarve (=hiihtosuunnistus) ja siiinä tuo väännön kesto on tähdellinen asia. Eli levyjen tulon jälkeen sanoisin, että liki joka tapahtumassa näkee sen, että joku kävelee maaliviivalle levyu irti suksesta. Mutta se ei todellakaan ole kaikkien hiihtäjien ongelma vaan kyseisen lajin erikoispiirre.
Se levy on käsittääksen ruuveilla kiinni suksessa ihan samalla tavalla kuin aluslevytön side. Sama kai lopputuloksen kannalta irtoaako side vai levy ja samalla väännöllä ne irtoavat kun samalaiset ruuvit? Ja ruuvikiinityksessä lienee jotain pielessä jos levy irtoaa suksesta ennen kuin side irtoaa levystä.
Yksissä kapuloissa vaihto tekeillä ja vähän eioota tarjoavat kun aluslevyjen saatavuudessa kuulemma hankaluuksia. Ei-liikuteltavat saisi saman tien, muuta liikuteltavat noihin pitäisi saada, koska muuten jäänee harmittamaan.
Käyttääkö hisu-kuskit sitten Rottefellan ruuvattavaa versiota, taisi olla alunperin rullasuksiin tehty versio? Vai Prolinkkiä?
Olen ollut siinä uskossa että jos suksissa ei valmiiksi ole levyä, niin se jälkiasennettava levy aina ruvataan kiinni, mutta ehkä ei?
Ainakin näitä vaihtoehtoja taitaa olla myynnissä
- suksi NNN-levyllä
- suksi IFP-levyllä
- suksi ilman reikiä
- suksi esiporatuilla rei'illä
jolloin sidevaihtoehdoiksi tulee reiättömille suksille nämä:
- NNN-levy (ruuvattava)
- IFP-levy (ruuvattava)
- NNN -side ruuvikiinnityksellä
- Prolink -side ruuvikiinnityksellä
- Pilot -side ruuvikiinnityksellä
Mulla esiporattu Salomoni ja siihen meinasin laittaa nämä levyt https://skiwax.ca/products/rottefell...mounting-plate
Siteiksi sitten vaikka nämä https://skiwax.ca/products/rottefell...ad821e6f&_ss=c
Mutta tosiaan Salomonin Prolinkit on jo ostettuna, eikä ole muita suksia mihin ne laittaa, niin tulisi siinä jonkin verran takkiin. Olisi pitänyt suunnitella vähän etukäteen.
^Mä ruuvaisin noihin Prolinkit kiinni ja hiihtäisin tyytyväisenä aamunkoittoon.
Minusta näyttää, että ne irronneet ovat aina NNN siteitä, jotka ovat vain levyssä kiinni ilman ruuveja. Eli siirrettävän siteen käyttäjät ottavat HiSu hommissa isomman riskin siderikoista, kuin ruuviporukka. Tälle minun empiirinen näkemys kisapaikoilta vahvasti näyttää. Särkyy siellä joskus ruuvisiteitäkin ja suksia, mutta eniten noita siirrettäviä.
Tälle ISO ääni, eli helpoin siirto Salomon Pilot tms. siteestä uuteen sidemalliin on Salomon Prolink, joka ruuvataan samoihin ruuvinreikiin, kuin se Pilot side. Olen pelännyt paljon siirtymää vanhasta salomonista uuteen sidejärjestelmään, mutta nyt kun vaihdoin ensimmäisen, niin huoli poistui. Prolink side ja samat reijät ja sidemalli on vaihtunut. Akseli/tasapainopiste osuu minusta samaan paikkaan.
Itsellä kiirettä ei ole kun ehjää ja hyvää vanhaa Salomon kalustoa on jäljellä, mutta ei muutos teknisenä suoritteena ole oikeasti kummoinen. Levyhommat sitten ovat asia erikseen, jos levyjä aletaan kiinnittelemään, mutta jos siirrettävyydestä tinkii, niin todella helppo homma.
^helppohan se irrallinen NNN-levy on laittaa, se menee Salomonille porattuihin reikiin.
Taitaa mennä tämäkin talvi vielä SNS Pilotilla kun uutta luistelukalustoa ei tule, olkapäätä parannellessa pitää keskittyä perinteiseen.
Jos nyt puhutaan fluorin arvoista 1.0 ja 1.8. Niin mikä on kunnon pulveritällin arvo? Onko se 10 vai 100? Se auttaisi hahmottamaan missä kohtaa skaalaa liikutaan?
LF 2-5
HF 5-12
Pulveri 18-27
Tuota 1-1,8 eroa mahdollista hyötyä luistossa en ainakaan minä voidetehtaan tuotekehittäjänä pysty millään mittaamaan. Ja sanotaan vielä, että fluorittomillakin on aika iso hajonta arvoissa -5,0...+2,0 arvoja tuli helpostikin syksyllä vielä
Kiitos.
Onko tuo mitenkään lineaarinen asteikko, että voiko maallikko päätellä noista luvuista mitään?
Tällaisen löysin...
https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-p...utti-kympilla/
Ei pysty FIS ei edes kerro meille mikä tuo luku on vaikka on salassapitosopimukset allekirjoitettuna. Joku suhdeluku, ehkä vuorohiihtoalueiden suhde tasatyöntäjiin tms...
Laitoin ne Salomonin kiinnikkeet suksiin ja otin eilen ekat tyypit. Ei lipsunut sukset enää joka suuntaan ja tuntuivat liukkailta. Suksen tasapaino on erilainen ja nokka tykkää roikkua melko alhaalla, mutta siihen tottui aika nopeasti. Tuntuu siltä ettei tullut hukkaostos.
Jännitystä loppukauteen kun molemmat luistelumonot alkaa olla loppuunajetut mutta ei uusia SNS Pilotteja enää kannata hankkia. Pitää hommata uudet monot ja siteet 4-5 suksipariin :eek:
Kauhistusta ei aiheuta pelkästään rahanmeno vaan myös monojen sovitteluruljanssi.
Vihdoin aluslevy ja liikuteltavat siteet kiinni (vaihdatin liikkeessä koska peukalon sijainti) ja eilen kuski kävi koehiihtämässä (hänelle) uusia kiteen suksia. "lisäpituutta ei huomannu, korkeuden huomasi mutta tottui, pohjista puuttui kokonaan se kitka" oli kommentit.
Nyt on luultavasti siteiden vaihdot tehty. Loppu vanhat SNS kalusto mennee kiertoon.
Kertokaas nyt pitovoitelun salat. Ostin ns. purkkisukset. Viimeksi hiihtänyt voideilluilla pertsan suksilla ala-asteella. Kävin myös hakemassa jotain pohjapitovoidetta ja sitten sinistä ja violettia purkkia.
Pitkä mutta ohut kokemus, eli syvällä rintaäänellä ei passaa puhua.
Mutta aikanaan kokeilin todella montaa merkkiä, ja yritin kerätä kaikki meineikkaat voiteet. Oli terva-nollat ja Roden luupäät.
Mutta sitten jotenkin tajusin että parempi on keskittyä yhteen merkkiin ja vain muutamaan luottopurkkiin. Ja sitten opetella tuntemaan niiden toiminta mahdollisimman hyvin. Ja itse päädyin Rexiin, ei liukkaimman pidon maineessa, mutta sillä saa luotettavan pidon aika helposti.
Kelin mukaista purkkia kaksi kolme ohutta kerrosta ja väliin korkilla tasaiseksi. Kylmänä riittää, mutta ei ulkona, eli lämpimään sukseen sisällä. Mitään lämmityksiä ja rautoja ei siinä tarvita. Ja aloitat näillä pakkaskeleillä sillä sinisellä ja sitten kun alkaa violetin kelit lähestyä niin menee aika paljon tarkemmaksi se homma. Eli jos et pakkaskeleillä saa sinisellä pitoa aikaiseksi, niin sitten voitelutaitosi osoittautuvat vähäistäkin olemattomammiksi. Selvä pakkaskeli ja sininen purkki toimii kyllä jokseenkin ihan varmasti.
Pohjavoidetta tarvitaan vasta sitten pidemmille hiihdoillé ja sen levityksessä, jonkinlainen sulatus/lämmitys on poikaa. Perus kympin lenkin hiihtää kyllä huoletta ilman pohjavoiteita.
Tarviiko karhennusta?
Ei ole levyä eikä siteitä ellei niitä lisähintaan tilaa. Tiedän kun eilen tilasin 2-laatua, niitä kun ilmestyi verkkokauppaan lisää ja hintakin putosi.
Nuo joihin siteet vaihdatin on jo vanhat, "kipparilta" ostettu muutama vuosi sitten. Edellinen kuski tiedossa ja wikipediasta tarkistin kuskin speksit ennen ostopäätöstä...
En ole koskaan jaksanut karhentaa pitoaluetta. Aina ajatellut että karhenan vasta kun selviää missä kohtaa se oikeasti on ja sitten se on jäänyt.
Nyt on ollut aika kylmä ja vanhaa jäistä lunta täällä pääkaupunkiseudulla. Suksiin laitoin vanhojen kuluneiden pitojen päälle hyvin ohuesti sinistä liisteriä, levitin peukalolla, ihan seitinohut kerros, niin ohut että joka kohtaan ei kai edes riittänyt. Päälle rode multigrade joitan -3C purkkia ja senkin tasoitin peukalolla. Toimi hyvin 22 km lenkin ajan ja olis itempänkin voinut hiihdellä. Kapulat on purkkisuksina ostettu 30 vuotta sitten. Tiedä sitten miten oikeasati kuuluisi toiia, minulla tapana ollut voidella noin sininen liisteri pohjavoiteena jos on tällainen vanhan lumen jäinen keli ettei pidot kulahda pohjasta ihan saman tien.
Totta - liisteriä voi käyttää pohjavoiteena. Mutta tosiaan jos mikään on voitelussa varmaa, niin se että selvällä pakkaslumen kelillä sininen purkki pitää. Pitääpä minunkin mennä Kiteen outlettiin - siellä oli jotain minulle passelia kalustoa tarjolla. Niistä kuvista se levyllisyys/levyttömyys ei ihan yksiselitteisesti selvinnyt.
Sen voin kyllä myöntää että pitovoitelun suhteen taitoni ovat olemattomat. Koskaan ennen en ole tainnut moista tehdä. Vapaata olen hiihtänyt ja kohtuudella siinä sivussa skineillä pertsaa harjoitellut. Nyt kokeilun ja kokemuksen vuoksi ostin voideltavat pertsat. Ei onneksi olleet kalliit. Luistovoitelu onnistuu kuitenkin ihan hyvin niin eiköhän sitä tuonkin opi.
Tämä Rex -1/ -4 on mun luottopurkki. Sanotaan pikkupakkasen voiteeksi, mutta tuo pelaa hyvin vaikka -15 asteen pakkasella. Käytännössä hiihdän kaikki lenkit tuolla. Jos pakkanen menee nollaan tai suojalle, niin sitten on karvasukset sitä varten.
https://www.puuilo.fi/rex-pitovoide-1-4-c
Se mun rode on vastaava. Joka voidemerkillä on vastaava.
MInä laittaisin vähän sitä pohjavoidetta - koska sellainen on tullut hankittua - kantapään etupuolelta puol metriä eteenpäin, tasoitaisin peukulla, sitten sotkisin päälle summassa sinistä ja violettia purkkia ja vetäisisin peukalolla ja toteaisin että eihän siitä tasaista saa vaan väkisin jää klönteiksi. Sitten laittaisin sen violetin purkin taskuun ja lähtisin hiihtämään. Jos ei pidä nin ladunvarressa tokkisin purkista violetteja lisäklönttejä pohjaan. Lenkin jälkeen ihmettelisin miltä voiteet näyttää ja paljonko on jäljellä. Seuraavalla kerralla sitten on viisaampi siitä miten paksuja kerroksia sitä voidetta niihin kapuloihin kannattaa laittaa, ja mihin kohtaan. Ei se nyt niin tarkkaa ole kun ei mitaleita tavoittele, ja hyvin vaikea saada karvasuksea huonompaa jos vähääkään on oikeansuuntainen suksi ja jos edes suunnilleen keskelle suksea sitä pitovoidetta tökkii.
Karhentaisin ja pohjavoiteelle antaisin vähän lämpöä (kuumailmapuhallin / fööni) jotta saa hyvän pohjan pidoille. Karhennuksen voi jättää tarkoituksella vähän lyhyemmäksi niin ei ainakaan töki.
Enimmäkseen uusilla karvasuksillani olen tämän talven hiihdellyt. Ladulla toimii ”ihan hyvin”jos ei ole pahasti jäätä mutta tökkiminen irtolumessa ärsyttää. Samaten tökkii voideltavaa pahemmin jos loikkaa ladulta pois alamäessä ohittaakseen / väistääkseen. Nyt pakkaskeleillä päässyt taas nautiskelemaan vanhoilla voideltavilla ja onhan ne paremmat.