26,5 keskinopeus. Aika hurja.
Printable View
Huima aika tuo 2.16. Millainen pyörä mahtaa olla?
Yllytyksen uhrina ilmoittauduin myös tahkon 60 km matkalle.
Pyydänkin opastusta (siis rohkaisua)
Miten akku 504 w riittää perusharrastelijan suorituskyvyllä ja retkivauhdilla tai jos tavoittelee n 3 - 3.5 h aikaa (siis ilman ratareisien tukea).
Millaisilla asetuksille avustukset kannattaa laittaa ja millä taktiikalla niitä käyttää, jotta virtaa riittää loppupään nousuihin. El Grandessa on luomullakin tekemistä, ei huvittaisi yrittää sähkärillä luomuna.
Alkuosa reitistä on melko helppoa ja tasaista joten siinä kannattaa ajella pienellä avustuksella ja säästellä akkua( paljon tietä ja loivia mäkiä). Tuohon 3,5h voi mummomäet sun muut helpot nousut ajella pienellä avustuksella. Niin akkua säästyy loppupuolelle missä sitä enemmän tarvitsee. Ja muistaa pyörittää niitä kampia, sehän säästää akkua eniten. Hyvä kadenssi eikä hitaalla kadensilla jurnuttamalla, mikä kuluttaa akkua. Kävin viime sunnuntaina kiertämässä ihan huvikseen tuon 500w akulla ja virta riitti. Aikaa meni 2.37 ja meikäläinen on tämmöinen 50v. ja kuoleman välillä oleva ulkoilija. Joten rohkeesti vaan koittamaan ja muistat alkumatkan ja aina kun mahdolista säästää akkua. Eikun hyvää matkaa.
Virtaa ei kyllä jääny enää yhtään. Käytin alusta liian roskisti avustusta, siksipä neuvoinkin sinua säästämään sitä alussa. Laskin jo 35km kohdilla että riittääkö perille ja jouduin sitten säästelemään sitä. Mut jos pitää valita et säästeleekö lopussa vai alussa, niin kehotan säästelemään alussa, alku on pienelläkin avustuksella/luomuna helpompi/nopeampi.
Onko kukaan jaksanu suhata tietä pitkin perus levolla akkua tyhjäksi asti. Paljonko kertyi kilometrejä. Olisi mahdollisuus lähteä ajamaan Mäntyharju-repovesi reitti, ajoa kertyy edestakaisin himpun vajaat 100km, josta arviolta 60km tietä, jos ajaa polkuja pitkin vain toiseen suuntaan. Luomulla voisi toki lähteä, mutta sähköisellä olisi mukavampaa toi maasto-osuus. Se vaan saattaa paluumatkalla kostautua jos joutuu viimeiset 30km ajamaan ilman apuja tankilla.
En ole minäkään kokeillut. Mutta jos oletetaan, että 100 km ja 500Wh, niin yhdellä kilometrillä voi käyttää 5 Wh. Jos käytössä esim. Blevo, niin testaat ajamalla vaikka 30 kilometriä vaihtelevaa maastoa ja katsot kulutuksen per kilometri. En muista, mitä kaikkea spessun oma apsi näyttää. Jos pääset tuohon viiteen, niin teoreettisesti pitäisi riittää. Tuohon toisten ajamaan testiin kun ei voi mitenkään luottaa. Vaikka käyttäisi vain yhtä ja samaa avustustasoa, niin maasto, ajajan paino, rengastus, vauhti jne. vaikuttaa kulutukseen. Eli ennemmin luottaisin omaan testiin, koska silloin jää muutama muuttuja vähemmälle.
Itse olen kokeillut ajamalla 67 km lenkin 414 Wh kulutuksella. Maasto oli tiesiirtymistä kiperään maastoon eli vaihtelevaa. Avustus oli koko lenkin ecolla eli 20%/50%. Avustettuja kilometrejä kertyi 80% eli 56 km. 11 km meni rullaillessa tai yli kahtaviittä.
Oletaisin, että jos eco-avustuksen asettaa esim. 10 tai 15 prosenttiin, ja käytät vain sitä, niin pääset tuohon 5 Wh/km tai alle, jolloin akun pitäisi riittää. Jos mukana on luomupyöräilijöitä, niin tuo avustustaso on varmaan sopiva. Toivottavasti näistä saat jotain osviittaa.
Yksin ajan. Mut joo, blevostahan sen näkis. Vielä ei ole, mutta pitää hommata, kun nyt meni 44km maastoa ja 20% akkua jäljellä. Eco avustaa perus polkuajoon liikaa ja vielä 32km/h asti, niin virtaa kuluu.
Kokonaisreitin kulutuksen näkee myös spessun omasta apista kunhan laittaa äänityksen päälle ennen lähtöä.
Mulla menee ecolla 25/50% (painoa reilusti yli sata) 7-8W/10km. Kunnon poluilla sitten sekalaisessa ajossa n. 10W/10km.
Kuten yllä mainittu, jos laitat econ riittävän pienelle ja pidät.kadenssin ylhäällä, niin vois päästä 500wh akulla.
Oletko kokeillut spessun smart controllia, mihin säädät ajettavan matkan ja fillari avustaa koko ajan niin että virta riittää?
Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
En oo kokeillu vielä mitään muuta kuin kolme kertaa ajanut ylipäätään tuolla pyörällä..
Jos homma toteutuu ja lähden sähikäisellä niin kerron kuinka kävi.
jotenkin itsestä vain tuntuu, että 60km metsäpoluilla (riippuen kuinka teknistä) on se akku siinä ja siinä. Kyllä siinä jalkaakin saa käyttää. Ja aika paljonkin.
-K
Itselläni meni 435wh. Jäi siis 700wh akusta aika paljon käyttämättä, vaikka vika huollosta ajoin turbolla koko loppumatkan.
siinä ja siinä, taitaa olla heikot jalat...
30 km eteenpäin ajoin todella säästellen. Virta riitti maaliin, mutta maalialueelle hyytyi. Eli kulutus oli n 500 w vaikka säästelin. Ajoaika oli n 3,5 h (+ huoltotauot =kilpailuaika)
Mistähän noin suuret erot tulee, taisit ajaa jonkin verran nopeamminkin.
Jaa'a. Aika paljonhan sitä piti tiellä yrittää ajaa jalalla yli kahtaviittä. 2:54 oli aika tulospalvelun mukaan klo 10 lähdöstä.
Tahkolla 700wh akusta jäi blevon mukaan 35% käyttämättä. Saatanan saatana. Kun ois uskaltanu kalkkiruukilla pistää turbolla kaikki työpätkät putkelta ,kilpakumppani vaihtoi siellä shitmanon vehkeeseen akkua metsässä.
Jos ois uskaltanu niin podiumille ois päässy.
Nyt harmittavasti neljäs 3min erolla podiumiin.
Turha jossitella. Ois vaan pitäny turbottaa.
Toisaalta, akun vaihto pitäs kieltää [emoji16]
Höpöhöpö. Jotkut vie omia pulloja reitin varteen. Miksi ei siis akkuja, ettei tarvitse repussa kantaa. Tää nyt on vaan niin oma välimeurheilulajinsa, että tosissaan kilvan ajaminen on vähän hassua.
Hirmu vaikea asia tuo sähköpyöräkilpaileminen. Toisella on isompi akku, toisella ekonoomisempi moottori. Toisella 25kmh rajoitus vähän ylempänä, kun toisella se on alempana. Ilman vahvaa normalisointia on jotenkin vaikea nähdä kovin vakavaa kilpailemista :)
-K
Niin no.
Maalimalla on kiellettyä ja moottorin modaukset myös järjestäjän toimesta lukittu/ kielletty.
Ainiin. Asutaan suomessa minne kaikki tulee 2v viiveellä. [emoji16]
Silloin kun tekniikka tulee hommaan mukaan myös voimantuoton muodossa, se vaan tekee kisaamisesta hieman vaikeampaa taktiikan kannalta.
En laittanut hymiötä, mutta huumorilla tarkoitin. Mutta oli kiva ajaa. Sähköpyörän myötä luomukin kulkee taas ihan eri vauhtia satulassa vietettyjen tuntien myötä.
Itse olen ajatellut siten, että matkan läpivientiin vaaditaan tietty energia. Se joko tulee akusta tai ukosta. Yleensä molemmista.
Varmaan tuo kadenssihomma perustuu siihen, että sitä energiaa saa kuski tuotettua hyvällä kadenssilla paremmin matkan läpivientiin.
Ainoa mitä tänäänkin polkiessa Nuuksion poluilla mietin, että ylämäet on sinänsä mielenkiintoisia. Joko säästät avustuksessa ja rimpuilet mäessä 2 minuuttia tai sitten käytät reilusti avustusta ja menet saman nousun minuutissa. Kumpi on oikeasti pidemmässä juioksussa tehokkaampaa kuskin ja akun kannalta... onko se sama? Vai onko se akun kannalta parempi ku ukko hikoilee enemmän... Varmaan menee vielä seuraavakin lenkki miettiessä tätä ;)
-K
kadenssi ka oli ecolla 88 ja traililla 78.
avustuksella 42 km /60 km.
trailin avustus oli 14-60, jolla ajelin suurimman osan. Avustuksen valintakytkin rikkoutui perjantaina, joten paljoa ei tullut vaihdeltua rungosta.
Oman ymmärryksen mukaan säästöliekillä statistiikkakin.
Bikerin kulutus oli 360 w vastaan akku 492 w. Olisiko syys heikoissa jaloissa. (parasta ennen ikä on ohitettu aikaa sitten)
luvut Blevosta
Biker 452 wh, motor 413 wh. En pitäisi ihan absoluuttisina totuuksina näitä Blevon lukuja. Enemmänkin suuntaa antavina. Summaenergiat tosin menee aika tasoihin jpekan kanssa. Kovempaa ajaessa ilmanvastus on isompi, mutta maastossa kovempaa ajaessa voi toisinaan päästä helpommalla. Nää on näitä...
Ihan vilpitön kysymys: miksi BLevon luvut eivät pitäisi paikkaansa? Sillähän on kuitenkin koko ajan tieto kuskin ja pyörän tehoista - sitten siihen tarvitsee ottaa enää mukaan aika ja yhtälön toiselle puolelle saadaankin wattitunnit.
Poistin vahingossa vastauksen, mutta naputtelen uudelleen.
Biker max watit on aina väliltä 500-600. Ajoi sitten normilenkin, tai yritti runtata putkelta maksimit testimielessä ilman avustuksia ylämäkeen. Wattbike antaa ihan eri lukemia maksimeiksi. Lisäksi olen saanut parilla lenkilllä hyötysuhteeksi yli sata prosenttia. Eli motor power on laskettu ilmeisesti jotenkin väärin. Näin tekijä itsekin epäili. Sehän on laskennallinen arvo. Akun wh:t mitataan, mutta motor power lasketaan.
Joo, näin se voi olla. Lisäksi, maastossa kuskin polkimiin välittämä teho muuttuu todella nopeasti, ja koska sovellus varmasti tekee jonkinlaista interpolointia tallennetusta tehosta, en usko sen pysyvän ihan joka muutoksen perässä.
Ketä menossa ens viikolla funduroimaan laajikseen?
Millainen vastus uusissa levoissa teillä on kun ottaa ketjun rattaalta ja käsin pyörittää kampia?
Jos joku ottaisi videon jossa pyöräyttää kampia niin olisin kiitollinen.
Saa vaikka privalla paiskata videon whatsappiin.
Näyttää bik24.com olevan turbo levoa aika mukavasti tarjolla jos joku on vielä vailla.
Rovalin 29” vanteet vaikuttavat Levossa aika heikkolaatuisilta, joten oletteko päivitelleet uusia vanteita niiden tilalle?
Itsellä pohdinnassa tällä hetkellä:
DT Swiss HX 1501: https://www.dtswiss.com/en/products/...spline-one-30/
Tai
Mavic E-XA Elite: https://shop.mavic.com/en-fi/e-xa-el...html#1028=3283
Kellään kokemusta näistä 29” E-bike vanteista tai heittää jotain muita hyviä vaihtoehtoja tilalle n. 800e budjetilla?
Mikä ominaisuus niissä on heikko? Tai mitkä?
Omat kokemukset rovalin 29” kiekoista levossa ja enduro elitessä.
Aika helposti alkaa itsella takakiekko vipattamaan. Onko kehän materiaali sitten niin pehmeää tms, en tiedä. Ei ole vastaavissa dt:ssä ollut samaa ongelmaa.
Hx1501 oli compissa ja menivät pyörän mukana. Vahva suositus niille.
Fitwheels tekee customi kiekot dt osista alle 500€.
Esim :
-240 hybrid navat
-ex511 kehät
-dt comp pinnat
Alle 500€.
Ok. Voihan se olla, että kyyti on liian kylmää. Tai sitten kiekko on edelleen inauksen liian löysäksi tehty. Kuitukehäiset rovalit oli ainakin jätetty liian löysälle uutuuttaan. Tosin menee nekin solmuun, kun työntää puolen metrin keppejä väliin. Taisin laittaa kuvankin tähän viestiketjuun aiemmin.
Noi fitwheelssin kiekot on varmaan hinta/laatu suhteessa hyvät. Eikä pahan hintaset enää.