Paremminkin kyse on siitä ostaako litkuja ollenkaan vai tyytyäkkö sisäkumeihin.
Kustannus vs. mukavuus
Printable View
Tässä ketjussa puhutaan tubeless ongelmista ;)
Eikö litkutus ole tärkeä osa tubelesta??
Varmaan olen Elmerin kanssa pisipään ajaneet UST renkailla ja vanteilla, litkua käytin ekan kerran Tubeles redy renkaan kanssa . Kyllä ilmat on pysyneet aivan hyvin ilman litkuja renkaissa ,jollakin renkalla joskus kahdeksan vuotta sitten täyty kerran viikossa lisäillä ilmaa ,mutta yleensä kerran pari kesän aikana tarkastaa tilanteen niin hyvä. En yritä tehdä tavallisesta renkaasta litkuttamalla , enkä käytä kuin UST vanteita, Kolme sisärengasta oon joutunut laittamaan kun on kyljet viiltyneet auki. ENkä aja teillä .
Nimen omaan. Kun tämän topicin lukee, niin varmasti hylkää koko ajatuksen. Eli jos ei pelästy touhua ja unohda koko hommaa, niin vähintään pitää hommata fairyä, purkkeja, ruiskuja, jne.. Myös työvaiheita sekä aikaa tarvitaan paljon.
Itse olen renkaat asentanut muovisella rengasraudalla ja bilteman jalkapumpulla. Jos ei ole rengasrautaa, niin kompuralla sitten. Litkua silmämääräisesti, en ole jaksanut mittailla. Ei tämä mitä rakettitiedettä ole, vaikka insinööri olen itsekin.
Ei litkuja tarvita jos käyttää UST-renkaita UST-vanteilla.
Litkuilla & tubeless-muuntosarjoilla voi tehdä normirenkaista ja -vanteista tubeless-kokoonpanon.
Tubeless-ready -komponenteilla litku tarvitaan kumin tiivistämiseen vaikka jotkut ovat menestyksekkäästi ajaneet ilmankin.
Nuo kaikki asiat ovat toki jo moneen kertaan mainittu tässäkin topicissa :rolleyes:
Asiat voi tehdä monella tavalla. Mun mielestä fairyn hankkiminen ei ole mitenkään hankalaa ja isoja mittaruiskuja löytyy taloudesta jo muutenkin. Jos työn voi tehdä hyvin, huolellisesti, nopeammin ja siistimmin kuin hutiloiden, niin miksi sitä ei sitten tekisi niin. Pesuainesienellä kun pyyhkäisee vannetta ennen asennusta, niin siinä lähtee samalla neulaset, kurat ja kivet. Litkujen silmämääräinen annostus sopii sitten kun on kokemusta, mutta ensikertalaiselle purkin mukana tuleva mitta on varmasti tarpeen.
Syyskuusta 2011 Tubelesseilla ajaneena olen kyl tyytyväinen ajotuntumaan ja mahdollisuuteen ajaa matalilla paineilla. Crest 26" kehinä ja Nobby Nic 2,25 TL -versioina on olleet alla. Kuitenkin syksyyn mahtuu 2kpl rengasrikkoa, joista kumpikaan ei paikkautunutut litkulla itsekseen. Toisen sain fiksattua metsässä laittamalla paikan ulkorenkaan sisäpuolelle, toisella kertaa ei ollut paikkoja matkassa ja kyljen repeämä pakotti laittamaan sisurin. Tämäkin kyllä paikkautui normi tiptop -paikalla kotona myöhemmin. Bad luck vai huonoa ajotaitoa? Eipä noi Nobby Nicien kyljet kyllä mitkään paksut ole. Niin ja toinen meni edestä ja toinen takaa.
Eilen ajoin ensimmäisen lenkin tubeleksena. Shimanon MT75 29er kiekot ja Maxxis Ardent 2,4" oli ihan hyvä yhdistelmä. Meininki oli mukavan rempseää ja huoletonta kun paineita oli 1,6/1,5bar. Pitoa oli ainakin hurjasti.
Onko muut huomanneet Stan's litkun toiminnassa jotakin eroa pakkaskelissä verraten lämpimään?
Yritin litkuttaa renkaita ja pidin kiekkoja kylmässä ulkovarastossa. Pikkuhiljaa alkoivat tiivistymään, muttei tiivistyneet täysin. Koeajolenkin jälkeen toin lenkillä vajuneet kiekot sisälle, pumppasin maksimipaineeseen, ravistelin kertaalleen ja jätin kyljelleen. Vuotaminen loppui tasan siihen. Muilla vastaavia kokemuksia vai kävikö säkä?
Näin on, huolellinen kannattaa olla. Vanne ja itse kumikin kannattaa olla puhdas. Renkaan sisään kun jättää mujuja, niin tahtoo stani käydä tekemään kumipalloa paikkaavista partikkeleista ja sitten kun se reikä tulee, on renkaa sisässä pelkkää lientä joka ei paikkaa enää kunnolla vuotoa. Tai en tiedä mistä johtuu, mutta joskus näin käy.
Minä nyt ehkä noilla ylemmillä viesteillä halusin tuoda esiin, että litkutus onnistuu nopeasti ja siististi ilman kymmeniä työvaiheita vain välttämättömilläkin työkaluilla niille, jotka miettivät kannattaisiko yrittää. Ne (te) ketkä asian hallitsette ja olette ns. vanhoja konkareita ja teillä on hyväksi havaittuja tapoja tehdä tämä, ei ollu tarkoitus arvostella ja pahoittaa mieltä.
Itte ostin Frm;n satsin ja ruiskun, voi suihkia suoraan venttiiliin. Rocket ron ja Frm vanne , molemmat tubeles ready hoitui jalkapumpulla, heleppo homma. Michelin ynnä red metal vaati kompessoria. Vanne sekä rengas puhtaaksi ja fairy/vesi sieni systeemi sitte auttaa vuotopaikkojen löytämisessä. Ja kun olin ekakertalainen niin tein ns kirjan mukaan ja panin ylös litkumäärät. sitte kun oon parikymmentä rengaskertaa litkuttanut oon rento...Lainaus:
Asiat voi tehdä monella tavalla. Mun mielestä fairyn hankkiminen ei ole mitenkään hankalaa ja isoja mittaruiskuja löytyy taloudesta jo muutenkin. Jos työn voi tehdä hyvin, huolellisesti, nopeammin ja siistimmin kuin hutiloiden, niin miksi sitä ei sitten tekisi niin. Pesuainesienellä kun pyyhkäisee vannetta ennen asennusta, niin siinä lähtee samalla neulaset, kurat ja kivet. Litkujen silmämääräinen annostus sopii sitten kun on kokemusta, mutta ensikertalaiselle purkin mukana tuleva mitta on varmasti tarpeen.
Jos rengas ei ole alun perin tiivistynyt, se tihkuu koeajolenkillä. Sitten kun sitä on pyöritelty koeajolenkin verran, se voikin olla jo tiivis, jolloin seuraava ilmanlisäys ei enää vuoda. On mullakin renkaat tihkuneet joskus aluksi, mutta tiivistyvät sitten ajan kanssa.
Näistä renkaista kuului kyllä selvää suhinaa kun viimeisen täytön tein sisällä. Samoin paineet vähenivät koko matkan kotiovelle saakka.
Olen huomannut, että varsin useat renkaat eivät pidä täydellisesti ennen kuin niillä on ajettu lenkkiä. Tämä siis non-UST renkailla.
Moi,
yritän tuossa litkuttaa uusia Racing Ralpheja. Tuli vaan mieleen kun renkaan sisäpuolella on liimattu tuo viivakoodi-lappunen kiinni niin haittaako se litkun toimintaa vai voiko sen antaa olla siellä? On nimittäin kohtuu tiukassa..
Ei haittaa
Meni hermo kun TCS vanne + TCS rengas vuotaa venan juuresta, siis WTB Stryker + WTB Bronson.
Olen taistellut aikani tuon kanssa mutta ei vaan takakiekko pidä paineita joka a) järkevästi b) mitenkään.
a= pumpataan viikon välein eli venaa ei saa pitämään kuin tuurillaan jonkin aikaa.
b= pumpataan minuutin välein eli vena ei pidä yhtään.
Kokeilin erilaisia venoja, no luck.
Vedin ylimääräisen pätkän teippiä venan aluelle noin 30cm matkalle => ei pidä ilmaa sekään
DTSwissin kehillä ei ollut mitään ongelmaa, mutta tuo WTB:n kiekko on vähän ongelmallinen.
Taidan heittää pyyhkeen kehään, vetää sisurit paikalleen ja laittaa nuo Bronsonit ja litkukamat myyntiin.
^ ongelmallisissa vanteissa Stanin pitkällä pyöreellä kartiokumilla tiivistyvä venttiili on ollu huolettomin, sillä yleensä
saa sen reiän umpeen. Katsoitko ettei venan reiän kanteissa ole mitään ylimääräisiä purseita tms?
Orkkis vena oli juuri sellainen kartio mallinen, mutta tuota purse tms töhnää en osannut ottaa huomioon.Vedin vain ylimääräisen teipin kun kuvittelin että se on siitä kiinni. (Stryker on siis tehtaalla teipattu vanne)
Täytyy tilata muutama vena lisää ja alkaa asentelemaan uudestaan
EDIT: Uusi venat asennetty ja kiekko saatu voimalla voimasanoilla vuotamattomaksi venan juuresta. Venan reikä on hieman soikea joten venan joutuu vetämään voimalla & pihdeillä kiinni jotta jää vuotamattomaksi.
Kauppiaan kommentti oli selkeä että "ei ole sallittua tämän hintatason kiekoissa" => takuuseen => Uusi kiekko saapuu huomenna.
Tämä on niitä pieniä asioita jonka vuoksi asioin mielelläni kotimaisessa kivijalka-liikkeessä, whatever it costs :)
Onko arvon raati sitä mieltä ettei Schwalben TL-ready renkaita kannata käyttää tubelessina ilman Snakeskiniä?
Ajattelin laittaa kesäksi oikein rattoisan kevyet renkaat kaksysiin. Jotain tyyliin Racing Ralph/Rocket Ron. Noita vaan ei ole kaposessa 2.1" koossa Snakeskinillä. Menisi sitten 2.25" kokoiseksi Racing Ralphin kohdalla ja Rocke Ronista ei löydy Snakeskin versiota 29" koossa.
Tämän olisi tietenkin voinut laittaa 29" rengaskeskusteluun, mutta mietin että tuleeko noista Pahoja Tubeless ongelmia?
Vasiten kävin nuo viimevuotiset kattomassa, ei niissä mitään snakea ainakaan kyljissä lukenut.
Toimineet litkuilla erinomasesti. nykyisillä pakkaskeleillä enimmäkseen lumisilla teillä pätevät kumit. en voi kesäisiäkään ominaisuuksia moittia. Litkuakin panin kesäkuulla ruhtinaallisen 40 ml. (2.25")
Ja EVO tietenkin
Kai sitä sitten voisi uskaltaa kokeilla maksimaalista keveyttä laittamalla EVO TL-ready Racing Ralphia koossa 2.25" tai 2.1"/2.25" yhdistelmällä. Ei nuo kyllä mahdottoman hintaisia ole.
Minusta ehdottomasti, tosin runsaalla neljän renkaan kokemuksella... Pari vuotta vanhat Michelin WildgripR;t ihan halpis Fulcrum 5 vanteilla vaati kompuraa ja heiluttelua pikkasen enempi mutta . tiivistyivät sitten hyvin. Jotain 3500 km ajoin noilla kesän aikaan yhteensä, talven tullen Misukat sai sisurit. aattelin että jommat kummat pelaa. Mun maastoissa ja yli-ikämieskuskin huomioiden renkaat
ei hirveellä rääkillä ole. Kuiten jos nuo täysin paskoja olis niin oisin varmaan huomannut, rengasrikkoja siis nolla. ens kesäkuussa kun ukko taas toivon mukaan ajotimmissä on niin olis kiva kun sais maantierukkiin saman huolettomuuden.
WTF?? Toimiikohan tämä??
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Make-a-Ghetto-Tubeless-Tire-Inflator.html
Olettaen että renkaissa on sama ilmatilavuus, tuo merkitsee sitä että kun säiliönä käytettävään renkaaseen pumppaa 4bar, niin hanan avaamisen jälkeen siellä on 2bar molemmissa renkaissa. Jos ei noussut vanteelle, niin toistetaan homma, uudestaan ja uudestaan.
Jotkut teoriat toimii käytännössä, mutta jotkut käytännöt eivät toimi edess teoriassa :)
Satasella saa oikean 25L kompuran ja tinkimällä vielä edullisemmin. Se ei ole hintana kuin reilu yksi hyvä pilalle pumpattu ja vuotamaan saatu rengas.
Melkoista värkkäämistä sano. Hyöty sisäkumi+rengasrauta -metodiin lienee marginaalinen. Kompuraa tuolla ei kuitenkaan korvaa. Ja hankalimmat renkaat ovat hankalia kompurankin kanssa.
Vähä niinkun köyhän miehen napsautin... :D
Muttamutta, onkohan kansalla kokemuksia miten WTB:n gumekset toimii (ghetto) tubeleksena? Onko käytännössä minkälaisia eroja normaalilla ja TCS kumella vanteelle nousemisen ja ilmojen pitelemisen kanssa?
Lähinnä kiikarissa olis Bronson(it) 2.3" kokoisena, ja kun noita eri malleja tuntuu olevan niin lähinnä Race ja AM TCS välillä koittanu puntaroida, onko jollakin jopa käytännön havaintoja kyseisten renkuloitten käytännön eroista?
Olen ajellut wtb weirwolffeilla ja bronsoneilla sekä sisurillisilla että tcs:llä.
Tcs on paksumpi kylkinen ja oikeasti tiukka nousemaan vanteelle. Se lähtee menemään helposti ja alkaa pitää ilmaa, mutta vaatii fairya reunaan että saa asettumaan oikein ja suoraan vanteelle. Kehät joille olen sovitellut ovat wtb tai dtswiss kiekkoja. En ole saanut näitä hörppäämään vanteen reunasta tyhjäksi edes pahassa kivikossa eli ne toimivat kuten pitääkin.
Sisuri-mallit ovat kuin mikä muukin sisuri rengas, enkä ole yrittänyt litkuttaa niitä.
Mulla on ilman ongelmia litkutettuna DT EX500:lla stanin nauhalla ja päällä vanhat Weirwolf 2,5 racet.
DT X1800 omilla teippivirityksillä ja päällä vanhat Wolverine 2,25 racet, eikä niissäkään mitään vikaa ole.
Kummatkin kumit olivat pyörineet alla toista vuotta sisäkumien kanssa ennen litkutusta ja tiivistyivät ilman ongelmia.
Mulla on myös Weirwolf 2,3 TCS:t, eikä niissäkään mitään vikaa ole, paitsi melko reipas paino.
Vähän offtopic, mutta tosimiehet nostaa renkaat vanteelle näin:
http://www.youtube.com/watch?v=K-FEk...eature=related
Ja sitten vähän sivistyneempi keino:
http://www.youtube.com/watch?v=rB2a93y59Us
No tubeless-nöösi kyselee, että onkos se niin, että ekan kerran renkaan litkuilla asentamisen jälkeen tiivistyy rengas pysyvästi ns. paremmaksi siten, että saman rengasparin myöhemmän asennuksen yhteydessä rengas on kyljistään ja muutenkin valmiiksi enemmän tai vähemmän täysin tiivis ja litkun tarvemäärä vähäisempi? Eli esim, jos asennan nyt talvirenkaat, kesäksi kesärenkaat ja syksyllä uudelleen samat talvirenkaat on nämä talvinakit valmiiksi jo paremmassa tiiviissä kunnossa ja laitettavalla litkulla enää varaudutaan mahdollisiin kiven, lasin tms. aiheuttamiin pieniin reikiin.
Saattapi olla vaan saattapi olla olematta!
Huokoset renkaat tavallaan paikkautuu eli pitää paremmin litkujen jälkeen.
Taas keväällä kun laitat toiset kumit alle,putsaa vanteen ja kumin reunat kunnolla ja lisää litkut sisään vastaisuuden varalle ettei tulisi pieniä vuotoja renkaisiin(niinqu varoiks!)
Voihan se olla että rakenteen mikroskooppisen pienet reiät tiivistyy (jos sellaisia on olemassa), mutta ainakin omalla kohdalla Maxxis IKONit jotka ei ole sisärenkaattomiksi tarkoitettu vuosivat eniten vanteen ja renkaan reunan välistä. Jos nyt sattuisin ottamaan ne hyllylle niin todennäköisesti puhdistaisin nimenomaan sen rajapinnan eli renkaan reunat ja vanteen, jolloin oltaisiin taas lähellä lähtötilannetta.
Oukei, eli toiminee ilman TCS:ääkin mun käytössä..
Vaan mitenkäs on, onko kuinka paljon kertynyt Bronsonit omaavilta kokemuksia miten tuo rengas ylipäänsä toimii etu/takarenkaana erilaisissa maastoissa?
Tai sillä rahalla saa sata hiilihappopatruunaa. Varmaan enemmänkin jos repii jostain paljousalennusta. Ei pidä meteliä, ei tarvi sähköä, erinomainen varastoitavuus, toimii myös tien päällä, ja pamauttanee kumin paikalleen yhtä hyvin kuin leikkikalukompura.
Käytän arviolta 5 patruunaa vuodessa, aina jos gettotubeless ei kymmenessä sekunnissa nouse pumpulla vanteelle. Siinä on satasen kompura joka toimii 20 vuotta.
Onko se jo "huijausta" kun on liian helppoa ja puhdasta, en tiedä. :D Kertakäyttöiset patruunat saattaa tuntua pahalta ekohipin kämmenellä, mutta ei varmaan ihan hiilijalanjäljetöntä ole kompuroiden valmistaminenkaan.