Aika julmettu ero punnitussa ja ilmoitetussa painossa noissa!
# Easton Claimed Weight: 700C - Front: 485 g, Rear 695 g, Pair: 1170 g
# Wiggle Verified Weight: 1295 grams
Printable View
Voiskohan ero tulla siitä, että valmistaja ilmoittaa painot ilman linkkuja ja Wiggle linkkujen kanssa kun ne näyttää kuuluvan pakettiin?
Näin on ollut tapana massavalmistajilla kuten EA, Shimano, Campa jne. Linkkujen painoon ei kiinnitetä yleensä huomiota vaan pari painoon. Pienemmillä valmistajilla on yleensä sit kevyemmät linkut mukana kuvaamastasi syystä. Tosin sen Ea painon voisi varmistaa jostain, noin on vanhaa mallia ja paino voi olla uuden.
Eastoneiden hinta )n.750€( aika kohdillaan... paino/hintasuhde myös... piru kun olisivat avokkaat, tuubiksi eivät mitkään ultra-kevyet...
Vertailuksi 2010-mallin 50mm FFWD kiekot painavat 1355g DT240 navoilla. Alle 1300g DT190 navoilla mikä on "kohtuulisen vähän" 50mm profiilikiekolle. Tietty LW....tonni ja -150g sit.
Ero edellisiin malleihin on lähinnä että kehässä on syvempi rengasura F9 kiekon tapaan. Rengas istuu paremmin profiiliin ja on siten Aerompi. Myös tuubiliiman rullausvastusta pohtivat huomaavat sen positiivisen vaikutuksen matalampana vastuksena käytettäessä Contin ja Vittorian kookkaala pohjajurmulla varustettuja tuubeja. Myös liimaus suoraan on helpompaa. Myös jarrupinta on erilainen ja toimii yhä paremmin.
Muita uusia juttuja FFWD:llä on 3-puolaisen etukiekon paluu myyntiin uudella teknologialla. Tosin hinta nousee hieman ja levyissa sama, satanen lisää ensivuonna. F9 90mm ratakiekot tulevat myös.
Sellasta.
Tuleeko noihin ffwd levyihin muutoksia vai nouseeko hinta muuten vaan?
Olen vakavissani hankkimassa levykiekkoa ( ffwd , zipp ...) ensi kauden koitoksiin , jos tämä taantuma ei tämän pahemmin talouttani nakerra.
Ja myös korkea profiilinen etukiekko siihen kaveriksi . Tähän asti on ollut zipp 404 kiekot ajossa.
Ei tule merkittäviä muutoksia. Hinnan nosto tulee tehtaalta, ei mun idea. Tosin nyt mulla on hyllyssä Shimanon rissalla teollisuulaakerinavoilla/15mm akselit+Campan rissa mukaan, olevia levyjä jotka on 70g normaali-Shimano versiota keveyempiä. Uudet hinnat tulee voimaan elokuun alusta.
F9 90mm kiekkojen toimitus on alkanut hiljakseen. On vaan aika jono tilauksia tehtaalla.
Demolevyksi tulee ensivuonna kokeiltavaksi Powerdisk levykiekko Powertab SL+ navalla. Sillä kun käy kokeileen vaikka yhdet tempot niin näköö mitä oikesti jalasta lähtee...
FFWD on Eurobikessä ensiviikolla Hallissa A7, ständi 307. Siä miäkin eli en vastaile puhelimeen hirveästi ensiviikon ke-la.
Laitoin itelle tollaset budjetti kiekot, mut tuntuu aika pirun hyviltä Ksyrium eliten jälkeen. Kevennystäkin tuli about 300g, kun painoivat sen mitä luvattiin. Titaani akselilla tuli linkut mukana.
http://www.bike-components.de/produc...dell-2009.html
Ajattelin siirtyä wattimittarin kanssa treenaamiseen, ja tarjouksen houkuttelemana tilasin CRC:lta 28-napaisen PowerTapin. Nyt kaipaisin foorumilaisilta mielipidettä mille kehälle ja millä pinnoilla kiekko olisi viisainta rakentaa. Ja miten kiekko kannattaa puolata, onko syytä poiketa 3-ristiin mallista?
Tarkoituksena on saada kevyehkö yleiskiekko 70+ kiloiselle harrastelijalle. Talven treenaan harjoitusvastuksen kanssa ja kesällä tarkoitus on suunnata vuorille, joten kohtalaista keveyttä haetaan, mutten toivoisi kiekon pettävän ensimmäisen kuopan kohdalla. Kovin lujaa tällä kalustolla ei ajeta, joten aerodynaamisilla ominaisuuksilla ei liene suurta arvoa.
DT RR 1.1 tuplaholkeilla ja CX-RAY pinnoilla vaikuttaisi foorumin kommenttien mukaan asialliselta ratkaisulta, mutta 28 reikäinen kehä ei näyttäisi olevan yleisesti kauppojen valikoimissa. Mielelläni siis kuulisin kommetteja perusteltuja ehdotuksia paremmasta yhdistelmästä. Etukiekko tulee varmaan päivitettyä samaan sarjaan ja mietinnässä on, että riittäisikö siinä 24-reikäinen...
Siinäpä sulle pulmaa:) 24-reikäinen aluvanne rajaa jo vaihtoehtoja mutta riittää erittäin mainiosti sun painoiselle edessä. Ajoin viikonloppuna itse tehdyillä kiekoilla 2 kisaa ja kerran vauhdilla kuoppaan niin että sarvet narskahti kannattimen klemmarissa asteen verran alas... ei mitään dämitsiä, ei heittoa. Ja edessä 24, takana 28 pinnaa.
28-pinnaiselle ainoa todellinen vaihtoehto taakse lienee 2-ristiin. 3-ristiin mahdollinen, ei järkevä, pinnat pitenee liikaa.
Kiitos Pekalle rohkaisusta. 24-reikäisiä ja kevyitä kehiä ei todellakaan ollut helppo löytää, joten päädyin joustamaan tästä ja valitsin Ambrosion Excellight-kehät, 28-reikäiset eteen ja taakse. Onko tuon etukiekon puolauksesta mitään mielipidettä? Siihen tulee CycleOpsin oma napa, ihan vain ulkonäkösyistä. Nähtäväksi jää kuinka kasaaminen onnistuu...
Sen etukiekon nyt voi tehdä ihan niinkuin huvittaa. Ei juuri käytännön merkitystä. Radiaalina pinnat on lyhimmät ja lopputulos kevein (ero aika olematon, jonkun gramman) ja jonkun silmään nätein, mutta voi ihan yhtä hyvin tehdä "symmetrisesti" 2-ristiin, niin kuin takana. Tai 1-ristiin.
Ristiinpuolaus lisää jonkin verran ajomukavuutta, ainakin omasta mielestäni.
Muistahan sitten kasata se takakiekko symmetrisesti, muuten voi PT näyttää vääriä lukuja.
Minkä suhteen symmetrisesti?
Juuri noin tuolla ohjekirjassa käsketään tekemään. Molemmat puolet samalla tavalla puolattuna, vähintään 2-ristiin.
Onko noista pinnojen vetojännityksen mittalaitteista kokemuksia? Liekö edullinen Park Toolin mittari yhtään korvakuuloa ja näppituntumaa tarkempi, eli pitääkö ostaa kerralla hyvä ja kallis jos haluaa saada jännitysmittarista hyötyä?
Park Toolin mittari ei ole kovin tarkka, mutta kyllä se harrastelijalle on riittävä. Uskoisin, että sillä pääsee melko luotettavasti noin 10 kilon päähän todellisesta jännityksestä, ja tuo käytännössä riittää ellei mitään erikoiskevyttä settiä olla rakentamassa olemattomilla virhemarginaaleilla. Pitäisi kyllä joskus verrata sitä DT:n mittarin antamiin lukemiin.
Nimenomaan aloittelijalle mittari on korvaamaton. Korvakuulolla ja näppituntumalla voi rutinoitunut ammattilainen pärjätä kelvollisesti, tai ainakin tuntuu siltä, että moni kuvittelee pärjäävänsä. Liian matalalla jännityksellä kiekko ei pysy suorana ja liian suurilla saa rikottua vanteen helpsti. Hyvin rakennettu kiekko ei vaadi minkäänlaista jälkikiristykstä tai säännöllistä rihtausta, vaan pysyy suorana vähintään sen 10 tkm.
Easton on esitellyt uudet hiilari-avokiekot Eurobikessä:
http://forums.roadbikereview.com/sho...05&postcount=1
SRAMilta tulee 2010 uusia kiekkoja, joiden vanteissa käytetty samaa profiilia kuin noissa uusimmissa Zippin alukiekoissa.
http://www.sram.com/node/160/brand/sram-road/src/cat
http://www.sram.com/node/158/brand/sram-road/src/cat
Noista ei tosin ole kiekoiksi Campa-pyörään...:(
Oikea jännitys on lähinnä kehästä kiinni. 100 kg jännitys on aika tyypillinen suositus (esim. Mavic Open Pro ja Zippin hiilikuitukehät), mutta jotkut kehät kestävät kovempaakin jännitystä ilman, että on riskiä kehän halkeamisesta nippelin juuresta. Toisaalta esim. Mavic Open Sportille valmistajan ilmoittama maksimijännitys on muistaakseni vain 80 kg. Napaa tai pinnoja (vaikka kuinka paljon ohennettuja) on vaikea rikkoa liialla jännityksellä - kehä pettää ensimmäisenä. Jos kiekossa on paljon pinnoja ja kevyt matalaprofiilinen kehä (eli semmoinen hyvin perinteinen pinnakiekko), voi olla myös mahdollista taivuttaa kehä mutkalle pinnojen kokonaisjännityksellä.
Lähtökohtana voidaan pitää sitä, että hyvin rakennetussa kiekossa kaikki pinnat ovat tasaisen kireällä melko lähellä sitä jännitystä, minkä kehä kestää. Kokonaisuudessaan liian löysät tai muita löysemmälle jääneet pinnat tuppaavat löystymään ajossa entisestään (nippeli kiertyy auki), ja tästä syystä kiekot hyvin yleisesti menevät kieroksi. Maantiekiekoissa takakiekon vasemman puolen pinnat ovat pääsääntöisesti paljon muita löysemmällä, koska takakiekon puolaus on niin epäsymmetrinen. Esim. Campagnolon G3-puolauksen (fiksu) idea on se, että takakiekon vasemman puolen pinnat saadaan jotakuinkin samalle kireydelle kun niitä on puolet vähemmän.
Jos kehä on todella jäykkä (esim. korkeaprofiilinen hiilikuitukehä), voi vähempikin jännitys kaiketi riittää. Pinnojen kiristäminen itsessään ei kasvata esim. kiekon sivuttaisjäykkyyttä yhtään, mikä saattaa olla hiukan epäintuitiivista. Pinnojen määrän kasvattaminen kasvattaa, kuten myös niiden vaihtaminen paksumpiin.
Mikä olisi hyvä, kevyt, kestävä ja "mukava" kiekkopari noin 400e budjetilla? Shimanon pakalle pitäisi sopia. Kuljettaja painaa 90-95kg varusteineen, lenkeillä keskinopeudet 28-32km/h ja asvaltti huonoa. Kuski myös ajaa huonoillakin keleillä, joten laakerit pitää olla hyvin suojattuja.
Shimano RS80?
Shimano RS80 oli iso parannus Ksyrium Aksiumeihin (2007) tottuneelle. Nyt on tulossa RS80:n hintaiset Fulcrum3:t. Ainakin nettitietojen mukaan pitäisi olla aika samankaltaiset, mutta kohtapa tuo nähdään.
Oon nyt tämän kesän ajellut Campan Eurus-kiekoilla. Hyvät kiekot, huomattavasti paremmat navat ja mielestäni myös selvästi jäykemmät kuin Ksyrium Elitet. Ostin Eurukset vähän käytettyinä, 300 eur. Painoa mulla n. 75 kg.
Pohdin ensi kesälle uusia kiekkoja nykyisten Ksyrium Elite:n tilalle. Ajatuksena on hommata kiekot joskus ensi keväänä, joten vielä ei ole alkuunkaan kiire ja uusia mielenkiintoisia vaihtoehtoja saattaa vielä tupsahtaa hyvinkin ennen ostoajankohtaa. Budjettia ei ole sen kummemmin fiksatttu, toisin Obermayer:t saa jäädä vielä kauppaan.
Yhtenä vaihtoehtona olen pohtinut Shimano:n WH-7850-C24-CL kiekkoja keveyden ja hyvien arvostelujen pohjalta. Verkkokauppojen valikoimiin on myös näköjään löytäneet tiensä noiden tubeless versiot WH-7850-C24-TL. Niistä on kuitenkin erittäin vaikea löytää mitään arvosteluja tai muitakaan kommenttia. Löytyykö täältä kommenttia puolesta tai vastaan?
Jokohan Tubeless jo alkaisi lyödä maantiepuolellakin läpi? Tuotteita on ollut jo jokunen vuiosi tarjolla mutta esim gummeja näyttäisi toistaiseksi löytyvän vain Hutchinson:lta. Mikäli noihin päädyn, hankinko itselleni hankaluuksia jos päädyn käyttämään niiden kanssa sisärenkaallisia gumekseja ainakin osan aikaa?
Tosissaan sitä on saatavilla : http://www.bike-components.de/produc...ufradsatz.html
Hinta vaan on aika kallis verrattuna CL-versioon.
Myisiköhän mahdollisesti joku muu kauppa edullisemmin?
Se millä puolustelisin itselleni tubeleksien hankintaa on kiitäminen vuoria alas. Siinä olisi kohtalokasta renkaan räjähtäminen, jota ei tapahdu tubeleksella eikä tuubirenkailla.
Kestää vielä jonkin aikaa kunnes tubeless-renkaiden kehitys saavuttaa niiden potentiaalin.
Nythän tubeless-kiekkoja alkaa jo olla mm. Fulcrumilla (ja Campalla?) two-way fit. Luusi että myös michelin toisi markkinoille jo kehittämänsä tubeless-renkaan.
Minulla oli hetken aikaa nuo tubeless-kiekot. Mutta ne eivät pysyneet suorassa ja vaihdoin ne takuuseen tavallisiin C24-CL kiekkoihin.
Rihtaus petti, koska nippelit kiertyivät itsestään auki. En oikein tiedä mikä siinä meikeläisen kiekkoparissa oli vikana, koska esim XTR-kiekoissa käytetään samaa nippeliteknologiaa ja siellä se toimii vissiin ihan hienosti. Olisikohan joku lukite jäänyt kasauksessa pois...
No se tuotekoodi oli aika pienellä siinä kyljessä, mutta eiköhän kyseessä ole sama kiekko. WH-7850-C24-CL/TL. Road Tubeless siinä ainakin luki. :)
http://is.pinkbike.com/photo/4012/pbpic4012621.jpg
Itsellä kans lähestyy kiekkojen osto uuteen pyörään, Onko kellään kokemuksia Reynoldsin kiekoista? Erityiskiinnostuksena on DV46UL ja MV32UL C. Myös Zipp 303:a olen miettinyt.
Budjetti pyörii noin 1500 € ympärillä. Onko muita hyviä vaihtoehtoja? Olen ajatellut vain clincher kiekkoja.
Täällä myös mietinnällä uudet kiekot maantiefiloon. Campagnolon Shamal Ultrat (avoversio) vaikuttavat oikein mielenkiinoisilta. Kokemuksia siis kaipaan. Myös muistakin renkaista saa mielipiteitä ja kokemuksia jakaa. Hintaa kiekkoparilla saisi olla enintään n. 1000 €.
Pieni kyssäri, vanteina campagnolo vento G3 ja kyljessä merkintä "622-15c". Tämän hetkiset kumit misukan pro race 2 .
Tarkoittaako merkintä minimikokoa vai mitä:seko:.
Tarkoittaa vanteen kokoa
622 halkaisija milleissä
15 leveys milleissä
Aiheesta lisää
Shamalit ovat kaikin puolin erinomaiset, joskin painoa (Shimano- yhteensopivana) n. 100g enempi kuin mainostetaan (etu+taka), mutta sekin satagrammanen on käytetty varmaan luotettavuuteen.
Pysyvät suorana, ovat helposti huollettavat ja jäykät; ei ota jarrut vanteeseen meikäläisellä milloinkaan (paitti jarrutellessa tietysti). Ainut miikka, että mattapintaisena ovat hieman hankalat pitää puhtaina.
En ole ennen nähnyt linkin kuvan mustia Shamaleita; luulin, että vain kulta- ja titaanisävyt ovat mallistossa.
Maksoin muuten omistani vm. 2007 parista 599€ uutena.
Shamalit ovat siis erittäin harkittava vaihtoehto. Muita mahdollisia ovat Mavic R-sys ja esim. Shimano Dura-Ace 7850 CL tai SL. Dura-Ace-kiekot ovat ilmeisesti hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. No pian minulla on mahdollisuus kokeilla Dura-Ace -kiekkoja Izoardissani. Saanen melko luotettavan kuvan näistä verrattuna nykyisiin Fulcrum R3:iin, jotka mielestäni voisivat toimia ylämäissä hiukkasen paremmin (eli kevyemmät kehät).
Kuva mustasta Shamalista on Campan sivuilta. Tiedä sitten on mustaa versioita myynnissä missään. Mustat ottaisin itse mieluiten.
Yhden Shamaleilla ajaneena voin suositella niitä lämpimästi. Ovat kutakuinkin markkinoiden paras alu-avokiekko, tasaisen hyvä kaikilla osa-alueilla. Full carbonina saa tietysti vielä parempaa, aerompaa ja kevyempää, mutta sitten puhutaan jo ihan eri hintaluokan hankinnoista.
Itse harkitsin muuten Shamalin vaihtoehtona spekseiltään hyvänoloista Cosmic Carbone SLR:ää. Sehän on kiekkoparina jonkin verran Shamalia painavampi, mutta myös profiililtaan syvempi. Kaikkien kehuma Shamal tuntui kuitenkin turvallisemmalta valinnalta, kun puoli vuotta sitten SLR:stä ei ollut oikein kenelläkään käyttökokemuksia. SLR:n korkeampi hinta ei sekään houkutellut sokkohankintaan.
Hyvä, Shamalit tulevat näillä näkymin Izoardin alle ensi kaudeksi.