Voiko joku viisaampi kertoa kun tossa lukee että (näytöllä näkyvät tiedot: TEHO) Onko se sama kuin WATTI teho vai mistä tehosta nyt puhutaan?
http://www.suomenurheilupyora.fi/pro...hp?loc_id=1257
Printable View
Voiko joku viisaampi kertoa kun tossa lukee että (näytöllä näkyvät tiedot: TEHO) Onko se sama kuin WATTI teho vai mistä tehosta nyt puhutaan?
http://www.suomenurheilupyora.fi/pro...hp?loc_id=1257
Kurtteja ei ole saanut taas pitkään aikaan. Voi kyypsä. Otin sitten Cycleops:in trainereita lisäksi niin ei ole yhden merkin varassa. Suunnittelia ja laitteen järeys-aste on sama kuitenkin mutta valikoima on laajempi. Super Magneto Pro, Magneto,Jet Fluid Pro ja Fluid 2 malleja tulee ekana. Lisäksi mua itteä kiinnostaa että jos tuntutuma säilyy samana niin saisi säädettyä pienemmillä portailla tehoa ns. viikottain ettei tarttisi vaihtaa aina eturatasta piikin-parin välein normaalimman kehityksen ylläpitoon (kukahan tarvii 3000W kestoa..?) ja silti "tatsi" on "ajettavampi" kuin Taxc ja Elitellä koska laitteet on ihan eri kaliberiä.
http://www.cycleops.com/products.html
On. Mutta niin kauan kun se lukema tulee muualta kuin SRM tai Powertap-mittarista, on se lähinnä suuntaa-antava. Paras versio on olla jompi kumpi ja traineri jossa ei sitten tarvitakaan mitään "sinnepäin tehoa" arpovaa näyttöä ja samaa mittaria voi käyttää sitten ulkonakin.
Juu, noin teoriassa. Se sitten paljonko rengas kihnuttaa kitkaa, varsinkin kovin pientä rullaa vasten kuten joissakin merkeissä, vasten. (Taxc 30mm, Kurt/Cycleops 54mm) Rullan kireys taas vaikuttaa hukkuvaan tehoon. Ja nyt on kyseessä oikeasti riittävä mittaerhe jos tulosta haluaa verrata. Hyvä kehitys vuodessa edes jonkinverran reenanneella on kuitenkin alta watti/viikko... Taxc:iin muistaakseni elää kansan keskuudessa joku "suunnilleen" kalibrointi-ohje tyyliin" aja 25MPH tai n. 40km/h ja paa kinttu suoraksi. Renkaan pitäisi pyöriä tasan 10s,säädä sellaseksi se rullan kireydellä. "
Tietty myös renkaan lämpötila vaikuttaa kovasti sen taipuma-ominaisuuksiin ja siten raakasti rullauskitkaan pienen rullan ympäri. Eli kun monella on tapana laskea mökin lämpöitilaa esim 15 asteeseen tai ajaa ulkovarastossa niin kannattaa ajaa "gummi kuumaksi" eli joku vartin ajo ennen kuin surittaa tollasia kansanloitsuihin perustuvia "kalibrointeja". Mää laittaisin useimmiten n. 4mm sägiä ja soon siinä. Alussa ehkä sutii mutta ei enää kun lämpiää. Koska muodonmuutos rullan kohdalla aihettaa pää-asiassa gummin lämpiämisen ja muutaman muun asian, samalla voi sitten miettiä kumpi lämpiää ja kuluu nopeammin (+sutii helpommin, +pitää ääntä...), hyvä ja notkea kisagummi vai halpa ja kankea reenirengas. Mulle kelpaa kyllä siksi ihan edelliskesän kisagummin jämä....
Tossa tietty on se vika että siihenkin vaikuttaa kiekon paino eikä vain rullauskitka. Ite ajoin Taxc:illa yhen talven HED:in Superlite levykiekolla kun se oli niin pirun painava (joku 1650g muistaakseni) että se paransi ko. trainerin ajettavuutta lähemmäs suojuoksusta pyöräilyä.
Sain muuten kerran nousemaan 48 kuutiometrin tilan +5C:stä kymmenellä asteella eli -> +15C kun ajoi tunnin trainerilla. Ns. höyry nousi. :D
Ken osaa laskea hukkatehon määrän suoraan äijästä...? Ravautan hiasta että kyseessä on noin vajaa kilowatttitunti. Tietty se trainerinkin porotti...
Jos tehokehitystä alkaa funtsimaan prosenteissa lyhyemmällä aikavälillä , saattaa joutua kyllä epätoivoon. :D
Mutta pysyy tosiasiat käsillä samalla.
Ei minusta. Eikä niitä saa tuubeina. Ajattelin nääs ajaa FFWD Powerdisk:illä kun siinä on Powertap-tehomittari samassa ja levy pitää yleensä muutenkin pienempää ääntä trainerissa.
Pehmeä gumminen ja rakenteinen kisarengas toimii minusta aika hyvin. Ja kaudesta yleensä jää pari ketaletta niitä kumminkin jäljelle.
Pahin erhe on pistää halpa ja mahdollisimman pistosuojattumaantierengas trainerikäyttöön.
Piruviä, tolla laskulla tän mökin lämmittämiseen ei tarvittaiskaan kuin muutama hehkulamppu? eikä Kilowatti-tolkulla pattereita.
Toi 48 kuutiota oli edellisen kämpän kellari kyllä...
No, hyvä tuubi ei siinä paljoa kulu eiköä se uusi tuubi enää ole +muut syyt mitä kirjasin ylempänä. Ja yksi mun tehomittari sattuu vaan olemaan vapaana ja levykiekossa johon menee tuubi. En mää viitti hankkia kaikenmoisia vermeitä hyllyyn seisoman, kyllä niitä pitäisi voida ihan käyttääkin.
No hattuvakiolla laskien jo pelkästään seinien luonnollisen konvektion aiheuttama lämmönsiirto on satoja watteja tai enemmän. Olettaen että seinien lämpötilat on +5 C ja niiden pinta-ala 44 m2 luokkaa.
Mulla on sen HED Superliten edeltäjä, eli ei siis edes Superlite.
Se painaa 1565g Vittorian Cronon kanssa ILMAN takapakkaa.
FFWD:n ratalevy painaa samalla tuubilla 1399g ILMAN takaratasta.
Toi 166g tuskin on kovin merkittävä ero. Ja siinä ankkuri HEDissä on vielä vapaarataskin...
(Ja FFWD:n sivujen mukaan maantie levy Shimanolle on 90g painavampi kuin ratalevy, eli se ero olisi vaan 76g...:D
Voi olla että mun keittiön vaaka ei ole täysin atomivaa'an tarkkuudella varustettu, mutta molemmat on punnittu samalla vaa'alla)
Materiaali on mitä on, kai se on ollut tekovaiheessa samassa huoneessa kuin hiilikuitumattokasa...
Mutta en mä oo saanut tota vaneriHEDiä kuitenkaan notkumaan tempossa, kun mä kai pyöritän koko ajan niin hyvin, enkä heilu puolelta toiselle.:D
Piti oikein käydä punnaan kellarissa yksi Hed SL. Huomasin samalla että tuskin kellään Suomessa on yhtä montaa Zipp-vannetta tai kehää saman katon alla. Not good. Tarvii siivota. Se on kyllä tuubiversio. Se oli 1450g ilman tuubia, ilman kasettipakkaa ja tikkatauluksi käyvässä hapessa. Se toinen oli avo ja varmasti painavampi mutta tuskin ihan 200g enempi... Siitä on aikaa jo enempi kuin tovi. Voi olla että jonkun gramman muistan pieleen.
FFWD ratalevyt joita mulla on, on siinä 1200g +-20g. Niitäkin on tehty kahdella navalla. Mun myymät Shimano maantieversiot on olleet 1170-1220g. Normaali Shimanoversio jota tehdas myy jossa on irtokuulaleekerit, on joku 50-70g enempi.
Mää en ota kantaa HED:in notkumiseen mutta olen moisen väitteen kuullut kyllä levyn vaihdon jälkeen.
Aika lähelle sun vaaka näyttää. Mun HED on myös tuubi, se avo on tosiaan painavampi. Myös toi FFWD: paino, 1200g + 20g + Crono 160g + liima menee toleransseihin. Kyllä mä uskon helposti, että FFWD on jäykempi, mutta kuten tiedetään, mä oon heikko raukka ja en saa levyä notkumaan.
HED3c:n kyllä saan notkumaan. Joukkuesprintin startissa ekan 100m.:D
Tilannehan vastaa aika heikosti aika-ajoa maantiellä. Tai, em mä nyt tiiä, voihan se notkuakin...
tämä? http://www.probikekit.com/display.php?code=T9034
vai: http://www.probikekit.com/display.php?code=NP10484
vaiko? http://www.probikekit.com/display.php?code=A1116
Tämäkin kiinnostaa mutta 0-varastossa..? http://www.probikekit.com/display.php?code=T9005
Tuollainen alle 200e budjetti käytössä, onko suosituksia? Tarkoitus lähinnä PK-kinnausta maasturi-ajon ohella. 4-7h viikkoon.
Mites Tacx Satori? 4-7 tuntia trainerikituuttamista viikossa alkaa olemaan aika hevijuuserimenoa. Hanki isoin/tehokkain mahdollinen tuuletin jäähdyttämään.
Mä meinasin kokeilla appiukon noin 120 cm teollisuustuuletinta traineritouhuissa. Se saattaa vaan olla jo vähän liian iso tohon meidän kellariin, mutta ei varmaan hiki lentäisi. Siis tämmönen.
Mitä mä olen noita eri kumeja trainerilla testaillut, niin trainerikumit ovat mun mielestä toimineet tavallisia kumeja paremmin ja kestävätkin tossa käytössä aika loputtomiin.
11 tuntia viimeiseen viiteen päivään yhteensä ja mukaan mahtuu yksi lepopäiväkin...:o Asiantynkää piti sen verran tässä sanoa että ei isoin/tehokkain tuuletin ole paras. Mullakin iso ilmastointilaite, niin en pidä sitä koskaan kuin pelkällä "fan" (puhallin) toiminnolla ja pienimmällä teholla. Tai no, keskikesän 35 asteen kämpässä oli puhallin jo kakkosella (3 portainen tehonsäätö). Mutta koskaan en pidä tuuletinta oikeassa ilmastointimoodissa. Jäätyisi siihen ergon päälle. Mitä pitemmälle treeni etenee, sen enemmän alkaa viluttamaan jo pienelläkin puhalluksella. Mutta siitä olen samaa mieltä, että tuuletin olla pitää, pakko tulla edes pieni ilmanhenkäys naamaan, muuten tulee noutaja heti.
Nöyrryin selkärangattomana ja kiikutin täksi talveksi trainerin sisätiloihin, ja samat fiilikset. Juuri ja juuri pärjää ilman tuuletinta rauhallisesti pyöritellessä, mutta kun tehoja heittää kehiin niin pieni tuulevire olisi påp.
Jos tuntuu siltä että kone keittää sisällä, niin kannattaa kokeilla ulkonaRainerointia... ärsyttävää siinä vain on se että joutu pukemaan niin paljon päälle.
Ensimmäistä kertaa ostoksilla näissä merkeissä ja pohdiskelu on tällä hetkellä tacxin satorin ja speedmaticin välillä...Jos ei oteta tuota joidenkin mainitsemaa melutasoeroa huomioon, niin onkos tuolla rullan koolla (1kg/2kg) millainen merkitys? T. pienet reidet, pienempi rulla?:o
Viime talvena tuli vedettyä 14h viikkoon treinerillä parhaimmillaan...oma kroppa on suht samanlainen tuon tuuletuksen suhteen kuin Vesankin, eli liika tuuletus on pahasta...alkaa tulemaan vilu. Eli joku suht iso tuuletin pienellä teholla on aika hyvä valinta ja aina voi kokeilla toista tuuletinta takapuolellekin, tuntui toimivan itsellä aika hyvin.
Mää olen ny vetänyt jopa kolme kertaa soutureeniä Technogymin soutuhärvelillä. Puhaltimen sekin tarttisi. Lähinnä lajivoimaa ja sen kestävyyttä esim ratastartteihin. Eli Täydellä vastuksella. :D Piti ottaa tavoitteeksi alussa 7000m /30min mutta äskön meni 7080m. Se on alle 2:07/500m keskari. Mää vedäm sillain nousevalla vauhdilla niin ei tarvi lämmitellä, tuun kuitenkin pyörällä suorituspaikalla. Vika 500m pitää mennä 1:50 tai alle. Ei saa hytvyvä. Tarttee keksiä uusi tavoite siis. 7500m/30min olisi tasan 2:00/500m. Nätti tasaluku..sit voisi kattella paljonko menisi jos vähän vähentäisi vastusta ja nostaisi runkonopeutta. Tarttisi vaan eka kevittää kuskin runkoa...Ainakin tulee vaihtelua syksyyn. EDIT: tulipa vilkaistua että +8km on vasta ok. Yli 8,5km on jo tosi hyvä. Se on muuten n.1:46/500m k.a. Siinä olisi tavoitetta... :D
Moro!
Meinasin hankkia Kurtin Rock n Roll Pro:n, ja olin jo aikaisemmin kattellut sen tuolta CRC:stä, mutta jostakin syystä niitä ei tunnu sieltä tällä hetkellä saavan. Olisiko hyviä ehdotuksia mistä se kannattaisi hankkia?
Jamppa
Tiedustelin tällä viikolla Tunturi&Hellberiltä Kurtin harjoitusrullista, niin lasti olisi mahdollisesti viikolla 44. Eli ensiviikolla. Mallit Road machine ja Rock&Roll pro. Road machineen lisäpaino myydään lisävarusteena. Pro Trainer malli jäänyt pois.
Onko kenelläkään kokemuksia Tacxin trainer-pikalinkun käytöstä Kineticin Road Machinen kanssa: toimiiko yhtä hyvin kuin Kineticin oma pikalinkku?
Kineticin linkkuja ei oikein tunnu kaupoista löytyvän ja se yksi ainoa linkku ei oikein riitä, jos trainerin käyttäjiä on perheessä useampia.
Perus vanhanmallinen teräslinkku toimii Kurtin kanssa kunhan vaihtaa sen trainerin holkin siihen pienempään. Tai näin mä olen omaani käyttänyt.
Ja olette kyllä viileitä tyyppejä...tai siis toisin sanoen, mulla toi ihra laittaa koneen keittämään aika pahasti ilman kunnon isoa ja tehokasta tuuletinta. Ja sitten jos lämpenee niin pahasti, että hiki alkaa tippumaan, niin mä tukehdun ihan täysin. Tosin tämä syksyinen kylmässä kisaaminen totuttaa kroppaa kylmässä kisaamiseen, niin pitää varmaan taas vähän totutella tohon sisätreeniin. Sisällä treenaaminen vaikuttaa suunnilleen samalta kuin jossain +30-35 asteen lämmössä ulkona treenaaminen.
Mä en tota Kineticin omaa pikalinkkua edes käytä, käytän jotain Mavicin kiekkojen mukana tullutta linkkua ja hyvin toimii.
Onko sulla siis niin kova tuuletus päällä että hiki EI valu lattialle asti ajaessa? :eek::eek::eek: Mulla kyllä on lammikko lattialla muovipohjaisten froteelakanoiden päällä aina jo 20 minuutin ajon jälkeen... Ja tosiaan kovemmalle ei voi kylmää laittaa naamalle tulemaan, saisi keuhkokuumeen kyllä muuten.
(eli ihan vinkkinä vastuksella/ergolla ajaville, kangasliikkeestä saa metritavarana semmoista vauvojen patjoihin tarkoitettua lakanaa, jonka alaosa on ehtaa muovia --> yläosan frotee imee hien jotta ei muodostu lainehtivaa lammikkoa, ja alaosan muovi estää että parketti ei kastu ja se estää myös lakanan liukumisen parketilla. Todella kätevää. Ja tuo lakana kestää pesun 60 asteessa koneessa.)
>OJ
Jos VesaP ei ole pyöristynyt sitten viime näkemän (vuosia sitten Killin korttelissa) niin kaverilla on +-6 rasvat ja ymmärrän kyllä hyvin, että rinta voi jäätyä aika pahasti trainerihommissa. Itselläkin tulee sellainen tunne jos vetää jotain vetoja ja sellainen mediumikokoinen puhallin tohottaa, niin ilman paitaa ajaen tuntuu että hiestä kostea rintakehä jäähtyy ihan todella kylmäksi. Tilassa jossa ajan on lämpötila 20-22.
Suoritimpa pikkasen elukkakokeita. Yleensä on ongelmana että traineri joku tuntuu ajettavuudentaa surkealta tai tai teho nousee nopeuden suhteen liian nopeasti. Jälkimmäinen johtaa siihen että samalla laitteella ei voi ajaa pitempiä tehoreenejä tai teho on mitä se nyt sattuu olemaan sopivalla vaihteella ja kehityksen mukaan sitä ei voi nostaa pienin pykälin, tai voima/kiri/ylämäkireenoistä ei tarvitse haaveilla.
Koska mulla on yleensä 4-8 erilaista traineria kokeiltavana, kokeilin itse uusimmat tulokkaat , 4 erilaista Cycleops traineria. Kaikissa on 51mm rengasrulla joka parantaa rullavuutta ja sitä kautta vähentää gumminkulumista ja parantaa ajotuntumaan rullavuuden kautta.
Mallit olivat:
-Magneto, magneettivastus
-Super Magneto Pro, magneeettivastus, säädettä vastus, järeämpi rakenne
-Fluid 2, öljyvastus, jäähdytetty
-Jet Fluid Pro, öljyvastus,jäähdytys koteloitu
http://www.cycleops.com/products/tra...&category_id=3
Otin perusteeksi nopeuden koska eri ihmisillä on erilaisissa pyörissä eri välitykset. Mittasin tehot Cycleops Powertab SL+ mittarilla 3s. keskiarvotuksella 25,30 ja 35km/h vauhdissa. Esim 53/12 välitys 45 pyörityksellä tuottaa 25km/h, 54 pyörityksellä 30km/h ja 63 rpm =35km/h vastaavasti toinen ääripää, 39/25 välitys 90rpm jengalla tuottaa alle 18km/h, mikä on lähinnä palautteluvauhtia.
Mielenkiitoisin testattava oli Super Magneto Pro koska tehon ja nopeuden suhdetta voi säätää 4 portaalla ja silti laitteen mekaniikka on suunniteltu tuottamaan kunnollinen ajotuntuma.
Vastuksen perussäädöillä tuli seuraavat tehot:
-"pyörittely": 25kmh= 140W, 30kmh= 200W, 35kmh= 260W
-"maantie": 25kmh= 240W, 30kmh= 320W, 35kmh= 420W
-"intervalli": 25kmh= 320W, 30kmh= 430W, 35kmh= 520W
-"mäki": 25kmh= 380W, 30kmh= 520W, 35kmh=610W
Eli tuolla näköjään pystyy ajamaan voimaa, tempoa ja kirejäkin. Ensimmäinen mun kokeilemäni joka moiseen pystyy, kunnollisella ajotuntumalla.
Magneto:lla tuli tehoja seuraavasti: : 25kmh= 300W, 30kmh= 400W, 35kmh= 480W
Fluid 2 ja Jet Fluid:lla tuli tehoja seuraavasti (sama vastusyksikö): : 25kmh= 265W, 30kmh= 420W, 30kmh= 650W
Tuosta voi huomata että varsinkin noillä öljyvaimenteisillä malleilla on samat ominaisuudet kuin Kurtin melleilla, nopeus ei tervitse olla kovin suuri että vastusta piisaa. Mikä tuottaa yleensä vähemmän ääntä ja voimaakin voi ajaa ihan terpeeksi matalilla jengoilla.
Kurtteja tulee toki kanssa mutta ei niitä ole saanut kuukauteen-pariin ja varmaa toimitusviikkoa eivät eilen enää uskaltaneet kertoa jo useiden "ensiviikolla" lupausten jälkeen. Ajan vastaavan testin niilekin kun niitä joskus ehkä jopa tulee perille.
Jo kukkii huumori. Kasa Kurtteja kajahti pihaan ja uusien hinta oli korkeampi kuin ennen. JA R&R:t puuttui isommat vauhtipyörät. Ne piti kyllä tulla mukana. Great...
Syksyllä tuntuu hajoavan kaikki. Nyt kun vielä tietäisi mikä? Mies, traineri vai mittari?
Ajoin äsken Cogganin FTP-testin ja tehot näytti ihan mitä sattuu.
Kesän ajot jäi kyllä vähälle polvivamman takia, mutta 20min tehon heikentyminen 60W tuntuu näin jälkikäteen aika paljolta. Tekee minun tehoilla ja painolla n. 0,8W/kg. Ajo kuitenkin tuntui siltä miltä kuuluukin tuntua, ja sykkeet eivät olleet mitenkään poikkeukselliset. Siinä 5 minuutin alkurypistyksessä sykkeet olivat vähän korkeammat kuin tavallisesti mutta edelleen ajo tuntui "oikealta".Tehon mittauksen hoitaa Polarin CS600 ja trainerina on Tacxin Satori.
Sattuuko kohdalle kohtalotoveria, jolle on käynyt samoin tai asiasta paremmin tietävää joka osaisi kertoa mistä moinen johtuu?
Ajoitko kesälläkin trainerilla vai tuliko kesän numerot ajettua ulkona? Entä miten olet treenannut viimeiset 2-4 viikkoa?
Mulla taitaa olla kesän ylimmän ja viimeisimmän 2x20 traineritreenin ero just jotain 60 watin luokkaa. Kunhan tohon taas tottuu, niin alkaa kampi kääntymään paremmin.
Joo, viimeisin testi on tosiaan kesältä ja ulkoa. Viimeiset neljä viikkoa on mennyt lähinnä ajellaan miten hyvältä tuntuu periaatteella. Nyt olisi tarkoitus alkaa kampea kääntämään ihan tosissaan.
Kaipa se on sitten pakko myöntää, että kunto on vaan rapistunut. Hassua kun pyörä tuntuu kulkevan paremmin kuin kesällä. Onneksi on pitkä talvi edessä.
Kiitos OJ:lle.
Itselläni on suunnilleen saman verran tiputusta kesän parhaista arvoista vaikka oli tuossa pari kuukautta kevyttäkin ajelua välissä. Omalla kohdalla tuo 20 minsaa itsekseen ajaminen on ihan kauheaa muutenkin ja sisällä watit ovat aina vähän pienemmät joten lähden siitä että jos keväällä sisällä pyörii sama kuin edelliskesänä ulkona niin kehitystä on tapahtunut.
Niinhän nuo kuuluu olevan. Valitettavasti ei ole mahdollista panostaa takanapaan tai kampiin koko pyörän arvoa.
Sen lisäksi Polar on tähän asti antanut ihan tasaisesti arvoja. Se onko ne absoluuttisen oikeat arvot eivät niin hirveästi haittaa, kun (kuten olen kuvitellut) ne heittävät saman verran koko ajan.