Nobbyssä on myös korkeammat nappulat, kuin Mountain Kingissä ja NN taitaa olla myös painavampi(?).
Printable View
Nobbyssä on myös korkeammat nappulat, kuin Mountain Kingissä ja NN taitaa olla myös painavampi(?).
Nyt kun on enää (ilmeisesti) enää Nuuksion marathon jäljellä niin uskallan rupea kehumaan käyttämäni XC renkaita.Viime kaudella vaihdoin renkaita jatkuvasti mutta kaudelle -09 (paitsi Tahkolla mikä mua nyt harmittaa) olen vain ajannut Bontragerin Revolt X 2,0" litkuilla paino 490g-510g kpl + n.50g litkua per rengas.Kesä on mennyt ilman minkäänlaisia ongelmia paineita olen pitänyt kelin mukaan 1,3bar-2,6bar,märällä kalliolla ja juurakoissa sillä on hämmästyttävä pito ja rullaavuuskin on hyvä rehellisessä mudassa se ei loista mutta yleis-renkaaksi hyvä (ja hintakin oli muistaakseni sopiva).Seuraava rengas mitä haluaisin kokeilla on Hutchinson Python 2,1" Tubeless Ready,mutta se on sitten ensi kesän juttuja.
Onko kellään kokemuksia Maxxisin Crossmarkista(2.1) tai Larsen TT:stä?(2.0)?
Mä ajoin Maxxisen Crossmarkeilla Tahkon ja oli erinomainen valinta! Tähän mennessä paras yleisrengas 29eriin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/i...ons/icon14.gif Ajelen perusrenkaalla (eihän 29siin muuta tosin saakkaan) stanin litkuilla ja toimi erinomaisesti, rullaavuus ihan omaa luokkaa (vertailukohtana: SB8, Bontr XR ja RalliRane *tosin nämä rullas myös hyvin, muttei toimineet tubeleksina*) :)
Tämä kesä on tullut ajeltua noilla Larseneilla.
Hyvin rullaavat, tosin asfaltilla melko äänekkäät.
Kuivalla kelillä pitävät ihan hyvin, mudassa helposti tukossa.
Mulla lojuu tuossa varastossa paketissa olevat Boazat... tai jotain sinne päin. Kuitenkin Noksun valmistamat taitettavat renkaat. Onkohan nämä suoraan viime vuosituhannelta vai uskaltaisikohan näillä ihan maastoon??
Käyttökokemuksia otetaan vastaan. Ajo on itsellä otsakkeen mukaista xc:tä.
Crossmarkkeja (26" x 2,1" eXCeption -malli) oon käyttänyt tänä kesänä muutamassa kuivassa kisassa. Kumit rullaa sairaan hyvin, sivuttaispitoa löytyy tarpeeksi, vetosuuntaan pito on aika huono (=ajo tökkii hitaassa ajossa). Teelusikallinen mutaa riittää tukkimaan kuvion. Mun mielestä noi ei oo mitkään yleisrenkaat, mutta tosi nopeat renkaat kuivemmille keleille ja mudattomille poluille.
viime pari Nokian NBX:iä oli varustettu pahvilätkällä missä luki:
- non-toxic compound (tms)
- hand made in Finland
eli kyllä ne ainkin oli vielä täällä keitetty kasaan...
nyt ku sais tän hemmetin flunssan pois, niin pääsis iteki kunnolla testaa miten ne toimii tuolla maastossa
Kesän ja kevään ajoin Contin Race King 2.2" WC Supersoniceilla ja se oli tosi hyvä rengas vauhdikkaaseen menoon. Pitoakin oli Black Chili -kumiseoksella ihan ok eikä yhtään rengasrikkoa. Nyt olen ajellut sitten jonkun aikaa Rocket Ron 2.25" (triple nano compund) ja olen aika kyllästynyt mm. sen pito-ongelmiin. Pito lähtee aika arvaamattomasti juurakossa/kaltevalla pinnalla, vaikka on ollut vielä kuivaa. Rengas on myös huomattavasti pienempi ilmatilaltaan kuin RK, joten juurakossa saa olla varovainen ja kerran on jo tullut snakebaitti ja rengas puhki. Niin ja rullaa huonommin kuin RK. Sivut on molemmissa renkaissa aika herkät kulumaan puhki: Race King ohuuden takia, Rocket Ronin kumimateriaali taas kestää huonommin teräviä viiltoja, vaikka muuten paksumpi.
Race King on toiminut täälläkin todella hyvin yleisrenkaana. Pitoa ja rullaavuutta paljon enemmän, kuin Nobby Nicissä ja Racing Ralphissa.
Racing Ralph sanoi äsken tsihhh ja parin sentin viilto kylkeen. Johan ne ehti viis lenkkiä alla olemaankin. Kyseessä oli 2.25" UST-gummi.
Uskomatonta ja tosi huonoa tuuria. Minä ajelin samaisella takanakilla, no joo 3kk:ta, ennen kuin muuttui pulkaksi ja reikiä rupesi ilmestymään suoraan kulutus pintaan kiihtyvällä tahdilla. Paras laskutuimitus lenkin jälkeen yhdeksän kohtaa josta stania oli läpi tullut.
Onko ideaa millä noin ison reijän tukkii?
Visalla? Täytyy kattella huomenna valoisalla vaurioita tarkemmin. Melkein pimeässä lenkin loppupuolella terävä irtokivi sattui pyyhkäisemään renkaan sivua ja se oli siinä. Liimasin renkaan sisäpuolelle Crank Brothersin pumpun mukana tulleen pikapaikan ja laitoin lisäksi sisäkumin, että pääsin pois yön sylistä.
Ite oon onnistun jo saaman Ronin ja Ralphin kyljestä halki. Ralph ehti olla alla Rollon ja Mynämäen kisat ja tais pari muutakin lenkkii ol, Ronille taas riitti Teuvan MTB-O pitkämatka :(. Orkkis Niccin on mennyt halki.
Onneksi on olemassa Liquisole, sillä on tullut liimattua.
Mitäs kevyttä xc-rengasta suosittelette kun ajosta jonkin verran on asfaltilla? Olen itse katsellut tuota Nobby Nic:iä 1.8" leveänä, mutta se ei ihan varauksetonta suosiota ole saanut. Rengas tulee Mavicin 717 vanteelle, eli kapeahko saisi olla.
Kyse oli siis tästä projektista. Mitäs hyväksi havaittuja vaihtoehtoja vähemmän pehmeissä, kevyissä vähänappulaisissa on tarjolla?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Bobbie
Tuosta Micheliniä alle. Kestää kivasti asfalttikilometrejä, toimii kuivassa maastossakin hyvin, on kevyt ja rullaa.
Tänään rullailin asfaltilla varovasti reilua kahtakymppiä vanhoilla Nobby Niceillä kun taakse tuli Bianchilla sukkistelija. Kaveri myöhemmin ohitti ja hitaasti eteni hänkin.
Minua hämmästytti se ero joka rullaavuudessa oli, se oli nimittäin yllättävän pieni. Toki succiksen eduksi mutta oudon vähän. Onko ero alhaisissa nopeuksissa noin pieni, vai oliko perässä laakerivikainen yksilö?
Unohtui vastata aiemmin. Mites vaikka Racing Ralphit tms. ja kun asvalttiajoon kelpaavaa kevytkummia haetaan niin joku kompromissi siinä aina tulee.
Noista Michelineistä, mulla on varmaan ollut eri versio XCR Drystä kun ne ei kilometrejä kestä, kyljet hajoaa mutta ovat kyllä nopeat, kevyet ja uutena varsin pitävät xc- renkaat.
(muistaakseni noista oli ennen useampaa versiota eri kumilaaduilla)
Kuinka alas noita paineita oikein uskaltaa laskea renkaissa? Mulla painoa se 70 kg tai vähän alle ja ajanut aina rekaiden kyljessä mainitulla minillä. Uskaalto tuosta vielä laskea?
Tällä hetkellä vanteilla on Panaracer Cinderit 2.1" joissa mini on 2.4 bar. Niin ja siis ajan sisäkumeilla, jos sillä on jotain merkitystä(paitsi snakebite)
2.1" leveässä (kapeassa) renkaassa saattaa olla sen verta ujosti ilmatilaa, että tuo 2.4 baria on aivan perusteltukin paine. Kokeile, siitä missä kärmes puraisee, niin pikkuisen lisää painetta. ;)
Alkukesästä ajelin 2.1" Cinderi takarenkaana. Alimmillaan jossain 1.8bar paikkeilla paineet.. mihinkään kovin kivikkoisiin alamäkiin ei kannata paukuttaa menemään tuolla paineella kylläkään, vanteelle kolisee, niin kolisi juurakossakin. Etukäytössä taisin pitää aika tasan 2bar. Täyslastissa keväisten treenien läskiyttämänä saatoin painaa jopa 72kg kamoineen kaikkineen. Ei täällä Porissa kyllä mitään hasardeja alamäkikaarteita olekaan kun ei ole mäkiä muutenkaan, joten ei paljoa renkaat alle taitu. Kivikossa jos muljaa niin siitä en pidä ja sen mukaan mennään..
Yleensä en edes lue renkaan painesuosituksia, sinne 1.3-2.2bar paikkeille ne tulee laitettua renkaasta/ajosta riippuen. Sitten vaan hiukan repii sitä rengasta siinä vanteella, että olisko se lähdössä pois vai ei.. ;)
Hmm... no, mulla on vielä pyörän mukana tulleet Bon...... kiekot, mutta kyllähän noita pienempiä paineita voisi testata. Sittenhän sen tietää.. :) Mä olen aina sokeasti seurannut noita suosituksia ja varmaan johtuu vielä keltanokkaviitasta kun eka kesä vasta takana. Niin ja leveyden puolesta nuo 2.1" Cinderit taitaa olla aika levätä kastia(53,65mm).. Miltäs nuo renkaat ovat vaikuttaneet kanttiinin tollo? Sinullahan oli aikaisempaa kokemusta 1.9" Cinderistä?
Ai se oli Bon.. Jovi... ? Se B:llä alkava kirosana.. ajattelin itse heti AUTOmaattisesti Biltemaa. Ihmetellen, että onko niillä oikein brändättyjä kiekkoja. :D
Hyvinhän sitä 2.1" Cinderiä ajoi. Kevyemmin Cinderi rullaa kun noi millä useimmiten ajan ja hämmästyttävää kyllä, ei ollut huono eturenkaanakaan. Ainoa vika vaan, että oma ajaminen menee aina vaan enemmän ja isompien kivikkojen suuntaan, joten tuo 2.1" on turhan vaatimattoman kokoinen. Mulla oli muutamalla eri vanteellakin ja takana Mavicin EX721:llä tuo 2.1" Cinderi oli kyllä erittäin hauskan oloinen rengas... jaa miksei se enää siinä sitten ole? No kun NS Bikesin paskonapa osoittautui runsaan kirjeenvaihdon jälkeen huoltovapaaksi... vapaaratasrikon tapahtuessa vaihdetaan koko napa. Never, never, never I say.. NS Bikes ain't here to stay... :mad:
Aika parrailta tuntuu nuo Continentalin RaceKing 2.2 Supersonicit. 3 bar molempiin päihin ja täysiä.
Varmaan mittarin kalibrointikysymyskin. Kotona on yksi vanha mutta toimiva Silcan pumppu, sillä sopivat ajopaineet meikäläiselle 75 kiloiselle maastokumeissa on 2,6-2,8 ja 62 kiloiselle juniorille 2,2-2,4. Hommattiin myös BBB:n pumppu. Sillä vastaavan tuntuiset paineet lukuarvoina 1,6-1,8 tai 1,2-1,4. Eihän noille minilukemille voinut kuin nauraa aluksi, mutta ei ainakaan 2,2 NBX:t litkuilla ole pettäneet juniorin alla, kuulemma muutama harva läpilyönti tullut niissä puolessakymmenessä maastokisassa mitä nyt on syksyllä ajanut, mutta ei siis rikkoon johtaneita (tosin ajotapa teknisissä laskuissa on hiljentynyt kun painopiste meni niin paljon mantielle tällä kaudella). Itselläkin tuntuu jo 1,8 paineella hemmetin kovalta renkaalta tuolla uudemmalla pumpulla?
Eilen ekaa kertaa oli alla Kendan Small Block 8 2.1" DTC.. Takarenkaana. Jos vertailukohtana käyttää kulunutta NBX liteä, niin pito oli parempi, kanttaus mukavampaa ja rullaus NBX-tasoa. Vaikka onkin tiheällä kuviolla, tuntui rengas pitävän hyvin myös märällä ja puhdistuvan nopeasti. Leveyttä tuolla on hyvin lähelle saman verran, kuin Nokialaisella 2.2":lla (AC:n kehällä). Oli muuten super helppo pyöräyttää vanteelle...
Ilmatilaa renkaassa saattaa olla hitusen enemmän (tai sitten runko on joustavampi), sillä 2,4bar (SKS-pumpulla) tuntui perä lukittuna rengas vähän joustavan...
Jos jotain miinusta pitää hakea, niin aika neidin näkönen tollanen tiheäkuvioinen on :D