Nyt saa taas squirttia Wigglestä. Pitää laittaa pari pulloa tilaukseen.
Printable View
Nyt saa taas squirttia Wigglestä. Pitää laittaa pari pulloa tilaukseen.
http://www.24mx.fi/a9-motocross-ketjurasva Tota tullut käytettyä maastopyörässä ja on tuntunut toimivan tai sitten kuvittelen vaan...
Tämä on jäänyt minulta huomaamatta. Luepas se koko artikkeli ihan kunnolla. "
these compounds are usually ‘locked’ into polymers – chains of molecules – so it was assumed that they couldn’t leak into the environment. Even if they did, it was assumed that they wouldn’t break down; and even if they did, it was assumed that they were biologically inert. All of these assumptions are being proved wrong.
Scientific data shows that PFCs fulfil every single criterion for persistent bioaccumulative toxins: that is they do not biodegrade, they accumulate in people, animals and the environment, and they have been shown in laboratory tests to be toxic to mammals. Although there are nearly 100 known PFCs, only two have been studied in any depth: perfluorooctane sulfonate (PFOS), a breakdown product of the stain-repellent Scotchguard (now withdrawn from sale), and perfluorooctanoic acid (PFOA), a breakdown product of Tefl on. Both have been found in the blood of nearly every human tested, as well as in animals in the Arctic and Atlantic oceans."
Kun sitä kerran irtoaa vain kuumennettaessa niin miksiköhän Teflonia löytyy valtamerten eläimistä yms? Nekö kokkaavat teflonpannulla kala-ateriansa?
Siitä Sky-öljyä koneeseen. :)
http://www.bikerumor.com/2015/10/02/...-for-team-sky/
Wurth HHS drylube testissä. Ensivaikutelma todella positiivinen.
Toi sienen käyttäminen levitykseen on osoittautunut hyväksi keinoksi, paljon vähemmän kuluu ketjuöljyä. Olen edelleen lisännyt Muc-Offia vain muutamia tippoja sienen kautta ja ketjut ovat pysyneet hyvin öljyttyinä, mutteivät kerää likaa. Oliiviöljyn jäämiä on varmasti edelleen kun olen vain pyyhkinyt lenkin jälkeen ketjut. Lisään sitä varmasti taas tipan, pari lähiaikoina.
Eli ketjuöljynä minulla on edelleen Muc-Offi, tuo putsaukseen käytetty oliiviöljy vain jätti niin kivan pinnan ketjuun, että poistin vain ylimääräiset ja lisäsin muutaman tipan Muc-offia sienellä, hyvin näyttäisi toimivan.
Kumpi parempaa maastoon: muc-offin dry lube vai wet lube?
Ei kumpikaan. Dry lube alkaa kitistä jos lähistöllä on lätäkkö. Wet lube kerää paskaa ketjuun (ja haisee ellottavalta).
Jos on pakko laittaa Mucoffia, laita C3 ceramic lubea.
Minä puhun nimenomaan Muc-Off C3 ceramic dry lubesta. Se on paljon parempaa kuin p.t.f.e Dry lube samalta valmistajalta. Paljon juoksevampaa eikä kerää likaa. Minulla on Dry lubekin riittänyt jos metsä ei ole ihan märkä, vaan tollasia yksittäisiä lätäköitä. Sitten jos on enemmän märkää laitan pro Gold Xtreme chain lubea joko yksin tai tuon lisäksi.
Pyöräöljyjen erojen pähkäilyn sijaaan kannattaisi keskittyä siihen miten öljyn saa riittävän pitkäkestoisesti oikeaan paikkaan, eli rullan ja tapin väliin. Siihen auttaa ketjun lämmitys yhdistettynä sopivan jäykkään öljyyn. 0W30 moottoriöljy on aika sopivaa, kun ketjun lämmittää n. 100-asteiseksi ja kaataa sitten pienen määrän öljyä ketjun päälle. Lämpimänä ylimääräinen ketjun ulkopuolinen öljy lähtee helposti rätillä pois. Lämminnyt öljy tunkeutuu rullan ja tapin väliin ja kestää siellä kun ketju jäähtyy ja öljy paksunee. Litra riittää useaan kymmeneen voitelukertaan, vaikka suurin osa pyyhkiytyy pois.
No jos keittohommiin mennään niin eräs, jo edesmennyt pyöräilyalan vaikuttaja (kauppasi ainakin suunnittelemiaan runkoja) neuvoi kierrättämään maasturissa kahta ketjua 500km:n vaihtovälillä. Ja aina vanhan ketjun pesu ja jäykkään öljyyn upotus. Jos mahdollista, öljyn kuumennus. Kun öljy ja ketju on jäähtynyt, se ripustetaan astian päälle valumaan ja lopuksi pyyhitään rätillä liiat pois.
Jos tuota jaksaa touhuta, niin luulisi ketjujen kestävän kilsoja kivasti.
nih..
Millasta tuo finish linen ceramic wet lube muiden mielestä on? Ollut sitä nyt maastokäytössä ja ei oikein ole vertailukohtia.
http://www.squirtlube.com/products/lube.html <-- sivun alaosassa olisi Squirt Low-Temp -versio, jota tekisi mieli kokeilla talven arkiajopyörään jonka ketjut saavat sen verran ryönää että niitä saa olla tiheästi putsaamassa. Tavallinen Squirt jäätyy (notkistuu parissa miinusasteessa vielä jotenkin ajon aikana), dry lubet antautuvat aika äkkiä kurasuolaloskan edessä ja wet lubet sotkevat.
Tuohan on valitettavan totta, aina taho muistaa kun täällön yleensä normipakkaskelit talvisin eli kuraloskakausi yleensä aika lyhyt.Lainaus:
dry lubet antautuvat aika äkkiä kurasuolaloskan edessä ja wet lubet sotkevat.cobbo
Toi oma Pro Gold Xtreme chain lube on ollut hyvä märkiinkin olosuhteisiin, oletan sen kestävän pakkasessakin, pianhan tuo varmistuu. Se on todella ohutta ja vaatii totuttelua, että sen oppii kaatamaan riittävän varovasti, ettei lattialle roisku, mutta uskoisin että pärjää sotkevuusuusvertailussa hyvinkin muille märkään sopiville öljyille, sillä ohuena siitä on helppo ylimääräiset poistaa, eikä jätä semmoista kerrosta ketjuun.
"Combining metal friction reducer technology with more persistent carriers, ProGold Xtreme is a chain lube formula for long-distance and extreme off-road conditions. MFR bonds to metal surfaces and resists build-up and tackiness, in addition to shedding water. ProGold Xtreme is a thin bodied concentrated lubricant that does not build up or become tacky and contains no solids like teflon, wax, moly, graphite or plastic."
http://images.evanscycles.com/produc...chain-lube.jpg
Niin täälläkin pohjolan valkeassa kaupungissa, mutta viime talvesta jäi muistot että kura-aika vaan kesti ja kesti. Lisäksi kaupungin ala-arvoinen väylien kunnossapito tarkoitti että keväällä sulavaa lunta oli _paljon_, eikä sitä pukattu pois edes loskavaiheessa eli siinä puurossa ajettiin viikosta toiseen. Ajelinkin viime talven normi-Squirtilla vaikka se jähmeää olikin (sähköfillarissa ketjukitka ei ole niin kriittinen juttu), mutta sitä pystyi vaan lisäämään putsaamatta ketjuja, mikä on ykkösjuttu fillarille joka on kuljetustyökalu.
Meillä on cobbon kanssa syvä yhteisymmärrys aiheesta.
Mitä öljyä käytätte maastoajossa? Squirtlubea olen käyttänyt maantiefillarissa ja toimii hyvin, mutta luin netistä että Squirtti keräisi paljon likaa jos maastossa ajelee.
Ite käytän squirttia myös maastossa eikä ole sotkenut sen enempää kuin maantiellä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sehän ei juuri sotke yhtään maastokäytössä. Näin syksyllä ja keväisin joutuu lisäämään useammin kun vesi vie Squirtin nopeammin mennessään kuin vaikkapa Finish Line Wet öljyn joka kyllä pysyy mutta sotkee joka paikan ja kerää kaiken kuivan liian ketjuun.
Jälkimmäisellä ajoin viimeiset pari talvikautta, nyt kokeillaan miten SquirtLube:lla pärjätään kun on isompi puteli niin ei lopu kesken...
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Tuolla aiemmin joku jo mainitsikin iskariöljyn. Pysyy aika hyvin ketjussa, eikä sotke. Laitan pari-kolme tippaa per lenkki, pyöritän vähän ja pyyhin turhat pois. Välivoiteluna silloin tällöin tippa per lenkki.
En ole muuta edes harkinnut kun käytettyä keppiöljyä on aina nurkissa, joten voi muut olla hyvinkin parempia, mutta huonoa tuo ei ole. Lääkeruiskulla on helppo annostella. Ja siis maastokäytöstä puhun, vaan toimii tuo työmatkallakin.
Kaikein tärkein on omasta mielestä pitää pyörä puhtaana, mitä oljyä käyttää on enemmän maku asia ja (tai) fillarin käyttö. Ite olen ajanut vähän mistä sattuu sen tarkemmin katsomatta mikä on alusta, ja kokeilujen jälkeen olen päättäny käyttää ihan perus yleis polkupyöräöljyä, sillä sprayvoiteluaineeilla jouduin voitelemaan melkein joka pitkän lenkin jälkeen ja mootorioljyllä rataspakka oli täynä rojua parin ajon jälkeen.
Onko kokemuksia aseöljystä talvikäytössä ketjuissa? Tuossa kun asetta putsasin ja öljysin piipun, huomasin purkin kyljessä mainittavan -54C:n pakkaskestävyyden. Ei ainakaan öljyn pitäisi kilahtaa ketjuihin etelän pakkaskeleillä. Voitelevuus ja kestävyys onkin sitten kysymysmerkki.
Ok laitetaan sitten lisää squirttia tilaukseen. Tilaan samalla myös tuota low temp versiota talveksi.
Voihan se olla että on ollut käyttäjästä kiinni nuo huonot kokemukset. Esim laitettu liikaa ja lähdetty ajamaan heti öljyämisen jälkeen. Itse olen laittanut yhden tipan per linkki ja antanut kuivua vähintään tunnin. Lisäilen aina noin 80-100km välein. Koskaan ei ole mitään vinkumisääniä ketjuista kuulunut.
^ Itsekin olen kuullut Squirtista, että joillakin sotkisi, tiedä häntä onko liikaa annosteltu vai mitä. Sanovat, että jättäisi tahmean pinnan, joka maantiellä ei haittaa, mutta maastossa keräisi likaa.
Minulla alkaa pikkupurkki Muc-Offin C3 ceramic dryta olla lopuillaan ja ostin kokeeksi White Lightningin Epic Ridea pullon. Katsotaan miten toimi. Mukavan ohutta on ainakin, yhtä ohutta kuin Xtreme Chain lube Progoldilta. Laitoin jo kierroksen ketjuihin. Minä joskus myös yhdistelen öljyjä, esim dry:hyn lisään vähän wet lubea lisäksi tms. Tai putsaan ketjut oliivioljyyn kostutetulla sienellä, pyyhkäisen kuivalla ja laitan Dryta. Tämä ei kaikkien öljyjen kanssa toimi (esim Xtreme chain luben kanssa ei toimi), osa ketjuöljyistä alkaa sotkea jos niihin lisää muita, osa taas toimii mainiosti.
Talvikäytöstä en tiedä, vaan kyllästyin, kun parilla muulla aineella (jokin purkista suihkutettava polkupyörien ketjuöljy; sen jälkeen Weldtite TF2 -ketjuvaha [tjsp]) ei voitelu kestänyt sataa kilometriä ennen kuin rahina alkoi taas. Putsasin sitten ketjut taas normityyliin Bräkleenillä, voitelin aseöljyllä, annoin kuivahtaa hetken ja laitoin vahan päälle. Nyt on yli 150 km ajettuna eikä vielä rahise; ketjut näyttävät myös suht puhtailta. Tomuavia sorateitä + kosteita ja kuivia asfaltteja on ajettu. Lisäksi aseöljy hoiti kevyen pintaruosteen pois ketjuista.
Tuosta TF2 vahasta en tiedä, mutta mulla on ollut käytössä pieni pullo (75ml) TF2 all weather-öljyä 4 vuotta/~6000km ja pullo on vieläkin puolillaan. Ehkä 2-3 kertaa vuodessa riippuen ajoista olen tuota levitellyt ketjuihin ja pyyhkinyt johonkin vanhaan sukkaan ketjuun jääneet ylijäämäöljyt+hiekat pois. Ikinä en ole bräkleenejä tuupannut pilaamaan ketjuja. Viimeksi öljynnyt+puhdistanut muistaakseni alkukesästä ketjut ja nyt voisi ennen ensilumia suorittaa saman operaation. Pyörällä tulee 95% ajoista asvaltilla, mutta toisaalta ajot suoritetaan kelissä kuin kelissä.
Hienosti edelleen hyrisee voimansiirto ilman kitinöitä vaikka melkein hävettää miten vähän tuota on huollettu tai puhdistettu. Ei ole mikään paikka edes ruosteessa.
Imho paras ketjuööli https://muc-off.com/lube/274-team-sk...tml?ref_cat=10
Squirtti itsellä käytössä, toinen pullo nyt menossa ja muuta ei tule. Paras ketjuöljy. IMO.
Siis pelkästään maastoajoa omat ajot. Maastoajossahan toi nimenomaan on hyvää.
Likaa ei kerää, ainakaan kun antaa hiukan kuivahtaa. Kuivahtaakos se "normiöljy" muuten kuinka nopsaan? ;)
Pelkän TF2-vahan käytön jälkeen ketjuissa näkyi hieman ruostetta; se oli tuon nopeasti alkavan rahinan lisäksi toinen syy kokeilulle öljyn kanssa. Voi toki olla, että olen yliherkkä ketjujen rahinoille.
On tuosta ketjun paapomisesta päntiönään putsaamalla se hyvä puoli, että ei ole päässyt likaa kertymään ketjua venyttämään ja rattaita kuluttamaan.
Vaan jos tuolla aseööli+vaha-kombolla pysyy homma nipussa niin en taida uutta ketjuhoitotuotetta lähteä ostamaan jo valmiina olevien tilalle. Katsotaan, miten käy.
Kävi tässä hetki sitten semmonen, että putsailin ketjut kotona ennen kaverille lähtöä ja kiireessä unohdin lisätä öljyä niihin. Huomasin tämän kun lähdin ajamaan, mutten ehtinyt enää palata kotiin. Kaverilta oli tarkoitus vielä jatkaa eteenpäin pyöräillen, niinpä pähkäilin millä ihmeellä voitelen ketjuni, kun kaverilla ei ollut mitään ketjuöljyn tapaistakaan.
Sitten tajusin, että sillähän on Vaseliinipurkki josta muistui mieleen jonkun mainitsema ketjujen liotus paksummassa rasvassa. En aikonut irroitella ketjuja, mutta päätin paremman puutteessa testata toimiiko, voitelisi se nyt ainakin niin, että ajettua saa.
Laitoin nokareen Vaseliinia lasikipossa toiseen kuumalla vedellä täytettyyn kippoon, odotin hetken, että sulaa ja kastoin sienen siihen. Ketjua sienen välissä liutellen öljysin ketjut ja lopuksi pyyhin ylimääräiset pois. Yllättävän siistinnäköinen ketju tuli. Kuvittelin peseväni tämän pois heti kun kotiin pääsen, mutta sillä samalla rasvauksella on ajettu nyt jo monet lenkit... and still going strong, ei mitään ääntä vieläkään, eikä ole kerännyt roskia. What can I say.
10w keulaöljy toimii hyvin ja kauan, mutta eka lenkki voi olla sottainen. 😆 toinen mitä käytän on shimano PTFE lube. Ketjut voitelen noin kerran viikossa mutta keulaöljy menee parikin viikkoa. Olen kyllästynyt jokalenkin jälkeiseen putsaukseen joten putsaan ketjut ja rattaat silloin kun voitelen ne. Ajan niin vähän että en ole huomannut kuheaa kulumista vaikka en niitä kovasti putsailekkaan.😊
Pelkkä aseöljy pysyi vajaa 200km ennenkuin alkoi rahinat. Nyt on ollu toista viikkoa moottoripyöränketjuille tarkoitettua ketjuvahaa. Toistaiseksi ei rahinoita. http://www.motonet.fi/fi/tuote/60305...tjuspray-400ml
Oli Verkkokauppa.comiin tullut White Lightning vahaa, laitoin tuollaisen vielä tilaukseen ja täytyy sitäkin kokeilla. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...tjuvaha-118-ml
^Toi white lightning pitää kyllä ketjut puhtaana, mutta ei voitele mitään. Saa lisätä joka lenkille, ja jos sattuu vähänkin satamaan niin kitinä alkaa aika välittömästi. Komppaan aikasempia squirtin nimeen vannovia, omissa ajoissa on toiminut todella hyvin ja ketjut kiiltää, työmatka-ajossa tarvii voidella kerran viikossa (200km). Olin noita vahoja kohtaan aika kriittinen (osittain noiden white lightning kokemusten jälkeen), mutta tuo squirt on vaan hemmetin toimiva aine. Sitä on vaan aika vaikea saada käsiinsä, olikohan Wigglellä viimeksi?