Shimanon avustustasoja ja siten käytöstä voi itse säätää kännykkä-appilla haluamakseen. Boschilla vastaava taitaa vaatia vierailun valtuutetussa huollossa.
Printable View
Itse pidin boschin e-mtb avustuksesta eniten, seuraa hyvin itse tuotettua voimaa. Ja jotenkin muistelisin, että boschiakin voi muokata ainakin androidilla, kun ostaa 7€ apin puhelimeensa.
Mitäpä vielä?
Nuo Shimanon vakioavustustasot ovat mielestäni kaikki liian tehokkaita ja eivät ainakaan itselleni sopineet kovinkaan hyvin.
Onneksi avustustasot ja maksimiväännöt voi säätää Freemax softalla( ilmainen softa,ei poista 25 kmh rajoitusta) juuri sellaiseksi kuin haluaa mutta siihen pitää olla tämä laite:
https://www.bike-discount.de/en/buy/...teps-di2-91439
Boschilta on kuulemma tulossa uusi moottori joten jos Boschin haluaa odottaisin hieman...tai nythän haluavat varmasti päästä vanhoista eroon joten vanhoista saanee hyviä diilejä.
Sähkö täysjousto ehdottomasti plussa kumeilla, jos vähänkään metsässä ajelee. Focus Jam2 plus löytyy itseltäni ja olen tykännyt. Pyydä Larulta tarjous, ei tuo 4200e mikään apteekin hinta ole. Latauksen ajaksi pyörä pitää olla lämpöisessä, mutta ihan muutama aste riittää.
Nyt vajaa 500km takana Canyonin Spectral:ONilla. Hieno peli kyllä ajella ja tuntuu istuvan käteen ihan hyvin. Shimanon moottorista vain positiviisia kokemuksia, tosin vertailukohdat puuttuu. Shimanon omalla softalla saa säädetty avustustasoja kolmen eri avustustason välillä. Itsellä nyt Eco->Eco Trail->Medium Boost->High.
FAT-noviisin kokemuksia EFAT:stä:
Ensin pyörä tasaiselle, satula niin alas, että kenkien kärjet yltävät maahan, takahaarukan korvakkoon kiinnittyvä seisontatuki ajoasentoon, vasemman käden gripparista vaihde noin kolmoselle, etujarru kiinni ja satulaan. Jarru irti, polkaisu liikkeelle pääsemiseksi tai vain varovasti kaasua lisäten ja menoksi.
Koeajojeni aikaan oli onneksi todella kuivaa ja liukkautta ei tarvinnut pelätä. Vaihteen käyttö vasemman käden gripparilla tuli tutuksi asfaltilla ja alkeet kaasun käyttöön polkemisen apuna selkiintyivät vähitellen maastossa.
Alussa kaasun teho (mittari näytti jopa 1070 W) pääsi yllättämään, mutta onneksi jarrun painallus poisti sähkötehon. (tämän toiminnon saa kytkettyä jarrusta pois). Kun kaasua käytti vain tarvittaessa ja vähän kerrallaan, ajaminen alkoi pysyä hallinnassa. Liikkeellelähdön ja hankalien kohtien ajamisen avustaminen kaasua käyttämällä on erittäin suuri apu maastossa. Napamoottorin hyötysuhde lienee keskiövetoista parempi, moottori on hyvin suojassa, myös ketjut, ketjurattaat ja keskiölaakerit rasittuvat vähemmän.
Jyrkissä vastamäissä sai joskus polkea reippaasti. Pääsin aikaisemmin ylivoimaiset vastamäetkin ylös, teknisesti kimuranteissa kohdissa ei ajotaito heti riittänyt kaasun hyödyntämiseen. Alaspäin ajo sujui lähes kuten "silloin ennen", mutkaisilla osuuksilla piti varoa vauhdin huumaa.
EFAT on painoltaan tuntuvasti erilainen kuin kisoissa käyttämäni alle 13 kg painanut täpärini. Sen möin yli 3 vuotta sitten ja nyt alan opetella painavammalla ajamista ilman "taakkaa" kevyemmän pyörän ominaisuuksista. Leveistä renkaista on selkeä etu mm juurakoissa ja varsinkin talvella kun kantopintaa tulee enemmän. Suuremmat hyrrävoimat ja massat tekevät ajamisesta aivan omanlaisensa. Nestejarrut pitkillä kahvoilla ja 203 mm:n levyillä riittävät pyörän pysäyttämiseen, etupyörän saa lukkoon käyttämällä etujarrua kahdella sormella.
Sähköavustus jatkuu poljettaessa vähäisenä (n 30- 70W) vaikka kaasu olisi nollassa. Moottorin vähäinen jarrutus tuntui hetken aikaa polkemisen lopettamisen jälkeen. Pitkissä asfaltti-alamäissä varmistin hyvän rullauksen kytkemällä sähkön 0-asentoon.
Maastoajossa sähköavustuksen taso 1 tuntui ainoalta oikealta. Asfalttisiirtymillä kokeilin tasoja 2-5, jolloin sähkön kulutus näytti selvästi kasvavan. Kaasusta löytyi myös ryömintäasento helpottamaan pyörän työntämistä kun ajotaito ei riittänyt.
Jos ajaa pitkään akkua täysillä kuormittaen, moottori saattaa kuumentua liikaa ja sähköavustus siirtyy tauolle jäähtymään. Näyttöön ilmestyy info 03, joka sammuu ja sähköavustus jatkuu kun moottori on jäähtynyt. Pyörän akun teho ei loppunut yli 4 tunnin reippaalla maastolenkillä. Oman yläkehon voimat kylläkin loppuivat. Rasitustani lisäsi se, että koeajopyörän renkaissa oli kovemmat paineet, jotta ne kestäisivät koeajajien mahdolliset holtittomat kanttikiveen yms ajamiset. Renkaiden pomppimista vaimensi usd-etuhaarukka ja joustosatula, mutta renkaiden pitoa satulan jousitus ei lisännyt.
Keskiö on polkujen kiviä yms ajatellen mukavan korkealla. Jos haluaa ajaa satulasta siten, että jalat yltävät helposti maahan, joutuu hyväksymään sen että polvet jäävät hiukan enemmän koukkuun. Vaativimmat kohdat ajetaan kuitenkin seisaaltaan joten jalat eivät pääse puutumaan.
EFAT ei ole paras valinta vaudikkaaseen enduro-ajoon. Minulle se on sopiva hitaampaan kantojen kiertelyyn ja kallioiden koluamiseen sekä oman kunnon hoitamiseen.
Kännyn aku lataamiseen voi käyttää pyörän USB:tä . Jospa joku vielä keksisi renkaiden täyttämiseen kompressorin, joka toimii pyörän akun USB-liitännästä!
Oma EFAT on tietysti tilattu, tulee heinäkuussa.
Koeajopyörä oli Vartiokylän Pyörästä. EFAT:in saa käyttöönsä myös TAHKO SAFARIT OY:stä. Osoitteen e-fatbike@tahko alta löytyy video EFAT:llä ajamisesta.
Olisi kiva kun porukka taustoittaisi omaa ajotyyliään ja taitojaan (ai niin kaikki suomalaisethan on auton ratissakin maailman parhaita), jotta saisi paremmin perspektiiviä miksi se ja se on liian tehokas jne. Itsellä ei mopohommissakaan ollut metsässä koskaan liikaa tehoa, vaikka vehkeet välillä käsistä lähtikin. Jyrkissä kohdissa ja tosi hitaassa kivikko-/kalliotaiteilussa käytän itse Boschin e MTB:tä ja Shimanolla trailia. Muuten aina täydet boostit. Kaverin Fanticilla ja Brose S-moottorilla tuntui että toiseksi kovin avustus ei riittänyt mihinkään, eli koko ajan menin täydellä tehomoodilla. Aika tasainen on uuden Brosen moottorin tehon tuotto, mutta jaksaa silti vääntää. Shimano on minusta liikaa luomun oloinen ja nuhainen. Oma ajo on siis "omaa täysiä" joka paikassa, mutta muiden metsässä liikkujiee kohdalla aina matelua. Takana monta vuotta mopoenduroa, luomutäysjoustoilua, jonkin verran hissipyöräilyä ja aika paljon maantietäkin nenä mutkassa. Ikää jo 50+, mutta mieli kuin parikymppisellä.
Boschi oli omankin kokemuksen mukaan siitä hyvä että korkeassa kivikossa kun väisteli kiviä polkimet vaakatasossa ja pikkusen painoi poljinta niin pääsi ajamaan paikoista missä ei mahdu polkemaan ollenkaan ja veto tapahtui heti. Yamaha oli myös ok mutta boschista jäi vielä parempi fiilis.
Sanotaanko vaikka näin...
Omalla kohdallani avustus on silloin liian voimakas jos vähän joka tilanteessa tuntuu siltä kuin olisi liian pieni / kevyt vaihde käytössä... eli luonnollinen poljinvastus uupuu ajessa itselle tilanteeseen sopivalla kadenssilla.
Sanotaanko vaikka näin...
Omalla kohdallani avustus on silloin liian voimakas jos vähän joka tilanteessa tuntuu siltä kuin olisi liian pieni / kevyt vaihde käytössä... eli luonnollinen poljinvastus uupuu ajessa itselle tilanteeseen sopivalla kadenssilla.
Täällä moni mainitsee avustuksen olevan "liian tehokas" mutta olisi kiva kuulla myös miten paljon sillä pyörällä on ajettu kommenttia antaessa. Ihminen on siitä ovela otus että kaikki uusi tuntuu huimalta ja kohta jo kaipaa lisää tehoa. Muistan kuinka 1200cc moottoripyörä tuntui hirvittävän vahvalta, mutta niinvain senkin tehoihin tottui ja vielä äreempää olisi välillä kaivannut.
Sähköavusteisella eka kertoja ajaessa ajo tuntui tosi tökkivältä kun metsäpoluilla pyörä hyökki minne sattui. Oli pakko laittaa pienempää avustustasoa. Mutta kuukausien ajelun jälkeen alkoi oppia mm. pitämään tarpeeksi iso vaihde silmässä ja tietämänä miten moottori "hyökkää" milläkin avustuksella. Vasta kun oppii ajamaan sähköavusteisella, alkaa se tuntua luontevalta. Ehkä juuri tämän vuoksi moni tykkää Shimanon "luonnollisuudesta" koska vasta koeajavat pyörää eivätkä osaa ajaa sillä kuten pitäisi.
Ja vaikka eMTB-moodi on Boschissa kätevä, niin kannattaa säätää ne käyttönapit peukalon ulottuville ja opetella käyttämään eri avustustasoja kuin vaihteita. Itsekin napsin oikein pahoissa paikoissa avustusta eco:on ja heti kohta kirmailen hetken turbolla. eMTB-moodikin on välillä kivikossa liian tehokas, mutta voi olla että kikkailen jonkun pahan juurakon ecolla ja heti kun baana aukeaa, napsautan pari "napsua" isommalle avustukselle. Eri moodeja pitää vaihdella myös siksi, että muuten akku on finaalissa liian nopeasti.
Itselläni kokemusta on noin 3500 km joten siinä ajassa oppii jo kohtuullisen hyvin jo millainen avustus itselle sopii.
Niin kuin sanottua Shimanon E8000:lle tuo Freemax on kyllä joka ilmaisen penninsä arvoinen ja avustus on nyt juuri sellainen kuin sen haluankin olevan.
Itsellä ei tuo täysi vauhti ole se juttu, polut ovat yleensä teknisempiä (ei neulaspolkuja) ja taidot heikommat, joten eco on metsässä se rauhallisen ajon avustustaso. Joo, toki jyrkässä mäessä napsuttelen muutakin Boschiin. Asvaltilla taas 25km saa vähemmälläkin avustuksella nopeudeksi, joten miksi käyttää isompaa. 2500km takana, mutta vasta nyt saan softapäivityksen pyörään eli emtb.
Olen kokeillut myös muita moottoreita (tyyliin max päivän ajo) ja niissä fiilinki on eri kuin Boschissa (steps 6000 ja yamaha), noissa avustus ei tunnu niin räväkältä eli täysillä voisikin ajaa helpommin. Vielä Bosch tuntuu itselle parhaimmalta vaikka on siinä omat ongelmat.
Kuskin paino muuten vaikuttaa todella paljon avustuksen tarpeeseen. Aika iso ero, jos 35 kiloa itseäni (vajaa 80) kevyempi muksu kokeilee mun pyörää. Käskin ottamaan pois turbolta kun meno oli niin nykivää, mutta oli kuulemma eco päällä[emoji3]
Sama meillä, Rouva on noin 70-80kg kevyempi niin näkyy todellakin jo matkassa minkä akulla pääsee :)
Ja eilen ajeltin kaverin kanssa samanlaisilla pyörillä niin kaveri kun on noin 35kg kevyempi niin näytti jotta ihan erilailla kapusi jyrkkiä nousuja.
Suosituksia maastopyöräksi maks 18km työmatkalle suuntaansa? Työmatkat kesäisin menee noin 21 km/h vauhtia normipyörällä chillaillen yrittämättä.
Ajan ympäri vuoden ja talvi onnistui hyvin myös 42mm renkailla. Ajan agressiivisesti rotwallien yli eli etujousitulsesta lienee plussaa.
Muuta käyttöä voisi olla metsästäminen syksyn kosteudessa ja sateissa.
Siitäkin plussaa jos voi polkea järkevästi myös ilman akkua.
Katselin tätä. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...275-sahkopyora ?
Tiedoksi, jammun PW-X- moottorista hajosi eturattaan kiinnitys, löystynyt omia aikojaan ilman varoitusta, ja nyt murtui yksi kiinnityslevyn haaroista, näitähän on yhteensä neljä. Pitäisi varmaan mennä takuuseen, olettaisin.
https://www.youtube.com/watch?v=Kw0mywCfuB0
Tuossa ehkä jotain suuntaa mitä tuon tason pyörältä voi odottaa
Eli ihan ok pyörä siis periaatteessa, kunhan ei oleta että toimii röykyttäessä kuten kalliimmat?
https://www.fahrrad.de/serious-bear-...tt-739072.html Löysin lisää mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta saako Saksasta edes tilattua sähköpyöriä - koska ainakin powerbankkeja ei taida saada ?
uudet Trekin powerfly 2019 mallit julkaistu kuluttajille
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...C3%A4t/c/B300/
Odottelin että noissa olisi ollut huhuttu Boschin uusi moottori mutta eipä näemmä ehtinyt vuoden 2019 malleihin.
Valitettavasti ei ole muuta kuin huhuja ulkomailta mutta kyllähän ne yleensä pitävät hyvin paikkansa.
Edit: Sanoisin että Boschin on pakkokin tuoda uusi moottori markkinoille pian. Kilpailuasetelma on mennyt reilussa vuodessa ihan uusiksi Shimanon E8000 tultua markkinoille ja suurin osan markkinoille tulevista uusista pyöristä lienee jo speksattu sillä moottorilla.
Ja epäilemättä myös muut valmistajat ovat onnistuneet kehittämään tuotteittaan.
Isompaa akkua saisi tulla muillekin kuin Broselle eikä se 600Wh akkukaan nyt niin hirveän iso ole eikä sitäkään ole kuin harvoissa pyörissä.
Parasta olisi 400 tai 500Wh akkuja 2 kpl ja sitten tietysti virran ulosotto 1600lm valolle mikä tarkoittaisi +20W.
Tuosta tuleekin mieleeni että onko kukaan kokeillut Boschin kaksiakkujärjestelmää joka siis sopii uudempiin malleihin. Yhdellä johdon pätkän vaihdolla saa rinnalle toisen 500W akun vaikka toki sille joku paikka pitää keksiä.
Kokeilin Yamahan pw-x:ää vuokrapyörässä enkä saanut mitään ahaaelämystä. Hiljainen oli toki Boschiin verrattuna, mutta muuten tuntui jopa laimeammalta. Toisesta pyörästä sekosi näyttö kesken reissun, joten siitäkin pieni miinus. Brosea haluaisin kokeilla. Shimanoista vain E6000 koeajettu.
Ei ole pakko olla tarakalla. Esim. R-m.de pyörissä näkee miten menee runkoon molemmat. Itselläni menee pieneen reppuun niin hyvin toinen akku että pidän tarpeettomana. Kuvassa akku :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...d7edbd74e.heic
R-M pyörät on niin rumia, että ne on melkein hienoja.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...3b1cad864a.png
Onko tosiaan maastopyöriä joissa on simpan e6000? Luulin, että sitä löytyy vain peruskonkeleista.
Lyhyet koeajot antavat helposti harhaanjohtavan näkemyksen moottoreista. Brosea ja Shimanoa (ainakin e8000) saa muutettua (valmistajan omillakin) kännykkä-appeilla käyttäytymään avustuksen osalta hyvinkin eriluontoisesti ja siten säädettyä ne enemmän omaan makuun sopiviksi. Koeajolla ei tyypillisesti pysty kokeilemaan kuin tehdasasetukset. "Laimeus" saattaisi siis erilaisella säädöllä olla ihan jotain muuta.
250 W nimellistä tehoa (500 W piikissä) on kyllä omasta mielestäni niin hirmuinen avustus, että minkä tahansa valmistajan kone kyllä voiman puolesta riittää. Voiman tunnetta tärkeämmäksi itse katson akun keston sen verran rankassa maastossa, että itsekin antaa kaikkensa - mutta sellaista on ihan mahdoton selvittää normikoeajolla.
Tämä edellä oleva siis niin kauan kuin puhutaan 25 km/h rajoitetuista maastopyöristä.