Itse nyt kevään ajellu Zippin Tangente 21mm leveällä versiolla ja ainaki omasta mielestä ihan ok rengas. Ei tunnu mitenkään kovalta ja rullaa hyvin.
Printable View
Itse nyt kevään ajellu Zippin Tangente 21mm leveällä versiolla ja ainaki omasta mielestä ihan ok rengas. Ei tunnu mitenkään kovalta ja rullaa hyvin.
Sakemannit kaikkea vertaa ja testaa. Tour 6/12 yleiskiekkojen testin ohessa Conti Competition 22. " Mitt Kitt rollt er
besser als mit Klebeband" 25.1W/29.2W teipin tappioksi. GP4000S avorenkaalle vierintävastusta 21W.... 35 kilsan vauhdilla ,85 kg oli kokonaispaino.
Onko kellään kokemuksia Tufon litkujen käytöstä lateksituubien kanssa? Tufon tuubithan on butyylituubeja. Vittoria Corsa EVO CX:ä ajattelin litkutella.
No on mulla Schwalben renkaista. Pelittää. Itse olen siirytynyt käyttämään butuulitubeja kun niitä ei tartte pumppailla joka lenkin alla ja ovat halevempiakin. Jos ajaisin kilpaa niin ehkä sitten lateksit olisi kisarenkaina.
Schwalbeja en enää käytä. Ultremot eivät kestäneet talven yli vaan kultuspinta pykiytyi käyttökelvottomaksi.
^ Kiitos. Kuituvanteille kisakäyttöön tulossa renkaat.
Joo. Koitin tuota Vittorian pitstoppia etsiskellä nettimaailmasta, mutta eivät sitä lentorahtina Suomeen lähetä. Olisiko tiedossa kivijalkamyymälää Pirkanmaalla, josta puteli löytyisi?
Pitää vaikka vanteella ilman sisällä yön yli, että venyy ja helpompi laittaa tienpäällä paikalleen.
Liimaa ei tartte, kun sitten ajelee hieman rauhallisemmin kotia eikä kovin kanttaile..
Pakaste(tai leipä-)pussissa remmillä satulan alla on kans ihan hyvä paikka pitää varatuubia..
Joo, nimenomaan johonkin minigrippiin ettei ole hiekkaa joka paikassa (soveltuu muuten myös sisäkumiin). Mulla on joku 15€ kumi jonka kriteeri oli lähinnä mahdollisimman pieneen tilaan pakkautuminen. Teipillä tuubit kiinni muutenkin, mutta jos tien päällä puhkeaa niin heitän ilman teippiä kotiin asti ja sitten ajan kanssa kunnon kumi tilalle.
Lateksisisurisiin voi laittaa Caffélatexia Tufon sijaan, tosin on minullakin sitten tien päällä tapahtuvaa paikkausta varten Tufon Extremeä. Pit Stop on myös toiminut ihan hyvin sivusta katsoen.
Menee siihen hätätilassa ihan paketista takataskuun nykästy uusi tuubikin. Kyllä se siellä tien päällä siihen vanteelle venyy siinä missä kotonakin. Ainut tosiaan tuo Järpän kertoma asia, että huolehtii että on tarpeeksi pitkä venttiilinjatko tuubissa. Kerran ajelin lenkkiä jokusen kerran uusi vaihtotuubi takataskussa kunnes yhtä-äkkiä tajusin että siinä on monta senttiä liian lyhyt venttiili. Onneksi ei tullut vaihtohommia tien päällä tuolloin.
Ja toki auttaa jos vaihtotuubi on ollut muutaman kerran ajossa --> tuubi venynyt sopivasti PLUS siinä on liimat pinnassa.
Itsellä yleensä varatuubina juurikin tuommonen muutaman kerran ajettu tuubi sopivan pitkällä venttiilinjatkolla.
Eipä pahemmin ole kyllä tarvinnut renkaita vaihdella tien päällä sen koommin kun muutin Tikkurilasta Klaukkalaan. Toisaalta ajokilometritkin eivät ole samaa tasoa mutta kyllä silti "hitrate" on huomattavasti harvempi nyt mitä ennen. Nykyisestä kämpästä pääsee suoraan tykittämään autotien reunaa ilman klv-siirtymiä --> säästää renkaita sata nolla!
Tuollainen sähköteipillä tiukaksi paketiksi kiedottu vanha tuubi mulla on aina takataskussa. Venttiilijatko kääritty samaan pakettiin. Ei vie paljon enemmän tilaa kuin pitstoppikaan, mutta aina 100% varma paikkaus vaikka rengas kuinka repeäisi.
En ole satulan alle laittanut, koska on silloin hankalampi siirtää fillarista toiseen.
Litkutettua tuubia ei tosiaan voi päästää tyhjäksi, sisärengas liimautuu yhteen ja tuubi on roskiskamaa. Ihmettelen kun jengi paikkaa tuubeja ennen kuin ne ovat edes puhki...
https://dl.dropbox.com/u/748019/varatuubi.jpg
Jännää ettei tuubikansa ole reagoinnut Tourin väittämään tuubien huonoon vierintävastukseen teipillä.
Kysehän oli siitä, että tuubin vierintävastus on suurempi jos se on kiinnitetty teipillä eikä liimalla. Teipillä tuubi elää enemmän vannetta vasten, mistä syntyy ylimääräistä vierintävastusta. Avorengas ei elä käytännössä ollenkaan ja siksi rullaa vieläkin paremmin.
Tourin ilmoittamat watit teipille (29 W) ja liimalle (25 W) samalle tuubille 35 km/h vauhdissa ovat lähellä toisiaan, mutta en ihan äkkiä menisi sanomaan neljää wattia noin pienessä vauhdissa merkityksettömäksi. Kilpailukäytössä tuollaista tasoitusta tuskin kukaan haluaa antaa, ja harrastelijatkin tuntuvat kyllä monesti stressaavan paljon pienempiäkin eroja kun kattelee esim. keraamisten laakereiden suosiota, joilla säästetään enintään watin kymmenysosia.
Luin vähän huonosti tuon, mutta tuubien käyttäjiä on monelaisia. Minulle neljä wattia ei merkitse mitään eikä edes neljäkymmentä. Jos kilpailisin niin asia olisi toinen. Tuubin ja avon vierintävastuksia on myös mitattu ja täälläkin esitelty ja nopeimpiahan siinä testissä olivat avot.Senkin testin tieteellisyyttä vähän epäilen. En ole tuota Tourin testiä lukenut, mutta onkohan siinä otettu kaikki muuttujat huomioon? Niitä on paljon. Vaikka kokeiltaisiinkin samoilla kiekoilla. Voisi myös laskea mikä on tuon testin virhemarginaali. Onko 4 watin ero merkitsevä.
Voisi ajatella, että mitä painavampi kuski on sitä pienempi on ero tai sitten toisin päin. Onko niin, että tietynpainoisen kuskin ajaessa tietyissä olosuhteissa samoilla kiekoilla ja samalla pyörällä teipattu kiekko on hitaampi. Entäs jos näitä kaikkia muuttujia varioidaan, onko silloinkin sama ero? Tour Magazien pitää jollain elää.
Kuinka kauan kyseisillä renkailla oli ajettu? Teippihän painuu hiljalleen kasaan vannetta vasten — tiedä onko sillä sitten mitään todellista eroa.
Schwalbe Milano on halpa ja pieneen tilaan menevä varatuubi, olen pitänyt satulalaukussa(topeak micro) sekä takataskussa.
Seuraavat renkaat limaan, nyt keväällä asentamani renkaat jouduin vielä teippaamaan kun liimatilaus ei ehtinyt ajoissa. Liima vs. teippi keskustelua ja mittauksia on näkynyt jo kauan ennen tourin testiä ulkomaan foorumeilla, tainnut olla erot siellä jopa noin 10watin luokkaa joka on jo aika paljon.
Nyt on alla reilu 500km takana veloflex carbon renkailla ja hyvät ovat olleet. Ennen ajelin tufon s3lite tuubeilla. Suurin ero on ajotuntumassa sillä tuo carbon on lateksi sisurilla. Mitään sen tieteellisempää rullausvastuksista sun muista en ole jaksanut pohtia. Tuskin on ihan älyttömiä eroja.
Ainoa kumma juttu noissa veloflexeissä on se että keräsivät sellaista pientä hiekan murua tosi paljon pari ekaa lenkkiä. Noissa renkaissa on sellainen pitkittäinen uritus jonka väliin nuo murut jäivät. Nyttemmin ei ole ollut tätä ongelmaa.
Näkisin, että plr on aika lailla asian ytimessä.
Tuubien liimaamisesta pari kysymystä. Liimasin Contin carbon -liimalla tuubirenkaat valmistajan ohjeen mukaan. Liima jymähtää heti todella lujaa kiinni ja ainakin mulla renkaan keskittämisessä oli aikamoinen urakka enkä sitä kyllä ihan suoraan saanut, kun rengas ei suostunut enää nousemaan ja liikkumaan vanteella millään konstilla.
Onko tuohon Contin uuteen liimaan jotain poppakonsteja tai vinkkejä keskittämiseen ? Pitäisikö antaa esimerkiksi sen viimeisen kerroksen kuivahtaa jonkin aikaa ennen kuin laittaa tuubin paikalleen tai jotain muuta keinoa renkaan keskittämiseen ?
Vaikka esim. Contin ohjeissa muuta väitetäänkin, niin ei kannata ainakaan sitä viimeistä kerrosta kuivatella, koska silloin todellakin renkaan pitää osua kerralla paikalleen.
Youtubesta löytyy useita aiheeseen liittyviä pätkiä, esim. Tubular Tire Gluing & Everything Else You Wanted To Know.