Löytyykö kokemuksia PRO:n uusista Falcon, Griffon tai Turnix satuloista?
Printable View
Löytyykö kokemuksia PRO:n uusista Falcon, Griffon tai Turnix satuloista?
Heh, pingismaila, niinhän se vähän on. Kiitokset vinkeistä ja kokemuksista, uskon näistä olevan apua.
Pitää vielä mielenkiinnosta testata joku pitempi siivu tota rouvan kehumaa Ism:n Adamoa Road-versiona.
Ostin viime kesänä Cycling Worldin satulavertailussa voittaneen Specialized Romin Evo Expert -satulan. Oon ollut ihan tyytyväinen.
Jatketaan uuden nimimerkin takaa.
Viikonloppuna ajoin molempina päivinä lyhyet lenkit ja ahterin alla oli upouusi SLR Superflow. Istuinluiden seutu tuli helläksi, kuten talven jäljiltä olettaa sopi. Satulan paikka löytyi helposti, kenties siirrän sitä vielä testimielessä hitusen eteenpäin. Oikein hyvältä tuntui, sukukalleus ei puutunut ja satulassa oli leppoisaa istua. Kaksi edellistä suvea olen käyttänyt ISM Adamo Roadia. Jos hyvät tuntemukset Superflowsta jatkuu, Adamo menee myyntiin. SLR Max Flow on myös pohtimisen arvoinen: sen halkio on vain vähän pienempi ja se on pehmustetumpi, kuitenkin selvästi napakampi kuin Max Flite Gel Flow.
Kysymys satulasta. Olen käyttänyt Arionea viimeiset kuusi vuotta ja jokakeväinen ongelma on selän kipeytyminen. Talvella cyclossa Prologo Nago Evo ja sillä ajellaan noin 23 km arkipäivisin työmatkaa, tällä satulalla ei selän kipeytymistä esiinny. Lisäksi Arione tuntuu talven jälkeen kuin saippuapalalla istuisi, pientä painetta välilihan alueella ja tuo selkä kipeytyy. Olen kokeillut myös tuolla Nagolla ajella pidempiä lenkkejä ~100 km, siinä taas istuinkyhmylihakset kipeytyvät toden teolla, on liian kova penkki.
Nyt kysymykseen: mitä satulaa suosittelette? Omia havaintoja
Arione
- liian kapea, mutta hyvin pehmustettu (istuinluut mitattu ~130 mm),
- pyöreä, ei tue lantiota (selkä kipeytyy)
Prologo Nago Evo 134 mm
- tukee lantiota (alaselkään ei kipua)
- liian kova, ei pysty ajamaan > 2 h lenkkejä
Siis sinulla on 13 cm mitattu istuinluut? Missä asennossa? Kuvien perusteella ei ihme, jos kipeytyy, kun satula (Prologo) näyttää kaareutuvan aika nopeasti reunoille ja se on noin kapea mitoiltaan. Voi hyvinkin olla, että istuinluistasi vain osa osuu satulan päälle ja sekin osa vinosti, jolloin paine (voima / pinta-ala) on varmasti melkoinen. Toki tämä on arvailua ja satula voi olla ihan yksinkertaisesti (myös) liian kova. Mutta kokeilepa satulassa ollessasi hahmotella, missä kohtaa istuinluusi tarkalleen ottaen ovatkaan. Tosin minun mielestäni kuvan perusteella tuossa satulassa on pielessä melkein kaikki; se on tuollainen perinteinen lättänä.
Nyt alkaa palaa käämit. Spessun Phenom Expert 155mm leveänä istuu minulle todella hyvin, mutta se naksuu kaikissa vähänkään isommissa röykyissä. Tietty asiaa ei auta tämä lähes 100kg elopaino ja satulassa istumiseen painottuva ajotapa. Olisinkohan 600-700km ajanut satulalla talven aikana (kevyen liikenteen väyliä) ja nyt kun palasin maastoon, niin naksuminen ilmeni heti. :( Ei kiinnostaisi vaihtaa satulaa, mutta ei tuota naksumistakaan jaksaisi kuunnella.
Oletko koittanut ottaa satulan irti tolpasta ja puhdistaa tolpankin osat pulttien kierteitä myöten hiekkapölystä? Itellä xcmarapöörässä slr+thomson-kokoonpanolla duuni joka pitää puolivuosittain tehdä naksumisen estämiseksi.
Mistähän internet kaupasta (tai perinteisestä) tuon Sellen max SLR gel flow satulan saisi tilattua järkevään hintaan? Kysyin puhelimessa yhdestä Hki sijaitsevasta Cannondalea myyvästä liikkeestä ja 150 euroa on mielestäni aika suolainen hinta tuosta satulasta.
http://media.performancebike.com/ima...-WHI-ANGLE.jpg
Omassa maasturissa satulan naksuminen tulee satulatolpan satulakiinnikkeen huonoudesta, kun on vain yhden pultin kiristys. Ei saa 4mm avaimella väännettyä niin kireälle kuin kahden pultin malleissa joissa sentään riittävä 5mm kuusikoloavain-ruuvit. Itse ostan uuden satulatolpan tästä syystä, kunhan kerkeän.
Tuo on ilmeisesti Phenomin feature. Omakin Phenom naksuu ja rutitsee kiskojen ja satulaosan liitoskohdasta. Ei tolla munkaan tuolilla ole ajettu edes tonnia ja kuskikin on 80 kiloinen kukkakeppi. Tuoli on vielä ollut suurimman osan aikaa kiinni cyclocrossissa.
Kallis satula ja laatu aivan sekundaa. En osta enää Spessun satuloita.
[QUOTE=leecher;2025519]Mistähän internet kaupasta (tai perinteisestä) tuon Sellen max SLR gel flow satulan saisi tilattua järkevään hintaan? Kysyin puhelimessa yhdestä Hki sijaitsevasta Cannondalea myyvästä liikkeestä ja 150 euroa on mielestäni aika suolainen hinta tuosta satulasta.
QUOTE]
BD > http://www.bike-discount.de/shop/k11...-gel-flow.html
En tiedä olenko tyhmä tai jotain, kun en helevetistäkään löydä ohjeita oikean satulan leveyden valintaan. Eikös sen pitäisi riippua istuinluiden etäisyydestä? Minkä levyinen satulan pitäisi olla, jos istuinluiden etäisyys on 12cm? Olen aprikoinut hommaavani sqlabin fitness 610:n tai fitness active 610:n ja niihin on leveysvaihtoehdot 14, 15 ja 16 cm. Mikä kandeis ottaa? Himputti, kun ei oo mahista kokeilla etukäteen.
Tulisi siis naisihmiselle maasto- ja retkikäyttöön, kokemuksista saa kertoa, jos niitä on. Saa myös vinkata edullista ostopaikkaa, jos tietää.
Katsoppa löytyykö täältä apuja: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...rse-ei-kest%E4 sieltä viesti 78
Kyllä SQLab tietää asian. Eli ajoasennosta riippuen 0-4 senttiä istuinluiden leveyden lisäksi.
Sqlab satuloita löytyy ainakin Nummelan Probike liikkeestä. Koeistuin sellaisen testipyörän päällä, enkä lainkaan vakuuttunut tämän valmistajan tuotoksesta. Toki satula on makuasia ja sehän voi sopia sulle kuin valettu. Toinen paikka mistä satulaa voi kysellä on entinen maahantuoja, jolla kuulemma on vielä niitä hyllyssä > http://www.lsvesamaa.fi/yhteystiedot/.
Kiitoksia vastauksista. :)
Iteltä meni hermo noiden sqlabin nettisivujen kanssa, kun en väsyneenä ja kiireessä löytänyt sieltä yhtään mitään asiallista infoa. Arvontaahan tämä satulan osto taitaa olla, kun ei siellä kaupassakaan pelkkä kokeilu paljon kerro siitä, että minkälaista on istuminen viikon pyöräretken jälkeen. Nykyisen penkin kanssa on kyllä sen suuruisia ongelmia, että pyöräretkeily on toistaiseksi mahdotonta.
Aattelin vaan kun jotkut on noita sqlabeja kehuneet... Erityisesti, jos naisihmisillä on moisista kokemusta, niin olisin kovasti kiinnostunut.
No tossa olis toi 28 sivuinen PDF-tiedosto.http://www.sq-lab.com/images/sqlab/2...ect-saddle.pdf Kai siitä nyt jotain infoa saa irti.Kokeileminen on tietysti parasta. Itse noita satuloita ostin useammankin ja myin sitten torilla pois, kun ei ollutkaan sopiva. Muutama kymppi tuli tappiota/satula.
Jos satulan valitsemisen kanssa on ongelmia, niin kannattaa kokeilla SelleItalian X0 Genuine Gel satulaa! http://www.bike-discount.de/shop/k11...gel-black.html
Itsellä käytössä maastossa ja maantiellä. Todella takapuoliystävällinen ja pystyy istumaan vaikka koko päivän. Monenmoista satulaa ajaneena tämä ehdottomasti paras! Ja vielä halpakin! :)
Minä pistin C-C/hybridi viritykseen Fizik Alianten, ja se vaikuttaa ihan kohtuulliselta. Pitää vaan hommata lisää kilometrejä, että voi antaa lopullisen lausunnon.
Mutta on se parempi kuin Fizik Antares Versus. Minusta noissa Versus malleissa sen kevennysuran reunat ovat liian kovat ja ne painavat ikävästi. WTB:n tai Selle Italian satuloissa ko. urien reunat ovat paljon pyöreämmät ja pehmeämmät.
Itsellä tulee Charge Spoon jo kolmanteen fillariin. Onkos kukaan tuohon satulaan mieltynyt löytänyt parempaa? Ja mahdollisesti myös raharajoitteisesti kevyempää. :rolleyes:
Mistä noita Spooneja vielä saa? Koetin viime vuonna etsiä, ja oli loppu kaikkialta ainakin mustana.