Rohkeasti vain kokeilemaan. Eihän nuo ole kuin muutaman kilsan pätkiä! Maastopyörävaellukseen kuuluu olennaisena osana pieni tunkkaaminen.
Mitä pahempi räkkä, sen kovempi vauhti! :p
Printable View
En ole tuota polkua vielä päässyt katsomaan mutta kartalta olen katsellut useamman kertaa. Ainakin Proksin marastoon tuon luulisi johtavan, onhan se vanha asuinpaikka.
Siellä olisi sitten vielä selvitettävää Vuontisjärven suunnasta. Polku tulee Pöyrisjoen varteen Vuontisjärveltä ja toiselta rannalta jokea polku jatkuu kohti Vuomavaaraa ja paljakkaa pitkin pääsee varmastikin noille Jack'in poluille.
Varsin kiinnostava topikki tämä. Itse on tullut vaelleltua (ja kalasteltua) käsivarren maisemissa useita vuosia. Vuosi sitten hommasin maastopyörän ja tottakai harrastusten yhdistäminen on käynyt mielessä. Reissukertomusten ja kuvien mukaan vaikuttaa erittäin hauskalta puuhalta. Pitänee joskus tuonne pöyrisjärven suuntaan lähteä pyöräilemään.
elokuussa olis Jogasjärveltä kämppä vuokrattuna viikoksi. tarkoitus oli rinkka selässä kävellä sinne toinen vaihtoehto on ajaa fillarilla. josko jollain kokemusta miten ajettavaa tuo haltin vaellusreitti on kilpisjärveltä? mahtuukohan sinne elokuussa vaeltajien sekaan fillarin kanssa..
Minulla ei ole Haltin perusreitistä pyöräilykokemusta, mutta kävellyt olen sen monta kertaa, ja todennut että fillarilla en todellakaan lähtisi. Etenkään en lähtisi lähellekään Jogasjärveä, joka on kamalaa kivikkoa.
Eräs minua kokeneempi tälläkin palstalla vaikuttava mtb-vaeltaja taisi joskus ajaa Kilpparilta Meekolle asti, mikä vaati käsittääkseni paljon tunkkausta, täysjouston, teräsperseen, rautaisen kunnon ja kevyen repun.
Älä vaan lähde sinne pyörällä.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä - en suosittele! Varsinkin jos meinaat viikon kamat ja safkat kantaa mukana.
Kalottireitti Guonjarvarrin satulasta Meekolle on todella hienoa fillaripätkää, mutta muuten saa tunkata kivikossa ihan riittämiin.
Mutta kyllä mä siellä Haltilla vielä joku vuosi fillarin kanssa käyn kesäkelissä!
Pitäisin myös jogasjärven tupaa saavuttamattomana pyörällä. Meekolta matka sinne sisältää pusikkoa, kivikkoa yms. eli kantohommiks menis pääasiassa. Voisin ehdottaa tutustumaan kalkkoaiville suuntautuvan tien ja sen jälkeisen polun hyödyntämistä. Itse olen siellä käynyt autolla ja osan matkaa kävellen ja polku ainakin lätäsenolle asti on ajettava. Sopivan tilaisuuden sattuessa, pitänee tuota reittiä ajella käsivarressa.
2004 syyskuun alkupuolella tuolla tuli ajeltua. Kalkkoaivin kämpältä pääsee Munnikurkkioon mainiosti entistä rajamiesten uraa pitkin ja siitä eteenpäin ei niin mainiosti vanhaa sähkölinjaa seurailevaa mönkijäuraa pitkin Raittijärven suuntaan, josta voikin jatkaa poromiesten uraa takaisin tielle ja Saarikoskelle.
kiitos tiedoista. siis tuolta Kalkkoaiviltako pääsisi johonkin Jogasjärven lähimaastoihin?
Ei pääse. Kalkkoaivi on aika paljon etelämmässä kuin jogasjärvi. Jogasjärvelle pääsee parhaiten Kilpisjärveltä kalottireittiä, tai norjanpuolelta haltin takaa Guolasjärveltä (johon pääsee autolla/pyörällä, viimevuonna käytiin siellä autolla). Jogasjärven lähistölle ei ole asiaa pyörällä
Viime syksynä kävin tuolla maisemissa myöskin autolla! Tuo tie pitää ottaa joku vuosi uusiksi ja ajaa fillarilla edestakaisin! Hienoa mestaa!
Guolakseltahan kuulemma pääsee mönkkäriuraa Somakselle. Sekin on ollut fillarointisuunnitelmissa jo vuosia. Syksyllä oli fillari reissussa mukana, mutta oli olevinaan kiire muualle... :rolleyes:
Viimevuonna somakselta käveltiin tuota mönkijäuraa kohti guolasjärveä. Lopussa vähän oikastiin uralta autolle mutta ainakin poikkeamiskohtaan asti oli hyvinkin ajettavaa baanaa. Komiaa seutua ois pyöräillä. Se guolasjärvelle johtava tie ei ihan kauheasti houkuttele uusintakokemuksena. Ainakin heinäkuun lopussa oli melkoisen epätasainen ja kuoppainen. Tuossa edellisessä videossa näytti paljon tasaisemmalta :)
Mukavaa tietoa! Tuollainen (Birtavarre -) Guolas - Somas - Pitsus -retki pitääkin lisätä tulevaisuuden päivä-/yönyliretkien listalle.
Muistakaapa muuten http://ut.no/kart kun tutkiskelette rajaseudun reittejä Norjan puolella ;) Kivan näköisiä polkuja lähtee Somasjärveltä pohjoiseen päin tuon mökijäuran lisäksi.
Päätettiin heivata Haltin reissu ja lähteä Enontekiön fillarireittejä koluamaan. Viikoksi näyttäis riittävän ajettavaa. Pöyrisjärven reissu tuli tehtyä joskus 2000 luvun alussa, mut täytynee siitä ainakin Näkkälä-Hetta postipolku käydä jumppaamassa noin niinkuin muistelona.
En tiedä TH:n reiteistä, mutta mulla on Dominic Arduinin aikoinaan Saariselän alueelle tekemistä reiteistä alkuperäiset viralliset kartat. Nämä reitithän on aikoinaan (90-luvun loppupuolella?) merkattu maastoon, mutta merkit ovat nykyisin aika heikossa hapessa. Karttasettiä ei taida enää saada mistään, joten kenties nämä voisi reprota ja julkaista... :rolleyes:
http://www.liukkonen.net/yohopinat/saariselkamtb.jpg
Malliksi Kulmakurun kartta ja taustapuolen reittiselostus
Hiking in Finland: Bikebacking in Finland
Taitaa olla Yetin kirjoitus?
BTW, se on Juha eikä Joonas... :rolleyes:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Iij%C3%A4rvi_(Inari)
Tuolla olin n. 10v sitten vaeltamassa. Kivaa kangasmaastoa löytyy. Katseleppa josko sua kiinnostaa poiketa
Onko tuolla Sodankylän - Saariselän tuntumassa muita palstalaisia heinäkuun 1. viikolla 3. - 8. heinäkuuta, oon periaatteessa kalareissulla Ylä-Postojoella, mutta pari fillaria (täpäri & CC) lähtee mukaan ja välillä pitäis kuntoillakin. Jotain polkuja oon käynyt noissa maisemissa ajelemassa, mutta nuo yllä olevat Dominicin polut ovat täysin outoja. Anyone??
Yhteydenottoja mieluusti privana, kun en jaksa tätä koko viikkoo päivystää.
Onko jollakin jo uusi, vuoden 2010 painos Enontekiön opas- ja virkistyskartasta?
Joko se uusi painos opastaa ja virkistää? :) Itselläni on se vanha surkea ja mietityttää joko olis aihetta päivittää tuoreempaan. Ainakin Muotkatunturin uudempi painos on parempi kuin entinen.
Aiheeseen sopivaa musiikkia;)
http://www.youtube.com/watch?v=0P5MN9zVp4M
Tulevana lauantaina starttaa Tour de Pöyris allekirjoittaneen ja hänen vaimonsa osalta. Jos ken alueella myös liikkella on, niin morjestetaan reippaasti reittiemme ristetessä. Meillä suunnitelmana Kalma-Hetta vastapäivään, nautiskelllen, hitaasti ja varmasti. Lisäetappeina jotakin muuta samoilla alueilla kelien ja osaamisien puitteissa.
Tuntomerkkeinä tumman ja vaalean siniset pyörät ja liian isot reput.
-h
Onko joku kerinnyt käydä Inarin Peltojärven seudulla ajelemassa? Olisi tarkoitus lähteä yrittämään.
Tarkoitatko Peltojärveä, joka on Muotkatuntureiden itälaidalla? Olin siellä pari vuotta takaperin ja reitti ja muutama kommentti etapeista löytyy täältä (Muotkan vanhoja postipolkuja) linkistä isompi kartta...
Minä luin reissulla karttaa huolimattomasti ja aloitin nousun Peltojoelta kohti Peltotunturia liian aikaisin. Nousu kannattaa tehdä järven 350.0 kautta, minä seikkailin Harrijärven tuntumassa ja sain sitten kiipeillä ylös ja alas ennen kuin pääsin oikealle rinteelle. Tunturissa ei ole polkuja mutta ajamalla pääsee helposti Vuomajoen rantaan ja polulle kohti Piekanaäytsiä.
Hienoa seutua ja tuskin muita pyöräilijöitä näet!
Kiitos tiedoista! Täytyy mennä koittamaan!
Olen tulossa Saariselän maisemiin 10-13 päivä, eli sunnuntaista eteenpäin. Jos löytyy lähtijöitä maastolenkille jonakin noista (aamu)päivistä niin lähden mielelläni seuraksi.