Onko noita ovaali rattaita teräksestä valmistettuja? Yritin etsiä, mutta en löytänyt kuin alumiinisia ovaaleja.
Printable View
Onko noita ovaali rattaita teräksestä valmistettuja? Yritin etsiä, mutta en löytänyt kuin alumiinisia ovaaleja.
Mulle tuli viime vuonna tuolta ihan 2017 alkupään malli tai miten sitä nyt oli alettu valmistaa en muista enää tarkasti. Aluksi olin vähän harmissaan mutta hyvin tuo toimi koko viime kesän, ei mitään valittamista. Toki ainahan sitä mielellään ottaisi uusinta jos vaan mahdollista.
No, jos haluaa vuosimallista maksaa ja on ylimääräistä, niin siitä vaan. Ei noissa 24 Maniskoissa oo muuta vikaa, ku sopiva hinta ja harmaat tarratkin tulee kaupantekijäisinä.
Itse en pelkästä vuosimallista maksaisi ylimääräistä, mutta sellaista vuosimallista kylläkin, missä jotain on muuttunut. Siitä (epäselvyydestä 17 vs 18) tais ylempänä olla lähinnä jutun juuri. Sama kuin esimerkiksi Reverbit. Sitähän myydään vuodesta toiseen samalla nimellä, mutta sisuskaluihin on kuitenkin välillä vuosimallin vaihtuessa tullut selkeitä päivityksiä.
Mut tähän Mastodoniin tuli vahvistusta jo, että mitään ei ole muuttunut. Silloinhan ei kannata tietty ylimääräistä maksaa.
Näkyihän tässä omassakin lootassa muuten valmistuspäivä. Eli syyskuussa tai kesäkuussa 2017 (2017/9/6). Ja mulla 100 mm pro ext.
Eli ei nyt ihan tuliterä, mutta välttää aivan varmasti mulle tuolla hintaa. [emoji4]
1.11.2017 tehty STD 120mm mun 24 ostettu keula.
Vielä vahvistusta tuolle, että 24:n myymät keulat on tuoreita. Oma tuli ja on valmistettu lokakuussa 2018.
120/pro/ext
OT: Miks hemmetissä tää Tapatalk vetää mukaan aina tuon ketjun otsikon kirjoitukseen. (Näkyy nettiselaimessa).
Nyt on reilut 20h testiä ajettu uudella keulalla (Mastodon PRO EXT 120mm) ja kyllähän tässä voi hankintaan olla tyytyväinen. Vie läskiajon ihan uudelle tasolle, kun pystyy taas alamäkiinkin pitämään parempaa vauhtia. Muutenkin tekee ajosta huomattavasti rennompaa kuin jäykällä keulalla. Edessä (ja takanakin) tulee nyt pidettyä kovempia rengaspaineita ja sen huomaa heti kevyempänä etenemisenä. Nyt kun lumikelit hellittää, niin vaihdan vielä kapeammat Jumbon neloset eteen/taakse. Aika hyvä peruspyörä tulee kesäksi Dudesta sitten. Varmaan tulee pidettyä Mastodon keulalla lähes koko vuoden. Ehkä tammi-helmikuun lumituiskuihin tulee kuitenkin vaihdettua jäykkä keula takaisin. Painavahan tuo Mastodon on, siitä ei pääse mihinkään. Juurikin varmaan pahimmissa lumitunkkauksissa tuo paino saattaisi pänniä. Muuten lisäpainolla ei oikein vaikutusta normaaliin ajamiseen ole. Ehkä jyrkemmissä nousuissa keula ei lähde niin helposti irti (=vaeltamaan), joten melkeinpä tuon kanssa nousee helpommin. No tästä en kyllä ole ihan varma, koska periaatteessa lisäpaino kyllä myös vaikeuttaa nousemista.
Hyvä ja laadukkaan oloinen keula tuo kyllä on. Säädöt vaikuttavat oikeasti keulan käyttäytymiseen ja muutenkin jämäkän oloinen tuote.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...b7e71279e6.jpg
Osaisiko joku kertoa noviisille, kuuluuko akselin sisällä olevan holkin(?) tms. liikkua "ylös-alas-suuntaan" irrallaan? Se ei siis tipu sieltä pois, mutta rengasta kiinnittäessä sitä pitää kohdistaa, että saa pikalinkun sen läpi. Näin siis uunituoreessa White 6 prossa Jalcon kiekolla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e8014a0c88.jpg
Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
Samanlainen tuo on ainakin itselläni, lieneekö miten toimivaksi tarkoitettu, mutta hankala se akseli on saada paikoilleen.
Tein omaan Dudeen samanlaisen päivityksen. Aika samanlaiset kokemukset. Tilanteissa joissa keulaa pitää keventää, huomaa kyllä Mastodonin lisäpainon. Joten ei sinänsä ihme että moni on päätynyt Lauffiin. Mutta muutenhan tuntuu niinkuin olisi ihan uuden pyörän hankkinut. Täytyy vielä säätöjä tarkemmin hakea, samoin rengaspaineita. Mukavaa vaihtelua tulossa kesän läskeilyyn.
Näin noviisina en voi olla ihmettelemättä fatteihin tarkoitettujen joustokeulojen hintoja - olivat vertailukohtana sitten "tavallisten pyöriin" tarkoitetut keulat tai ajopelien osat noin yleensä. Esimerkiksi Mastodon maksaa saman verran kuin hyvä alustasarja henkilöautoon.
Eikä sen enempää kuin hyvä keula tavalliseen maastopyörään.
Niinpä. Mainitsemani Mastodon kustansi fatbike24.de -puljussa 555€ ja esimerkiksi Rokkarin Pike, jota yleisesti jo hyvänä maastopyörän keulana pidetään, on ainakin reilun satasen kalliimpi riippuen ostopaikasta ja mallista. Joten en Mastodonia mitenkään suhteettoman hintaisena osaa pitää.
Tietenkin jos ilmaisulla "tavallisten pyöriin" tarkoitetaan jotain Inseran etuhaarukkaa, joita ei varmaan paljoa kolmeakymppiä korkeammalle noteerata, tai jonka pyörässä kiinni olevana voi napata ilmaiseksi vaikkapa taloyhtiön pihasiivouksen roskalavalta, on useamman satasen hintainen pyörän osa tosiaan kallis. "kaikki on suhteellista" on joku viisas sanonut.
Mitä mieltä foorumilaiset ovat superkapeilla keskiöillä varustetuista fatbikeistä kuten Crust scapegoat https://theradavist.com/2018/01/goat...gan-taylor/#12 ja tumpleweed prospector http://www.mountainflyermagazine.com...rospector.html. Onko näissä mitään järkeä? En siis ole itse hankkimassa vaan ihan mielenkiinnosta kyselen.
Laitetaan nyt tähänkin. Honey, I shrunk the tires
https://i.ibb.co/ZxFB03S/combined2.png
Vai olis Mastodon 555€?
Itellä on 2016 vuoden Salsa Mukluk, ja kyllä Turun juurakoissa ja kivikoissa tuntuu pahalta kun täysjäykällä plösöllä pommittaa alamäkeen ja kaverit katoo horisonttiin vaikka miten yrittää parhaansa.
Jos haluaa säilyttää nykyisen geometrian niin ilmeisesti oikea vaihtoehto olis Pro Ext 100 mm (edessä Bud 80 mm vanteella).
EDIT eikun hetki! Ext pidentää keulaa 20 millillä eli jos haluais säilyttää Muklukin nykyisen geometrian niin keulan travel pitäis vähentää 80 milliin. Menikö nyt pähkäily oikein?
Ja J. Kottenbergiltä voisin kysyä, että oliko tuolta fatbike24.de:stä tilatessa mitään kommervenkkejä?
itse tilasin mastodonin 8.päivä ja 15.päivä oli kotiovella.... elikkä kaikki meni hienosti[emoji106]
Kuinka paljon läskin ajettavuus muuttuu (parempaan tai huonompaan), jos 70 mm stemmin vaihtaa 35 mm:ksi? Meneekö ohjaus levottomaksi?
Tuossa talvella kyselin Sramin fat5 kammista ja ovaalista 197 peräseen läskiin.
Nyt on paikalla uudet Sramin kuitukammet ja q-factor pieneni kyllä huomattavasti vrt entiseen. Kammet menee nyt niin läheltä takahaarukkaa kuin on mahdollista.
Huomasi kyllä heti polkiessa tämän, tuntu selvästi paremmalta polville.
Paikalla Absolute blackin 0 offsetin ovaali ja vaihteet toimii sillä hienosti 11v systeemissä, tuntu itseasiassa, että vaihteet toimi paremmin tällä uudella systeemillä.
Todella tyytyväinen tähän muutokseen.
Idea noissa on se että varaosia löytyy mistä vaan kun molemmat päät on 135 navalla. Jos joku nyt jostain syystä tahtoo lastata fillarin kyytiin 50kg romua ja lähteä sillä reissuun...
Canyon Duden takajarru on vinkunut uudesta asti. Myös pito on heikompi kuin etujarruissa. Ajattelin, että ero johtuu lähinnä siitä, että edessä on suurempi levy. Vaihdoin kuitenkin palat edestä taakse ja havaitsin, että parempi pito ja äänettömyys johtuukin paloista. Nyt siis vinkuu etujarru. Kysessää on siis Shimanon BR MT200 jarrujen alkuperäiset palat.
Löytyykö ko. jarruihin laadukkaampia paloja? Jos ei, niin voiko vinkumiselle ja pidon puutteelle tehdä jotain? Hiominen ja putsaaminen auttavat ehkä kolmen jarrutuksen ajan.
Ja heti perään toinen kysymys jarruista...
Kun pyörä oli 10 minuuttia katollaan, niin takajarrusta ikään kuin katosi öljyt. Kahva meni siis pohjaan asti. Kun pyörä oli hetken pystyssä ja painelin kahvaa muutamia kertoja, niin ne rupesivat taas toimimaan normaalisti. Onko kyseessä ominaisuus vai vika? Voiko kyse olla ilmaamisen tarpeesta?
Ilmaahan siellä todennäköisesti on. Jarrut toimii sinänsä oikein eli kahvaa pumppaamalla ilma nousee kahvan säiliöön, josta siitä ei ole toiminnalle haittaa.
Aika heikosti noihin kai saa muiden valmistajien paloja. Noissa on ilmeisesti B01S (BS01?) palat, enkä ainakaan nopealla kuukkeloinnilla löytänyt mitään vaihtoehtoista tarjontaa.
Koska kuitenkin vain toinen pää vinkuu, koittaisin vielä hetken kunnostaa nykyisiä paloja. Eli hionta, brakleenilla puhdistus ja kuumennus vaikka kuumailmapuhaltimella/"kaasutohottimella" niin että paloista katoaa kaikki orgaaninen materiaali. Siis jos palat eivät ole orgaaniset... :D mitä nuo ensiasennuspalat tuskin ovat.
Itse olen yleensä palojen puhdistamisen jälkeen ajanut palat sisään polkemalla niitä vasten. Eli vauhtia fillariin ja jarrua kevyesti niin, että vauhti pysyy vielä kohtalaisena. Sitten välillä pumppaa oikein kunnolla jarrut kiinni ja auki. Tämä on auttanut joskus, mutta ei aina. Viimeisenä keinona sitten palojen vaihto.