No voi bärgele, odotin tätä haarukkaa tulevaksi iät ja ajat. Nyt sitä vihdoin saisi... mut jokunen viikko sitten kyllästyin ja ostin Ritsin.
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/cgr1-carbon-fork
Saakohan kohta myös Maxxis-nastakumeja [emoji14]
Printable View
No voi bärgele, odotin tätä haarukkaa tulevaksi iät ja ajat. Nyt sitä vihdoin saisi... mut jokunen viikko sitten kyllästyin ja ostin Ritsin.
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/cgr1-carbon-fork
Saakohan kohta myös Maxxis-nastakumeja [emoji14]
^no ihan puhtaasti visuaalisessa mielessä olen tyytyväinen, että ostit sen Ritcheyn. :)
“Almost every bike can be a gravel bike, if you want it to be.” Paljon kuvia, isoja kuvia ja mielenkiintoisia ratkaisuja ja yksityiskohtiakin:
https://cyclingtips.com/2019/10/bike...am-fall-fondo/
Blue Lug -pyöräkauppahenkilön Grinduro Japan graveloitu Geekhouse (rip) Mudville. Pullotelineen vaihtaisin. Ja laitattaisin reiät viistoputkeen.
https://live.staticflickr.com/65535/...841de490_k.jpg
^ oi, onpa sillä jotenkin pitkät sääret!
Rosen Backroadia ja Canyonin CF SL Grailia tässä speksaillut mutta jotenkin en nyt saa noista Canyonin mitoista kiinni. Maantiepyöränä Bianchin via nirone 7 (2011), 53 koossa ja siihen verraten Rosen 51 koko vaikuttaisi hyvältä. Canyonin oma laskuri antaa 173cm kuskille koon S, mutta nuo reach+ yms hämmentää. Eli eli, mikä noista Canyoneista olisi 173/79 kuskille sopiva?
Jos katsot sitä kuvaa, niin gralissa on stack ja reach mitoitettu tangon kohdalta. Joskus mukana oli virtual reach tjsp, mutta nyt ei näytä enää olevan.
Edit: Voit verrata alu grailiin, siinä ilmeisesti suht lähellä vastaava geometria, joissa mukana normaali reach mittakin.
Nämä uudet canyonithan on suunniteltu ajettavaksi suht lyhyillä stemmeillä, eli rungon reach on tuon vuoksi isohko.
Joo, samaa mietin kun hankin CF Grailin. Olen 172 ja koko S on sopiva.. jopa iso.? Jalan sidämitta on 800. Sulle on S sopiva koko.
Olen 176/81 S Grail tuntuu sopivalta.
Täällähän tulikin tunnissa monta vastausta, yksityisviestejä myöten. Koko on melkolailla selvä, kiitos!
Rosea puoltaa tuo kustomointi, mutta sitä on ainakin testeissä moitittu ns. kovaksi ajettavaksi. Canyonissa lienee mukavuus paremmalla tolalla. GRX810 2x osilla hinnoissa ei isoa eroa ole ja saatavuus molemmissa hyvä, kun taas 600-sarjan versiossa Rosessa on sekaisin 810, 600 ja 400 osia ja toimitusaika-arvio 12 viikkoa. 600-sarjalaisena Canyon on jo selkeämmin halvempi. Rosen kiekkosetit max 110kg kantavuudella ja se ei ole hyvä se.
Myyjän mitoilla "Oma pituuteni on 169 cm ja jalan sisämitta 78,8 cm." S-koko liian suuri. ( https://www.fillaritori.com/topic/16...comment-323138 )
Mä en edelleenkään ymmärrä tuota Canyon Grailin kuituversion ohjaamohässäkkää. Aivan helvetin ruma, ja mikä hyöty? Tuon kun hankkii, niin ei ole mitään mahdollisuutta kustomoida ohjaamoa haluamakseen, vaan on täysin sidottu tuohon Canyonin yhden malliseen ohjaamoon. Ajoasennon muokkaaminen on aikalailla täysin mahdotonta erilaisilla stemmi/tankovalinnoilla, ja paljonko tuon hinta on ostettuna jos joutuu asentoa lyhentämään tms., 300€?
Whisky tuli perjantaina jä käytiin vaimon kanssa eilen polkemassa Reitti 2000:n pohjoislooppi. Vähän sellaista retkivauhtia vaimon kanssa polkeminen on, mutta on siellä sen verran alamäkiä ja vaihtelevaa maastoa, että aika hyvä käsityksen sain.
-Painoero Gravan alkuperäiseen teräshaarukkaan on tasan 400 g (Whisky plugi sisällä ja alakoolin kanssa 440 g, originaali hiluineen 840 g. Pyörän paino tippui 8,88 kiloon polkimien ja pullotelineen kanssa eli meni alle tavoitellun ysin. Keveys on kivaa.
-Pienet erot haarukoiden geometrioissa (pituus, rake) muutti Gravan vähän cyclocrossmaisemmaksi. Erilainen, ei erityisemmin hyvä tai huono. Keskiö nousi n. 4 mm, minkä ehkä huomasi selkeimmin. Tanko jäi vähän turhan ylös noin, kun en löytänyt varastosta sopivia matalampia speicereitä.
-Sitten se paljon puhuttu...eli mukavuus. Eihän toi mikään maailman herkin instrumentti ole. Ero alkuperäiseen on ehkä vähän harmittavankin iso. Alkuperäisen haarukan kanssa Grava tuntuu ajossa siltä, että etupää on takapäätä mukavampi. Whiskyn kanssa tunne muuttuu päinvastaiseksi ja huomaa, miten iso osa koko pyörän ajomukavuudesta tulee itseasiassa etuhaarukasta. Kovavauhtisten ja röykkyisten alamäkien ajaminen oli epähallittavampaa, kun tuntui, että etupää halusi poukkoilla sinne tänne. Jäin kaipaamaan paksumpaa rengasta vähintään eteen. Paksummat renkaat tasottaisivat painoeroa ainakin jonkin verran. Siinä mielessä hyvä, että ajoittaiset halut hankkia joku vähemmän jarruluddiitti pyörä Gravan kaveriksi vähenivät merkkittävästi. Vannejarrujen ehdoton plussa on se, että niiden kanssa teräsrunkoisen pyörän saa pidettyä järkevän painoisena ilman, että on oltava hiilikuituhaarukka. Teräsrungon ehdoton plussa puolestaan on se, että se antaa mahdollisuuden custom-runkoon ilman, että runkosetti maksaa tuhansia euroja. Toivottavasti kaikkien vannejarru(laatu)vanteiden valmistusta ei lopeteta ihan lähitulevaisuudessa sen takia, että evoluutio kulkee toisenlaiseen suuntaan.
-Internetulkonäkö muuttui aavistuksen vähemmän setämiespyörämäiseksi, mutta luonnossa Whisky on vähän möhköhkön näköinen ja leveäharteisempi kuin sinkula-Gunnarin vanha Reynolds Ouzo CX. Rengastilaakin on sitten kyllä enemmän. Ilmoitetun 38 mm sijaan sanoisin että melkeinpä 45-millinen rengas voisi mahtua.
-Saa nähdä painaako keveys vaakakupissa niin paljon, että Whiskylle tulee ajoa. Jos ei, niin pitää keksiä muuta käyttöä. Käyttämättä tuskin jää, vaikka gg-käyttöä sille ei tulisikaan. Hyvä kokeilu joka tapauksessa ja auttoi pitämään jalat maanpinnalla ja järjen mukana haluissa :)
https://live.staticflickr.com/65535/...09de25c7_h.jpg
Vahvasti vaikuttaa että Roseen päädyn. Juurikin tuo Grailin ohjaamo yhtenä tekijänä, vaikka sitä miten on yrittänyt pyöritellä niin jotenkin se tuntuu väkinäiseltä. Toki myös hankala muokata jälkeenpäin. Laitoin Roselle kyselyä kiekkojen päivityksestä isomman kantavuuden omaaviin. Saa nähdä.
Ne kiekkojen kantavuudetkin voi vaan olla laskettu eri varmuuskertoimella, eiköhän nuo kaikki normaalia ajoa kestä isommankin kuskin alla.
Itekkin jotain melkein 120kg plus pyörä plus ajokamat, ja trekissä "rajoitus" 125kg koko paketille eli yli paukkuu.
Kyllähän tuo totta on. Kaikkiin pyöriini olen muutellut stemmejä ja tankoja moneen kertaan. Jäisi grali minultakin ostamatta tuon cockpitin vuoksi, jota ei tosiaan taida pystyä vaihtamaan edes normaaliin.
No sepäs hassua. Enpä ole vaihtanut yhteenkään pyörääni tankoa tai stemmiä. Toki olen avaruudettimia siirtänyt tangon/stemmin alta sen päälle, ja eräässä tapauksessa kääntänyt stemmin ympäri, mutta siinäpä ne vaaditut säädöt ovat olleet.
Vaikea noita painoja on ymmärtää. Xt:n navat ja DT Swissin vanteet + 32 pinnaa ja kantavuutta 100 kg?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...eel-set-635925
Sepä se.... jossain ultralight carbon maantiekiekoissa noi on ehkä semmoset mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mutta perus grinderin vakiot alukiekot normaaleilla pinnamäärillä ei varmasti ole kovin kriittiset sen suhteen keikkuuko satulassa 100kg vai 130kg. Takuuhommissakaan en ole koskaan kuullut kysyttävän kuskin painoa.
Vaikka runko on ihan oikean kokoinen ja muutoinkin sopiva mitoitukseltaan, on noita putkiosia pitänyt vaihtaa ja säätöjä tehdä paljon, loppuneeko millisiirrot koskaan. Oma keho "lihaksineen" niin rimpula ettei ole varaa antaa tasoitusta vajavaisella ajoasennolla, on eri juttu, jos voimian on kuin "pienessä kylässä".
Yksikö piste vain, kiitos siitäkään, yhteen suomen joukkuekin joutui tyytymään🤗
Toisena gravelgrindaavana rimpulana minun täytyy tähän sanoa että onnellinen se joka on saanut handicappiaan vahvempivoimaisiin kuskeihin nähden pienennettyä putkiosien vaihdolla ja säädöllä! Mä en ole päässyt yhtään lähemmäksi omaa mielikuvaa siitä miten näillä "lihaksilla" voisi saada pyörän kulkemaan.
Jollain lailla suurempaan mukavuuteen ja parempaan tai ainakin rennompaan pyörän hallittavuuteen olen kyllä päässyt, mutta voimaa tai edes tunnetta voimasta en ole millään konstilla saanut. Ainoa millä olen kokenut olevan vaikutusta on satulan paikka: liian takana tai liian matalalla oleva satula on ollut esteenä tehokkaammalle pyöritykselle tai ainakin satulan siirron jälkeen on tuntunut siltä että olen saanut pidettyä paremmin painetta polkimilla ja pyöritettyä tasaisemmin.
Mutta: kun ei ole ollut tehomittaria käytössä enkä ole ajanut vertailukelpoisia testipätkiä, ei tuostakaan ole kuin subjektiivinen arvio - eikä senkään mukaan ole ollut kyse mistään suuresta hyppäyksestä. Toisaalta marginaalinen hyötykin voi jossain tilanteessa ratkaista - ja fiilishän se on fillaroinnissa useinkin tärkein, etenkin meille jotka emme pokaaleja, lautasia emmekä lusikoita tavoittele.
Mitenhän tuo on jäänyt käsiin? Eikös Canyonilla ole aika vapaamielinen palautuspolitiikka? Ja pyörän koonkin vaihtaminen pitäisi onnistua.
Mut joo, itsekin suhtaudun näihin spesiaaliratkaisuihin harrastekäytössä hieman epäilevästi. Harvoin niistä saa mitään mitattavissa olevaa hyötyä (pl. huomioarvo), mutta muutosten teko ja varaosien saanti vaikeutuu heti.
Harvoin saa esimerkiksi kuiturungosta mitattavissa olevaa hyötyä harrastekäytössä, mutta silti niiden markkinaosuus on huomattava verrattuna muihin materiaaleihin. Fiilishyöty, mihin Firlefanz tuossa ylempänä viittaa, on se merkityksellisempi. Itse tietysti olen jäävi sanomaan Grailin ohjaamoratkaisusta yhtään mitään, toteanpahan vain, että omassa käytössäni se toimii, ei vaadi modifiointeja ja on hemmetin hyvän näköinen. Fiilis ajellessa on hyvä, parempi kuin edeltäjällään, joten en anna noiden pienten varjopuolien haitata asiaa. Esimerkiksi sellaisen, että vieläkään ei ole löytynyt lamppua, joka täydellisen napakasti istuisi tuollaiseen litteään tankoon, kiinnikkeet on järjestään suunniteltu pyöreälle tangolle. Lamppu kuitenkin tangossa on, joten pimenevät illatkaan eivät harrastusta haittaa.