Levyjarrunöösin kysymys.
Nykyisin maantiekahva + jarru setit on FM jarruilla. Voiko noiden kahvojen kanssa käyttää PM jarruja?
Printable View
Levyjarrunöösin kysymys.
Nykyisin maantiekahva + jarru setit on FM jarruilla. Voiko noiden kahvojen kanssa käyttää PM jarruja?
^No miksei.
Voiko 12 vaihteisissa käyttää eri merkkisiä ketjuja ? Lähinnä tarkoitus käyttää campan ketjuja sen paremman kestävyyden takia .
Onko muuten kokemusta , ainakin 11 pykäläisessä vielä toimii .
Siis chimpan slx käytössä 12 v .
^Hydrauliset vai mekaaniset jarrut? Miksi vaihtaisit?
^No en ole alkuperäinen kysyjä, mutta jos vaihtaa runkoon mihin menee vain PM jarrut...
Sorry, tuli kiireessä ja tietämättömänä vähän epämääräinen kysymys.
Esim Shimanon 8000 sarja. Voiko Ultegran kahvat parittaa XT jarrujen kanssa. Onko niissä sama "vetosuhde" eli pumppaako kahva samanlailla nestettä jarruihin eli jarruvaste on samanlainen kuin XT kahvoilla? Ja letkut samoja eli liitokset kahvojen ja jarrujen päässä samanlaiset? Tai jotain muuta poikkeavaa?
Toimii joo. Vanhemmissa maantiepyörissähän onkin pm ja samat satulat mitä maastureissa. Sitten taas nyt uusiin maastureihin on tullut myös flat mounteja.
Letkut käy ristiin mutta niitä liitoskikkareita on kyllä erimallisia.
Sit jos haluaa hienoa ja hintavaa voi laittaa Hopen RX:t.
Shimanon deore 10-vaihteinen pitää "naksuvaa" ääntä kakkosvaihteella, vaatiiko siis säätöä :)
Joko vaihtajan säätöä tai korvakkeen suoristusta.
Päivitin pyörään uudet voimasiirron osat ja nyt pyörittäessä ketju rutisee uudella eturattaalla. Meneekö ohi sisäänajolla vai mistä voisi johtua?
Deore M6100 pakka, Slx M7100 ketjut ja Garbaduk ovaali hg+ yhteensopiva eturatas.
^Jos säädöt kohdillaan niin pyyhi ketjusta asennusrasva ja voitele uudelleen jollakin asiaan kuuluvalla rasvalla, siitä itse alottaisin.
Ehkä turhaa mainita mutta toki voi äännellä myös jos narrow-wide rattaan hampaat ei ole synkassa ketjun kanssa ts. rattaan paxu hammas pitää osua samaan ketjun kanssa.
Meneehän se ketju takavaihtajan häkissä oikeaa reittiä? Moni on reitittänyt väärältä puolelta tuota merkittyä kohtaa ja sitten ihmetellään.
https://pic.useful.fi/hgpwivkFM.jpg
^Täytyy myöntää että itsellkin joskus käynyt noin kun ei ollut kunnon telinettä ja jossain pyörän vieressä kyykkien säätelin.
Kahdessa tehtaan kasaamassa on ollut tuo sama virhe!
Jääköön merkki mainitsematta.
Itse olen onnistunut reitittämään ketjun myös tuon häkinpuolikkaan toisessa päässä olevan täpän väärältä puolelta.
Samassa asennukseessa tosin ketju meni myös seatstayn väärältä puolelta [emoji23]
Vaijerit ja jonkun pätkät suojakuorta voisi vaihdella...mutta mitä kannattaa laittaa? Pyörä Meridan hybridi, Acera 3x8. Tämmönen olisi Prisman hyllyssä Shimano SIS40 vaihdevaijerisetti - Prisma verkkokauppa
Voit käyttää tuota settiä ihan hyvin.
^Biltemalla aikoinaan oli ihan ok setti jossa kaikki tarvittava. Kyllä tuo ehdottamasi toimii myös.
Olisko kellään tietoa mikä on kierteen nousu kuvan polkimien päätymutterissa? Tuo vasenkätinen mutteri tippu johonkin ja uusi pitäisi tilata. On tuossa kyllä parin korttelin päässä ruuvikauppakin mutta kerran kävin ja venasin puoli tuntia kassalla ja luovutin. Ruuvikauppa on auki vain silloin kun olen töissä eikä nappais kovin montaa ruokatuntia jonotella tuolla josko pääsis kassalle asti...
https://i.ibb.co/1rPyRBp/pedal-Blackspire.png
http://ibb.co/StMYVH1
https://ibb.co/StMYVH1
^Tuossahan vaihdettiin koko voimansiirto, pakka, ketju ja ratas...
Työmatkapyörässä vetäisi takajarrun toinen mäntä ihan jumiin, enkä saanut sitä liikkumaan kunnolla edes pitkällä liottamisella. Takajarru siis laahaa ihan kunnolla, eikä säätö auta. Jarrut (Stroker Ryde) alkavat olla muutenkin aikalailla ehtoopuolella, joten uusien hankinta on siis edessä. Katselin Bike-Discountista, että Shimano BR-MT200 olisi tällä hetkellä halvin jarrusetti. Tarvitseekos minun ostaa sen lisäksi muuta kuin uudet levyt, jos laitan kumpaankin päähän 160-millisen? Nyt pyörässä on takana 160-millinen levy ilman adapteria ja edessä 180-millinen adapterin kanssa.
Jarrutusteho laskee huomattavasti jos eteen pienemmän levyn vaihdat. Samasta putiikista löytyisi myös levyt halvalla. Tässä olisi vain hiukan kalliimmalla hyvällä hinta/laatusuhteella paremmat jarrut. Shimano BL-MT401/BR-MT410 Disc Brake Set Disc Brake - Sets | Bike-Discount tai mustilla kahvoilla Shimano BL-MT401/BR-MT410 Disc Brake Set Disc Brake - Sets | Bike-Discount nämä on jo valmiiksi ilmatut. Sieltä kahvan päästä vain letkun katkaisu oikeaan pituuteen ja insertti sisään. Kaikki tarvittavat osat on paketissa mukana. Näihin sopisi hyvin Shimano SM-RT56 6-Bolt Disc Rotor Brake Rotor Discs | Bike-Discount tai Shimano SM-RT54 Center-Lock Disc Rotor Brake Rotor Discs | Bike-Discount levyt, riippuen mikä on levyn kiinnitys.
Halusin lähinnä varmistuksen, että tarvitseeko tuohon ostaa jotain adapteria vai menevätkö jarrut heittämällä kiinni rungon ja haarukan kiinnityskohtiin. Itse olettaisin, että menee. Mitä jarrutustehoon tulee, luulen uuden jarrun olevan tehokkaampi jopa pienemmällä levyllä. Nuo Rydet eivät nimittäin ikinä ole olleet erityisen tehokkaat jarrut, mutta hyvin niiden kanssa on pärjätty. Maastossa työmatkapyörällä ei siis ajeta, vaan ajelu koostuu lähinnä työmatkasta ja kuntolenkeistä maantiellä/hiekkatiellä. Ps. yritän saada homman päätökseen mahdollisimman halvalla, muutama kymppikin lisää on siis liikaa. :D
Jos on alla olevan kuvan mukainen jarrusatulan kiinnitys, niin menee heittämällä kiinni. Jos siis uudet levyt hommaat niin 180mm ja 160mm levyjen hintaero on muutama euro. Voi osoittautua myöhemmin vääräksi paikaksi säästää jos alat sen takia levyn kokoa pienentämään. Jos levyt eivät vielä ole vaihtokunnossa, niin nuo Shimano BR-MT200 jarrut sopii lähes varmasti heittämällä myös niin vanhoihin levyihin.
https://img.aijaa.com/m/00892/15100302.jpg
Juu, tuollainen se on. Vanha levy on toki vielä hyvässä kunnossa, joten tarvittaessa sen voi vaihtaa takaisin.
Mikä ihme voi vikana olla, kun Helkama fe11 fättiin vaihdoin voimansiirron linkglide takapaakkaan, takavaihtajaan ja vaihdevipuun ja on myös Shimanon linkglide hässäkkään kuuluvat ketjutkin, mutta en saa vaihteita mitenkään kohdalleen säädettyä? Vaidevaijerin vetäsin vanhaan suojakuoreen, mutta ei kai se nyt voi olla syynä. Voiko takavaihtajan korvake olla niin viturallaan ettei saa säätöihin mitenkään? Vanhat romut kyllä toimi samalla korvalla…
Akseli on kyllä suora mitä nyt pystyy pöydällä pyörittelemällä testaamaan. Kierre on myös ok kunnossa. Löysin jotain random linkkejä googlella vastaavaan akseliin jossa oli tieto että 3/4" kierre olisi mutta tuskin tuohon on luottamista. Taidan vain tyytyä siihen että otan akselin mukaan ja menen kiltisti odottelemaan josko rahvas saisi vuoron tiskillä ruuvikaupassa.
Aika vaikea on noilla tiedoilla ottaa ongelmaan kantaa. Tarkista nyt ainakin että ketju on oikein päin, eli se teksti puoli ulospäin ja kulkee takavaihtajan rissojen läpi oikeaa reittiä. Jos ei auta niin koita kuvailla ongelmaa tarkemmin, niin voisi jollain olla ongelmaan ratkaisu.
Kuoresta tosiaan kuluu se sisällä oleva liuku, jos siis sp41. Montaa vaijeria ei kannata vanhaan laittaa. Syö uudesta vaijerista pinnoitteet nopeaan.
Itse vaihdan lähinnä vaihtajaa olevan vaijerinkuoren pätkän noin kerran vuodessa uuteen. Sillä konstilla talven suolapaskassa marinoituvassa fillarissa on vaihteet vaihtuneet moitteettomasti kelillä kuin kelillä. Kuori siis vaihtoon!
^Just, saattaa olla että uusi vaijeri vanhassa kuoressa ei hyödytä mitään. Ja kyllä tosiaan vaihtajan korvan vinous vaikuttaa, mittaa suoruus jos epäilyttää.
Toisaaltaan kun ei tiedä kysyjän kokemusta remonttihommista niin on sekin mahdollisuus ettei homma ole hanskassa joten jos niin silloin vaan Teletappi meiningillä uusiksi kunnes onnistuu.
Kiitos kaikista vinkeistä. Tosiaan ei hirveästi ole kokemusta polkupyörän voimansiirron uusimisesta, mutta on apuna ollut velogin ytubessa oleva video takavaihtajan säätämisestä https://youtu.be/SUB-1_BWio4
Takavaihtajat rajottimet on ainakin saatu kohdilleen ja ketjutkin on tekstipuoli ulospäin paikoillaan ja ketjulukko nuoli pyörintäsuuntaan.
Ongelma vaihteiden säädössä on se, että pienimmältä takarattaalta, kun lähtee vaihde kerrallaan nostamaan ketjuja isommalle rattaalle, niin keskivaiheilla alkaa jo ketju ruksuttamaan sillain ettei takavaihtaja ole enää oikeassa kohdassa vaan meinaa hypätä yhdellä naksulla pari pykälää tai sitten ei vaihda vaan jää ruksumaan samaan kohtaan.
Vaihdevivussa on vaijerin kireyden säätö, jolla olen koittanut sitten hienosäätä vaihdot kohdalleen, mutta ei vaan ikinä osu. Välillä saan pienimmältä rattaalta siirrot isoimmalle menemään hienosti, mutta jo takasin päin pienemmälle rattaalle tulossa ketjut hyppääkin kerralla pari ratasta yli.
Täytyy vaihtaa tuo vaijerin kuorikin vielä ja kokeilla josko auttaisi. Fillarilla on tosin ajettu vasta noin 300 km, joten voisi kuvitella ettei kuori vielä ole käyttöikänsä päässä.https://i.imgur.com/tEOjJXU.jpghttps://i.imgur.com/TCqu6Ne.jpg