Jep ja sitten voi olla suoraan Mr numero joka kertoo laakerin tyypin. Esimerkiksi MR127.
https://foxcomp.fi/ohjainlaakerit
Printable View
Jep ja sitten voi olla suoraan Mr numero joka kertoo laakerin tyypin. Esimerkiksi MR127.
https://foxcomp.fi/ohjainlaakerit
^ ^ ja ^ Kiitos, kiitos. Foxcomp näyttäö olevan vähän kaukana. Täytyy purkaa ja katsoa tarkasti laakerit tai sitten lainata autoa ja lähteä käymään laakereiden kanssa Hertsikassa, kai sinne julkisillakin pääsisi.
Kokeilitko samalla ettei laakerissa ole välystä? Pitää varmaan narinaa ajaessa jos laakeri on liian löysällä...mutta niin kuin edellä sanottiin, simppeli homma ottaa auki ja tarkistaa miltä näyttää...
Ei ollut välyksiä, ääni vaan kuului ja parani kun avasi ja putsasi ja laittoi kasaan. Kuvakin oli toisesta laakerista.
https://i.postimg.cc/N0RhJJQD/DSC-0134.jpg
Juu, kuidun ja laakerin välissä ei tarvitse olla isoa hiekanjyvää. Tiivistykset ovat uusissa gravelleissa naurettavia. Ei noita kuuluisi puhdistella jatkuvaan.
^ Just, kun halvalla myydään niin osa osista kuraa. Määritä laakerin tyyppi niin voi tulla saksanmaalta halvemmalta kuin Hertsikan reissu.
Kun vaan sitten tietäisi mikä on laadukas laakeri ja mikä ei. Hinnanhan voi nostaa pilviin, mutta ei se aina takaa laatua. Vähän hankalaa kun ei tiedä. Laakerivalmistajista tulee yhtäkkä mieleen vain SKF, jonka luulisi olevan laadukas valmistaja, mutta löytyykö niiltä fillariin sopivia laakereita.
Eikä se tuosta laakerista niin ole kiinni, jos siis se hiekka pääsee sinne kuiturungon sisään. Tiivistys on vaan nykyisissä fillareissa luokattoman huono.
Cane Creekin laakerit kannattaa tsekata. Yleensä sieltä kyllä löytyy sopivat, mutta voi olla, että joutuu samalla uusimaan yläkorkkia ja kiristysrengastakin. Itse kävisin laakereiden kanssa hi5bikella.
Laitoin omaan gravelliin canen rosteriset hellbenderit, jossa tuli mukana tuo tiiviste haarukan alle. Yhtään kertaa ei ole tarvinnut nyt putsata enää keulaa. Tsekkasin kesällä laakerit, eikä noissa ollut mitään sanomista. Ja tärkein tosiaan tuo, ettei se hiekkavelli enää pääse alalaakerin ja emäputken väliin. Tuohon ei pelkkä laakerin vaihto auta mitään.
Eli jos siellä on tämä integroitu crown race, niin väliin ei vaan saa enää mitään tiivistettä. Aivan typerä keksintö rospuuttoajan fillareihin.
https://i.stack.imgur.com/lRndr.jpg
Tässä omista männistä muruset.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...fd87e9313e.jpg
Tuollaisesta se taisi minunkin näyttää, jos oikein muistan. Täytyy käydä siellä hi5:lla, kun seuraavan kerran puran systeemin. Nyt huvittais vaan ajella, mulla ei oo kuin yksi fillari. Joillakin täällä foorumilla tuntuu olevan vähintään yksi joka viikonpäivälle. Värinkin voi valita päivän kirkkauden tai harmauden mukaan:).
Joo, kyllä nitä fillareita sen verran pitää olla, ettei ajot lopu yhden kosahtamiseen.
Minäkin olin juuri aikeissa myydä vanhan trekin pois, mutta on se lokaripyörä vaan kiva olla erikseen.
https://i.postimg.cc/xdgzmfMM/IMG-20221001-WA0000.jpg mikähän akselikiinnitys tämä on nimeltään ja mistä saisi tähän sopivat kammet?
Kammen pultista päätellen vanha kunnon nelikantti, square taper bottom brackett.
^ Juuri niin kuin kollega sanoo, vanha kunnon nelikantti. Ulosvetäjän tarvit, jos ei itsellä niin lainaa jostain.
Nelikanttikeskiökään täysin ongelmaton ole. On kaksi standardia japsien Jis ja enempi eurooppalainen Iso. Akselin viisteissä on eroa. Myös kampisetit voi vaatia eri pituista akselia.
Nyt ois hyvä selvittää mitkä kammet on kyseessä, ainakin Shimanolla on tyyppimerkintä kammen sisäpuolella,maasto vai maantie, monilehtinen pakka jne.
Jollei kammen tyyppiä saada varmistettua niin helpointa vois olla hommata uudet kammet ja niille varmasti passaava uusi keskiölaakeri.
Sekin vielä että tämmöisellä harrastajasaitilla nelikanttikeskiö on muinaismuisto! Ittekin rapia 20 vuotta viimeksi moisen kanssa värkännyt, silloin päädyin ostamaan Shimanon halpis Hollowtech kammet laakereineen. Edellistä kertaa en ees muista, päätellen kun kammenpultteja on pakissa niin kai olen.
No nyt lienee pyörän keskiömuhvi BSA, monien mielestä se ongelmattomin.
Nelikantissa oikeastaan ole mitään vikaa kunhan ei halvimpiin nimettömiin lankea, entisessä Rossariossa, joka vielä liikenteessä niin keskiöllä tod.näk. ajattu muutamia kertoja maapallon ympäri.
Kuulun niihin moniin joka kumartaa BSA:n puolesta, helppo asennus, kestävä ja valikoimaa löytyy.
Kysymys ketjuista. Ajattelin hankkia varastoon tulevaa varten varaketjun, kyseessä sähköpyörä. Mitä pitää ottaa huomioon uutta hankkiessa? Nyt on paikallaan kmc e.9 sport optimoitu ketju, näin valmistajan sivujen mukaan, pakat ja vaihtajat Shimano. Voiko tämmöiseen laittaa jotain "vastaavaa" tilalle, lenkkien määrä varmastikin pitää olla sama mitä paikallaan olevassa.
On ihan oikeakin, suositeltukin ketju:
https://www.bike-discount.de/en/kmc-...-9-speed-chain
^^^Siis ketjun merkillä mitään merkitystä, Tuo TERUn suosittama varmaan hyvä valinta, itse vuosia käyttänyt ko. valmistajan ketjuja ilman moitteita.
Ketjunhan joutuu lyhentämään ja nykyään melkein kaikki pikalukollisia niin voi lyhentää vaikka pätkittäin sopiviksi. Jostain keskustelusta löytynee kymmeniä tapoja määrittää oikea mitta.
Kiitoksia vastauksista. Nyt on taas vähän viisaampi näissä asioissa. Tilasin linkin ketjun ja muutakin sälää taas vaihteeksi samalla kertaa.
^Jos alkuperäiset on sopivan mittaiset, niinkin on käynyt ettei ole.
^Niinpä, usein valmiissa pyörissä pieniä seikkoja mitkä ei kunnossa, eikä aina kannata olettaa niin. Onneksi pikalukoilla helppo kikkailla mieleisen pituisiksi.
Niinpä, lähdettiin Saimaankierrokselle ja kaveri oli ostanut juuri hienon Rossanon perhostankoineen, ihan laadukkaasta kaupasta vielä ja ammattitaitoinen oli lappeenrantalainen kasaamokin. Ensimmäisissä jyrkissä nosussa totesi ketjun jääneen niin pitkäksi, että rissat menivät "solmuun" kun oli niin pitkäksi jätetty. Heti käytiin lyhentämään kun tietenkin tarvittavat kalut oli mukana. Ei mitään vahinkoa kehkeytynyt
Hieno pyörä muutoin, jolla kaveri ajoi sittemmin paljon.
Sopivan mittaiseksi todettua ketjua sopii käyttää mallina kun uudesta oikeastaan aina pitää pätkä poistaa.
Mitä letkua käyttäisit apuna ja suosittelisit vaihdevaijerin ujuttamisessa rungon läpivienneissä?
Joko vaijerinkuorta, tai sisälineria, mitä tulee runkojen mukana. Tuota taisi saada shimanolta uutenakin.
^Lineri ihan ok kunhan sen saa ensin pujotettua. Fillaritorilla jossain vaiheessa joku myi settiä tuota varten. Mielenkiintoista hommaa, joku menee kuin laulaen ja joku ei.
Saahan tuota lineriä vaikka miltä valmistajalta metritavarana ja kuten Jack tuossa toteaa niin lineri ujutetaan rungon läpi vanhan vaijerin avulla.
^Sorry herrat, ajattelin taas uutta runkoa... Oli tuollainen Merlin brändätty kiinanrunko ja oli kyllä urakka kun joka mutkassa oli laminoinnista jäänyttä roskaa edessä, tuli jopa viemärirassi mieleen että saisi liikkumaan eteenpäin...
No on tosiaan. Kiinalaisissakin.
Ja vanha pölynimuri ja hammaslanka kikka toimii aina.
Kiitos vastauksista joita tulikin monta,ja siis ilmeisesti jotain tämänlaista?
https://www.bike-components.de/en/Ja...e-Sets-p71877/
Ole säästynyt ihme kyllä kokonaan vaijerien vaihdoilta kaikissa pyörissä ja nyt olisi ensimmäinen kerta noin 10 000 kilsaa ajetulla, Vieläkin pelaisi mut alkanut rispaantua takavaijtajan juuresta ja turha enää venytellä. Tuossa kuukausi sitten ensimmäisen kerran käänsin vaijeria kireämmälle 1/4 kierrosta.
Joka tapauksessa on nämä veijerit nykyään aika kestäviä
Niin se riippuu kahvoista ja pyörästä. Shimanon maantiekahvoissa ne kestää muutaman tonnin.
Jack, kolmesta rungossa yhdessä oli ja neljäs käytetty, onneksi siihen sähköinen.
Toimiiko KMC:n pikalukko Shimanon ketjussa?