Jep. Saa olla melkoinen tumpelo jos nuo oikeasti onnistuu meisselillä vääntämällä rikkomaan. Jotain rakenteellista vikaa, tai sitten tosiaan ovat olleet jo niin jumissa, että jääneet jotenkin kanittamaan sivuttain.
Printable View
Jep. Saa olla melkoinen tumpelo jos nuo oikeasti onnistuu meisselillä vääntämällä rikkomaan. Jotain rakenteellista vikaa, tai sitten tosiaan ovat olleet jo niin jumissa, että jääneet jotenkin kanittamaan sivuttain.
Ei ole. Shimanoissa noita maastopuolella jostain SLX:stä lähtien. Deoressakin saattaa jo nykyään olla, ei jaksa tarkistaa. Veikkaisin, että maantiepuolella lähes kaikissa Shimanoissa on.
Voihan tuo keraaminen mäntä haljeta, jos siihen pistemäinen kova voima kohdistuu eli teräväpäinen ruuvari ei ole oikea väline.
Me ollaan kaikki oltu yhtä tumpeloita ja ollaan rikottu sitä ja tätä kunnes taidot on kehittyneet, silloinkin saa jotain välillä rikki. Kun jotain rikkoo ruuvatessa niin samalla oppii mikä meni pieleen ja harvoin tulee toistettua samaa virhettä, tätä sanotaan oppimiseksi. Älä suotta luovuta vaikka epäonnistuit, seuraavalla kerralla onnistut paremmin kun sait täältä hyviä neuvoja miten painetaan männät sitään ettei niihin tule säröjä jotka halkaisevat männät.
Asiaan. Pitäisi ostaa vähintään Deore tasoinen 1x10 vaihtaja-liipasin-ketjut-kasetti, vinkkejä edullisesta kaupasta?
Itte en ruuvarilla mäntiä kera jarrupalojen sisään painaisi vaikka kuinka olisi puhdaskin.
Ilmausseteissä tulee muovisia kiiloja. Joskus vanerista rälläkällä hioin varuiksi vastaavia.
Ja muistelen jotta jos joutuu etukiekko irti pyörää kuskaamaan niin kiila jarruun on hyvä olla, taitaa siihenkin ihan vasittu kiila löytyä.
Olen minäkin SLX jarrujen männästä pienen palan lohkaissut, kun en jaksanut kunnon työkaluja lähteä etsimään. Bahcon siirtoleukapihdeillä yritin varovasti mäntää puristaa, niin kyllähän siitä pala lähti.
Eli aina kannattaa laittaa joku peltipala yms siihen väliin, ettei voima kohdistu suoraa siihen keraamiseen mäntään.
Mulla odottelee tuossa Microsiftin Advent X asennustaan, saanut ihan hyviä arvioita ja näin näppituntumalta näyttää hintaistaan paremmalta, 170-190€ ja vaikuttaa olevan saatavuutta monessa paikassa. Ketju ei kuulu kauppaan, mut taakse saa 48 piikkisen tuolla.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Pientä tarkennusta, siis kammenmutterit, Bsa-keskiö etc rannemomentilla mutta kuitutanko kuitutolppa eli nää pienempää momenttia vaativat toki momenttiavaimella
kiinni kera kitkatahnan.
Silloin kun sain hommattua isomman momentti-avaimen mielenkiinnolla vertasin?
tuloksena jotta ranteeni ja avain oli yllättävän yksimielisiä!
Jarrujen mäntiä voi painella sisään muovisilla rengasraudoilla, Maxxiksen ”raudat” toimii siihenkin hyvin. Ei kannatta tarjota mitään metallista sinne.
Shimanon keraamiset männät on joo herkkiä. Itsellä hajosi alle vuoden vanha Ultegran jarru niin, että mäntä mureni pieniksi paloiksi satulan sisään. Tuossa meni pari päivää ihmetellessä miksi ei mäntää saa painettua sisään kun koitti jarrupaloja vaihtaa kunnes sitten irrotti jumissa olleen männän ja muruja tippu lattialle.
Tuohon ei oltu vaihdettu vielä edes paloja niin ei sitä ole tullut paineltua sisään. Vähän mysteeri msitä johtu. Olsiiko viallinen yksilö tai asentajalta tipppunu lattialle tms...
Kuvassa männän sisäpuoli:
https://duris.kuvat.fi/kuvat/Linkit/...pg?img=smaller
Joo, jotain tuollaista arvelen käyneen hoowerillekkin. Mäntä hajonnut vähän kerrassaan ihan yksinään.
Eikö tässä juuri jonkun sukupolven Shimanon parempien (XT, XTR?) maastojarrujen tyyppivika ollut keraamisten mäntien halkeaminen?
Haulla why ceramic piston in disc brake löytyi kaikkea mielenkiintoista " Ceramic pistons for hydraulic brakes were designed in order to address the overheating problems associated with the caliper during aggressive braking using modern C/C-SiC brake discs". Tää jotta keraaminen mäntä murenee omia aikojaan ei näemmä ylen harvinaista ole.
Vaikea mennä sanomaan mikä hajotti.
Kun kuvailin aiemmin tuota jarruongelmaa, että kahva ottaa jo stongaan kiinni niin ennen sitä olin kait kertaalleen painellut niitä mäntiä jarrupalojen ollessa kiinni eli ei suoraa kosketusta talttapäisellä ruuvarilla keramiikkaan. Tämä tein siinä yhteydessä kun säädin jarrujen hankailua pois. En muista, että vika olisi tuon jälkeen heti ilmaantunut.
Nyt sitten ohjeita mukaillen otin jarrupalatkin pois saadakseni putsailtua niitä mäntien reunoja. En tiedä menikö lopullisesti halki siinä, mut jarruongelma oli olemassa jo ennen ronkkimista paljaseen keramiikkapintaan.
Raskaastikin lastatulla retkipyörällä mun on vaikea kuvitella ainakaan Suomen alamäissä että kuumenemis-ongelmaa olisi. Toinen mieleen tuleva asia jotta jos oikein pitkää reissua on tarkoitus tehdä niin mekaaniset levarit ovat erittäin järkevät.
^Jep, simppelit huoltaa ja hyvät mekaaniset yhtä tehokkaat kuin keskinkertaiset hydrauliset.
No mää olen ajanut jostain vuodesta 2015 maastossa vain ja ainoastaan Shimanon jarruilla eikä yhtään mäntää ole haljennut. Vanhimmat tällä hetkellä käytössä olevat Shimanot on vuodelta 2016 ja ehjät keraamiset männät niissä on. Ei ne nyt kaikki hajoa ja kaiken saa paskaksi väärin metodein.
On siinä varmaan hyvätkin puolensa. Onko sen lämpölaajeneminen esim vähäisempää? Esim talvipakkasella kovat jarrutukset tai toistuvat lämpöisestä pakkaseen kantamiset.
^On. Aikoinaan oli alumiinimäntäiset Deoret läskissä ja ne jähmettyi vielä pahemmin pakkasella kuin nuo keraamisilla männillä olevat.
Näitä vehkeitä ei suunnitella Suomen oloihin. Kyllähän tuo lämpö varmaan oikeasti on ongelma, kun vedetään DH:ta tai vaikka maantiepyörällä alppeja alas 80km/h ja jarrutetaan kovaa mutkaan. No olen minä saanut Suomessakin jarrut sen verran lämpimäksi että alkoi palat haisemaan. Oli Shimanot eikä männät haljenneet :)
Vähän vinoon painamalla voisi hyvinkin kuvitella murtavansa palan reunasta.
Keraaminen mäntä tuskin johtaa lämpöä kovin hyvin, joten syntyvä lämpö haihdutetaan levyssä ja paloissa, eikä johdeta sitä jarrusatulaan ja nesteeseen.
(mä suihkin usein jarruille pesuainetta (Rex) ja puristelen kahvoista, että jumittumista ei pääsisi kehittymään. Joka kerta tippuu mustaa)
https://www.bikeradar.com/news/shima...liper-failure/
- onhan noita muitakin.
"I was just about to go for a ride and I noticed I had a bit of rubbing on my front brake. I saw that one pad was touching the disc. I tried to push back the piston and noticed a strange gritty feeling. I sent the bike to my LBS and found a cracked piston on the far side of the disc pad. I was told that the LBS had found the same thing on other bikes with the same brakes".
Sinänsä jännä, että tuo mun pirstaleinen mäntä ei kuitenkaan päästänyt öljyä ulos. Lie ollut muodossaan sylinterin puristuksessa sen verran tiukasti.
Onhan siinä vielä tiivisteet, jotka pitää sen männän teoriassa muodossaan.
Kerran on keraaminen mäntä lohjennut, syynä jarrupalan ja männän väliin kiilautunut kivituhkan murena.
Tuon voisi estää suojaamalla yläpuolelta, mutta jäähdytys huomioiden.
Millä tavoin kulunut tai kuiva ohjainlaakeri oireilee? Keulan suunnilta kuulunut jonkun aikaa erikoista narinaa ajaessa. Keulan kun nostaa ilmaan ja tankoa kääntelee niin hyvin sulavasti liikkuu ilman ylimääräsiä ääniä ja pykäliä. Jäykkä keulainen fat bike kyseessä.
^Rahisee tai usein tuntuu pykälä. Avaa, puhdista ja voitele, helppo homma.
^ Mä tein just noin. Ehkä pari tonnia ajettu sen jälkeen taas ääntelee. Ehkä ne laakerit pitäis sitten vaihtaa.
Talluska, halpa ja simppeli remontti, riippunee hieman laakerityypistä. Kuinka vanha ja minkä merkkinen/tyyppinen pyörä?
Vuoden vanha helkaman sähköläski, joo eihän se paha homma oo ollenkaan, mietin vain kun ei rahise ja pykällä niinku sanoit että vihtiikö alkaa aukaseen.
^Seikka missä usein säästetään on laakerit. Laita kunnon merivaselliniä tai vastaavaa niin helpottaa. Toisaaltaan jos/kun laakeri hajoaa niin ei se riko mitään arvokkaampaa.
Joo näin pitää tehdä, varsinkin kun nyt ovat paskakelit alkaneet. Samalla vois mittailla laakereita jos niitä sitten jostain vois hommata. Huomasin viime putsauksessa laakereissa reunan olevan viistetty (siis ei suorakulmainen) niinkuin yleensä, eli varmaankin on laakereissä vähän hakemeista. Ilmeisesti merkkikohtaisia. En ole mikään laakereiden(kaan) asiantuntija.
^Tod.näk. ulkoiset, ylempi 1 1/8" ja alempi joko sama tai mallia tapered 1 1/2". Jälkimmäinen yleisempi uusissa pyörissä, halvemmat käyttää ekaa vaihtoehtoa. Mittanauhalla homma selviää helposti ja tuskin mitkään "merkkikohtaiset" ovat.
^ Kiitos, olisko vielä jotain hyvää kauppaa josta tilata. Mieluummin parempi kuin halvempi. Merkkikohtaisilla ajattelin sitä että keulat varmaan ovat ehkä saman mittaisia eli laakerin sisämitta on suht vakio mutta siinä ulkokehässä vois olla eroja.
Tod näk ei mene noin.
Se laakerin malli lukee siellä laakerin kyljessä. Noita on hulluna erillaisia. Siis jos haluaa ostaa pelkät laakerit.
Foxcompilta löytyy hyvät varastot irtolaakereita ja hi5bikelta kokonaisia settejä cane creekkejä, jos tuollaiset on mahdollista asentaa.
Jos etuhaarukassa ei ole integroitua crown racea, eli haarukan alaosa on suora, niin kannattaa ehdottomasti laittaa canen setti jossa mukana tiiviste. Tuolta se pska pääse sisään. Suurimmassa osassa uusista fillareista tuo ei vaan ole mahdollista.