Alkujaan tämän lähetti
stenu
Mä olen pohdiskellut tota rengaskokoasiaa mahdolliseen uuteen runkoon liittyen. Ajelin toissapäivänä ekan pitemmän lenkin Cyclolla Whiskyn kuitukeulan kanssa ja hyvin se kulki niinkin, vaikka geo vähän muuttuu sentin pitemmän keulan takia. Mutta...sain jäykkäkeulamaasturoimalla kulutetun kyynärpään pitkästä aikaa ärtymään ja nyt se on turvoksissa. Sitä ei ole tapahtunut sen jälkeen, kun maastopyöräilyn määrä väheni ja graveloinnin lisääntyi.
Jos jotain uutta alan speksaamaan, niin ajettavuuden kannalta olisi jotenkin ideaalia, että pärjäisi mahdollisimman ohkaisilla renkailla (cs-mitta, toe overlap jne..), mutta nykystandardien mukainen fillari saattaa vaatia paksumpaa rengasta kuin mihin ollen tottunut, jotta siitä tulee riittävän mukava. Jos ei olisi (ehkä) tarve ajaa myös cx-kisoja, saattaisin jopa päätyä 650b-kiekkoihin (jos siis levyjarrut). Samaa runko/keulayhdistelmää ei saa toimimaan ideaalisti molemmilla, joten jompaa kumpaa pitää preferoida, ellei halua kompromissiä molemmista.
Sen perusteella, mitä olen meillaillut tässä nyt alustavasti muutamien custompajojen kanssa, niin flat mount -levareiden takia aika moni on lopettanut levariteräskeulojen tekemisen, joten jos haluaa levarit, se melkein tarkoittaisi kuitukeulaa ja os-emäputkea, mikä taas on yhdistelmä, joka hävittää ainakin osan teräsrungon hyvistä puolista. Sinällään flat mount -jarruista ei teräsrungossa ole mitään hyötyä, ennemmin päin vastoin. Mikähän on seuraava jarrustandardi ja kauankohan sen tuloon menee?
Koska uuden rungon speksaaminen valmiiksi vanhentuneelle levyjarrustandardille ei tunnut järkevältä, on tilanne muuttunut sillä tapaa erikoiseksi sitten mun edellisen speksailukierroksen, että nykyään joutuu käytännössä tekemään valinnan melkolailla ääripäitten välillä eli joko A) gravakopio: teräsrunko, 1 1/8 emäputki, teräskeula ja vannejarrut, jos haluan edelleen perinteiseen tyyliin mukavaa menoa ja pärjätä <40 mm renkuloilla. Tai sitten B) all in: ehkä jopa kuiturunko, kaikki modernit mausteet ja mahdollisimman paksut renkaat. Teräsruko + levarit + ylikokokuitukeula ei edelleenkään tunnu mun vaihtoehdolta, vaikka se onkin melkolailla se normi, mitä suurin osa sekä tehdasvalmistajista että custompajoista tällä hetkellä tekee ja myy. Ylikokoemäputki, läpiakselit, levyjarrut ja flat mountit tuntuu nostavan teräsrungon painoa parisen sataa grammaa ja selkeästi alle 2 kg:n painoisia nykystandarditeräsrunkoja ei taida olla edes customina muualla kuin mun päiväunissa
Aika monella custom-pajalla hommat on myös muuttunut sen suuntaisiksi, että tarjolla on muutamia valmiita malleja, joiden geometriaa kyllä muokataan, mutta perusratkaisuista ei poiketa. Ja hinnat on noussu kyllä hurjasti. Tällä hetkellä paras tarjous Gravan runkosetin kopiosta, Life/Spirit-putkista tehtynä eli nykyistä noin vastaavasta, mutta halvemmasta, ruostuvasta putkesta tehtynä on n. 2600 € eli ei Grava-kopionkaan teettäminen tunnu kovin järkevältä, niin pitkään kuin toi nykyinen pysyy nipussa, mutta laitoin silti jo Bernatillekin meiliä, että eikö Cyclo vois tehdä comebackin.. :)
Ps. Ajelin muuten toissapäivän 140 kilsan Porkkalan vuokra-aluegravelin Steilacoomeilla pitkästä aikaa ja ne on kyllä ihanat renkaat. Ulkonäön perusteella on vaikea kuvitella, että ne rullaa niin hyvin kuin ne rullaa ja vaikka takarengas alkaa olla niin kulmikkaaksi kulunut, että se kulkee jo reunanappuloidenkin varassa. Joillain toisilla renkailla, olis kyynärpää vieläkin kipeämpi nyt. Taidan sittenkin unohtaa ne Ramblerit ja laittaa uuden parin Steilacoomeja tilaukseen, mutta kokeilla ultralight-versiona tällä kertaa.