^ Samaa mieltä. Maastokartan seuraileminen on sitä paitsi kivaa ajanvietettä pitemmillä lenkeillä :)
Printable View
^ Samaa mieltä. Maastokartan seuraileminen on sitä paitsi kivaa ajanvietettä pitemmillä lenkeillä :)
Tyhmä kysymys: mikä maastokartta? :D
Garmin tarjoaa jotain trailforks tiliä tai navigointiasetuksista Garmin Cycle map -karttoja. Toi maastokartta pitänee ladata jostain?
Maastokartan saa täältä:
https://kartat.hylly.org/
Kiitoksia, tuo vaikuttaakin ihan hyvälle! Tosin ehkä kiinteistörajat ei olis niin välttämättömät pyöräilyssä pieneltä näytöltä tihrustaessa :D
Ei taida 530:n näyttö taipua ihmeisiin, mutta näyttää menevän vähän sekavaksi korkeuskäyrien kanssa. Alkaa olemaan hankala erottaa pieniä teitä ja polkuja sieltä kaikkien käyrien seasta. Vai saako tuota jollain asetuksilla selkeytettyä?
Nojuu, toi onkin järkevämpi vaihtoehto. Korkeuskäyrien suhteen joutuu punnitsemaan; ne olis ihan kiinnostavia, mutta luettavuus kärsii aika paljon, jos ne on käytössä.
Onko muuten navigoinnin (tai jonkun muun) suhteen merkitystä, mitkä kaikki kartat on käytössä? Asetuksista voi napsia niitä päälle tai pois, mutta onko hyötyä tai haittaa pitää garminin karttoja käytössä, jos on tuo Maastokartta?
Jos haluaa laittaa laitteen arpomaan reittiä jonnekin, niin pitää olla Garminin kartta päällä.
Onko mitään syytä miksi ei lataisi Maastokarttojen lisäksi Trailmapsin pelkkää polkudataa?
Okei, ehkä ne siellä voi siis olla hätätilanteita varten päälläkin.
Eipä tuohon mitään erityisempää syytä ole, miksei voisi ladata. Ei ole vain toistaiseksi ollut suurempaa tarvetta millekään extralle, niin en edes ole ajatellut aiemmin. Ajot on myös lähinnä teillä, kun en maastopyorää omista, ja näin ollen polkutason dataa ei niin kaipailekaan. Olisko tuosta trailmapsista hyötyä sorateidenkin osalta?
Toi kyssäri oli suunnattu eniten Stenulle ja JackOjalle, jotka suositteli vain tuota maastokarttaa.
Itse ajattelin, että Trailmapsin "vain polut" versio toisi mukaan myös reiteistä (ml. soratiet) joilla kulkeminen on täysin kiellettyä. Mutta näyttäisi että näitä tietoja ei olekaan mukana. Värikorostetut pyörätiet ja sorateiden välillä kulkevien polkujen vaikeustaso voi silti olla ihan hyödyllistä tietoa.
Minusta trailmapin polut värikoodeineen on hyvä lisä gravelajeluun. Sinisen ja vihreän värisillä poluilla voi yhdistellä pikkuteistä uusia lenkkejä jos niin haluaa.
Edge 530 teetti itselleen eilen ohjelmistopäivityksen, kun kytkin värkin tietokoneeseen. Nyt se ei sitten suostu enää käynnistymään, siis menemään päälle. Ei auttanut uudelleenkytkentä tietokoneeseen. Ei auta on/off -napin painelu tai pohjassapito, eikä muidenkaan nappien ropelointi. Akku on täyteen ladattu. Mikä avuksi?
Mikähän ohjelmistoversio on uusin? Mulla 530:ssa on nyt 9.75.
Piti vielä toteamani, että tämä 530 on paska adhoc navigaattori. Ja ihan siitä syystä, että tämä on jäätävän hidas reitittämään lennosta. Jos missaa käännöksen niin menee ikuisuuden mittainen hetki, että laite keksii jotain tilalle. Ja ei auta vaikka palaisi oikealle reitille, laite ei tajua sitä kuin vasta pitkän ajan kuluttua.
Taitaa kaikki pyöränavigaattorit olla paskoja varsinaiseen navigointiin uudelleenreitittämällä?
Yksi mikä voi toimia on ottaa navigointiasetuksista täppä pois ettei käytä navigoinnissa suosittuja reittejä. Ainakin Teneriffalla 530 alkoi sen jälkeen uudelleenreitittämään mielestäni ihan ok suorituksella. Ehkä tossa on myös maakohtaisia eroja miten toimii.
Mielummin kattoo itse uuden reitin Garminin kartasta tai puhelimesta sille valmiiksi piirretylle reitille. Ei tarvi säätää uudelleenreitityksen kanssa.
Minulla 530 tekee niin paljon virheitä että aina varaksi on reitti ladattu myös kännykkään.
Viime viikolla kesken gravel-lenkin se ekana putosi reitiltä, vaikka ajoin ihan oikeaa polkua. Eli reittiviivalta hukkui ne valkoiset nuolet. Sitten vajaa 5 minsaa siitä niin se alkoi hokea ja ohjaamaan U-käännöstä.
Ajelin aika pitkää ja odottelin, että josko se herää siitä. Mutta ei, sammuttaa piti ja aloittaa homma alusta. Olen oikein tyytyväinen että Polar ranteessa kerää sen treenidatan, eikä tuo sekoileva Garmin.
Lähes joka lenkillä se vähintään kerran alkaa jankkaamaan, että olen ajanut harhaan. Mutta kun jatkaa vaan, niin kyllä se muutaman minuutin päästä tajuaa että oikealla reitillä ollaankin.
Sama kuvio saanut välillä jopa raivon partaalle. Olen yrittänyt käydä lenkin hyvin tarkasti läpi, sillä Garminin suistumiseen riittää, että ajaa tien yli eikä kierrä läheisen alikulun kautta. Tms. Ja sitten alkaa loputon "tee u-käännös" nalkutus. Onneksi Garmin ohjeistanut suhteellisen hyvin "palaa lähtöpisteeseen" -toiminnolla.
^ ja ^^ Mulla on kotimaassa käytössä ainoastaan Maastokartta (joka ei reititä) ja kaikki reittiohjeistus-, uudelleenreititys ym. toiminnot pois päältä. Jos ei kaipaa ääniohjeistusta, niin noin toimien se ei yritäkään väkisin seurata reittiä OSM:n mahdollisine pienine virheineen vaan näyttää ainoastaan oman sijainnin, piirtää reittiviivan karttaan ja näyttää suuntanuolet eikä käske tekemään uukkareita tai muitakaan omituisuuksia, vaikka tietoisestikin poistuisi välillä reitiltä.
Itselläkin reitit aina vaan trackina karttapohjalla, ei routena. Hermot menisi reitittämisien kanssa kun kuitenkin aina poikkeaa jotenkin johonkin.
Olen aika kömpelö näissä digi-laitteissa ja suunnistuksessa vielä kömpelömpi, eli pakko on yrittää.
Mutta tarkoittaa route ja mitä track? Olen tehnyt PC:llä trailmap-kartalla reitin, tallettanut ja sitten synkannut sen Garminiin. Ja sitten vaan ajanut.
Onko se nyt sitten route vai track? Ja kuinka ne toisistaan eroaa?
Mitä enemmän saa käyttämällä kolmannen osapuolen softaa reitin suunnittelussa? Onko se vaan niin paljon kätevämpää?
Mun vähäiset (assu)reitit piirrän ihan Garmin Connectissa. Laitan reittipisteitä käytännössä niin taajaan, että itse päätän reitin, enkä luota garminin arvontaan. Riittää mulle. Onhan Connectissa mun vähäiselläkin käytöllä omat haasteensa mutta niiden kanssa olen oppinut oleen.
Jatkoa edellisille, jos suunnittelee reitin Komootissa ja antaa sen siirtyä automaattisesti Connectiin, missä muodossa se putkahtaa laitteeseen? Siellähän se löytyy Navigation->Courses, mutta en löytänyt onko se silloin track vai route (vai course?). Ainakin Garmin haluaa laskea reitityksen uudelleen ja joskus tulee pieniä eroja suhteessa Komootin laskemaan, mutta harvoin mitään isompaa.
Ei saakeli että on kryptistä puhetta. Pitääkö pyytää Robert Langdon tulkkaamaan se selkokielelle. :)
^ Strava-elämä onkin sitten varsin helpppoa. Ei tarvi muuta kuin tehdä reitti Stravan reititystyökalulla ja sen jälkeen se siirtyy ilmoja pitkin automaagisesti laitteeseen, kun laitteen käynnistää ja odottelee hetkisen.
Trailmapin kanssa olisi varmaan hyvä olla Trailmapin kartta myös ladattuna laitteeseen, koska Trailmapissa taitaa olla aika paljon sellaisia polkuja, joita ei muissa karttapohjissa näy. Jos laitteen kartassa ei ole polkua, piirtää se todennäköisesti reitin suorana viivana kahden reittipisteen välille. Kun et sitten seuraakaan sitä suoraa viivaa, laite on sitä mieltä, että olet poissa reitiltä ja jos uudelleenreititys on päällä, käskee se tekemään u-käännöksen, koska ei pysty uudelleenreitittämäänkään sellaista kohtaa, missä sen mielestä ei ole polkua.
Toinen mahdollinen ongelma voi seurata siitä, että ilmeisesti ainakin osa Trailmapin poluista on käyttäjien piirtämiä, jolloin niiden sijainnit voi heittää hieman. Sellaisessa tapauksessa laite myös tulkitsee, että ole poissa reitiltä, vaikka polku laitteen kartassa näkyisikin.
En ihan ymmärtänyt, että viittaatko tuossa yllä esittämääni potentiaaliseen Trailmap-ongelmaan, niin kyse ei ollutkaan siitä, etteikö Garmin-laite osaisi piirtää reittiä karttapohjaan, vaan siitä, mitä mahdollisesti tapahtuu, kun laite yrittää seurata kahden pisteen välille piirrettyä suoraa viivaa silloin, kun polku todellisuudessa mutkittelee. Jos et viitannut siihen, niin sitten ei mitään :)
Eikö näillä otsikon laitteilla voi ihan muina kimiräikkösinä sanoa turpa kiinni, tiedän mitä teen kun poikkeaa suunnitellulta reitiltä? 1040:llä se on vaan yks näpäytys ja navigointi on pausella kunnes laite havaitsee että nyt ollaan taas suunnitellulla reitillä.