Joo, yläote on poppiutunut tällä vuosisadalla vahvasti, ja tankojen suunnittelu muuttunut sen myötä.
Ja jösses mitkä välitykset! Kyllä tossa pitää runtata aika voimalla heti, kun tie vähänkään nousee.
Printable View
Pieniä ne oli omatkin takapakat aikanaan. Vähän kuin urheiluautossa vaihteet alkaisi kolmosesta. No, minun kohdalla kyseessä olisi ehkä ralli-Trabant.
Ralli-Trabantkin kulkee, kun kaikki kohdallaan, on muuten kokemusta Trabantista!
Pyörässä sopiva runkokoko, oikein säädetyt ajoasennot, omaan ajoon sopivat välitykset ovat ylivoimaisesti tärkeimmät jutut, jopa pappahybridikin on hyvin ajettava, kun nuo kohdillaan, kulkee ihan kuin tuo trabikin.
Tässä ketjussa ollut vilkas keskustelu ajoasioista, mukava on ollut seurata, olla mukana, ei nämä ihan itsestään selviä ole eikä tien päälläkään monia pätkääkään kiinnosta.
Siitä jollekin uusi maantiepyörä:
https://tekniikanmaailma.fi/nyt-saa-...voimalla-su-1/
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...5301a76cb7.jpg
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
+1 ääni täältä. Minulle myös tämä ketju on antanut paljon ajattelemisen aihetta. Eilen lenkillä sitten otin hiukan asentoa vaakaputken suuntaan tietoisesti ja katso, sehän tuntui hyvältä. Koko meno tuntui makoisammalta ja ajoasento muutenkin hyvältä. Minähän olen sellainen pystypolkija vaikka maantievehkeillä ajankin. Taitaa spacereiden paikata alkaa kohta vaihtua kokeilujen merkeissä. Iso peukku tälle osalle keskustelua!
https://www.bikeradar.com/advice/fit...daling-harder/
Jatketaan ketjua -ajoasento-
Ohessa ihan hyvä artikkeli ajoasennoista kuvineen, ja niiden wattisäästöistä po. ajajalle, ainakin noin suunnilleen.
Uutta maantiepyörää ostaessa uutena pyöräilijänä, olisi hyvä että asennot 3 ja 4 olisivat mahdollisia ilman että pyörä menee vaihtoon. Rajoittava tekijänä tuossa yleensä on pyörän korkeus/stack. Jos tavoitteena ei ole po. ajoasennot, niin sitten ajoasennon ja käyttötarkoituksen mukaan oikeanlainen pyörä. Noita ajoasentoja voi myös kokeilla ennen pyörän ostoa, jotta tietää mitä ne vaatisivat pyörän geometrialta sinun mittasuhteilla
^Eikös tuo kyynerpäiden taivutus onnistu jokseenkin minkä korkuisella fillarilla tahansa. Tarvittaessa stemmiin miinuskulmaa ja spacereita pois.
Jos runko (tai etäisyys satulan ja tangon välillä) on kovin lyhyt, niin asennosta tulee pyöreä. Eli pidempi stemmi, niin nämä ajamisen perusasennot 3 ja 4 onnistuvat kyllä.
Tuo 4 asento lyhyen kokemukseni perusteella vaati minulle tarpeeksi droppia, jotta se on luonteva ja tasapainoinen, Spacerit pois ja -17 kulma ei olleet minulle isoon runkokokoon riittäviä pienennyksiä. Korkeammalla rungolla joko selkä jää pystymmäksi tai käsien/olkapään kulma muuttuu. Tässä oli kysymys hieman vajaa 30 mm dropin muutoksesta. Tiedä sitten mikä se oikea ajoasento minulle on, jotain tuon 4 asennon mukainen plusmiinus
Hyvä pohtia noita kuvia katsellen, tekstiä lukien, kun on valintavaiheessa, rungon kokoa ja emäputken korkeuttakin, sitten ajon hienosäätö, kun pääsee pidempään ajamaan. Onnistuminen näin on mahdollista...
Aloitetaanpa uudet spekuloinnit ketjun aiheesta ensi kesää ajatellen. Laitoin pyörän palasiksi ja myyntiin, ja nyt pitäisi keksiä jotain maantielle kaveriksi ensi vuodelle. Haluan pyörän normaalilla ajosennolla, eli ei endurance tms. mallia. Koko on varmaan 57, eli n.395-400mm reach ja 580-590mm stack.
Käyttötarkoitus on pikitien lisäksi kesällä ns. yleispyöränä toimiminen, eli ajelen myös työmatkat eli rengastilaa olisi hyvä olla väh. 30mm kumeille toisille kiekoille. Kuiturunko ja levyjarrut olisi oltava, ja budjetti ehkä 3-5 harrasteyksikköä. Haluaisin pyörän Campan vaihteilla mutta ei niitä kukaan myy, joten Shimanoon tai Sramiin olisi tyytyminen, ehkä sähkövaihteet jos mahdollista. Shimanolta tulee varmaan ensi vuoden jälkeen uusi Ultegra, joten Sram Force AXS olisi elinkaaren osalta paremmassa vaiheessa.
Alustavasti olen tuijotellut seuraavia vaihtoehtoja:
Canyon Ultimate CF SLX 8 Disc eTap. Kevyt ja hyvät osat (vaihteet, kiekot, tehomittari yms.) hintaan nähden. Menee 32mm kumit yms. Rumat värit tänä vuonna, mutta valkoinen menisi kyllä. Tähän ei tarvitsisi päivittää mitään, ehkä renkaat vähän leveämpiin. Aika ylivoimainen paketti, tästä menisi se perus CF mallikin ja päivittäisi vaan kiekot. Rungolla jo ikää, meneeköhän uusiksi tämän vuoden jälkeen?
Orbea ORCA M21eTEAM. Hienon näköinen, integroidut kaapelit ohjaamossa ja aika hulppea 35mm rengastila. Runko uudistui tälle vuodelle. Tällä voisi ajella ne vähäiset soratieajelutkin mitä kesällä ajelee. Saa personoitua värityksen jos haluaa ja vaihdeltua osia tms. Huonommat osat kuin Canyonissa, peruskiekot eikä tehomittaria ja vähän painavampikin.
Look 785 Huez. Budjettiratkaisu, vähän painava ja tähän menisi vain 30mm kumit. Hienon näköinen, plussaa myös siitä että saisi kivijalasta. Voi olla että vaihtaisin osasarjan Campaan ja päivittäisin osia muutenkin omasta varastosta.
Spessun SL7 Tarmac Comp voisi olla myös vaihtoehto, mutta alkaa hinta karkaamaan budjetin yli.
Onko näistä kokemuksia, ja minkälaisia? Onkohan jotain muuta mielenkiintoista tulossa ensi vuodelle?
Tämmönen löyty, 6,9kg
https://www.rosebikes.fi/rose-x-lite...ra-di2-2675789
Tässä vielä toinen vaihtoehto Roselta:
7,2kg
https://www.rosebikes.fi/rose-x-lite...ra-di2-2661675
Villi kortti, Time Alpe D' Huez 01 disc. :D
Lukeman perusteella rengastilaa 30 mm saakka. Ainakin erottuu massasta eikä valmistuslaadun suhteen pitäisi olla moittimista. Runkosetti perinteisellä haarukalla 2940 € (miinus tinkivara cicliomattiosta) ja siihen esim 12 sp Chorus disc osasarja ~1300 €. Loppubudjetti kiekkoihin ja putkiosiin tai mahdollisesti hyödyntää omaa varastoa.
Edit: oho, oliki nettikauppaan vaihtunu toimitusmaaksi Intia niin ihmekkös oli edullinen runko... 3,5k € se pomppas ja edullisempi malli 2,1k €.
Rosen olinkin unohtanut. Vähän tylsän näköisiä, mutta hyvät osat saa pyörän mukana. Miten lie rungot, bulkkikamaa vai ihan oikeasti mietittyjä?
Time on mielenkiintoinen, vähän eksoottisempi pyörä.
BMC:t on hienon näköisiä pyöriä. On ollut kaksi, ja toisen kanssa koin "takuukäsittely helvetistä" -tyyppisen kokemuksen tehtaan kanssa joten jos voin välttää niin ei tule uudestaan :).
Cervelon R series etapilla taitaa mahtua kans budjettiin. Ajoin tismalleen tuollaisella viime talvena viikon verran Teneriffalla. Ihan ok, mutta ei tajunnanräjäyttävä kokemus. Fiilistä tosin söi ylipitkä takajarrun letku, joka on muutenkin vedetty hieman hölmöllä tavalla rungon sisään todella kaukaa.
Itse harkitisin myös tuota Look Huez runkosettinä. Voi sit laittaa Campaa kiinni jos niin haluaa. Mahtuu helposti budjettiin, kun runko on reippaasti alle 2 k€. Velosportistakin voi saada rungon ihan kohtuu hintaan.
Rosen pyörät alkoivat kiinnostamaan itseäkin, olisi kiva kuulla pidempiaikaisia käyttökokemuksia. Miten ne voivat olla noi halpoja osiin/painoon suhteutettuna?
Itselläni on 2016 mallinen Rose Pro SL alurungolla ja kuituhaarukalla. Shimanon 105 osasarja. Ei pahaa sanottavaa (kun ei paremmasta tiedä) .
Kiekot ovat Mavic Aksiumit jotka varmaan voisivat olla paremmatkin mutta tällaiselle tavalliselle kuntoilijalle menevät täydestä.
Pyörällä on ajettu 27tkm ilman ongelmia, normi huoltoa vain.
Käsittääkseni Rosen rungot ovat heidän itsensä suunnittelemia. Mulla on Rosen aeropyörä ja olen äärimmäisen tyytyväinen. Hinta-laatusuhde on kyllä mielestäni todella kova.
Tällänen löytyi:
https://granfondo-cycling.com/best-road-bike-review/
Eli ihan soivia pelejä pitäis olla. Kestävyys selviää ostamalla ja ajamalla.
Tässähän alkaa pyöräkuume nousta!
Itse katsoisin ainakin seuraavista yleissilmäyksen; Ultimate, Tarmac (expert), Orbea, BMC Teammachine, Emonda, Scott Addict, Giant tcr ja Cannondale supersix. Edellämaintuista kaikki muut paitsi Ultimate on uudistunut vuoden sisällä ja Ultimate uudistunee ensi tai seuraavana vuonna?
Villinä korttina vielä Cervelo Caledonia ? tai vastaava
Kaikki nuo on sähköt ja levyt edellytyksillä tasolla 4500-5500 eur, komponentit/vanteet kylläkin vaihtelevat paljonkin, ja mm. Ultimatessa saa hintaa alaspäin mm. vannevalinnalla. Miten sitten pyörää ja sen ominaisuuksia, hintaa, vanteita yms. haluaakin painottaa, niin se onkin sitten vaikeampi kysymys.
Toisaalta jos minulla olisi 5 teuria käytettavissä pyörään, ja haluaisin pyörän Campan vaihteilla, niin sitten kyllä hommaisin sellaisen pyörän.
Pulimonni, bulkkirunkoon (Merlin) rakensin viimeksi 6.55 kiloisen eikä vielä edes kalliiksi tullut... Onhan se faktaa että kaikki edulliset kuiturungot suht bulkkia mutta ei se niistä välttämättä huonoja tee... Design jossakin mutta kiinassa tehty...
Rose on ihan ok, kaipaisivat vaan tosi kipeästi jonkun teollisen muotoilijan kattelemaan insinööriensä perään :)