Oma 190mm medium 907 oli karvan vajaa 2kg mutta olihan se pirun letkeä runko perästään. Mielenkiintoiselta vaikuttaa kyllä tuo Taiga, pakko sitä on testaamaan päästä:)
Printable View
Oma 190mm medium 907 oli karvan vajaa 2kg mutta olihan se pirun letkeä runko perästään. Mielenkiintoiselta vaikuttaa kyllä tuo Taiga, pakko sitä on testaamaan päästä:)
Mulla Mondraker Panzerin alurunko joustaa luvattoman paljon keskiön kohdalta ihan normaalisti polkiessa. Oon kuitenkin suht kevyt, 70kg kuski eikä tosiaan mitään ihmeellisiä watteja irtoa. Takahaarukan alaosassa ei ole poikittaistukea siellä keskiön lähellä (yläosassa satulaputkeen kiinnittyvässä osassa on). Joissain läskeissä olen semmosia nähny. Miten Polen rungossa? Siinähän on pitkä chainstay, joten voisi olla tilaa sellaiselle...? Vai onko runkoon saatu jäykkyyttä muilla ratkaisuilla? Tuntuu vähän oudolta seurata sitä rungon flexiä, kun kolmessa muussa mun pyörässä en ole tommoseen ilmiöön tottunu. Ne onkin kyllä kaikki hiilarirunkoja.
Semmonen ongelma on vielä Panzerin rungossa, jonka toivosin olevan Polessa paremmin, että keskiön suunnittelussa ei ole otettu huomioon BSA30 laakeria :). Keskiö on niin ahdas, että 30mm akselin laakerien "väliputki" ei mahtunu paikalleen. Se piti jättää kokonaan pois. Ei taida tietää hyvää laakerien käyttöiälle...
Joo. Totta. Tuote on saatava kuluttajille järkevässä aikataulussa. Nykyään kehitys on nopeaa ja melko uusia asioita pitää pystyä tarjoamaan.
Ei varmaan ole ihan helppoa löytää "nopeaan testaamiseen" hyvin soveltuvia kuskeja. Videoiden perusteella sinäkään et ole em tarkoitukseen ihan paras mahdollinen;-)
Jup, rf:n Next SL kammet kyseessä. Ei taida rf vielä tehdä 120mm keskiölle tuota BSA30:stä:
http://www.raceface.com/components/b...b/cinch-bsa30/
Mutta esim. Hope tekee jo:
http://www.hopetech.com/product/bott...30mm-threaded/
Eihän siinä tietty muutu ku se putken mitta ja sitten tarvittavat spacerit akselilla. Nyt on 100mm keskiössä kolme spaceria laakerikupeille ja 11,5mm spacerit akselilla... menee aika lähelle 120mm keskiöllä ilman noita akselin spacereita.
Joo, mä olen hidas ja höyhensarjalainen ;)
Mä luulin, että Switchbacksin Michael olisi kykenevä särkemiseen. Pyörä oli ihan tikissä vuoden ajon jälkeen lukuunottamatta takakiekkoa. Keskiö narisee pressfittien johdosta, mutta maalit on pinnassa ja jopa keula oli kuosissa.
En tarkoittanut vauhtiasi. Se oli kyllä ihan kohdillaan. Lähinnä toi testikuskien kokovaatimus tuli mieleen.
Ei taida olla mitään valmista olemassa 120mm BSA putkelle. Hopen kupeissa tuskin on väliputkia kuppien välissä, siksi se on ”speksattu” kuinka leveälle tahansa keskiöputkelle.
Jos kammessa on 100mm keskiöllä yhteensä yli 20mm spacereita, niin ne käyvät 120mm BSA keskiölle, mutta sopivia spacereita täytyy etsiä jostain itse.
Ainakin Mr. Whirly kammet ja RF kammet 170mm perälle voi unohtaa heti…
^ eiköhän tuo turbine cinch mene yhtälai 120 kun 100mm bsa keskiölle, ainakin spacer-setti löytyy molempia leveyksiä, vai olenko ymmärtäny väärin (taas)?
^ Ei löydy spacer settiä molemmille leveyksille, kun 120mm BSA ei ole mikään standardi: http://raceface.com/comp/pdf/FatBike...-Chainline.pdf
2x 11,5mm spacerit pitää jättää pois, mutta tilalle pitää keksiä jostain 2x 1,5mm spacerit.
Aikaisemmin 120mm BSA ei tainnut olla muualla, kuin Kiinalaisilla, nyt myös Polella.
http://www.raceface.com/comp/inst/BBchart-x2.pdf
Eikös tuolta taulukosta paljastu 1,5mm RF:n spacerit..
^^Juuri näin, jos laakerikuppien spacerit jäis ennalleen. Niitähän on kolme tossa kokoonpanossa.
Joo, joku spacer kit voi ehkä ostaa erikseen jostain. Mutta 170mm perälle tarkoitetussa kammissa on 2x 1,5mm spacerit, ei yhtään ylimääräistä. Mutta nämä kammet eivät sovi 120mm BSA keskiöön, kun kokonais-spacerimäärä on vain 9mm 100mm BSA keskiöllä.
190mm perälle tarkoitetuissa kammissa on 11,5mm spacerit.
No, veikkaan että asia on selvitetty racefacelta, ennenkun päätös kammista ja keskiöstä on tehty.. ;)
Voin sanoa, että pienin huoli tässä on yhden prikan tekeminen jos valmistaja ei sitä tue :D
Päätös keskiöstä tuli siinä vaiheessa kun sovittelin RF:n kampia ja mietin, että mitähän järkeä niissä holkeissa on. Vaikka keskiö on tosi leveä, niin silti paras kestävyys saadaan laakerille kun se on mahdollisimman lähellä vartta. Kampiakseli on kuitenkin alumiinia ja se tulee joustamaan.
Näin maalauspajassa ensi vuoden malleja muilta valmistajilta ja kyllä siellä 120mm keskiötä oli tulossa. Kiinalaoset ovat siis olleet aikaansa edellä.
120mm keskiö jäykistää kaiken lisäksi CS:tä. Saadaan suorempi linja keskiöön. Toki keskiöön tulee enemmän vääntöä, mutta periaatteessa CS ottaa sitäkin paremmin.
Leveempääkin jo käytössä, Surlyn ICT:ssä ja Salsan Blackborowissa on 132 mm BB.
Onko protorunkoja tehty kaikista malleista kaikkia kokoja? Ja onko erikokoisia testikuskeja kaikille pyörille? Vai onko ensimmäiset myyntiversiot testaamattomia isoimmista ja pienimmistä rungoista? Mietin vaan kun esim. enduropyörissä on niin pitkä reach ja akseliväli isoimmassa koossa että onko se miten näppärä ajaa poluilla.
Hyvältä vaikuttaa hommat ja hienoa kun jaksat Leo vastailla asioita täällä!
132mm Pressfit on levennetty versio BB92 (Shimano Pressfit) keskiöstä. Eli laakerit ovat 40mm leveämmällä, kuin standardi MTB-keskiössä, joka on BSA-tyyppisenä 73mm leveä. http://www.pinkbike.com/news/to-the-...kets-2014.html
Eli 132mm Pressfit vastaa 113mm BSA-keskiötä, mikä on kapeampi, kuin 120mm BSA-keskiö. :rolleyes:
Kiitos.
Isommalle miehelle isompi pyörä on helpompi ajaa.
Me ollaan tehty itse vertaistestiä eri runkokoolla. Isompaan kun on siirtynyt, niin meno paranee. Ei ole löytynyt vielä ainakaa Jyväskylästä sellaista polkua, mitä olis joutunu kiroamaan.
Saa meiltä pienemmänkin rungon ostaa jos vaikka pystympi ajoasento on mieleen. Suosiutusta pienempi vastaa reachiltaan lähes perinteisempää mitoitusta. Ei geotulukon mittasuositukset siis ehdottomia ole ;)
Mulla on 120mm bsa keskiö batfikessa...ja orkkiskammet ostin kiinanpojilta suoraan. En ole ikinä ajatellut asiaa sen enempää...eli onko mahdotonta asentaa RF Next -kampia? Ei sillä, että nykyisissä olisi mitään vikaa.. mutta se paino... Sori että lainaan Polen viestiketjua.
^ Kapeammalla q-faktorilla on mahdotonta, mutta leveämmän q-faktorin versio (190mm perälle) menee, tarvitset vain 2x 1,5mm spacerit.
^ Ok, kiitos.