Olisin samoilla linjoilla että liipasimessa suurempi ero. Liipasinta vaihtamalla GX vaihtajastakin tulee hieman "tarkemmin" vaihtava. Kokemusta ei kylläkään ole kuin GX ja X1 vaihtajista ja vivuista.
Printable View
Itsellänikin on. Tykkään, toki rahalla saa parempaa, mutta se on sitten jokaisen päätettävissä onko sillä oikeassa elämässä merkitystä. Varmaan tuo GX pakka on se heikoin lenkki. Eipä arvosteluissa kauheasti ole eroja kalliimpiin löydetty, mutta tietysti onhan sitä esmes XO:sta "pakko" löytää parempia ominaisuuksia. Ainakin omalla kohdallani jos olisin vaihtanut parempaan.
Itse ajattelisin, että näillä nykyvaihteistoilla ei tavallisen ihmisen suorituskykyyn juuri saa lisäystä, jos nyt ei niitä Aceroita ym. lasketa. Itse iskisin enemmän rahua vaikka kiekkoihin tai renkaisiin. Niillä kun saisi parempaa vaikutusta ajamiseen ja suorituskykyyn.
No noihan on iankaikkisesti valintakysymyksiä mitä kukin pitää tärkeänä. Mutta mielenkiintoisia havaintoja ja pohdintoja.
Ei silti. Kyllä renkaat varsinkin ovat tärkeät, ehkä kaikkein tärkeimmät, seikat joilla saadaan ominaisuuksia. Eikä kuitukiekotkaan hassu päivitys ole.
Osaisiko joku antaa vinkkiä seuraavaan ongelmaan: pyöräilystä ollut taukoa useamman viikon ja nyt eilen otin pyörän varastosta ja laittelin iskuun ja huomasin, että ketjut tippuu ylimmältä rattaalta vanteen väliin. Huomasin että silloin kun on isoimmalla rattaalla takana ketjut niin vaihdevipu antaa vielä vaihtaa 1kerran ja sitten takavaihtaja tiputtaa vanteen väliin eli ns12 vaihdetta vaihdevivus. Kuinka
Tästä edetä? Onko vaihdevaijeri liian löysällä jos antaa ohjaa ketjua ylitse? Selvennykseksi vielä: vaihteet etenee järjestyksessä pienimmän ja isomman rattaan normaalisti mutta tuo ylivaihtaminen on ongelma... saateri mitä tekstisisältöä![emoji51]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ootko varma, että vaihteet vaihtuu muuten oikein? Ts. kaikki 11 ratasta käytössä ja vaihtuvat yksi kerrallaan?
Kuulostaa erikoiselta, että vipuun olisi ilmestynyt yksi pykälä lisää.
Sen lisäksi rajoitiruuvit ovat väärin jos ketju pääsee tippumaan yli.
Kaverin GX teki samankaltaista, mutta siinä tosiaan mentiin rattaat läpi kymmenellä (skippas keskellä yhden) ja sitten yhdestoista olis vienyt yli, jos rajoitinruuvi ei olisi estänyt. ks. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...14#post2604114
Vika vaikuttais väärältä vetosuhteelta, mutta tuossa kaverin tapauksessa kaikki näytti olevan kunnossa (vaijeri kiertää takavaihtajassa rissan ja menee oikein loveen).
Ilmeisesti tuo kuitenkin toimi aikaisemmin ihan oikein?
Kannattaa tarkistaa myös korvakkeen suoruus, se on yleensä syynä jos säilytyksen jälkeen ei ole vaihtajan rajoittimet kohdillaan.
Joku jossakin on vääntynyt. Epäilen vaihtajan korvaketta.
Päätin että tilaan huomenna oman 1x11 settini, on alennuksia tai ei, on arvottu riittävästi. Olen kysellyt jo tuolta whiten läskiketjusta mitä tuohon comppiin kannattaa/voi tilata ja on vastattu kärsivällisesti. Mieltäni askarruttaa vielä että voinko tilaa sunracen 11-46t pakan shimanon 11-42t tilalle? Kampiini ei mahdu 104bcd:n takia 30 ovaalia pienempää, joten haluaisin venyttää takapakkaa sitten. Shimanon 42 pitäisi mennä heittämällä, mutta voiko tuon sunracen kanssa tulla ongelmia? Olisin siis tilaamassa slx:n medium takavaihtajan, vivun sille, sunracen 11-46t pakan, srammin ketjun ja AB:n ovaalin rattaan. Sramin ketjun tilaisin kun kuulemma ei tipu niin helpolla, onko väliä minkä 11-speed mallista? Tarvitseeko tuon setin asennukseen tilata työkaluja? Vaikuttaako setti muuten järkevältä? Kiitos rautalangasta jo etukäteen :)
Noin sanotaan tueteselostuksessa
The medium cage 11-speed rear derailleurs (RD-M7000 GS) for 1x11- and 2x11-speed systems offer a drivetrain capacity of 41-teeth.
Sen sijaan XT 11 speed taitaa syödä tuota 46t pakkaa 1x11 systeemissä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Eikö tuo sinun mielestäsi tarkoita, että ko. vaihtaja käy 11-46 -pakan kanssa? Kapasiteettia tarvitaan vain 35 yksikköä.
Eihän me voida tietää mitä työkaluja sulla on.
Tarvitset kuusiokoloavaimia, kasetin lukkorenkaan avaimen, vaijerin katkaisuvälineen ja kampien irroitukseen ao. työkalun.
- Max. teeth large sprocket: 42T (2x11) / 46T (1x11)
Noin lukee myös tuoteselosteessa.
Oon kans whiten säikeessä kyselly 1xjotain muutokseen vihjeitä. Jään siis mielenkiinnolla seuraamaan vastauksia tähän juttuun.
Ja heitänpä muuten lisäkyssärin. Whiten 3 liteen on muutosta tekemässä. Kumpaa eturattaan paikkaa olis parempi käyttää?
Tuo mukaan käy se 46t ;http://bike.shimano.com/content/sac-...000-11-gs.html
JackOjan mainitsemien työkalujen lisäksi ketjupiiska on suht tarpeellinen kasetin irroituksessa. youtubevideoista apua jos ei tuota operaatiota ole aiemmin tehnyt (cassette removal)
ytte07, white 3 litessa (ja 2 litessä) olen itse käyttänyt 64bcd rattaita 1x setupeissa (3fat 1x10 26t&11-36t ja 2fat 1x9 28t oval&12-36t). vakiokammissa on sen verran leveä q-factor, että pikkurataskin tulee riittävän ulos. pienellä eturattaalla keskiökään ei ota niin helposti kiinni ja taakse ei välttämättä tarvita niin isoa pakkaa (ja lisäpainoa). Toki jos ajaa paljon siirtymiä tai muuten vauhdikkaampaa ajoa niin 104bcd voi toimia paremmin.
Ymmärtääkseni tuo takavaihtaja käy 11-46t kanssa ongelmitta. Enemmän pelkään miten se mahtuu pyörään. Shimanon 11-42t kuulemma menee koska on yhtä paksu kuin 10sp ja niiden pitäisi mennä 8-pakkaisen tilalle, mietin että onko tuo sun race myös samanlainen. Ja onko liikaa kikkailua jos on shimanoa, sun racea ja srammia.
En oikein itsekään tiedä mitä työkaluja minulla on :D. Olen pärjännyt tähän asti kuusiokoloilla ja muutamalla jakoavaimella, ja päättänyt että ostan sitä mukaa lisää kun tarvii. Tuo lista auttoi jo paljon kiitos. Tarvitseeko kammet irroittaa eturattaan vaihdon yhteydessä, olen ymmärtänyt että sen voi vain pujottaa pois sieltä? Vai olenko sotkenut puurot ja vellit pahasti?
Tuo youtube vinkki oli myös arvokas, olen sieltä saanut jo paljon apua, en ymmärrä miksen tätä operaatiota ole sieltä vielä katsellut.
104bcd eturattaan voi saada irti ja pois kampia irrottamatta (polkimen joutunee irrottamaan jos flätit). riippuu rattaan ja spiderin muotoilusta. eli kokeilemalla selviää.
Kiitoksia maccille ohjeista. Ite oon kans päätyny sen pienemmän eturieskan paikkaan. Vaimo siis litellä aina välillä rullailee ja kyllä me pysytään mahdollisuuksien mukaan mehtässä.
Saakos vielä kysyä noista vaihtajista jotta käykö normaali medium vai pitääkö olla shadow vai peräti shadow+? Käyttö erittäin satunnaista mutta kannattaako säästää etsimällä vanhempaa vaihtajaa?
Näitähän on puitu.
Mahdollisessa uudessa pyörässä on Sram 1X11 GX vaihteet ja olen, niin mieltynyt Shimanon 11 XT liipasimeen.
1. Eli Toimiiko 11GX takavaihtaja 11XT liipasimella?
2. Toimiiko Sramin 11 pakat (10-42) Shimanon 11 takavaihtajalla ja liipasimella?
Toiminnan on oltava täydellinen sinne päin ei riitä. XD vaparia en haluasi vaihtaa pois.
Lyhyesti ei toimi.
Laita xD-vapariin siihen passelli pakka ja sitten hommaat XT takavaihtajan ja liipasimen.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Toimii.Mulla on sekaisin Sram ja Shimpan 11v osia .
- ei nyt sentään?
- toimii täydellisesti, kunhan liipaisin ja takavaihtaja ovat samaa merkkiä ja ketju sekä takapakka samaa merkkiä. Tosin voi riippua rungostakin (korvake), jotkut ovat väittäneet, että Goatlink11 parantaisi toimintaa joissain tapauksissa. :rolleyes:
^^ mulla on SunRace 11-42 pakka, Campy Record 11S ketjut, M8000 takavaihtaja sekä M9000 liipasin.
Ei mitään valittamista, hyvin toimii myös M8000 11-40 sekä vakiolla M9000 11-40 pakoilla ja vain vähän huonommin jälkimmäisellä jossa 18&45 rattaat.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Taitaapa tosiaan sram ja shimano 11 mtb olla sama cable pull ratio, eli pitäisihän noiden toimia keskenään ongelmitta.
Minulla ei toimi mikään KMC-ketjuilla hyvin. :rolleyes: Käytössä on mm. Trickstuff 11-41 takapakka (tosin 10s) ja myös sen yhteydessä mainitaan, että ei KMC:n ketjua. Kaikki NW eturattaat toimivat kaikilla ketjuilla hyvin.
Sramin takapakka toimii paremmin Sramin ketjulla, kuin Shimanon. Shimanon takapakka toimii paremmin Shimanon ketjulla, kuin Sramin. :rolleyes:
Yllättäen 11s Sramin takapakka Sramin ketjulla toimii paremmin XT-osilla, kuin GX-osilla. Ja yllättäen GX-osat toimivat paremmin 11s Shimanon takapakalla sekä Shimanon ketjulla, kuin Sramin. Joten itse käytän näitä ristiin. :D
Tuota noin ....mitäs jos kokeilet itse? Palstalla tarjottu 2 vaihtoehtoa jonka omakohtainen testaus maksaa ilmeisesti sulle max vaijerin ja vaijerinpäätyholkin hinnan.
Mä en tykkää Sramin takavaihtajista koska NW rissat,vaijerin pääty rispaantuu helposti (raapii kanervikossa),leveämpi kuin Shadow muuten OK.
Stachessa grippari,xtr rd,xtpakka,sram ketjut,praxis nw 32 teräs eturatas.
Farley 9.8 orkkis Sram vipstaaki ,RD Xo:ta taitaa oll?takapakka joku halpis sram xd.Eturatas 32 AB ovaali,ketjut shimano XTR koska Campat meni poikki.
Mieluisin combo on Sram grippari,XTR takavaihtaja,takapakka XT,ketjut jotkut hyvät (vielä hakusessa) 32 ovaali.
Kaikilla nykyvaihteilla ajelee ihan ok mutta jotenkin sitä vaan kivempi ajella komponenteilla joihin luottaa ja toiminta omaan ajotapaan sovelias.
Kestävyys ...jne.....