Onkos Pekka harkinnut kuituisia avoja rakennella? Ebayssa alkaa olla aika paljon kaiken korkuisia avokehiäkin tarjolla kuituisina. Tyrmääkö raati kuituavot heti?
Printable View
Onkos Pekka harkinnut kuituisia avoja rakennella? Ebayssa alkaa olla aika paljon kaiken korkuisia avokehiäkin tarjolla kuituisina. Tyrmääkö raati kuituavot heti?
Minä vai?! Täytyy sanoa, että en ole edes harkinnut.
Jos samaan rahaan saa huomattavasti kevyemmät ja samalla kuitenkin paremmat & lujemmat kiekot, en näe investoinnille suurtakaan mieltä.
Itsellä ei ole koskaan hajonnut lenkillä tuubia, mutta kisassa pari kertaa. Kerran kuitenkin oltiin porukkalenkillä ja yhdeltä hajosi tuubi. Paikkasi sen litkulla. Itse kävin kusella ja hörppäsin juomaa, muutama sana paskaa siinä jauhettiin, kunnes matka jatkui. Sanoisin, että selkeesti alle 5min. Saa olla aika fakiiri joka vaihtaa sisärenkaan siinä samassa ajassa.
Tää avojen kuviteltu helppous lienee se syy että noita on edes olemassa.
Sinuahan minä tarkoitin. Avoille ei siis avot..
nyt ei meinaa hemppa kestää.... R50 tuubikehät odottelee... etu ja takanavat odottelee... huomenna tulee varmaan jo kumeja + venttiilinjatkoa + tarviketta yms... PINNOJA ei saa mistään... Sapim cx-rayta kakkosnelosesta oon tilannut nyt kahteen otteeseen, jumissa tuntuu olevan. Kertokaas tietäjät jos hemppa pettää ja en malta odottaa sapimeja niin mites dt:n aerolite. 2.0/2.3 on maininta infossa. Menee ilmeisesti standardinapojen reijistä ilman ongelmia? vai meneekö? Sapim lupaa tämän, dt:ssä ei lue mitään ja on aika lailla kalliimmat ainakin kakkosnelkussa. Mistä sapimeja muualta kuin 2/4:stä? Uimosella?
DT:n Aerolite on mitoiltaan täysin identtinen CX-Rayn kanssa, eli poikkileikkaukseltaan ovaalimainen 2,3 mm pitkä ja 0,9 mm paksu. Kumpiakin on tullut käytettyä ja vaikea noista kahdesta on sanoa, että kumpi olisi parempi. CX-Ray on tosiaan yleensä halvempi, ja siksi niitä tulee useammin käytettyä.
Tulihan niistä kiekot, vaikka vähän kesti ennenkuin sain kaikki osat ja ehdin kasaamaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...9&d=1342463296
Miten paljon heikompi kiekko on jos pinnat on vedetty radialisesti eikä 3 ristiin? Mietin vaan kestäiskö tällästa kevyttä 100kg kuskia tossa kaupunki käytössä olevassa maasturissa. Olis vaan kiva kokeilla tollakin tyylillä ja oishan sellanen pinna kuvio ihan hienokin edessä..
Radiaalia voi käyttää etukiekossa, muttei levyjarrun kanssa. Kiekko ei ole heikompi kuin ristiin rakennettu.
Kasailin tuossa uusia kiekkoja ja takavanteen kasaan saatuani rupesin tutkimaan tilannetta tarkemmin ja vertaamaan "esimerkkivanteisiin". Eli kyseessä perus maastokiekot 32 pinnaa 3 ristiin. Huomasin että vanhoissa kiekoissa pinnat koskettavat toisiaan tuossa kun pinnat risteävät, noin 10cm navasta kehäänpäin, uudet kiekot olin jotenkin onnistunut kasaamaan niin että pinnat eivät kosketa toisiaan tuossa risteämiskohdassa.
Kysymys kuuluukin siis, pitääkö pinnojen koskea toisiaan tuossa kohtaa? Jos pinnat kuitenkaan eivät kosketa tuossa(eli pinnat eivät mene ristiin kun katsoo menosuunnasta), niin onko tämä jotenkin kauhean dramaattinen virhe ja kiekko täten jotenkin dramaattisesti heikompi tms..? Vai onko tuo vaan jokin lähinnä kosmeettinen ero ja kiekko toimii normaalisti..?
http://i3.aijaa.com/b/00840/10579046.jpg
eli kasaamassani kiekossa pinnat eivät kosketa tuossa ympyröidyssä kohdassa, vanhassa, esimerkkikiekossa, pinnat koskevat toisiinsa...
Mulle kävi sama kun tein ekan kiekkoni. Laitoin kuvan tänne ja Hartsukohan sen huomas. Kannatti laittaa!
Kato Jobst Brandtin Bicycle Wheelistä mitä se sanoo vaikutuksesta. Kaipa siitä vahvempi tuloo ko ristiin panoo.
Kyllä se kiekkoa jäykistää kun jokaisesta risteyksestä pinnat vääntävät hieman toisiaan.
"nyt ei meinaa hemppa kestää.... R50 tuubikehät odottelee... etu ja takanavat odottelee... huomenna tulee varmaan jo kumeja + venttiilinjatkoa + tarviketta yms... PINNOJA ei saa mistään... Sapim cx-rayta kakkosnelosesta oon tilannut nyt kahteen otteeseen, jumissa tuntuu olevan."
Tuli ne pinnat sittenkin sieltä, kiitos kaikille vinkkejä antaneille. Nyt on 50mm tuubicarbonit valmiit ja koeajetut. Olen tyrmistynyt miten paljon kiekot vaikuttaa ajotuntumaan ja kiihtyvyyteen. Ei taida olla säiettä tässä foorumissa kiinankuitukehien laaduista. Planet x:n R50 kehissä on pientä paistoheittoa siten, että tiettyyn kohtaan tulee "patti" molemmille puolille. Se on kylläkin vain tasoa 1/10 tai 2/10 mm. mutta tuntuu jarrutuksissa. Ei huomaa silmällä kovin helposti jarrupalaa vasten katsottaessa. Ootteko huomanneet samanlaista ilmiötä vai onko kuitukehänne aina olleet tikkusuoria. Eihän tuo rullavuuteen ja ajettavuuteen vaikuta mitään kun tekee kiekon sen keskilinjan mukaan justiinsa suoraan. Homma vaan on vähän konstikkaampaa kun on pieni "paistovika". Vai voiko käydä niin että alle maksimivedoilla 130kg rihdattaessa jo kuitukehä alkaisi pullahtelemaan,,, tuskimpa. Vai onko ko kohta laminointien päällekäisyydestä johtuva, tiedä sitä. Tein kuitenkin open pro:n kehästä aivan suoran tossa pari päivää sitten että luulisin osaavani tehdä suoran kiekon.
Noh kuitenkin tuli hyvät ja kestävät kehät, pistän kuvia myöhemmin. Ja sen verran harmia tuli, että x-one takanapa tulikin Shimanona vaikka tilasin campan ,just. Sain ostettua kuitenkin itse myymäni pyörän takaisin, jossa sihimanon osat, joten ajelemaan pääsee... Niin ja vielä. 24/20 on pinnoja ja mulla painoa 95kg. Ei mitään ongelmia ole, täysi luotto kiekkoihin... Ihme kamaa ovat
Joo, tuli huomattua täälläkin. En ole ennen ajellut radiaalietukiekkoa. Nyt siis tuo kuituihmeprojektin etukiekko tuli laitettua suoraan pinnaten. On nopsa ja napakka. Samalla pyörällä ajettuna melkein säikähdin (vähän liioiteltuna)
Minusta radiaalipuolaus teetättää kasatessa enemmän töitä, tai sit mä en vaan vielä sitä osaa.. 2- ja 3 ristiin on jo niin tuttua puuhaa ettei siinä enää kauaa mene. Varsinkin kun nyt on käytössä tensiometri. Pekka L:lle tusen tanks merivaseliinivinkistä. Sitä menee nyt täälläkin kierteisiin ja nippelin juuriin. Kylläpä kieppuu alumiininippelitkin helposti melkein liiankin kireälle menemättä piloille kuitenkaan. Eikä löysty.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...1&d=1345193683
Tuommonen tuli takakiekosta. Enpä nyt osaa kovalevyltä liittää toista kuvaa samaan viestiin, joten etukiekon kuva tulee myöhemmin... Saavutus sinänsä oli jo tämänkin liittäminen. Tuossa tosiaan harmillisesti shimanon takanapa, vaikka tilasin campan. Mahtava lätty ajaa, ei mitään vikaa, paitsi tuo halpa kumi on vieläkin alla. Ajelen sen pehmeäksi ensin ja liimaan sitten vasta evo cx:n.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...0&d=1345193665
Ja etukiekko tuollainen. Oli melko edukas etunapa. Tuntuisi kestävän ihan hyvin 20 reikäisenä 95kg painoisen kuskin ajoa. Muutama sata on ajettu eikä mitään ongelmaa. Asettuminen kasattaessa oli radiaalipuolatessa hankalaa ja kiekko alkoi istua noin 110-120 kg vedolla vasta. Max jännitys 130 kg. Huomasin jarrutellessa pienen kierouden ja otin pukkiin uudelleen. Ei asettunut millään suoraan.. Ajoin lisää... otin pukkiin ja laskin tasaisesti jännitykset noin 90-100 kiloon, ei vaikutusta. Kiekko on keskilinjastaan suora ja rullaa ihan sairaasti + kestää suorana. Jarrutellessa pitää nyt vaan hyväksyä pieni vippi. Itse tulkitsen tämän kehän viaksi ( tietenkin, itsehän en virheitä tee ,,heh). Eipä tullut tarkistettua suoruutta ennen kuin lähdin kiekkoa kasaamaan. Aiemmassa kuvassa oleva takakiekko kyllä asettui täysin suoraan ilman mitään vippiä. Takakiekon kireys vetopuolella 120-125.
Terve.
Jos vanhassa 36 reikäisessä vanteessa on pystyheittoa 2-3 mm, niin saako sitä pois, jos vaihtaa kaikki pinnat ja rihtaa kiekon uudelleen?
Vanhaan, käyttökelpoisen navan omaavaan kiekkoon pitää uusia kaikki pinnat. En vaan tiedä laitanko uuden vanteen vai säilytänkö vanhan 20 vuotta vanhan retrovanteen.
Jos heitto on loiva, ja osuu vaikkapa 4 pinnan kohdalle, ei pitäis olla mahdoton oikoa. Lyhyt, terävä heitto (osuma ja vaurio vaikkapa kanttikivestä) on jo mahdoton tapaus.
Ok, hyvä kiitos. Heitto on useamman pinnan matkalla. Ilmeisesti on kuitenkin jokseenkin työläämpi saada suoraksi, kuin uutta vannetta käyttämällä?
Vanha vanne(ja napakin) on itseasiassa melkein 30 vuotta vanha. Vanne on hyvin vähän kulunut, joten saatan rihdata vaan uudet pinnat.
Poistaako DT prolock nippeleiden käyttö tavanomaisen uudelleen rihtaamisen tarpeen parin kk sisällä kiekon kasauksesta? Harmi kun niitä on vain mustana.
Ei välttämättä poista. Uudelleenrihtauksen tarve syntyy muistakin asioista kuin pinnojen kiertymisestä.
Mä oon napautellu pinnojen tyvet likipitäen laippaan kiinni ja vääntäny risteyskohtia vähän yli kokoamisvaiheessa. Muutaman satkun jälkeen oon irrottanu kiekot huomatakseni vain, että oikein nätisti ovat pysyneet suorina. En tosin ole hirveän paljon kiekkoja koonnut, joten voi olla että näissä kokemuksissa on onnenkantamoista mukana.
Vanhojen kiekkojen rihtausongelma on nippeleissä. Niitä ei kannata alkaa kääntelemäään ennenkuin ovat muhineet ruosteenirroitusaineessa tarpeeksi kauan. Muuten ne nylppääntyy pyöreiksi.
Vanhat pinnat kannattaa tässä tapauksessa käyttää uudelleen, jos ovat ehjiät ja suorat. Nippelit vain uusiksi.
Eli löysää ensin kaikki nippelit kehältä, ja vaihda ne yksi kerrallaan. Kiekkoa ei tarvitse purkaa ollenkaan, eikä pujottaa pinnoja uudelleen.
Prolock-nippelissä on kierrelukitetta. Ei se rihtaustarpeeseen vaikuta suuntaan tai toiseen jos kiekko on hyvin rakennettu ja kaikki pinnat ovat riittävän kireällä. Liian löysälle jätetyt pinnat löystyvät helposti entisestään nippelin kiertyessä auki, ja tuohon kierrelukite voi toki auttaa. Pistäisin kuitenkin ihan tavalliset uudet messinkinippelit ja reippaasti rasvaa kierteisiin.
Rihtaustarvetta voi syntyä myös jos pinnat ovat jääneet kiertyneeksi, tai jos ne asettuvat paikoilleen merkittävissä määrin navan päässä rakentamisen jälkeen. Omat kokemukset ovat ihan samat kuin esim. Saulilla, eli hyvin ja huolella käsin rakennettu kiekko ei tarvitse mitään jälkikiristelyä tai uudelleenrihtausta. Olen noin muutaman tuhannen kilometrin välein itse kasattuja kiekkoja tarkastellut, ja harvoin niille on mitään pitänyt tehdä.
Ja tuohon vielä muistutuksena että löysää kaikkia nippeleitä vähän kerrallaan. Itse sain pinnan melkein silmille kun aloin purkamaan kiekkoa sillä periaatteella että kiersin nippelit yksitellen pois.
Taisin neljä pinnaa saada löysäksi kunnes kuului paukahdus ja yksi pinna lensi otsaluun ohitse kattoon.
Hyvä huomio. Tosin ylipäätäänkään tulilinjalla ei kannata ainakaan silmineen olla, vaikka tekisi asiat oikeassakin järjestyksessä.
Kyllä, tosiaan kiekon pinnat ovat liian heikot, joten siksi uusin ne kaikki. Useampi pinna on katkennut lyhyen ajan sisällä.
Ruosteenirroitusaine on kuitenkin hyvä vinkki, jota en ole tullut kokeilleeksi vanhoihin tiukanpuoleisiin pinnoihin.
Laitan sitten messinkiset nippelit.
Olen rakentanut aikaisemmin vasta yhden kokonaisen takakiekon. Valmiita kiekkoja olen kuitenkin ruuvannut suoraksi useampia. Rakennetusta kiekosta tuli ihan ok, mutta tosiaan rihtasin sitä uudelleen suoraksi parin kuukauden sisällä kokoamisesta noin kolme kertaa. Väänsin pinnojen risteyskohtia ja leivoin niitä kokoamisvaiheessa, mutta pinnojen kireys ei ollut ilmeisesti yhtenäinen. Pinnankireysmittaria ei tosiaan ole. Toki kiekko on kolmen uudelleen kiristämisen jälkeen pysynyt suorana kaksi vuotta.
Laitan rasvaa kierteisiin. Aikaisemmin en ole sitä tehnyt, sillä ajattelin rasvan löystyttävän pinnoja.
Pinnakireysmittarin puuttuminen on heikko kohta. Pitää vaan kiltisti kiristellä kiekkoa muutama ylimääräinen kerta.
Tämä on varmaan ihan syytä ottaa huomioon. Ei kannata puhkoa naamaansa polkupyörän kiekon takia.
Aivan kyllä, olisikin kannattanut irrottaa pinnat, koska ostin alkuun liian pitkiä pinnoja mitatessani pituuden paikallaan olevista pinnoista. Onneksi kyseessä olivat paikallisen kivijalkakaupan suolaisesti hinnoitellut yksilöt, sillä sain vaihdettua ne tänään lyhyempiin.
Vanhat nippelit olivat 14 mm ja kaupassa ei ollut tarjolla kuin 12 mm versiota. Meinasin rihtailla kiekon noilla 12 mm nippeleillä. Onko asialla merkitystä, ei kai? Kyseessä on 80 luvun yksöisrakenteinen(joku) retkipyörän vanne.
Laitoin kiekon kasaan. Pinnat olisivatkin voineet olla pidemmät. Vasemman puolen pinnat jäivät nippelin yläpäästä n 3 mm vajaaksi, joten siinä on suurin piirtein 5 mm kierrettä kiinni. Toivotaan että se kestää noin.
Kun vanteessa ei ole sitä väliseinää, niin varoin ottamasta liian pitkiä pinnoja, etteivät ne nouse merkittävästi nippeleiden yli.
Edellisen kiekon rakentaminen oli aika v-mäistä puuhaa. Tällä kertaa tunnistin tekemisessä jokseenkin näitä mainittuaja terapeuttisia sävyjä.
Onko hyvää pinnalaskuria josta aloittelijakin saa termeistä selvää?