...Ja sillä ajoympäristöllä ja -nopeudella on iso merkitys. Metsän "suojassa" -14 on aivan eri kuin avoimella kelvillä. Ja onko keskari 15 vaiko 25kmh. Ja sit vielä syketaso. Matalalla sykkeellä mä ainakin meen jäähän...
Printable View
...Ja sillä ajoympäristöllä ja -nopeudella on iso merkitys. Metsän "suojassa" -14 on aivan eri kuin avoimella kelvillä. Ja onko keskari 15 vaiko 25kmh. Ja sit vielä syketaso. Matalalla sykkeellä mä ainakin meen jäähän...
Eikö nuo kelkkakintaat mainostettu -40c käsineiksi vai oliko se sittenkin motonetin vastaava no enevei luulis niidrn olevan - 20c kelissä ok eli hinta eristekyvyltään parhaimmistoa pl. tankotumput.
Tänään -15 kelissä 43km pk-seudun kelvejä varusteina Yokon Handut, Tegeran järeähköt ja tilavat työsormikkaat ja puuvillasormikkaat. Silti alkaa sormet viilenemään. Ja syykin lienee matalahko keskisyke, kaverin kanssa kun mennään niin tempo on rauhallinen.
Kaverilla Craftin lobsterit, ei muuta. Sormet lämpimät.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/400303...-ohjaustankoon
Mä kans kävin ajelemassa nää linkin handut tangossa ja ohuet hiihtohanskat kädessä...on mahtavat lämmittimet kohtuu hintaan. Pakkasta -21 ja sormet lämpimät. Tosin aika reippaalla vauhdilla ja kellokin hyytyi tangossa 10min jälkeen niin sykkeestä ei tarkempaa tietoa.
Nää puuvillasormikkaat alushanskoina on (imo) huonoimmat.Craftin polyesterihanskat
on minusta hyvät tai sitten merinoa.
^ Mietin että mites olis ihonmyötäiset asennushanskat alushanskoina?
Esim:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/...eet-2000042644
Mätänetin ilmeisesti jo valikoimasta poistuneet Eiger Extremet + merinovillaiset alushanskat tuntuvat olevan mulle riittävät niihin keleihin millä ajan. Eli siis näihin n. -15 C lämpötiloihin.
Omat Hestrat lienee vastaavat. Kevään pärjännen.
No tietääpä ettei kädet jäädy koskaan jos ääreisverenkierto vielä tästä huononee. Parempaa siis löytyy.
Tänä aamuna -22c Sealskinzeilla ja kädet teekupin lämpöiset, tosin en ollu kuin puol tuntia ulkona mutta ei mitään merkkejä kylmästä.
Melko huonot siis. Sormikkaiksi.
Puuilon Mutka 3-sormiset kelkkahanskat (12,90€) hankittu ja tänään koeajettu -9 asteessa. Ei yhtä lämpimät kuin Motonetin Eigerit, vähän sormia nipisteli reilun tunnin lenkillä. Menee siis pikkupakkasilla ainakin itsellä, mutta kovemmille pakkasille vaatii sisähanskaa tms.
Spessun Radiant -hanskat on ällistyttävän lämpimät, tarkenen paremmin kuin mun hummerihanskoilla.
Tänään aamulla -25c, ei palellu sormia vieläkään Sealskinzeilla.
Yllämainitut Sealskinzit olivat siis nämä: https://www.sealskinz.com/products/w...ather-gauntlet
^ Oletko tutustunut mainitsemaasi testiin? Siihen ettei menesty testeissä tai siihen että muut mukana olleet sijoittuivat edelle saattoi olla syynsä.
Ole onnellinen etteivät testeissä mahdollisesti havaitut puutteet, huonot puolet tai epäkohdat osu kohdalle tai haittaa sinun käytössäsi! Typerien yksioikoisten päätelmien tekijöitä riittää maailmassa ilman sinuakin!
^En mä vaivautunut edes testiä lukemaan, testi vain mainittiin tässä ketjussa aiemmin kun satuin kehumaan näitä hanskoja. Jotka siis ostin "sokkona", kun istuivat kaupassa niin kivasti omiin pikku kätösiin.
Parhaat hankinnat mä olen kai pääsääntöisesti tehnyt "sokkona":rolleyes:
Nämä hanskat menee myös niihin hankintoihin.
Eihän mikään testi ole yksiselitteinen, jos se ei perustu vakioituihin mittauksiin ja silloinkin tuloksia saadaan vain sen mukaan mitä mitataan. Itse olen aika lailla tullut siihen tulokseen, että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, joten on vaikea toisen kokemuksista (tai edes testeistä) päätellä, miten joku toimii itsellä tai ei toimi.
Esimerkiksi minä vihaan sitä, jos lenkillä on alussa kylmä. Vaan mieluummin heti alussa lämmin, joka tarkoittaa sitä, että hetken päästä on hiki. Joku muu taas preferoi jotain muuta. Samoin kengissä ja hanskoissa on niin monta muuttuvaa tekijää, ettei yhden lämpimät ole välttämättä sitä toiselle. Jo pelkästään ero sormien pituudessa tai kämmenen leveydessä vaikuttaa siihen, kuinka lämpimiltä tai mukavilta jotkut hanskat tuntuvat. Samoin fysiologiassa on eroa: jollain kädet hikoaa heti (kuten mulla), toisella taas ei millään.
Mulla nimenomaan hikoaa kädet heti ja ilmeisesti verenkierto huono.
En tule toimeen ilman sähköhanskoja edes pienellä pakkasella.
Juuri näin, jokaisella omat juttunsa ja varsin kengät ja hanskat on kovin henkilökohtaisia sen suhteen mitkä toimii ja mitkä ei.
Ainut pätevä testi on henkilökohtainen oma testaus.
Yhtenä ääriesimerkkinä vaikkapa satulakin. Jokaisella on se oma persaus, hyvin harvoin siihen "testivoittaja" istuu.
^^Tuo on kyllä jännä, jos kädet hikoaa ja silti tulee kylmä. Olisiko niin, että on muuten liikaa päällä? Eli hikoiletko muutenkin? Mä olen tosin väärä henkilö kysymään, kun tosiaan hikoilen kuin sika, mutta ei mulla käsillä (eikä jaloilla) yleensä tule kylmä.
Jos hikoaa ja tulee käsille kylmä, kyse on myös siitä että käsine ei hengitä. Esim. Roeckl lobsterit huurtuu ulkopuolelta.
Jotta käsine(tai vaate yleensä) olis lämmin pitkäänkin, pitää kosteuden poistua?
Olen hiukan eri mieltä. Jotta käsine olisi lämmin tulisi kosteuden joko siirtyä täysin käsineen läpi ilman että se kondensoituu itse materiaaliin, tai sitten kosteuden pitää pysyä kokonaan käsineen sisäpuolella. Tämän myöhemmän tilan saa aikaan esimerkiksi kumihanskoilla jotka puetaan ensimmäisenä, tämä on mahdollisesti vähemmän mukavaa mutta estävää eristeen kostumisen ja näin lämmön johtumisen.
Olen kuullut että ääreisverenkiertoa voi harjoittaa pukemalla kädet ja jalat tosi lämpimästi mutta muuten altistamalla muu keho kylmälle. Onko tästä kokemusta?
Juu. https://www.raynauds.org/2021/04/16/...old-tolerance/
Vajaalla proseduurillakin sai jo parannusta. Ja voihan tuota tehdä ihan lenkille pukeutumallakin.
Tuolla logiikalla kevyesti pukeutumalla ja sähköhanskoilla saisi saman treenin aikaiseksi? Toimiikohan päinvastoin pukeutumalla lämpimästi mutta ohuilla hanskoilla, että kädet oppivat sammuttamaan ääreisverenkierron?
Kai sitä kroppaansa voi kouluttaa vaikka minkälaisiin stuntteihin ja kaikilla toimii säätely jotenkin omalla logiikallaan. Useimmilla varmaan riittää että jatkaa ajoa vuoden ympäri niin kroppa tottuu siinä sivussa.