Sigman Mirage EVOa näkyy löytyvän näin keväällä aika halvalla:
http://www.globetrotter.de/de/shop/d...&k_id=03&hot=1
Printable View
Sigman Mirage EVOa näkyy löytyvän näin keväällä aika halvalla:
http://www.globetrotter.de/de/shop/d...&k_id=03&hot=1
Tämmöinen mtbr:n keskustelu tuli vastaan: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=217832
ja sieltä linkki HID-valoihin joita saisi kyllä aika edullisesti:
http://www.trailtech.net/helmet_moun...ght_kits_1.htm 135$ ilman patteria? Missä vika?
Vähän odottelinkin koska tämä valospekulointi alkaa. Itse suosin siinäkin asiassa AA-akuilla toimivaa, tehoa riittää niissäkin nykyään, akkuja löytyy mistä vain, ne on halpoja jne.
Itse kävin tänään ekalla Valopäälenkillä. Todella mahtavaa hommaa, voin suositella kaikkille joilla pyörä ei tunnu oikein kulkevan.. tuntuu nimittäin kulkevan paljon kovemmin kun painelee pimeässä, korkeassa ruohikossa/puiden välissä metsässä :D Ja törmäysvaara kävelijöihin on aika pieni, kun ne sentään luultavasti ehtivät väistää, ainakin "näkevät vaaran" lähestyvän..
Itsellekin on iskenyt valokuume ja olinkin hypätä kattoon kun löysin tuon kaupan. Rauhoituin kuitenkin pikku hiljaa kun löysin alkajaisiksi tämän threadin. Tuolla batteryspacen omalla foorumilla on myös jonkin verran ilmoituksia viallisista valoista. Tai itse asiassa ilmeisesti vika ei ole valossa, vaan tuossa "HID light controllerissa" joka on ilmeiseti syypää 99% ongelmista.
Siksi jotkut ovat ymmärtääkseni käyttäneet ongelmitta tuota lamppua kytkemällä suoraan 11,1V Li-Ion- tai 12V tms. -akkupaketin lamppuun kiinni ilman tuota kontrolleria. En oo ihan varma sitte mitä heikkouksia tässä kytkentätavassa sitten oli.
Batteryspacen sivut ovat vähintään aika sekavat, jossain paketissa mainitsevat että siinä on heidän oma "HID light controller", toisessa paketissa kehoitetaan käyttämään 11,1V akkupakettia ettei "controller" kärähdä, kolmannessa taas ei mainita mitään erityistä "controllerista".
Joka tapauksessa oon ite ainakin toistaiseksi päätymässä IRC-halogeeneihin, joita saksalaiset näyttävät käyttävän innokkaasti: http://www.schymik.de/Transalp/werkstatt.htm ja sitten vielä tämä: http://private.freepage.de/cgi-bin/f...meset_home.htm , jossa akkupaketti on kasattu Canonin videokameran Li-Ion-akuista.
edit: vielä yksi linkki TT HID keskusteluun: http://www.bikeforums.net/showthread...ght=trail+tech
Moi,
Onkos kukaan vaihtanut akkuja sigman nipackin koteloon?
Talvella molemmat valot 5w+10w riittää just tunnin puolitoista, kun molemmat on päällä. http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1470056507 Tuolla olis halvalla viisi sigman akkua 1.2v 1300maH . Sopiiko noi tohon koteloon?
Näh, ei siis ollut puoli-ilmaista lounasta tässäkään.
Edelleen edullisin tehokas valo taitaa olla Silvan otsalamppu (478 mainittu kypärään sopivaksi) + joku iso painava NiMh akku (esim. 9Ah akku Silvan sivulta, Sanyon kennoista väsätyltä näyttää)?
Ei se akku niin painava ole. (n. 600g) Littana ja pitkä akku menee hyvin juomarepun vesipussin ja selän väliin, pysyen samalla lämpimänä pakkasillakin. Syksyllä ja talvella tarvitsee kesää vähemmän vettä niin repun kokonaispainokin pysyy samana ;)Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti marco1
Jep, syksy ja pimeä tulee tänäkin vuonna...
Tai ei se pimeä kaikille tule. Lupine Edison muuttaa yön päiväksi. :cool:
https://ssl.kundenserver.de/s1273882...ages/0EDI5.jpg
Toivottavasti kukaan ei enää nykyään väitä, että joku 20w halogen on hyvä valo!
Näyttäs maksavan vain 550£ tuo edellinen valo...
Mitäs niitä halvempia hid valoja olikaan?
Olen samaa mieltä! Mulla on juuri se Silvan otsalamppu, jonka saa kypäräänkin näppärästi kiinni ja olen yhden talven sitä käytettyäni vieläkin tyytyväinen.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Plus
Kiva kiva kiva, että kohta pääsee valopäälenkeille!:)
En väitä. Sanon että Sigman 10W on hyvä valo! Ainut että pitäs kehittää joku parempi akkusysteemi jotta riittäisi poweria pitempään kuin vajaat 2h.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Mika Nieminen
(disclaimer: Tietysti itsekin kuolaan tuommosen Edisonin perään, mutta perseaukisena en koskaan taatusti raaski moista ostaa)
Lisäsin yhden linkin tuohon aiempaan postiini, jossa juuri puhutaan tuosta suoraan lamppuun kytkemisestä.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti marco1
Ja nyt kun katson uudestaan Batteryspacen sivuja, niin monissa paketeissa ei näyttäisi olevan tuota "HID light controlleria" lainkaan, esim:tässä paketissa tulee mukana Li-Ion akku jonka jännitteen voi asettaa 13.2V tai 12V. Tässä yhteydessä en taas ymmärrä tuota "use 13.2V for brightest illummination", kun eihän noita HID-valoja voi ajaa "ylivolteilla" vaan se "ballast tms." huolehtii lampun sisäisestä oikeasta jännitteestä yms. (mutuilua). Taitaa olla, että tuo äskeinen lainaus on liitetty suoraan akun omasta kuvauksesta, jossa annetaan ymmärtää että 13.2V on kirkkaampi halogeenien kanssa kuin 12V.
Vielä tämä paketti, ei mainintaa controllerista vaan 11.1V Li-Ion akkupaketti. Eli ehkä ovat ymmärtäneet että paketti on luotettavampi ilman tuota controlleria? Se ongelma tuossa kytkentätavassa saattaa kai olla, että NiMh pakettien kanssa lamppu saattaa imeä akun liiankin tyhjäksi, kuten tuossa bikeforums.net:n linkissä taidettiin mainita. Li-Ion akuilla tätä ongelmaa ei varsinaisesti ole, koska paketin oma suojauselektroniikka katkaisee virransyötyön jos kennojen jännite laskee liian alas. Joku asiantunteva korjatkoon jos olen väärässä.
Niin olisihan 100 talaa tosi hyvä hinta HID-lampusta, tai 160 taalaa 30W HID-lampusta (!!). Mutta tohon tulee päälle sitte rankat postikulut, tullit, ALV:t ja vielä se akkupaketti.
Joka tapauksessa saatan ehkä hankkia tollaisen 13W HID-lampun halogeenien rinnalle, jos saan sen joulun aikoihin kuljetettua jenkeissä työskentelevän faijjan mukana.
No eihän tuosta vielä niin kallista tule, Trailtechin paketti jäisi varmaan vielä alle 200e:n kaikkine kuluineen jos ei akkuja tilaisi.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Seagull
Luulisi löytyvän vastaavat akut täältä Euroopastakin.
Tarkoitus oli provosoida. :DLainaus:
Alkujaan tämän lähetti VesaP
Ei tästä montaa vuotta ole aikaa kun ainut tapa saada jotenkin kelvollinen lamppu oli tehdä se itse 20w halogen spotista.
Nyt tilanne on toinen. HID lamppu ynnä Li-Ion akku on paljon tehokkaampi ja kevyempi yhdistelmä.
Esimerkiksi Tuo Edison 5 jollainen mulla on, palaa täydellä 950:n lumenin teholla (mikä vastaa 65W:n halogenia) yli 3h ja painaa akkuineen kaikkineen 495g.
En ole kumpaakaan nähnyt livenä saati sitten kädessä pitänyt... :o mutta olisko tuossa kallimmaassa ne kiinnitysreleet kypärään?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti M.S
Minä hankin viime syksynä tuon 478 ja olen ollut tyytyväinen siihen. Juuri tuo 478 on helpompi kiinnittää kypärään. Siitä otetaan irti mukana tuleva kiinnitysremmi ja liimataan kypärään mukana tulevat tarrapalat ja läiskäistään lamppu kiinni kypärään. Näppärä ja kyllä pysyy!Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti M.S
Niin ja akkuna on 9Ah. Se riittää mukavasti muutaman tunnin ajeluun :)
Täältä löytyy hyvä käyttäjäraportti Lupinen HID valosta.
http://www.mtbbritain.co.uk/Lupine_Edison_5.html
Mulla on tuo, mutta en ole laittanut tarrapaloja kypärään, koska ne eivät oikein kypärän (Met Stratovarius) muotoon sopineet. Lampun saa ihan näpsäkästi pysymään myös pujottamalla kiinnitysremmit kypärän rei'istä. Mun Silvassani se pääremmi koostuu kahdesta osasta ja otin sen pään takaa menevän remmin pois ja pujotin sen tarraosat sisältävän etuosan remmin kypärän tuuletusreikiin ja hyvin pysyy. Kuulostaa ehkä sekavalta, mutta käytännössä on ihan helppoa ja nopeaa.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Ana75
Tuo valoraportti antaa aika hyvän kuvan Lupinen ja Topeakin valotehosta. Oikeassa elämässä ero on havaittava ja lupiinin hyväksi. Mää ajan Ponulla™ :o
hyvältähän tuo lupine edison 5 näyttää, mutta lupinen kaupassa hintaa 750, kun kotimaastakin saa ponua 400 pintaan .. Vai onko ponua jossain alle tuon 400 euron ?Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Shimaani
Viime talvi meni LedLenser -valon varassa, mutta lisää valoa tekis mieli eikä kiinnostaisi palata sigma 20w halogenin ja Ison akun kanssa värkkäämiseen.
Jos päädyt Ponuun™, niin siitä kannattaa valita se enduromalli. Perusversion akkukapasiteetti ei oikein riitä Suomen pakkasissa.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti mk
Edith: Edisonien hinta on noussut aika rutkasti. Vuosi sitten tuon viitosenkin sai yli 100€ halvemmalla...
Saakohan näitä suamesta?
Riippuu ihan tarpeesta. Pusikoissa ja tiheässä metsässä poluilla ajoon 20W halogeeni on riittävä. Kirkkaammat häikäisevät liikaa, kun valo heijastuu puista ja pensaista omiin silmiin.Lainaus:
Kuola kyllä alkaa valua, kun katselee noita uusia HID-valoja...
Jos nyt oikein laskeskelin, niin hinta-teho-akunkesto-paino -suhde on edelleen hieman DIY-halon puolella, mutta vain 6:5 :eek:Lainaus:
Halo: 20 W * 2,5 h / 2,4 kg / 35 € = 0,6
HID : 65 * 3,2 h / 0,5 / 812 = 0,5
Kertasijoituksena 800 on toki vähän eri luokkaa kuin 40 euroa :rolleyes:
Kyllä minäkin noita DIY-haloja rakentelin kymmenen vuotta sitten. Ihan hauskaa ja tarpeellistakin puuhaa se oli silloin.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Wolfhound
Heh, mä muuten en käytä reitin valaisuun hinta-teho-akunkesto-paino-suhdetta, vaan sitä HID-valoa...
Minulla on ollut Lupine Edison 5 lähes yhtäkauan kuin Niemisellä. Pitkään pähkäilin sen ostoa kalliista hinnasta johtuen. Sitten kun sen vihdoin ostin niin ei enää paketin saatua harmittanut kallis hinta. Ainoa mikä pitää vielä hankkia on Syntacen valmistama Lupineen tarkoitettu katkaisijan pidike ohjaustankoon. Tuon Lupinen ansiosta tuli pimeällä tehtyä 3-tunnin ajolenkkejä ihan mielellään.
No ei se munkaan lenkkejä valaise, mutta jollainhan sitä pitää perustella budjettiesitykset :pLainaus:
Pitäisköhän vihdoin hankkia jonkinlainen valosysteemi.
Vaihtoehtoina voisi olla
-Lupine Edison 5: 727e B-D
-Niterider Flight: 657e CRC
-Topeak MoonShine HID: 445e Leppäsen Pyörä +Enduro Powerpack: ? e
-Sigma Mirage Evo + Evo X Pro: 74,90e B-D
Tai sitten voi kärvistellä pimeimmät ajat patteriotsalampulla kypärään kiinnitettynä+led-valolla :rolleyes:
Shimaani vois kertoa lisää tuosta Topeakista, onko kannattava hankinta ja saako moisen jostain halvemmalla kenties?