^laskureita on netti täynnä, vaikka tää https://bikegeo.muha.cc/
Printable View
^laskureita on netti täynnä, vaikka tää https://bikegeo.muha.cc/
On toki, ja netti puolillaan kirjoituksia että rungon kaulaputki ei kestä yli 10 mm muutoksia.
Mutta olin kiinnostunut käyttäjäkokemuksista, onko joku tehnyt noin ja kuinka ajofiilis oli muuttunut.
Täpärissä olen kokeillut pidempää keulaa ja 10mm eroa ei vielä isosti huomaa, mutta 20mm alkaa olla jo sellainen, että jos geometria on kovin konservatiivinen, kuten Ohiampujan esimerkissä, niin pyörästä tulee aika eksoottinen ajettava kun paino siirtyy taakse ja satulakulma loivenee entisestään.
HT:ssa pitkä keula aiheuttaa myös tosi isoja geometriamuutoksia jouston aikana niin mulle ei ole ikinä oikein auennut esim. 160mm keulan hyöty jäykkäperässä.
Noin asiaa itsekin pohdiskelin. Ja satulakulman kompensoimiseksi satulan siirtäminen eteenpäin entisestään lyhentää ohjaamoa, mitä tuo keulan nousukin jo tekee...
Ja alunperinkään pyörän reach ei ole mikään modernin pitkä...
Ei sillä offsetillä ole juurikaan väliä oman kokemuksen mukaan, voi tuntua ekat ajot alkuun hieman erilaiselta ja sit ei enää huomaa eroa. Pituutta oon myös lisänny hooteessa 120->160, ei hajonnu mitään, pyörä edellee ehjä ja käytössä toisella omistajalla ja itse ajelin tuolla parkkia ym. Toki geo polkuajoon ei ollut enään niin hyvä, lähinnä mäen kiipeemisessä huomasi. Myös kokemusta täpärissä 170->180 ja offsetin muutos, alun jälkeen eroa ei huomannut.
Pystyyköhän kyseisessä takaiskerissa nostamaan joustopituutta 50mm -> 55mm
https://www.bikester.fi/dvo-jade-coi...tml#cgid=89544
Insera lastenpyörä 24" 7-vaihdetta.
Pyörä on uudenveroisessa kunnossa ja ajattelin lahjoittaa tuttavan lapselle joululahjaksi ilmaiseksi.
Pyörä on ollut pari vuotta varastossa ja joustokeula on jumiutunut.
Miten keula puretaan, alaputkien alapäissä alla ei ole mitään, ei mutteria eikä ruuvia.
Sisäputkien sisälle kun taskulampun avulla katsoo niin jotain siellä pohjalla näkyy, mutta ei selkeästi mutteria tms.
Vai onko joku muu kikka saada keula liikkeelle, kaataa sisäputkiin jotain irroitusöljyä, vasaralla iskua putkiin? vai onko ideoita.
Kun halppispyörä, niin voiko keula jopa olla kiinteä vaikka se on täysin joustokeulan näköinen, kaksi-osainen ja kromiputket ja tiivisteet?
Tuo on voitu tehdä joko 50 tai 60 mm rungosta. Itselläni on 185x55, josta saa mitä vaan samalla silmävälillä lyhemmällä joustolla. Jos tuo on 50 mm rungolla, ei iskua saa lisää. Tarviisi saada valokuva juuri kyseisestä iskarista, mutta todennäköisesti saat vastausviestinä myyntikatalogin kuvan, jossa jo silmäväliä ja halkaisijaa verratessa huomaat, että on joku 225 tjsp. keppi - jos kuva on edes trunnion kepistä.
Kannattaa mielluummin tilata se keppi DVO suoraan tai 4130 Suomesta;) - saa mitä tarvitsee. Satasen säästön takia ei kannata ottaa kahden harmia...
Hyvin todennäköisesti korroosio tehnyt tehtävänsä, ei nuo paljoa vaadi, yhden syksyn koulumatka-ajot ja riittävästi kosteutta sisällä, jotta ilmojen armoille ulkoilmaan jätettynä jäsähtää.
Yläkautta aukeaa, korkit irti ja joskus on lukkosulakin tehonnut - eli WD40, lukkosulaa, tms. sisään ja ylösalaisin. Ei se pitkäikäinen keula käsittelyn jälkeen ole ja jopa vaarallinen, mutta tokihan tuollaisellakin pyörää oppii ajamaan. Klapin kasvaessa kannattaa vaihtaa parempaan, korjaamiseen noissa ei edellytyksiä ole.
Rake muuttuu suhteessa enemmän kuin keulakulma, joten trail-mitta pienenee vähän, minkä minä kokisin lähinnä positiivisena muutoksena. Lähtökohta toki vaikuttaa asiaan myös. Periaatteessa ohjattavuus hitaammissa vauhdeissa paranee ja wheel flop pienenee, mutta suuntavakavuus kovissa vauhdeissa hieman heikkenee.
Mitä kannattaa lähteä säätämään, kun tuliterä Pike muuttuu pakkasajelussa hieman kovaksi? Päälle nollassa on pehmeä ajettava, mutta jossain -7C ja alaspäin voisi olla polkuajossa paljonkin parempi. En ole asetuksia muuttanut niistä mitkä toimivat syyskeleillä.
Minkä viskositeetin öljyt sisällä? Vakiot? Talveksi vaihdettava ohuempaa ettei aivan jumahda, mutta sitä ei pysty silti estämään. Jukalla oli joskus hyvä taulukko miten eri merkkien öljyillä on eroja, en nyt sitä tähän hätään löytänyt.
Oletko kuitenkin paineet tarkistanut kylmässä eli jos kesäkelillä oli esim 80 psi niin kylmässä laitat saman. Jos olet lämpimässä laittanut 80 psi niin kylmään viemällä painetta on liian vähän. Jos keula on siten koko ajan liian syvällä niin alkujouston herkkyysalue puuttuu.
Toisena helppona juttuna säädöistä kannattaa testata vaimennuksen vähentämistä. Esim paluuvaimennusta tarvii hieman nopeuttaa kun kylmä sitä hidastaa. Sisäänvaimennusta varmaan yhtä lailla.
Isompi ja hankalammin muutettava ongelma on tuo vaimentimen öljyn reagoiminen kylmään mihin ei auta kuin pakkasessa juoksevampaa öljyyn vaihto kuten yllä sanottu. Mutta keulan tiivisteiden vaseliinit jäykistyy hieman myös mikä myös vähentää valitettavasti herkkyyttä kun pakkaselle kunnolla mennään.
Vakioöljyt sisällä. Paineet säädin lämpötilaan. Tarkennatko kauris vielä, että kun sanoit vaimentamisen vähentämistä, niin eikö se tarkoita just hidastamista eikä nopeuttamista? Vai ajattelenko minä tuon nyt väärin päin? Mikähän mahtaa muuten olla se aika, jonka jälkeen keula on jäähtynyt ulkolämpöihin?
Kyllä se ymmärtääkseni on juuri kuten kauris sen kirjoitti. Eli vaimennusta vähentäessä vaimennusta nopeutetaan. Vähemmän vastusta, eli vaimennusta, nopeampi liike. Vaimennus vastustaa/hidastaa jousen liikettä ja kun on vähemmän vastusta, sallii se nopeamman liikkeen.
Kylmässä vaimennus jäykistyy/lisääntyy, eli hidastuu, joten sitä kannattaa säätää hieman nopeammaksi, eli vähentää.
En osaa sanoa missä ajassa jäähtyy ulkolämpötiloihin, riippuu toki siitä minkälainen on lämpötilaero.
Mutta 10 asteen muutos laskee/nostaa painetta n. 0,1bar/1,5 psi, joten mikäli sisällä paineet laittaa +20 lämpötilassa ja ulkona on -10 niin vain sellainen 4,5 psi pitäisi olla paineita sisällä "liikaa" jotta ulkona on oikea.
Kylmässähän taitaa käydä niin, että jousituksen paine ja paluuvaimennus menevät molemmat väärään suuntaan toisistaan, jolloin vaikutukset ikään kuin kertautuu. Jousen paine laskee, joka vaatisi periaatteessa vähemmän/nopeampaa vaimennusta, mutta kylmässä iskari juurikin jäykistyy eli vaimennus lisääntyy/hidastuu. Tästä johtuen keula voi alkaa pakkaantua ja tuntua jäykältä.
Jep. Vaimennuksen vähentäminen tarkoittaa nopeuttamista. Eli esim keulan paluuvaimennuksen osalta alajalan pohjasta namiskan vääntämistä jäniksen suuntaan. Eikös siellä edelleen kilpparin ja jäniksen logot löydy. Tai miinuksen suuntaan jos plus ja miinus vaihtoehtoina.
Okei, kiitos. Tämä testiin heti kun tuolla pystyy taas ajamaan. Oman arvion mukaan jotain 15 cm satoi Stadiin lunta.
Joo kaulan vaimennukset (rebound & compression) voi veivaa täysin auki (nopeaksi) talvella kun ajetaan pakkaskeleissä. Myös laittaisin noin 5 psi enemmän lämpimässä mitattua painetta.
Jos ei auta niin sitten ehkä öljyjen vaihto. Onneksi talvella myös joustoa ei niin paljon tarvii kun polut on smooth.
Ei tuo keulan jäykkyys ajoa ole estänyt. Kiinnitin vain asiaan huomiota, kun sattui pyörän päivitys osumaan just säiden muutoskohtaan ja eron huomasi niin selvästi.
Onko kellään tietoa minkä mittaiset jouset on rockhoxin boxer coil keulassa? Ja jousten ulkohalkaisija kiinnostaa kanssa.
Mistä löytää hihnatyökalun takaiskarin ilmakannun irroitukseen, kun ei saa käsin auki (rock shok monarch rt)?
Jos on laittaa suoraa linkkiä Suomen tai ulkomaan verkkokauppaan.
Saa kertoa vinkkejä millä muulla keinoin sen saisi irroitettua
Mä vedin pari kierrosta liukuesteteippiä ilmakannun ympärille, kun en jaksanut aina taistella sen kanssa :)
https://www.motonet.fi/tuote/liukues...roduct=60-0238
Sisärengas vedettynä muutamalle kierrokselle sen ilmakannun päälle auttaa. 2 huomioitavaa asiaa: pyörityssuunta sille sisurillekin ja sen varmistaminen että iskarin sisälle ei ole jäänyt ilmaa (painelua ja venttiilistä tyhjennys useampaan kertaan jotta ei tule sormille).
Onko se hihna-avain samanlainen kuin auton öljynsuodatinavain.
https://www.motonet.fi/tuote/bahco-b...roduct=80-3094
Tai
https://www.motonet.fi/tuote/bahco-b...roduct=80-3080
Toki kannu on pienempi halkaisijaltaan.
Paljon kiitoksia nopeista vastauksista. Näillä neuvoilla kyllä pärjään. Tuo öljynsuodatinavain on ehkä kaikkein paras, kun taitaa saada tarpeeksi pienelle halkaisijalle.
Tuota teräspantamallista Motonetin öljynsuodatinavainta en suosittele käyttämään, saat pahimmoilleen naarmuja sillä siihen kannuun. Tuo toinen Motonetin malli missä on kuminen hihna on huomattavasti turvallisempi.
Vastaavia myydään myös putkiavain nimellä. Esim. myös Bike-Discountista saa. Itselläni on tuollainen ja hyvin toimii, eikä naarmuta kannua.
PK-Seudulla huoltoa rokkarin keulalle ja iskarille? BAS-Shopista kuullut pari hyvää kokemusta, mutta valitettavan monta huonoakin. Joku muu paikka kelpaisi, mutta onko niitä..?? Fillariosa vähän kaukana, mutta jos ei muuta, niin olen valmis ajamaan sinne.
^Kun en muita osaa ehdottaa niin lisään yhden hyvän kokemuksen Bas-shopista ja Fillariosasta myös.
Sent from my iPhone using Tapatalk