Kuninkaan päätös
Mielenkiintoinen norjalaiselokuva huhtikuun 1940 tapahtumista.
Printable View
Kuninkaan päätös
Mielenkiintoinen norjalaiselokuva huhtikuun 1940 tapahtumista.
Cinema Paradiso on nyt Yle Areenalla. Tämä leffa on jokaisen filmiajan elokuvakoneenhoitajan lyhyt oppimäärä ja kaunis kuvaus ajasta, joka ei enää koskaan palaa. Musiikkia myöten harvinainen helmi. Jos jotain elokuvaa voin sanoa rakastavani niin tätä.
https://youtu.be/maV1ZYdAExw
The Ballad of Buster Scruggs. Cohenin vellokset tuppaa tekemään vähintäänkin mielenkiintoisia pätkiä. Eka episodi oli hervoton Heti perään katsottiin Solo: A Star Wars story. Ei mitään elämää suurempaa...
Generation Iron 3:sta. Ei yllä samalle tasolle tämä mitä GI1 ja GI2. Tässä liikaa nobodywannabebodareita. Toki Kai Greenen pitää olla mukana heittämässä stooria kuten aikaisimmissakin jaksoissa mutta muuten on ihmesakkia Iranista, Tatsikistanista, Brasiliasta, Intiasta, Ghanasta jne. Ghanalaiset valitti että ei oo vara syödä niin paljon (eikä oo ruokaakaan saatavana) mitä pitäs ja harjoitusmetodit oli lähinnä vastaavat mitä Rocky Balboalla kun se oli venäjällä ladossa asumassa ilman mitään länsimaisia hapatuksia. Ilmeisesti "vitamiineja" kuitenkin on saatu kun sen verran palaa oli...
Spectre, Bond
Rare Exports, ei se nyt enää ollu jännä kun tiesi, tekee hyvää kaiken siirapin keskelle.
There will be blood
Parempi kuin muistinkaan. Ekan kerran tuli nähtyä leffateatterissa silloin vuosia vuosia sitten eikä oikein napannut. Nyt nappasi.
Olikohan Paul ja Eli lopulta yksi ja sama henkilö?
Joulun prinssi II: kuninkaalliset häät. 50/5.
Black Mirror: Bandersnatch @Netflix
Tulipa eilen illalla katseltua tuo interaktiivinen aikamme kohuelokuva. Jonkin verran piti nähdä vaivaa (läppäri HDMI-lakulla töllöön ja selaimella katselu), että sai katseltua tuon töllöstä kun se ei ole hybridi.
Mutta joo, ihan mielenkiintoinen kokemus. Työn jälki ja tarina itsessään taattua Black Mirror -laatua toki, mutta valintojen tekeminen alkoi loppua kohti rasittaa. Lisäksi tiettyjen valintojen jälkeen tultiin mutkien kautta samoihin valintoihin, joka antoi vaikutelman, ettei tämä nyt täysin interaktiivinen kuitenkaan ollut. Katsoja haluttiin tiettyyn lopputulokseen. Ehkä.
No ehkäpä tulee vilkaistua toistekin ja testattua jotain alkupään valintatilanteita toisinpäin. WWW:ssa taisi olla tarjolla tiekarttojakin eri valintojen seurauksista.
Riehakas ryöstö (1969). Historian paras ja viihdyttävin automainos. 60-luku, muoti, sisustus, design, autot. Herrasmiesbritit. Alpit, Torino, Fiatin testirata, tuhovoimaa omaava fillari, loppuratkaisu, aidot stuntit, ei CGI:tä. Helmi.
Aiheesta löytyi sopiva dokupätkäkin:
https://youtu.be/0EuGElpjRDY
Ja vaikka Minit symppiksiä ovatkin, niin kyllä oma valinta olisi se mafiapomon musta Fiat Dino.
^^oho, ilmora tullut takaisin. Uutenavuotena alkanut sapatti kestikin vain kuutisen viikkoa. Odotin kateellisena, että hänellä varmaan on luonteenlujuutta pysyä poissa koko 2019 :)
Erinomainen pläjäys kyllä.
Aasinsiltana Coenin veljesten tuotantoa rupesin fanina muistelemaan, ettei täydellistä Miller's Crossing -leffaa ole nähnyt varmaankaan viiteentoista vuoteen. Mistähän se löytyisi. Olisi ajankohtainen Albert Finneykin siinä.
Tervetuloa takaisin - edes tähän ketjuun!
Mä aloin katsomaan suurin odotuksin ja pitkälti samoista syistä, mutta myös siksi että olen pitkäaikainen (ja lähes kritiikitön) Michael Caine -fani - ja, last but not least, koska olen niin vanha että kun elokuva tuli Suomessa teattereihin olin juuri senikäinen että en tiennyt mitään hienompaa kuin Morris tai Austin Mini ja osasin jo kuolata sellaisten elokuvien perään joita en päässyt katsomaan.
Mutta kuinkas kävikään: petyin filmiin, ohjaajaan (jolta en edes odottanut enempää kuin "workmanshippiä") ja jopa Michael Caineen joka tuntui "kävelleen läpi kuvausten" - mikä ei tietenkään merkitse hänen kohdallaan huonoa suoritusta (eli siinä suhteessa hän on vähän kuin Robert Mitchum) - ja sitten huomasin katselevani filmin loppuratkaisua eli tajusin nukahtaneeni.
Olin tallentanut filmin digiboksiin ja olisin voinut katsoa uudelleen siitä mihin olin jäänyt, mutta en viitsinyt. Eikä nytkään harmita yhtään että tuhovoimaa omaava fillari jäi näkemättä! Olen kai armoton snobi, mutta kaikki nuo - 1960-luku, muoti, sisustus, design, autot ja tietenkin Italia - löytyvät niin paljon paremmin ja hienommin muissa saman aikakauden elokuvissa.
Leffa jonka katsoin(*) viimeksi on Stanley Kubrickin "Tri Outolempi". Sehän on sellainen elokuva jonka tietää ja josta on nähnyt niin paljon pätkiä Kubrick- tai Peter Sellers -dokumenteissa, että melkein luulee sen nähneensä ja oikeastaan ajattelee ettei sitä tarvitsekaan nähdä tai edes kannata katsoa koska sen tuntee muutenkin niin hyvin, lopun kliseeksi muodostuneita ydinpommipilviä ja Vera Lynnin laulua myöten.
Mutta yllätyin, jonkin verran. En siksi että se olisi ollut elokuvana yhtään erilainen kuin miksi osasin sen kuvitella vaan että sen katsominen sujui mielenkiinnon pahemmin herpaantumatta. En ole edelleenkään mikään Kubrick-fani ja olen sitä mieltä että "Barry Lyndon" on hänen paras ja ainoa oikeasti hieno filminsä:rolleyes:
(*) Tämähän on jo klassinen elokuvafilosofinen kysymys: onko elokuvaa todella nähnytkään jos ei ole katsonut sitä teatterissa, valkokankaalta, yleisön mukana?
la piel que habito, yllättävän hyvä leffa espanjaiseksi.
Tyttären kanssa käytiin katsomassa Alita - Battle Angel Imax-salissa, ihan viihdyttävä oli.
Eilen illalla yritin katsoa Steve Jobsista tehdyn elokuvan mutta mielenkiintoisesta henkilöstä oli saatu aikaan niin mielenkiinnoton elokuva että viimeisen puolen tunnin kohdalla piti luovuttaa. Miehen koko historia oli typistetty tuote julkkareihin...
Green Book, varsin viihdyttävä.
Generation Iron 3:sta katselin viimeksi.
"Armoton Maa"
Aika mainio kotimainen western
Jaakko-hyvä, me ollaan nyt Suomessa ja kirjoitetaan niin kuin suomeksi pitää kirjoittaa: "Armoton maa".
Mä meinasin katsoa sen, mutta menin ja missasin sen. No, onhan mulle ja muille jotka sitä eivät käyneet katsomassa sitä oikeasti elokuvateatterissa eivätkä huomanneet katsoa sitä silloin kun se esitettiin "oikeassa televisiossa" Ylen Areena: https://areena.yle.fi/1-3339471
Olet oikeassa, miksiköhän ne jäi pois. Kiireessä kai. Harmittaa koska yleensä itse olen turhankin tarkka nipottaja näissä.
Lisäsin.
Areenastahan minäkin.Lainaus:
Mä olen lähes täydellisesti siirtynyt pois tuosta niin viimeisen vuodenajan katsomistavasta, että ohjelmia katsottaisiin silloin kun esitetään. Tästä on yksi poikkeus, Yle TV1 uutiset pitää katsoa suorana klo 20:30. Ja jos vaikkapa Norjassa katsoo ko. tiedonannon Areenasta, pitää siltikin pyrkiä katsomaan se nimenomaan suorana.
Bumblebee transformers-leffa :) hyvät ryminät ja tehosteet, ihkaoikeeta amerikkalaista huuhaata. Ei tää varsinaisesti ole tosikon märkä päiväuni...
Roma,
mielettömän kaunis elokuva, upeaa ohjaustyötä ja häikäiseviä kuvia ja kamera-ajoja. Netflixistä löytyy..
Free Solo, Oscarin voittanut dokumenttielokuva Alex Honnoldista ja kuinka hän kiipesi ensimmäisenä ihmisenä 1000-metrisen El Capitan -vuorenseinämän ilman köysiä Yosemiten kansallispuistossa Kaliforniassa kesäkuussa 2017.
Näin korkeanpaikankammoisena kamalaa katsottavaa, mutta siis aivan upea leffa!
Pako Alcatrazista. Kanavasurffailun aikana löysin Clintin johtajan tulohaastattelussa ja jäin katsomaan.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Viimeisimmät loistoleffat Vice ja Destroyer, jossa Nicole Kidmania todellakaan ei tunnista. Mahtavimpia roolisuorituksia ikinä. Vice, Dick Cheneyn tarina, oli melkeinpä yhtä hyvä kuin McCayn ja Christian Balen edellinen The Big Short.
Burning ja The Mule, ihan kivoja. Edellisessä mielestäni mielenkiintoisinta kuitenkin oli Korean paikalliskuvaus.
22 July @Netflix
Paul Greengrassin sellainen toteavaan sävyyn tehty teos Anders Behring Breivikin tekosista. Kuvattu vissiin aidoilla tapahtumapaikoilla. Melko kiinnostava. Outo ratkaisu norjalalaisnäyttelijät puhumassa amerikkaa.
Swiss Army Man @HBO
Tämähän oli mainio. Enemmän kuin odotin. Alkoi melkoisen käsittämättömänä pierukalkkunana, mutta olikin tosi syvällinen ja koskettava :)
Paul Dano on kyllä superjätkä, en ole huonoja rooleja häneltä nähnyt. Ottaisko hän edesmenneen Harry Dean Stantonin paikan luottonäyttelijänäni sydämessäni?
Daniel Radcliffekin oli mainio vaativassa roolissaan.
Suomen hauskin mies. Oikein hyvä ja humaani elokuva.
Nyt menee off topikin puolelle: Minkä leffan jätit katsomatta viimeksi: Hymyilevä mies.
Olisin katsonut toisen kerran, mutta en halunnut tulla merisairaaksi. Muuten hieno leffa on pilattu todella reilulla määrällä tiukasti rajatuilla otoksilla ilman kuvanvakainta kuvatulla käsivarakameralla. Missään lukemassani arviossa ei ole kerrottu tuota yksityiskohtaa.
BlackKklansman. Hieno leffa, herättää ajatuksia, viihdyttää, naurattaakin kaikessa absurdiuudessaan. Ja Jasper Pääkkönen on oikeasti hyvä tuossa!
Highwaymen
Tosipohjainen juttu kahdesta vanhasta Texas Rangerista, ketkä lähetetään Bonnien & Clyden perään. Oikein hienosti tehty ja viihdyttävä. Tuoreessa muistissa nähty B&C -dokumentti auttoi taustoittamaan.
Jostain kaapin perältä tähän oli kaivettu Kevin Costner ja hänhän vastoin monia muita roolejaan ei lainkaan ärsyttänyt. Hän oli jopa oikein hyvä, paranisiko vanhetessaan? Aisaparina Woody Harrelson teki tuttua takuuvarmaa jälkeä. Sivuosissakin laatukamaa.
Netflixistä löytyi tuo pikku helmi.
Paremmasta päästä pari kuljettajaleffaa Babydriver ja Green Book. Wind River. Elle, tällä kertaa levyltä, olen jonkinmoinen Paul Verhoeven -fani. Ranskankielinen erikoinen leffa. Nämä on kaikki hyviä. Alkuperäinen Jurassic Park oli sen verran hyvä, että hommasin muutaman jatko-osan. Kaverilta sain lainaksi John Wayne -leffan Sands of Iwo Jima, sivusilmällä jaksoin katsoa. Vanhoista Maltan haukka oli huonompi mitä luulin, aika kulahtanutta kamaa tänä päivänä, sisätiladialogia stereotyyppisten hahmojen kesken. Syvä uni on sentään menevämpi tapaus.
Generation Iron 3 on leffoista viimeisin jota olen katsellut.
Karukosken Tolkienin. Tykkäsin.
Suomi (tai no, suomen kieli) mainittiin, joten torille!
Rocketman, elokuva Elton Johnista. Oikein hyvä, ei ollenkaan siloiteltu kuvaus miehen uran alkuajoista. 70-luku ja tähteys ei ole ollut maailmanhistorian terveellisintä aikaa.
Green Book. Oikein hyvä.
Mä yritin katsoa "The Dreadful Eight"......oli kyllä niin tylsäääääää että ei jaksanu. Siis mä laitoin herätyskellonkin soimaan tätä varten....tänään tulisi "The Lone Ranger" mutta tuskin sen takia tarvii herätyskelloa pirisemään laittaa....
^^ Tom Cruise ja se naamanvenyttelijä Jim Carrey, ja Ben Stiller - ei kiitos! naisnäyttelijöistä Meg Ryan - yök yök....yök listalle lisään myös sen tyypin kun "näyttelee" Pähkähullua Prohvessoria.
Suomalaisista Leif Wager.
Yesterday. Ihan kelpo viihdettä, kun ei liikaa mieti. Ja toki hyvää musaa.
Rajattu maa.
Episodin arvostelu alkaa: "Väkinäisessä, Yhdysvaltain maahanmuuttopolitiikkaa käsittelevässä draamassa vain Harrison Ford on vaikuttava".
Mun mielestä oli ihan hyvä. Jotenkin tuli mieleen ajat kun edesmennyt Jukka Kajava arvosteli ohjelmia Hesarissa. Aina kun Kajava jonkun haukkui, niin se piti katsoa. Jos hän taas kehui jonkun, sitä ei katsottu.
Apollo 11 @IMAX
Vaikuttavaa kuva & äänimateriaalia.
Mikäli tämän dokumentin aikoo katsoa, kannattaa pyrkiä näkemään se kyseisessä salissa.
(Itäkeskus, Helsinki)
https://m.media-amazon.com/images/M/...yNzM@._V1_.jpg