Juu ei, mutta monesti olis kannattavaa optimaalisen toiminnan kannalta jos kuski ei ole ns keskiarvo pyöräilijän kokoinen. Volumespacereilla ja paineilla kikkailu voi toki riittää myös.
Printable View
oman kokemuksen mukaan (maastopyörissä ja krosseissa) isompi, 100kg kuski kyllä tarvii jäykemmäksi shimmatut sikarit, ainakin taakse. Säätöruuveilla vaimennusta voi hienosäätää, mutta jos napsut pitää olla lähes kiinni, niin shimmipinkka on vääränlainen. Varsinkin liian kireälle säädetty paluuvaimennus tekee iskarista pintakovan. Oma dpx2 muuttui ihan eri kepiksi rtechin huollossa. Uutena piti paluuvaimennus olla lähes kiinni, nyt lähempänä keskikohtaa.
Kallista oli, mutta jo ekalla lenkillä alkoi hymyilyttää
Samoja kokemuksia. Aika usein pakat on tehty kevyemmille kuskeille ja klikkerit saa laittaa melko kiinni että saa vaimennukset rauhoittumaan ja sitten hakkaa kaikki läpi kun on pintakova. Joskus riittää kun jäykistää pelkästään nopean puolen pakkaa ja jättää hitaan koskemattomaksi jos se on muuten ok. Shimmauksissa pitää tietää mitä tekee ja kannattaa jättää kyläsepät väliin ja antaa iskarit sellaiselle joka oikeasti tietää mitä tekee, yleensä ammattilaisilla on iskaridyno joka antaa raakaa dataa siitä miten vaimennukset oikeasti toimivat.
Mutta ennen kun vaimennuksiin kosketaan, painumat kohdalleen oikeilla ilmanpaineilla tai jousivakiota muuttamalla. Jos painumat ja jousivakio ei ole alueella niin vaimennuksia ja varsinkin shimmityksiä on aika turha alkaa säätelemään. Vaimennuksella on turha yrittää kompensoida väärää jousivakiota/sagia.
80 kg olis varmaan optimipaino. 10 kg kevyemmällä kuskilla kun säädöt on siellä aivan auki asennossa ja säätövara jää hyödyntämättä toiseen suuntaan. Mutta varmaan parempi niin päin.
Nyttemmin olen lihottanut itseni onneksi 75 kg lukemiin :)
+ varmaan 5 kg kamoja täydessä sotavarustuksessa.
Kahdeksankympin päälle vielä kymppi lisää kuivapainoa ja silti saa alkuun olla kaikki mahdolliset sisäänpäinvaimennuksen nupit olla auki.
Keulasta ja ajosta riippuen siinä min. 20h tienoilla alkaa vasta olla alkunihkeys poissa ja saa säätää ”oikein”.
Tein alajalkahuollon Fox34:ään itse ja säästin. Stefoihin laitoin Sram Butteria. Ihmetyksen aihe on, että miksi liukuputkien pinnassa nousee ohut rasvakalvo? Ei siinä itsessään mitään, mutta oletettavasti se rasvainen pinta vie pölyä sisäänpäin. Toimivuus ajossa on ok.
Alajalkaöljynä on hyllyssä olleista Motuleista joku jonka viskositeetin tulkitsin taulukoiden perusteella vastaavan riittävän lähelle Foxin öljyjä. Samoja aineita olen käyttänyt RS:n haarukoissa eikä niissä ole tällaista ilmennyt.
Onko Foxin stefat löysemmät niin etteivät jaksa kaapia pintaa kuivaksi? Stefat ovat vuoden vanhat, enkä muista ilmiötä viime kaudelta.
rebound säädön tiiviste "hieman" pois paikoiltaan, onnistuuko vaan ottaa ruuvi pois, lisätä muutama millilitra öljyä vuotaneiden tilalle ja tiiviste paikoilleen?
Tottakai se onnistuu mutta laittaisin uuden ruuvin tiivisteineen samalla tilaukseen ja vaihtaisin kun saapuu.
kyseessä täysin uusi keula, tehtaan jäljiltä tiiviste ruuvin alla mutta ei ruuvin ympärillä, uuden tiivisteen laitan kyllä mutta ruuvin uskon olevan hyvä. rekkula tehty ja odottelen vastausta. pyörä vaan välttämätön liikkumisväline, joten jos täytyisi lähettää saksaan takaisin niin vaihdan mielummin itse. onko siis ihan vaan ruuvipois ja takaisin ettei ole mitään kikkoja tai muuta huomioitavaa?
Haibiken sähköretkipyörä on ilostuttanut eloani muutaman kuukauden ja jo heti kättelyssä on ilmiselvää että etujousto on hinnat alkaen -mallia. Sellainen hiukan klonksottava. En näistä laadullisista asioista ymmärrä, saanko tukevampaa haarukkaa näistä 200-300€ (esim Rockshox Recon Silver RL) vai pitääkö mennä hintaluokkia ylemmäs?
Käytettynä vaikka joku yari?
Eli tulkitsen ettei 200-300€ joustimet tuo järkevää parannusta näihin ensiasennusbulkkeihin.
Suntour Nex-E25 63mm joustolla. Millaista muutosta haluan, en ole ihan varma. Pidempi jousto ja ilmakeula varmaan ihan kivat, mutta ennen kaikkea haluaisin varmuuden siitä että keula on jämäkkä, koska kuskikin on aika jämäkkä, reilusti yli 100kg. Tämä on ensimmäinen joustollinen pyöräni, joten en osaa arvioida laadullisia eroja muuten kuin sillä miten paksu pinkka valuuttaa hankintaan kuluu. En haluaisi ostaa ensin pykälän kalliimpia vain todetakseni että olisi pitänyt mennä vielä kalliimpiin, toki tästä kierteestä ei varmaan koskaan pääse eroon. Eli tuleeko näissä 200-300€ keuloissa selvää parannusta lähtötasoon, vai voiko sitä näin suoraviivaisesti edes arvioida?
Ei riitä oma kokemus tällaisiin keuloihin. Muistaakseni Rockshox valikoimissa on jokin vastaava, paragon yms. Mutta rohkenen epäillä onko se yhtään tukevampi… tahtovat olla keskenään samanlaisella mitoituksella nämä.
Rokkarin valikoimasta 35 Gold voisi olla >100kg kuskille ns. budjettivaihtoehto.
Tuon Suntourin alkuperäinen kierrejousi lienee liian löysä kuskin painolle. Kitkavaimennus ei toimi yhtä tasaisesti kuin öljyvaimennus. Jousta vaihtamalla saisi edes jäykkyyden kohdalleen.
Edit: Noin kympin osa
Rockshox Paragonissa sekä ilmajousen jäykkyys että vaimennus ovat säädettäviä.
Pyörä lienee mitoitettu hybridikeulalle, jolloin maastokeula muuttaa käyttäytymistä jonkin verran.
Suora ohjainputki ja pikalinkkunavat rajoittavat keulatarjontaa.
Kiitoksia näkemyksistä. Sinänsä rahan määrä ei ole kriittinen tekijä, onhan jokin mennyt vikaan jos uusi harrastus ei maksa tuplasti mitä on kuvitellut. Mutta "turhasta" hifistäkään ei ole kiinnostusta maksaa.
Pikalinkut ja suora ohjainputki tosiaan rajoittaa aika paljon, pitää vielä avata tuo paikallaan oleva ja varmistaa putken muoto ennen uuden tilaamista.
Jos sopivaa maastokeulaa tai RS Paragonia ei mistään löydy, voi myös harkita Suntourin paremman pään NRX ilmakeulaa öljyvaimennuksella.
https://www.srsuntour.com/fi/product...RX-D-6873.html
Yleensä pyöriä myydään halvan pään Suntourin keuloilla ja paremmin toimivat ovat niissä niin harvinaisia, että valmistajaa pidetään pelkkänä halpistuottajana.
Halpistuotesegmentillä on sekin huono puoli, ettei huoltoverkostoa muodostu, kun huolto maksaisi yleensä enemmän kuin uusi keula.
Ei löydä haulla löytötavaraviestiketjua..
Foxin rebound nuppi löytynyt metsästä.
Kun pyörän runkotiedoissa on seuraavat tiedot:
FRAME Aluminium Superlite, Gravity Casting, Agile Ride Geometry, Tapered Headtube, Internal Cable Routing, Full Integrated Battery, Kickstand/Fender/Carrier Mounting Points
FORK SR Suntour XCM ATB Coil, 100mm Käykö tuohon RockShox:n Judy Gold keula joka on Tapere 1.5" to 1 1/8" kaulaputkella, kun tuo vakiohaarukka on kuitenkin "vain" tuolla suoralla 1 1/8 " kaulaputkella ja jos käy niin mitä osia tuohon tulee ostaa että sen pystyy asentamaan vanhan keulan tilalle.
HEADSET 29: ACROS AZF-1039, 1 1/8" straight, Top Zero-Stack 1 1/8" (ZS 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (ZS 56mm)
Tuollaisilla tiedoilla oleva pyörä olisi todennäköisesti tulossa "taloon" ja tuo Judy Gold keula odottelisi toimettomana sopivaa asennuskohdetta, joten mietin saisiko nuo käymään keskenään...
Eiko tossa ole kuitenkin emäputki tapered ja muunnettu suoraksi alemmalla ohjainlaakerilla.
Laakeri on näyttäisi olevan 1 1/8" ylhäällä ja 1.5" alhaalla. Kuvasta näkisi todennäköisesti että onko tapered emäputki. Jos näin on, niin tarvitset uuden ohjainlaakerin.
Jotenkin nää on vaikeita. Mä tulkitsen, että pyörässä on tapered emäputki, tapered keula ja toki siihen käyvät laakerit. Tilalle käy ilman muutoksia toinen tapered keula. Eli 1.5 alhaalta ja 1 ja 1/8 ylhäältä.
Eli näitä nykynorminmukaisia olis molemmat. Mistä päättelette, että pyörän Aurinkomatkojen keula olisi suoralla putkella?
Jos joudut jotain tilaamaan, niin ohjainlaakereiden ylä- ja alalaakereita saa onneksi erikseenkin ostettua. Bike24.de kaupasta esimerkiksi. Suomessa hi5bikes myy myös kohtalaisen hyvällä valikoimalla esim cane creekkia.
Tuossa kuvaa juuri puretusta keulasta. Suoralla putkella se vanha keula (ylempi) oli.
Eli tuo alempi pitäisi siis saada tilalle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...a73c48dd26.jpg
Ja tuolta näyttää rungon puolella:
Alapuolelta kuvattuna
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...93aee3a481.jpg
Yläpuolelta kuvattuna
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...4d3490b070.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...9d2d2fc923.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...bb1cc25b7f.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...0f1fdd8a72.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuossa on vanhassa alakoolilla sovitettu suora keula tapered -laakereihin.
Riittää siis kun löytää uuteen sopivan alakoolin (esim).
Kiitoksia tiedosta, jotenkin on noiden keulojen asiat vieläkin hieman epäselviä että mitä osia tarvitaan milloinkin. Laitan tilaukseen ja jään odottamaan.
Ja tuolla tiedolla että keula käy kyseiseen runkoon, niin uskallan alkaa tilaamaan uudet kiekot yms... (saa tuon tuosta suhte nopeasti kuntoon, että pääsee jotain vanhemmasta kalustosta myymään poiskin...)
eipä mitään
Onko kukaan kokeillut rokkarin motion control kötöstykseen vaihdella eri viskositeetin öljyjä? Jos on niin millä menestyksellä?
Vähä kaipailisin lisää puristusvaimennusta ja tekis mieli kokeilla paksumpaa öljyä.
Mun mielestä tokeneilla tuli hyvä, niitä oli kyllä reilusti.