Alkujaan tämän lähetti
Dya
Piti oikein tämän takia rekisteröityä, kun satuin itse olemaan tuossa paikalla myös. Heti alkuun risut: jos lenkiltään varta vasten poikkeaa onnettumuuspaikalle, niin on vähintään kohteliasta tarjoutua auttamaan.
Sitten asiaan. Kyseessä oli tyylipuhdas kahden pyöräilijän nokkakolari. Itse ajoin lievää ylämäkeä Lauttasaarentietä kohti keskustaa ja väistin täysin keskellä kelviä oikeasta laidasta hortoilleen jalankulkijan vasemmalta. Jalankulkija onnistui jotenkin blokkaamaan täysin näkökentästä vastaantulleen pyöräilijän. Jalankulkijan kohdalla hän oli ehkä kymmenen metrin päässä keskellä kelviä (, koska hän taisi ohittaa toista jalankulkijaa) ja ajolinjamme olivat täysin kohti toisiamme. Ensin molemmat koittivat väistää - molemmat samaan suuntaan. Seuraava väistö toiseen suuntaan ei enää riittänyt vaan yhteenhän siinä törmättiin.
Itse en edes kaatunut eli käsi ei koskettanut maata, mutta vastustaja sai kunnon tällin. Hänen kasvonsa taisi osua minua olkapään tienoille, kun sitä tuntuu jomottavan vieläkin. Lopulta hän poistui paikalta ambulanssilla ja ilmeisesti sai pari tikkiä. Toivottavasti ei käynyt pahemmin kuitenkaan.
Pistää joka tapauksessa miettimään tällaiset tilanteet, että pitäisikö infralle oikeasti tehdä jotain. Randomisti palloilevat jalankulkijat eivät oikein sovi kaksisuuntaiselle pyörätielle, jota tässä maassa kelviksi nimitetään. Tämäkin onnettomuus olisi jäänyt syntymättä mikäli pyöräilijöille olisi omat yksisuuntaiset pyörätiet tai -kaistat.