Itse laittaisin vaan reilusti vassua.
Printable View
Itse laittaisin vaan reilusti vassua.
Dodiin!
Uudet renkaat sain jo viime viikonlopuksi, testaamaan pääsin vasta eilen kun kelit/aikataulut menivät yksiin.
Kiitokset Moskalle erittäin paljon tästä regas suosituksesta! Leveys on kylläkin 37mm eikä 35mm, kun renkaat löytyivät ihan sattumalta fillaritorilta hintaan 30€ + toim.kulut(ja ihan uudet!)
Ajoin vakion n.30km lenkin ja täytyy todeta, että ihan kuin alla olisi ollut toinen pyörä! Jos olisin tämän tiennyt, että kuinka iso vaikutus renkailla voi olla, niin olisin nämä hankkinut jo heti alkuunsa.
Pyörä tuntuu huomattavasti vakaammalta ja miellyttävämältä polkea, ero on uskomaton! Rullaa niin eri tavalla etä se vaikuttaa jopa "ajotyyliini" negatiivisesti.
Esimerkki:
Jos poljen abaut samalla vaihteella kuin vanhoilla renkailla suoralla tiellä(siten että polkeminen tuntuu kepeältä ja vauhti on tasaisen tappava), niin pyörä alkaa "pomppimaan" , en osaa paremmin kuvailla..
Joudun vaihtamaan isompaa vaihdetta ja polkeminen ei enää ole niin kevyttä kuin pitäisi(rasittaa polvia ikävästi), mutta meno muuttuu vakaaksi. Saa nähdä, että onko kyse vain totuttelusta, kuten oli lukkopolkimien/kenkien kanssa
(oli useampikin ongelma, jotka korjaantuivat pienillä säädöillä ja totuttelulla.)
Tämä ongelma ilmenee siis juuri tasaisella tiellä, jos on vähänkin ala- tai ylämäkeä, niin ongelma häviää. Joo pyöräni on hybridi, eikä se maantiepyöräksi muutu.. mutta koitan saada tuon jousihaarukan lukittua nyt kokonaan ensimmäiseksi, niin se voi korjata tätä asiaa.
Pari kysymystä:
Onko nuo etuhaarukat 1:1 -käypäsiä, vai onko eri merkeillä erinlaisia yms? Ajatuksena olisi hankkia jäykkä haarukka jos sellaisen edulliseen hintaan löydän. En tarvitse hiilikuitu haarukkaa tai mitään muutakaan hibleetä, ihan teräs haarukan tohon laitan jostain hylkypyörästä, jos vain mahdollista.
Sitten päivän kevennys pitempään harrastaneille, mutta minua ihmetyttänyt asia..
Kun olen katsonut maantiepyöriä, niin minun silmissäni Cyclocross ja maantie -fillarit on ihan samanlaisia, mitä eroa näillä oikein on?
Ei muuten ole pikakysymys.
Mutta jos lyhyesti... onhan cyclocrossarissa enemmän rengastilaa, yleensä bb-droppia vähemmän ja muutenkin pikkasen maastoketterämpi geometria. Sun mielestä varmaan gravel grinder -pyöräkin on ihan samanlainen kuin cyclocrossari tai maantiepyörä.
Pikakysymykseen pikavastaus: eivät ole.Lainaus:
Onko nuo etuhaarukat 1:1 -käypäsiä
Tuo pyörän pomppiminen saattanee johtua siitä,että jalkasi ryntäävät "ylikierroksille" sillä kepeällä vaihteella = tottumattomuus reilumpaan kadenssiin (poljin kierros/min).
Korjaantuu ajamalla suuremmalla kadenssilla siten että pyrkii pitämään pyörityksen tasaisena,ei ala pomppia pyörä eikä kuski satulassa.
Tuo että isompi vaihde ottaa polviin;olethan säätänyt satulan paikan kohdilleen,pituus- ja korkeussuunnassa.Herkästä +1 pykälä raskaammalle vaihteelle siirto ei vielä pitäisi ottaa polviin.
Tuohon kyllä vaikuttaa vaihdevälikin paljon.Montakos vaihdetta hybridissäsi on?
Tulin juuri lenkiltä, kävin ajamassa saman lenkin uudelleen. Säädin satulaa 2-3mm korkemmalle heti alkumatkasta ja polvien rasitus hävisi(minulla on risat polvet, olleet jo +10v. Pyöräily on auttanut huomattavasti tuohon vaivaan, kun jalkojen lihakset ovat vahvistuneet ja paino tippunut.) Uskonkin että satulan pikalinkku säätö on voinut antaa hieman periksi ajan myötä ja renkaita asentaessa pyörä oli välillä väärinpäin satulan varassa. Ei taida olla ihan pätevin ratkaisu satulan kiinnityksessä..
Satulan säätö vaikutti myös tuohon "pomppimiseen" -joka oli liian hmm.. voimakas ilmaisu, mutta ymärsit selvästi mitä tarkoitin. Ajo vakaantui entisestään, kun siirsin persausta aavistuksen taaksepäin tasaisella tienpätkällä.
Eli satulan pituus säätöä pitää hiemen rukata, mukana ei ollut sopivaa työkalua sitä varten, mutta uskon että saan sillä korjattua tuon vaivan kokonaan. Pyörässäni on 24 -vaihdetta, joten vaihdeväli on suht tiheä, mutta tosiaan pienillä säädöillä homma hoitunee lopullisesti.
...eikä välttämättä ole ihan kategorisesti noinkaan. Nykyään tarjontaa on niin tolkuttomasti ja niin moneen erilaiseen käyttöön, ettei selkeä rajanveto mielestäni oikein onnistu. Jos yleisnimityksellä ”käyräsarvisia polkupyöriä” haluaa laittaa jonkinlaiseen jonoon, löytyy ainakin aeropyörä, perinteinen maantiepyörä, endurance-pyörä, gravel grinder, cyclocross, retkipyörä ja monstercross. Jaottelua voi jatkaa edelleen jakamalla eri alakategoriat vaikka rungon valmistusmateriaaln mukaan. On aivan varmaa että vähintään vierekkäisten alakategorioiden pyöriä on saatavilla eri valmistajilta samalla geometrialla ja muutenkin hyvin samankaltaisina, vaikka niitä myydään eri tyyppisenä ja himpun verran erilaiseen käyttöön suunniteltuna.
Tällä hetkellä olisi aikamoinen savotta lähteä valitsemaan ensimmäistä ”maantiepyörää” aivan aloittelijana. Käyttötarkoituksen perusteella voi ottaa vähän suuntaa, mutta silti saattaa tulla tehty vikaostos. Vielä viisi vuotta sitten maantiepyörä oli maantiepyörä, cyclocross oli cyclocross ja sillä selvä.
Kiitoksia vastauksestasi. Tämä valotti asiaa jo erittäin paljon. Joo, maantiepyörä on ollut mielessä, että ensi kesäksi sitten. Syksy talvi ja kevät mennään vielä tällä hybridi fillarilla, johon olen edelleen erittäin tyytyväinen.
On tosiaan valinnavaraa noissa maantiepyörissä! Kun niistä on koittanut saada edes jotakin käsitystä, nimikkeet tosiaan ei ole tiedossa jne, aloittelija kun olen.
Tällähetkellä on sellainen ajatus, että ostan sen kiiturin sitten käytettynä ja kun ensimmäistä maantiepyörää on ostamassa, niin ei sen tarvitse olla viimesintä tekniikkaa yms.
Saan edullisesti laadukkaan pyörän, kun käytetyn etsii ajankanssa ilman mitään hoppua.
Onko tankonauhoissa jotain oleellista eroa? Muutaku väri. :D Mukavuutta yms joissakin mainostetaan mutta onko käytännön eroa? Onko joku ylitse muiden esim. GG-käytössä?
Onhan niitä eri paksuisia ja pinnaltaan erilaisia eli otetuntumaan voi tankonauhojen valinnalla vaikuttaa. Mutta yksi tykkää yhdenlaisesta ja toinen toisenlaisesta eivätkä edes kaikki jotka tykkäävät pehmustuksesta GG-käytössä halua sitä tankonauhoiltaan vaan valitsevat mielummin geelipehmusteiset ajohanskat.
Sitten lienee loputtomiin mielipiteitä siitä mikä tankonauha on vaivaton laitettava, käytössä kestävä ja kaiken lisäksi helppo pitää puhtaana. Ja jotkut ovat jopa sitä mieltä ettei millään noista kolmesta ominaisuudesta ole suurempaa väliä kunhan tankonauha on hyvä ajettava...
Pikaisesti kysyttynä: mistä kannattaa tilata Cannondalen caadx:n uudet jarrulevyt. Siinähän on Promaxin 160mm ja 140mm levyt, mutta harmittavan vähän noita pienempiä tuntuu olevan verkkokauppojen sivuilla.. :-O
Onhan näitä :https://www.bike-components.de/en/CO...-Rotor-p55021/
https://www.bike-components.de/en/Sh...Brakes-p28525/
https://www.bike-components.de/en/Av...oseout-p25564/
http://www.chainreactioncycles.com/f...&sort=pricelow
https://www.evanscycles.com/en-fi/bi...=price_inc_vat
Ko. liikkeet vain esimerkkejä.Et maininnut onko tarve 6 bolt- vai centerlocklevyt.Yllä olevat linkit ovat 140mm levyihin.Noiden Promax:ien tilalle käynee jokin yllä olevista.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...a0b935de1b.jpg
Kyseessä on shimano acera BR-M395 hydraulinen takajarru. Tuota yritin ilmata ja siinä epäonnistuin. Etujarrun kanssa oli helpompaa, edessä on joku deore jossa sen nipan, josta öljy menee sisään, juuressa on 7 mm pultti joka avaa yhteyden letkuun. Kuten kuvasta näkyy takana tälläistä ei ole. Miten tämän takajarrut kanssa tulisi toimia?
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0005-12-ENG.pdf tuosta sivulta 20 eteenpäin on aika selkeät ohjeet.
Tuossa kuvassa näkyy tuo 3 mm kuusiokolo.
Paljonko jarrulevyt kuluu maastopyörässä? Koska pitäisi vaihtaa? Katselin tossa pari vuotta ajettuja levyjä ja selkeä "kynnys" niissä on siinä missä jarrupalat eivät enää ota kiinni. Eipä ole aiemmin tullut kiinnitettyä asiaan mitään huomiota.
Käyttöohjeessa tai levyssä mainittu ko. min. thicknes. Shimanoilla joissakin 1.5mm ja Hayes V6/V8 levyissä se on 1.52mm.
Näistä olikin apua.
Ilmeisesti ilmaa jarrussa. Jarru Avid DB3 Elixir, pyörä ollut väärin päin koko kesän. Jarru menee pohjaan asti mutta kun pumppaa muutaman kerran niin saa jarrutettua. Sen jälkeen taas menee pohjaan. Toipuuko jarru vai pitääkö ilmata? Tein vain hätäisen testin pihassa niin ei varmaa tietoa. Ja mistä ne ilmat tulivat talven aikana kun en muista että viime talvena olisi ollut. Vai onko nesteitä voinut kadota jostain kun ollut pyörä väärin päin? Toinen jarru toimii normaalisti.
G02S vs G02A?
Minulla on pyörässäni SLX M7000 -jarrut, joissa Shimano G02S Resin jarrupalat. Tätä mallia näyttää olevan huonosti saatavilla Jyväskylästä. Sen sijaan G02A-paloja saattaisi löytyä helpommin. Kuvien perusteella palat ovat samannäköiset. Tietääkö kukaan voinko korvata G02S-palat G02A-paloilla ja odottaa suunnilleen samanlaista suorituskykyä kuin alkuperäisillä paloilla?
Tänks!
Jarrunestesäiliö kahvassa on vajaa ja siksi ilmaa pääsee letkuun. Ihan tyypillinen juttu ensiasennusjarruissa. Ilma voi nousta letkusta itsekseen takaisin säiliöön ja siten jarrujen teho palautua, mutta vika ei varsinaisesti korjaannu ilman että täyttää säiliön.
Ei pitäisi olla merkitystä. Molemmat on hartsipaloja. Tehoeroa näille voidaan ehkä saada labramittauksessa, mutta sellaista eroa jonka käyttäjä huomaa, ei ole.
Kiitos. Pitänee nyt sitten vielä katsella mutta kuitenkin tilata ilmaussetti valmiiksi kun kuitenkin yhdessä toisessakin pyörässä Avidin jarrut. Läski ja oikeastaan ihan vaan lumipyörä kyseessä niin ei kai vielä kauhea kiire. Tai mistä sen tietää kun viime vuonnakin taisi marraskuussa kausi alkaa. Näyttäisi aika monivaiheiselta toi Avidien ilmaus mutta onneksi löytyy hyviä videoita.
Avidin ilmaus on periaatteeltaan hyvin yksinkertainen, mutta käytännössä ilman poistaminen systeemistä on välillä suorastaan saatanasta. Mikä lienee syynä, että välillä nestettä saa lutkuttaa edes takasin ja pitkään että viimeinenkin ilmakulpa tulee pois.
Onko mitään hyväksi todettuja jarrupaloja Sramin maantie Hydroihin, siis jotka olisi huomattavasti Sramin originaaleja halvempia, mutta jarruteho/kesto kuitenkin OK. Noi alkaa tulemaan aika kalliiksi, kun näillä keleillä kestää palat yhden cx-kisan.
Spessun Crux (vm 2015 Elite) on alkanut napsumaan ja keskiölaakeria tietysti epäilen. No olisi kai helppo homma, senkun vaihtaa laakerin, mutta kun... Siinähän speksin mukaan on BB30 keskiö, mutta nettiseikkailu keskiöstandardien hämmentävään maailmaan toi lisäkierrettä eli ymmärsinkö nyt oikein että kun tuossa on Praxisin kammet (Zayante M30), joissa akseli on vetopuolella 30mm ja toisella puolen 28mm niin siihen käy vain_ja_ainoastaan Praxisin oma M30 BB -laakerisetti?
Pyörähän sinänsä on ollut erinomainen lenkkikaveri, mutta jos spessun SCS-sekoilun lisäksi tulee vielä tämäkin eteen niin pitäisiköhän alkaa taas katselemaan seuraavaa mankelia.. :mad:
En ota teknisesti kantaa kuin sen verran, että se keskiömuhvi on kuitenkin BB30:lle tarkoitettu. Suosiolla kerralla isompi remontti ja homma kuntoon. Prässättävään muhviin tarkoitetut toisiinsa kiertyvät keskiökupit ja mieleiset kunnolliset BB30-kammet. Avot.
^Meinaat siis, että kerralla koko kampisarja ja keskiölaakerit uusiksi. Tuo ei toki kuulosta lainkaan pöljemmältä kun ottaa huomioon, että pyörä muuten olisi ns 'keeper'. Pitääpä vähän miettiä lisempää, nuo praxisin kammet ja rattaat toki olisi muuten ihan sitä niin sanottua 'kunnollista' kamaa, mutta tosiaan tuo laakerisekoilu ei oikein kuulosta hyvältä.
Cyclossa Cosine 23mm kiekot. Mäkeen polkiessa ja monessa muussa tilanteessa takajarrulevy rapisee, vaikka jarrusatula on keskitetty. Vanne ilmeisesti jotenkin liikehtii sivuttaisvoimien vaikutuksesta. Mistähän moinen? En ole mitannut kiekon akselin holkkia, joka tulee haarukan koloon - voiko se olla liian pieni? Löysin foorumilta mainintoja 15x100 thru axle -konversiosta - onko siinä kyse juuri holkkien vaihtamisesta haarukkaan sopiviin?
Takahaarukka antaa periksi ja taipuu woiman alla. Ei ole vaarallista eikä haitallista, mutta kiusallista toki pyrittäessä täydelliseen hiljaisuuteen. Vika on oikeastaan fillarin rungossa eikä kiekoissa.
Eipä oikeastaan voi. Tai jos näin olisi koko pyöräkin olisi täydellisen ajokelvoton.Lainaus:
En ole mitannut kiekon akselin holkkia, joka tulee haarukan koloon - voiko se olla liian pieni?
Ei ole.Lainaus:
Löysin foorumilta mainintoja 15x100 thru axle -konversiosta - onko siinä kyse juuri holkkien vaihtamisesta haarukkaan sopiviin?
Unohtui mainita, että pyörän alkuperäisillä kiekoilla ei tuota vaivaa ilmene ollenkaan. Mikä ero kiekoissa voi olla, että haarukka joustaisi eri tavalla?
^Pikalinkun ja akselin materiaali. Orkkiskiekot linkkuineen ovat oletettavasti jotain panssarivaunurautaa, niinkuin orkkiskiekot usein ovat.
E: lisätään vielä navan laakeroinnin rakenne ja mahdollinen välys.
On kyllä siinä määrin häiritsevä rapina - kuin joku risu olisi pinnojen välissä, että mistähän saisi panssarivaunurautaisen akselin ja pikalinkun..? Välillä se asettuu ja ei rapise niin herkästi, kun taas välillä rapisee tasaisella polkiessakin.
Oletko ihan satavarma, että ääni tulee jarrulevyn ja -palojen kontaktista? Käyttämäsi termi "rapina" ei minusta viittaa sellaiseen vaan esimerkiksi pinnojen löysyyteen. Joka voisi olla myös "ritinää". Laakerit voisi myös "rapista".
Hienoisesti jarrua painamalla (niin ettei vielä tunnu juuri vastusta) riplatus loppuu. Mutta totta on, että se kuulostaa pinnojen helinältä. Jarru tuskin sitä kuitenkaan lopettaisi..?
^Jarrupala ei ole männässä millään kiinni ja renkaasta johtuva tärinä ravistaa palaa --> pala hakkaa levyyn pitäen ääntä. Jarrun painaminen pysäyttää palan heilumisen ja ääni häviää. Levyn muoto ja paksuus ovat olla tässä tapauksessa avaintekijöitä.
olen taistellut samankaltaisen ongelman kanssa, josta kyselen aiemmissa viesteissä. Luulin jo päässeeni eroon tarpeeksi pikalinkkua kiristämällä, mutta p*skanmarjat.. sama homma uusiutui edellisen rengasjumpan jälkeen ja taas keskitettävä jarrusatula uusiksi. Seuraavaksi ajattelin koittaa josko linkku on liian kireällä, koska takavanteen jarrulevy näkyy liikkuvan samaa tahtia sivuttaissuunnassa, kun linkkua laittaa lukitusasentoon / avaa. Kato FocusOn jos tuolla olisi sulle vielä jotain kokeilemisen arvoista vinkkiä: http://www.bikeradar.com/forums/view...php?t=12999103