Komppaan. Sekä opasta että ohjetta. Tulee hyvät kiekot ja nopsaan... kirjan e-hinta haukkuu itsensä jo ekalla rihtauksella.
Printable View
Wheelpro Wheelbuilding oppaassa oli mun mielestä ehkä paras neuvo sopivan kireyden saamiseksi ilman mittaria: ota "muistiin" sävelkorvaan tehtaan tekemän vastaavan kiekon nuotti. Tai jos sellanen on uutta kiekkoa rakentaessa lähettyvillä niin vertaa. Loput sujuu sitten "korvakuulolta".
Näin kasasin kiekot myös ennen ko opukseen perehtymistä. Opus vaan järkeisti toimintaa näin tulee hyvää jälkeä reippaasti nopsempaan kuin perinteisellä yritys-erehdys-uusiksi menetelmällä.
Kiitoksia omasta puolestani vireästä keskustelusta! Taustana sen verran tuohon alkuperäiseen kysymykseen että tein nuo kiekot juurikin Mussonin/Wheelpron:n ohjeella ja laitoin pinnat valmistajan ohjeen mukaiseen kireyteen (<100kg), jonka jälkeen siis takapyörän ei-vetopuolen pinnat pääsivät hervahtamaan tässä ensipakkasilla. Nyt kun tästä vedän oman kiekko-ongelman suhteen yhteen, niin vaihtoehdot ovat:
a) vedetään uudestaan vanteen ohjeen mukaan kireälle ja toivotaan että pysyvät aukeamatta tällä kertaa
b) vedetään ylitiukkaan ja toivotaan että pysyvät aukeamatta ja että pinnat eivät tule kehästä läpi
c) kasataan prolockeilla tms lukitteella ohjeen mukaiseen vetoon
d) hoidetaan järeämmät kehät ja kasataan niillä
Kallistuin alustavasti vaihtoehtoon b) tuossa viikonloppuna, mutta en ole nyt ehtinyt ajelemaan kun flunssa iski. Suosituksia saa esittää.)
Katselin Stans:n sivuilta vanteuden spec:jä: Archit näyttävät olevan melko matalaprofiiliset. Maastopyörän vanteet ovat kyllä jäykkiä, mutta ylikiristyksessä on aina riski, että stabiliteettiraja ylittyy. Vanne taipuu tällöin sivusuunnassa aalloille tyypillisesti vastakkaisilta puolilta esim. vasemmalle ja näiden kohtien välistä oikealle. Tässä tilanteessa suurin osa pinnoista on täysin löysänä. Tämän saa myös aikaiseksi kääntämällä täydessä vauhdissa etupyörän poikittain. Juniori onnistui tekemään tämän tempun vuokrapyörällä viimekesän lomareissussa. Vanteen heitto oli niin suri, ettei rengas mahtunut pyörimään. Vanteeseen ei tullut pysyvää muodonmuutosta, joten sen sai väkisin painamalla sen verran suoraksi, että päästiin ajamalla vuokraamoon. Niin että, jos kiristät pinnat tiukkaan, tarkkaile sivuttaisheittoa. Tässä esimerkki kuinka vanne taipuu: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...72#post1941172 .
No niin, alkuunsa, kun rupesin näitä kiekkoja rakentamaan, ajattelin etten koske niihin ohkasiin Revo-pinnoihin. Eilen tein kuitenkin pojalle joululahjaksi vanteet Hope navoilla ja DT XM450 vanteilla, 32 pinnaa/vanne juuri niitä Revo-pinnoja käyttäen. Vanne oli kuin harakanpesä, kun kaikki pinnat oli saatu paikalleen, mutta ihme kyllä nekin oikeavat kiristämällä. Kiristysvoimat 100/60kg.
työtekniikasta:
Tällä kertaa en käyttänyt laseria vanteen keskitykseen, vaan tein tätä vastaavan työkalun: http://www.parktool.com/product/centering-gauge-1554-1
Pinnankireysmittarin päätehtävä oli oikean kireystason määritys (etten kiristä liikaa), tasakireys tuli näppituntumalla ja korvakuulolla. Mittasin kireyttä muutamaan kertaan työn aikana kiertämällä vanteen ympäri joka neljäs pinna mitaten. Tämä siksi, että mittaus käy helpoiten siitä pinnavälistä, missä pinnat ovat liki yhdensuuntaiset. Käänsin vanteen toisinpäin kun mittasi toista puolta.
Aion kasata nyt talvella maantiekiekot ja aloitan rakentamalla rihtauspukin. Olen lukenut Roger Mussonin oppaan ja siitä löytyy perusmalli, mutta kuinka toimisi yksijalkainen (vrt. Leftyn etuhaarukka) rihtauspukki? Työskentelytilaa saisi lisää eikä tarvitsisi jalkojen etäisyyden säätöä, mutta onko kiinnitys pikalinkulla akselin yhdeltä puolelta riittävän tukeva kiekon kasaamiseen? Googlen kuvahaulla löytyi vain kaksi esimerkkiä, mikä ei ihan täysin vakuuta konstruktion toimivuudesta.
Pasi
Eihän kiekkoa tehdessä tarvi voimaa käyttää, mutta kiekko heiluu varmaankin toispuoleisesti tuettuna niin paljon, ettei heittoa tai keskitystä saa mitattua. Omassa pukissani jalat kaartavat ulospäin ja tila riittää mainiosti. Voin myöhemmin käydä kokeilemassa (perunat kiehumassa, ei voi nyt poistua sisätiloista) miten vanne pysyy vain toisesta päästä tuettuna.
Kokeiltu: kiinnitin vanteen rihtauspukissa vain toiseen jalkaan pikalinkulla. Toisella puolella oli väliholkki täytteenä, että pikalinkku kiristyy. Kun vanteesta otti kiinni, akselin vapaa pää liikkui noin 1mm verran. Tuntui kuitenkin niin tukevalta, että homma onnistuisi näinkin. Käytin kokeilussa vanhaa kiekkoa, jonka laakereissa oli pieni välys. Vanteen heittoa mitatessa se teki isomman virheen kuin pukin jousto. Toispuoleisen rihtauspukin kanssa kannattanee käyttää dish-toolia, koska pienikin akselin taipuma tekee turhan paljon virhettä vanteen keskitykseen ja ainakin vaikeuttaa mittausta.
Ok, kiitos kokeilusta. Pitää harkita kummalla tavalla lopuksi etenen.
Pasi
Siis ei sen rihtaussysteemin tarvitse olla ainakaan satunnaiseen oikomiseen tämän ihmeempi. Siis nuo kiinnitetään korjaustelineen pystyputkeen.
http://www.parktool.com/product/repa...ng-stand-ts-25
Tällainen tuli hommattua aikanaan. http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=12977 Kiekkojen rakentelun pariin en ole vielä palannut, mutta oikomiset on onnistuneet hyvin tälläkin.
Mitäs kun roihahti halu tehä kiekot maantielle noihin planet-x:n 50millisiin kuitu kehiin, niin mahtaakohan tuo 16 reikäinen olla kuitenkin liian vähän 90kiloselle kuskille eteen radiaalina?
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...0mm_carbon_rim
että olisiko viksumpaa tehdä 24/24? vai olisiko jollain heittää vielä fiksumpaa diiliä samantyylisistä kehistä? esmes 20 reikäsenä jossain, tai jotain??
Onko jollain tuon ko. kehän ERDiä heittää faktaks? Kun tuo planet-äksän sivut sanoo vaan että ERD:) en ole itse aikaisemmin tuota erdiä mitannut...
Onko Mackin road navoista kokemuksia jollain? jossain kohtaa nettiä sanottiin et 4kk kestää kun tilaa? Onko se takanapa sen superlight osastolla käypää kamaa?
tunen mag170 napaa ei ainakaan suoranaisesti kehuttu jossain kohtaa thrediä... tahtois vaan "ihanan kevyttä" :p!!!
^Voin kertoa erd:n faktaksi kun saan pinnat perille asti ja varmistettua itsekin että laskin erd:n oikein. Sen verran voin sanoa että nuo vaativat sisäiset nippelit ja sen takia varmaankin planet-x ei ilmoita kehien erd:tä. Se kun on vähän mutkikkaampaa laskea kun käytössä on nuo sisäiset nippelit. Reilun viikon sisään pitäisi tietää menikö omat laskelmat oikein.
siitäkin piti tosiaan kysyä, siis noista sisäisistä nipoista - että mites se niiden kiristely? ei uppoo perinteinen pinna-avain! mikäs työkalu siihen hommaan nyt sitten olisi se optimi? ja tässä tapauksessa varmaan kannattaa se sapimin työkalu noille cx-ray pinnoille hommaa?
Sisäiset nipat on yleensä jonkinlaisella kuusikulmaisella päällä. Kokoja on muutamia erilaisia joten oikean kokoinen työkalu oikean kokoiselle nippelille. Kenties tuo 4,7mm eli 3/16" se yleisin mutta en mene vannomaan. Kristely esimerkiksi tällaisella työkalulla.
Toimisivatkohan 14 mm tai 16 mm nippelit?
"tilaa" nappi kutisee koko ajan sormen alla - onko 16 radiaali edessä tarpeeksi 90 kiloselle kuskille?
Kysymykseen osaa vastata varmasti vain vanteen valmistaja tai joku muu, joka on kyseisesti vanteesta paljon kiekkoja rakentanut. Kaupasta saa paljon valmiskiekkoja, joissa on vain 16 pinnaa edessä ja kiekon jäykkyys on silti riittävä 90-kiloiselle. Se on kiinni erityisesti kehän jäykkyydestä ja pinnojen paksuudesta.
Samalla kehällä etukiekkossa riittää aina pienempi määrä pinnoja kuin takakiekossa. Jos takana 24 piisaa hyvin, riittää samalla kehällä edessä varmasti 20, ehkä jopa 16.
joo, aina ei piisaa edes 32,) omien tässäkin ketjussa keskusteltujen kokemusten valossa arvuuttaisin että jos ei kehälle luvata rontisti sataa kiloa pinnan vedoksi niin ei välttämättä kestä suorassa isolla kuskilla kun veto ei riitä lukitsemaan nippeleitä.
Toinen sitten on että jos aeropinnoilla (esim cx rayllä) kokoaa niin en nyt muista ihan ulkoa zippin vzlkoisen paperin tuloksia, mutta ei siinä kovin montaa wattia häviä kahdeksan ylimääräisen pinnan kanssa tavanomaisilla lenkkivauhdeilla. Eli ihan sama ottaa enemmän pinnoja niin ei tarvi niin pelätä
2 millin pyöreillä pinnoilla 16 varmasti riittää, jos 16 reikäiset on tarjouksessa tjsp
Shimanon 16 pinnaiset etukiekot kestivät noin 100 kiloista polkijaa mutta pinnat näyttivät hiukan järeämmiltä kuin normi 2 mm pinnat.
Takakiekossa taas vetopuolella paukkui pinnoja usein 16 pinnaisissa kiekoissa, ja nimenomaan nippelin kierteen kohdalta.
Ei riittänyt kantti kokeilla noita 16 reikäisiä.. Tilasin ebaystä 20/24 reikäset kuitukehät, 38 ja 50mm syvät. Jos navoissa tarvitsee radiaalia varten valmistajan hyväksynnän, niin voiko "ei radiaali" napoihin tehdä sitten muut pinnaukset? Tällä hetkellä mielessä pyörii 2ristiin ja crows foot kuviot...
Voi tehdä ristiinpinnauksen.
Crows foot on huikean kätevä, mulla on noissa 30mm avoaluissa takana pakan puolella crows foot 2mm pinnoilla ja toisella puolen 2x 1,8 millisillä. 24 reikäinen kuitukehä varmaan riittäisi, toi 32h takakiekko tuli tehtyä kun sai navan joskus lähes ilmaiseksi.
Joka toinenhan on helppo kun tulee radiaalina (ulkokehältä mieluummin, saa senkin jäykkyyden talteen jos vaan kasetin puolesta mahtuu olemaan. Millin tai jotain voi laskea ulkokehä/sisäkehä eroa, ts pyöristys eri suuntaan)
Sitten meniköhän ne ristiinpinnatut crows footissa ihan 2x kaavalla, vai pitikö mulkata hiukan? Ei muista. Google varmaan kertoo.
kehät tuli, napoja joutuu vielä odottelemaan:) kun aloin valmistajien mitoilla laskemaan pinnan pituuksia, niin sheldonin sivuilta ladattava damon rinardin spokecalc antoi omituisia lukemia pinnojen pituuksista takakiekkoon, verrattuna noihin kahteen muuhun laskuriin.. ubin spokecalc ja lenni.info/edd antoi taakse 260,9/256,9 pituudet rinardin spokecalc antoi 244,1/235,7!! mielestäni täytin kaikki kohdat niinkuin pitää ja tarkistinkin vielä useampaan kertaan mutta en löytänyt vastausta. taidan luottaa kuitenkin 260 ja 256 mittoihin...
Tulihan uudet kiekot kasattua. Bikehubstoren osista, eli BHS C472w vanteet, saman puljun navat ja pinnoiksi 28/24 sapim racea. Etukiekko suoralla puolauksella ja takakiekon vetopuoli 2x ja vasen puoli 1x. Nippeliprikat myös käytössä, vaikka hyöty voi olla vähän kyseenalainen. Olivat helpot rakentaa ja pitäisi olla melko vahvat ja jäykät kiekot. Painoa on mitä on, kai jotain 1500 g.
Voin suositella tähänastisen perusteella.
Mitenhän mahtaisi sopia yhteen DT Swissin RR440 Asymmetric vanne Powertapin SL+ takanavan kanssa 28 reikäisenä versiona? Kokemuksia asyista ylipäänsä? Tehdäänkö tuolla kehällä siis molemmat puolet samaan kireyteen? Jos näin, niin ei kai se ainakaan pilaisi PT:n mittatarkkuutta? Olisiko 2 ristiin jollain cx-ray/aerolite/aerocomp/revo kestävä 76 kiloiselle papalle? :o
Asy-vanteen käyttö vähentää tai poistaa eri puolen pinnojen epäsymmetrisyyttä. Itelläni on läskipyörän takavanteessa pinnat 20 milliä keskilinjalta sivussa ja napa on 28 mm sivussa, mutta pinnat muodostavat lähes täydellisen tasakylkisen kolmion.
Lähtökohtaisesti vanne pitää tietysti saada keskelle ja jos toisesta puolesta tulee vähän kireämpi kuin toisesta, sittenpä tulee.
Ja on navallakin vaikutusta kiekon rakentamisen työmäärään. Läjäsin tuossa eilen WTB LaserDisc Lite -navoille DT-Swiss:n kehät saman valmistajan 2.0/1.8 Competition pinnoilla. Takana on offsettia navassa niin vähän että pinnat on saman mittaiset molemmilla puolilla (millin tarkkuudella laskurin mukaan) ja ne todellakin sai yhtä kireelle.
Ihan samaa ei voi sanoa etunavasta jossa offsettia on enemmän, onneksi 26" vanne oli helppo saada navan keskelle ja suoraan.
Rakensin MDF-levystä rihtauskirjan mukaisen telineen ja siitä tuli niin siisti että raijasin sen keittiön tammipöydälle, olihan helppo ja mukava nakki rihdata kiekot ! Pitää vielä tehdä se pinnojen esikiristys vatkuli ja dish-mittauksen apuväline niin johan käyttää kiekkojen kasaus jatkossa.
Nämä kiekot tuli valmiiksi ennätysajassa...
Suositelkaas avokehiä cyclocross käyttöön. Aiemmin tein kiekkosetin katu käyttöön kinlin/novatec/sapim cx-ray kamoista ja ihan tyytyväinen olen noihin, mutta mitään bunnyhoppeja ei uskalla noilla tehdä. Novatecin napojen ympärille tekis mieli kasata noin 1500g painavat avokiekot joka olis vähän vahvemmat kuin tuo kinlin setti,ei vaan keksi osia tai ainakaan helposti saatavilla olevia osia. Parasta jos osat löytyis vaikka cnc-biken kaupan valikoimista..Noin 35mm renkaat pitäisi käydä kehille,tuskin leveämpiä tulee tarvitsemaan.
Kuis paljon noista pinnojen laskennallisista pituuksista voi poiketa. Laskuri näytti etukiekolle 289mm ja takana toisellepuolelle 288,4mm, ajattelin että 288mm pituus kävisi molemmille...Mutta toi 0,4mm ylimitta jäi mietityttämään,onko noissa pohjaaminen kuinka lähellä. Paketiksi ajattelin dtswiss 415 kehät,novatecin navat ja DT revolution pinnat.
luokkaa milli tulee jo siitä että laitatko ulko vai sisäkehälle pinnat. Varmaan on aerodynaamisempi päät ulospäin mutta teoriassa jäykemmän etukiekon saa kun pistää sisäänpäin. ja siinähän se milli jo tulikin eli antaa mennä vaan samoilla.
eikä se edes todennäköisesti pohjaa, mutta onpahan back-up jos niin käy.
(edit_ revot on sitten ikäviä kun lähtevät ohuutensa takia kiertymään. itsellä menee aina hermot niiden kanssa,eli pyrin välttämään...)
No joo, ja klemmari, teipinpala, tussi tms toimii myös indikaattorina.
Mutta 1,8 millisen poikkileikkaus on niin paljon isompi että ainakin mun hermoja säästää :)
Tämmönen:
http://goo.gl/07Mvv
Voi olla että dt revot vaihtuu vielä super comppeihin,revot vaan sais tarjouksessa huokeemmalla ja onhan ne kevyemmät.
Komppaan. Ja kasasin sentään kahdet Arc en Ciel -vanteet noilla Hope Pro III (taka) ja Campy Nuovo Record -8x (etu) navoille 36 pinnalla... ei yhtään pahempi homma pinnojen puolesta, saatto olla jopa helpompi.
Pistä sitä mineraaliöljyä tippa vanteen jengaan ja vanteen nippaholkkiin ennen nippoja niin eipä pahemmin kierrä. Ja tuo kiristysohje toimii hyvin.
Itellä kans kierteen sekä nippelin olakkeen voitelu sekä noin varttikierroksen palautus säädön jälkeen (vähän tuntuman perusteella varioiden) on tuottanut kolme kiekkoa Revolutioneilla ilman hankaluuksia.
Nyt olis etukiekon kalikat kasassa odottamassa (DT Swiss 240 disc, DT Aerolitet ja DT RR465) kasausta ensikesän työmatkaajoon. Taidan vielä kuitenkin vain kasta itse ja sitten rihtauttaa jossain asiantuntevassa paikassa, kun ei ole tuota penkkiäkään... Saas nähä millainen kalu tuosta tulee.
Muista öljytä jengat ja olakkeet kasatessa.
Ei välttämättä mene hukkaan jos kokeilet rihtausta heittämällä pyörän ylösalasin ja uus kiekko etuhaarukkaan. Tarvit vain soppelin pinna-avaimen tai sen puuttuessa kunnollisen pikku jakarin (mun työkalu melkein näihin päiviin asti). Heitot voit kattoa haarukan välissä soppelilla muovin palalla, ei siihen telineitä tarvita.
Kiristelet kaikki nipat ensin yhtä syvään (vaikka katsoen jengoista) ja sitten alat asteittain puoli kierrosta kerrallaan kiristämään kunnes verrokki etukiekon mukaan saat ne samalle kireydelle.
Jos sait kiristettyä kaikki samalle kireydelle (tai ainakin yhtä syvälle) ei tässä vaiheessa pitäisi olla pystyheittoa. Jos näin niin sitten rihtaamaan suurimmat heitot pois, kannattaa muistaa perussääntö "kiristän tätä, löysään vastakkaista" eli pareittain aina nämä kiristykset niin vältetään pystyheittojen syntyminen.
Ja kun heitot on jotain millin luokkaa tai alle, sitten tarkistamaan että vanne on keskellä. Senkin voi tuon muovin palan avulla kattella etuhaarukassa. Jos ei ole keskellä niin sitten vaikkapa neljännes löysätään sen puoleista pinnaa jonka puolella vanne on, ja saman verran kiristetään toisen puolen pinnaparia, koko kierros.
Ja sitten toistetaan noita paria kappaletta.
Ja varaa aikaa, kiireessä ei rihtaus onnistu. Ja jos sitä pystyheittoa tuli heti alussa niin löysää kaikki pinnat ja aloita uudestaan kiristämällä samalle pituudelle/kireydelle.
Noilla pääsee alkuun... voi olla ettei asiantuntevia tarvikkaan vaivata...