Miten pienillä paineilla ajoit liukkaalla kelillä?
Printable View
^ juuri näin, kovemmat paineet että rullaa kun on pakkaskeli, sitten märällä jääkelillä laskee paineet niin saa sitä pitoa lisää.
Sama toimii hyvin noiden Contin kitkarenkaiden kanssa...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Kuten jo mainittiin, etu- ja takahaarukan sisäleveys ratkaisevat. Kun kehän sisäleveys ei muutu, leveämpi rengas on todennäköisesti juuri nimellisleveyden erotuksen verran vanhaa rengasta leveämpi. Arvioi kuinka paljon tilaa haarukassa on per puoli. Normaalille renkaalle lienee fiksua jättää ainakin 5mm tilaa per puoli, nastarenkaalle jättäisin ainakin 10mm.
Renkaan ja kiekon eläminen haarukassa on täysin tapauskohtaista. Välystä voi tarvita selvästi enemmänkin jos esim. kiekko tai rengas ei ole täysin suora. Renkaan todelliseen leveyteen voi vaikuttaa vaihtamalla sen kiekkoon jonka kehän sisäleveys eroaa (renkaan reunalangat lähenee tai etääntyy toisistaan, renkaan ilmatila muuttuu), mutta kiekon vaihtaminen haarukkaan liian leveän renkaan takia vaikuttaa perse edellä puuhun kiipeämiseltä. Vain silloin perusteltua, jos jotain rengasta on saatavissa vain tietyissä mitoissa ja se olisi sovitettavissa haarukkaan jollain tietyllä kehäleveydellä.
Itse taas tässä innolla odottelen, että koska saa taas laittaa noi ISP-nastoilla nastoitetut Gravdalit alle ja lähteä ajelemaan työmatkaa sekä jäisiä pikkuteitä. Mulle itsellä nämä ovat taas olleet aivan loistavat, ison osan ilosta tuo n. 2,5bar hujakoilla pyörivät paineet ja tubeless asennus. On muutamia kertoja palannut katsomaan mm. polkuajon jälkeen noita ajettuja mutkia ja kyllä kovalla polullakin noi reunanappulat puree mutkissa pyörää taittaessa oikein mukavasti.
En muuten millään usko, että näillä renkailla pystyisi ajamaan ñ. 1bar paineilla, vanteet olisivat varmasti hyvin pian mutkalla ja sisurit puhki (jos sellaisia käyttää).
Toki tällaiset verrattain kapoiset (38mm) nastarenkaat on hieman kiikkerät tilanteissa joissa väylille muodostuu kunnon jää pollanteet, mutta ihan hyvin noistakin tilanteista selvisi viime talvena. Enemmän mä kuitenkin nautin näillä työmatkan yms. hyötyajon veivaamisesta kun esim. 29er ISPillä, jotka mulla oli ennen vastaavia tehtäviä hoitavassa kulkineessa.
Pito ei tosiaan ole näissä mitenkään loputon, mutta kuitenkin erittäin hyvä. Renkaan paras puoli on kuitenkin tuo kevyt ajotuntuma ja sellainen helppous/annakoitavuus, yhtään ei harmita vaihtaa kesänakkeja nastarenkaisiin.
Mun käsitys hinnasta on toki hieman vääristynyt, kun sain nämä itse melko halvalla itse nastoittamalla.
Emännän pyörässä on vertailunvuoksi 35mm mara winterit ja kyllä ne melkoisen umpikumisilta tuntuu näihin verrattuna (nämä tosin asennettu sisureiden kanssa).
Kävin eilen ajamassa vähän reilu 50km sisään Nicetrac Snow 200 renkaita. Taittuvakylkiset 37mm alla omassa krossarissa. Ajattelin kokeilla noita tän talven, kun on aiemmin kokemusta jo mara wintereistä ja contin nordic spikeista. Jäi kyllä hyvä fiilis kumeista näin kuivalla asfaltilla ajelun jälkeen. Rullaa yllättävän hyvin ja missään vaiheessa ei alkanut edes vituttamaan ajella paljasta asfalttia noilla. Liekö sitä ollut edesvaikuttamassa se, että on tullut ensimmäistä kertaa ajeltua työmatkojakin cyclokumeilla. Ennen olen aina siirtynyt sileistä kumeista suoraan nastoihin, niin tuntuma on ollut aika kauhea. Paineita oli edessä 4 ja takana 4,5. Hintahan noissa on paras ominaisuus, kun itse tilasin noi sportia pekasta alkusyksystä, niin oliskohan ollut 20e/kpl. Jos toimii lumella ja jäälle, edes vähän sinne päin kuin mara winterit/nordic spiket, niin voin kyllä suositella niitä tuohon hintaan. Niitä kokemuksia kuitenkin vielä odotellaan..
Hyvät ne on, itse ostin pari vuotta sitten. Viime talvena tosin ei juuri käyttöä tullut, mutta edellisenä ajelin kohtalaisesti. Nastojen puuttuminen keskeltä tietysti tekee sen, että äärimmäisillä jäätiköillä häviää enemmän nastoitetuille, mutta omassa käytössäni ei haittaa. Ajaa ne muutamat päivät varovammin, tai on ajamatta. Parempi vaan kun ei jyrise sulalla niin pahasti, ja jääkeleillä voi tiputtaa painetta. Lumessa pesee varmasti Maran miten tahansa. Mukavuus ja rullaus nastarenkaiksi hyvät.
Varmasti hintansa arvoiset, vaikka itse en noin halvalla saanutkaan. Pekan sivulla muuten on Basic-mallin hinta 19€, mutta sait siis taittuvan sillä hinnalla?
Voisikohan Contin Nordic Spike eteen ja Nice Trac Snow taakse olla toimiva yhdistelmä myös jäällä vai kannattaako pitäytyä pomminvarmassa Contissa myös takana?
Edessä olevasta Nordic Spikestä en luovu missään tapauksessa...paitsi ehkä silloin, jos jostain löytyy vielä paskempi (l. jäällä pitävämpi) rengas. Sen verran hyvin rengas on toiminut jäisimmilläkin keleillä. Pointti oli lähinnä se, että kuinka paljon pito mahdollisesti kärsisi, jos pelkästään taakse heittäisi hieman liukkaamman renkaan.
Kyljellään tuli käytyä aamulla, pitäisköhän sitä vaihtaa nastat. Saamari
Nicetrac 200 taittuvia tuli tilattua 6 kpl (19€ kpl), joten talvi saa tulla!
^ Mistä? Jos sopii kysyä...
http://www.suomenurheilupyora.fi/nic...va-nastarengas
Tuli vuorokaudessa perille.
Viime talvena hommasin maasturiin tuollaiset 60mm taittuvakylkiset 26-tuumaiset Nice trackit. Niitä sai silloin tarjouksesta 9,9€/kpl, järkyttävän painavat kyllä. Oli ensimmäinen talvi kun ajoin niin en voi oikein verrata mihinkään mutta ainakin pysyin pystyssä koko talven. Rullaavuus yllätti ihan positiivisesti. Nastarenkaita kun lukemani perusteella tunnuttiin sillä osa-aluella yleisesti haukuttavan.
Maasturipuolella tilanne voi olla toinen, mutta crossikokoisissa nastarenkaissa taiteltavat Nicetracit taitaa olla sieltä keveimmästä päästä. Gravdalit toki, mutta jos ne maksaa jotain 5 kertaa enemmän, niin hyötysuhde rahalle ei ole riittävä ainakaan minulle. Pitää olla jo tosiaan harrastuneisuutta, että ne ostaa. Muut on sitten niitä reunalangallisia, paksukylkisiä ja raskaita.
Hyötysuhde rahalle ja harrastus eivät kuulu yhteen.
Nyt vaan katsellaan, onko aamulla 3cm vai 10cm lunta. Tublekset on viritetty ja huomenna ajetaan nauraen ruuhkien ohi :)
https://c1.staticflickr.com/6/5544/3...6bab1cf2_h.jpg
Pitää kyllä osittain paikkansa ja paljon sitä onkin tullut kevenneltyä pyöriä ettei siitä olisi kiinni mihin kaikki ylimääräinen raha on mennyt. Joku kohtuus kuitenkin. 260€ nastarengasparista en pysty mitenkään hyväksyä, kun materiaalikustannuksetkaan ei voi olla paria kymppiä enempää. Olisivat edes samanhintaiset kuin ISP:t niin voisin ostaakin.
Harmi urheilupyörässä ei ole taitettavia Nicetrackeja kuin 32mm. 37mm leveää kun olisi ollut niin olisin käynyt heti huomenna hakemassa. Ei jaksaisi millään rikkoa taas sormiaan mara wintereihin kun repii niitä vanteelle ja ajomukavuus noilla nyt on surkea... Talvipyöräily ei tosin ole se ykkösharrastus enkä erityisemmin siitä nauti, joten saavat taas kerran ajaa asian työmatkoilla.
Melko tarkaan vuosi sitten minäkin askartelin nuo omat ISP-nastoitetut Gravdalit. Hintaa kertyi n. 150€ jolla sai 2kpl taittuva kylkisiä 120tpi Gravdalia, nastatyökalun, nastat sekä varanastoja.
Tähän hintan erittäin hyvä ja toimiva ratkaisu.
Tässä vielä tuo viesti jossa listailin ostopaikkoja tms. Jos tätä ketjua selaa hieman taaksepäin löytyy varmasti tuoreempia ostopaikkoja ja hintoja.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...43#post2445443
Aika halpaa näiden renkaiden avulla keventely ja pyörän parantaminen kuitenkin on, jos vertaa vaikkapa uuden vannesetin hintaan.
Johtuisiko enemmän poljetuista kilometreistä, mutta Marathon Winterit eivät aamulla tuntuneet lainkaan niin raskailta, kuin aiempien talvien jäljiltä päässä oleva muistikuva kertoi. Painetta 3.5bar ja 240 nastaa/rengas tuntui kyllä hyvältä polkea lumen ja jään peittämillä teillä :)
Ei kaipaa tässä(kään) vaiheessa pyöräilyvuotta vammoja mihinkään päin kroppaa.
Onneksi Gravdalien hinta on hiukan edullisempi kuin viime vuonna, vaikka kalliithan ne silti on, joskin pirun hyvät ajettavat. Ja aina ne loppuu kesken...
Litkuttelin muuten gravdallit tällä kertaa marioposan Caffe latexilla. Aine on kaameaa liisteriä kuivuttuaan, mutta tuntuu kyllä toimivan. Renkaat olivat tyhjentyneet yön aikana lähes täysin, mutta seuraavalla paineen lisäyksellä vuotoja ei enää ollut. Täytyisi melkein ostaa litkun poistoon se marioposan oma aine.
Sun ringlen black flag kiekot ovat hyvät gravdalleille. Rengas puree hienosti hyllylle, eikä kyllä pääse vahingossa tuolta blurbbaamaan. Leveyttä saisi kyllä olla enemmänkin. Voisi olla positiivinen vaikutus pitoon.
Jos ne on ehjät niin diilaa ne murheenkryynit mulle halvalla?
Nastoitetut Gravdalit maksaa niin tolkuttomasti, että oli rahaa tai ei niin en suostu maksamaan. Itse nastoitetut vois ehkä just ja just olla hyväksyttävässä budjetissa kun samaan hintaan saa pientä askarteluhommaakin. Mutta mistäs niitä nastoittamattomia saa? Äkkiseltään mikään verkkokauppa ei tuntenut sellaisia.