Meinasin vaan että eikös 75 hapenotto ole jo todella kova?
Printable View
kp63 suhteuttaa urheilijoihin ja todellisissa kilpailuissa tarvittavaan voimatasoon. Minä puolestani vastasin sun Zwift-näkökulmasta eli kyllä tuolla pärjää "meidän muiden" kanssa. Ja jos nyt vähän vielä laajennetaan, niin itse asiassa Zwiftissä pärjää ihan millä tahansa, kun porukkaa on A+ ... D luokitusten välillä mitä tahansa 7 ... 1 w/kg.
Mitä olen omasta Garminista (edge 1000) maksimi hapenottolukemia seurannut niin olen kiinnittänyt huomiota että kuormittavammalla lenkillä arvo on laskenut ja kevyemmällä lenkillä arvo on taas yleensä noussut. Itselläni arvo on liikkunut jossain 40-45 välillä. Oikeastaan en ole minkäänlaisia johtopäätöksiä noista lukemista tehnyt, välillä tuntuu että lukema voisi huonompikin olla sen perusteella miten fillari kulkee ja miten on palautunut.
Minä olen kyllä huomannut selvän syy/yhteyden garminin vo2 arviossa. Eli kun lukema on isompi, fillari kulkee kovempaa. Eli on noissa firstbeatin algoritmeissä jotain ideaa, vaikka en itse lukuarvoon uskokkaan.
Mitenkä Garmin yleensä laskee/arvioi maksimi hapenottokyky arvon. Nostaako/laskeeko se arvoa yhden ainoan suorituksen perusteella vai huomioiko se muuttuneessa arvossa aikaisempiakin suorituksia joltain tietyltä aikajanalta?.
Vähän luulen, että laskee vain noista n.10min tehoista suoraan hapenoton. Mutta en tosiaan ole perehtynyt tuohon ollenkaan.
Tuo Garminin (Firstbeatin) algoritmi antaa oman kokemuksen mukaan hyvinkin oiken suuntaisia arvoja. Polarin vastaavilla "kuntotesteillä" ei puolestaan tee yhtään mitään.
Tuo noin reilu 50 ml/kg ja noin 215 w ftp on aika lähellä toisiaan tuon painoisella kaverilla. 400 wattia 5 min max ja 75 ml/kg on jo tosi kovia arvoja ja kansallisissa ikurikisoissa noilla riehuu ihan mukavasti, jos muut ominaisuudet kohdillaan.
Kp63:lta asiaton kommentti, ihan hyvä tuo 216 on ensimmäistä kertaa testiä ajavalle.
https://assets.firstbeat.com/firstbe..._30.6.2017.pdf
Laitoin tuohon first beatin "whitepaperin" liittyen vo max:ssa käytettyyn arviointiin sykkeen ja nopeuden perusteella. Juoksunopeudesta ja sykkeestä lähetty kehittämään maratooniin valmistautuvien urheilujen lukujen perusteella. Tällöin saatu arvio, joka tarkkuus juoksussa 95 %. Testattu myös pyöräilijöille, jolloin tarkkuus huonompi 92 %. Jos ymmärsin oikein niin tuossa myös maksimisyke/ikä arvioitu, joka vaikuttaa lopputuloksen "tarkkuuteen". Mielenkiintoisia taulukoita mm.vaadittavista vomax-arvoista suhteessa tiettyihin tomiin/suorituksiin. Tuo ei käsittääkseni voi ottaa arviota anaerobisen kynnyksen suhdetta vomaxiin. Jossain oli mitattu Ruotsin maajoukkuetason suunnistajien vomax arvoja ja vaihtelivat välillä hieman yli 60 -hieman yli 80 ja anaerobinen kynnys 80-94 % tuosta.
Ei minua palaute häiritse, hyvä kun asiat sanotaan suoraan. [emoji16]
Toki tässä ollaan vain peruskuntoilijana liikkeellä että ei kai sitä kisaajaan fysiikkaa tarttekaan omata?
Ja aina on hyvä olla tavoitteita, olkoon se tässä ftp:n nostaminen.
Omaksi iloksi tätä(kin) tehdään, ei otsa rypyssä ja verenmaku suussa.
Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk
Tavoite on hyvä. Laita tavoitteeksi nostaa ftp 250 lähistölle. Sillä pyörä alkaa kulkemaan jo aivan toisella tavalla. Käytännössä voit ajaa samaa vauhtia 120 sykkeillä, mitä nyt pääset 150hr.
Sinällään kunnon kehityksen huomaa hyvin wattimittarin ja sykemittarin avulla ajossakin, mutta ramp testi on helppo tehdä ja onhan se hyvää treeniäkin.
Wattien kanssa ajo muuttuu kuin vahingossa tavoitteelliseksi.
Itselläni Zwiftin myötä FTP-testilukema nousi 230:sta 320:een puolessatoista vuodessa. Nyt en ole testannut tänä vuonna, mutta tunnin ajan pystyn pitämään 300 wattia*, joten ehkä se on nyt pysynyt jokseenkin samoissa lukemissa.
Ulkona lenkkeily, muu tekeminen ja paino ovat pysyneet suht samana, joten annan arvon paremmasta voimatasosta nimenomaan trainerin päällä vietetyille tunneille. Zwiftissä jaksaa ajaa 3-4 tunnin settejä sen sijaan, että ilman virtuaalimaailmoja tunti maistui pahalta. Zwiftissä on lisäksi hyviä hapokkaita kisoja. Niiden ainoa puute on, että ne ovat suurimmalta osin melko tasatehoista. Olenkin välillä tehnyt isommissa lähdöissä niin, että jättäydyn ihan jälkijoukkoihin. Siitä sitten nousua porukka kerrallaan. Usein siihen väliin tarvitaan 2-8 minuutin tiukka rypistys.
* ulkona noin 10% vähemmän. Bike fitissä perjantaina tulikin yksi mahdollinen selitys, sillä ajoasento eri pyörissäni on erilainen.
Laitoin tuon first beatin prujun tuomaan myös toisenlaista perspektiiviä siihen mikä on hyvä ja mikä huono.
a) B:n luvut ovat erittäin hyviä/erinomaisia kun vertailukohtana on koko väestö ja ikäryhmä
b) lienevät keskitasoisia kun vertailuna pyöräilyn aktiiviharrastajat, jotka käyttävät trainerroadia, sufferfestia yms. käyttäjät; ftp hieman alle keskitason ja watit per kg keskitasoa
c) heikkoja kun vertailuna kilpapyöräilijät, toki näissäkin on eri katgoriatasoja jne..
Minkä sitten noista vahtoehdoista haluaa valita.
Jos tuosta ylöspäin, niin tuntimääriä enemmän? Traineri varmaan hyvänä apuna siihen
^^Hyvää kehitystä Fiberillä, etkä käsittääkseni ole enää junnuiässä. Pitää varmaan kans tuota Zwiftailua kokeilla ens talvena vielä kerran. Yhden syksyn sillä rypistelin, mutta tuolloin oli ajankäytön kanssa ongelmia ja muitakin motivaatiopuutteita ja hommasta ei oikein tullut mitään. Trainerilla kyllä voi tehdä laadukasta harjoittelua, jos vain pää kestää.
Sanoin jo anteeksi, mutta pointtihan on se, että 215 tms on huono ja se on hyvä ymmärtää. Se mitä tehty aiemmin, ei ole siis kestävyyskuntoon vaikuttanut ainakaan positiivisesti. Se myös tarkoittaa sitä, että potentiaalia on kehittyä, ja paljon. Mutta ei pidä keskittyä ftp:n nostoon. 215 tarkoittaa sitä, että aerobinen kunto on huono ja sitä puolta pitää vahvistaa. Tarkoittaa siis pitkää ja rauhallista pääosin eikä erillisiä kovia treenejä tarvitse tehdä vaan ne voi hoitaa lenkkien lopussa. 6h viikossa tai vähempikin riittää. 2+2+2 tai 1+1+2+2, 1+2+3 tms ja parin treenin loppuun vähän kirraamista.
Itsellänikin olisi halua yrittää uudestaan aloittaa erg treenit Zwiftillä ja yrittää parantaa kuntoa. Ongelmana on lähinnä työstä palautumisen kanssa, väsyneenä kun ei innosta treenata eikä vissiin oikein kannatakaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pakko kysyä että mistä tiedät mun lähtötason? Kun tuon päätelmän teet.
Tietty jos tarkoitat röökinpolttoa ja epäterveellistä työympäristöä se pitää kyllä paikkansa.
Mä en ole koskaan "treenannut tavoitteelisesti", kaikki mitä on tehty on tehty omaksi iloksi ja hyötyliikuntana myös.
Tavallinen kadunmies siis.
Joka ajaa aina liian lujalla teholla, koska nauttii siitä.
Mutta ehken on aika tehdä enemmän sitä PK:ta.
Perheellisen työssä käyvän on turha haaveilla 6krt/vko treeneistä. 3krt/vko alkaa oleen maksimi.
Sain viimein eilen aikaiseksi kasata omankin trainerin paketista ja laittaa fillarin "kiinni". Pienet testipyöritykset erg modella. Wateista ei mitään käryä, kun en ole koskaan ajanut tehomittarin kanssa.. Voisi avata Zwift tilin jossain vaiheessa, niin pääsee paremmin testailemaan ja tekemään vaikka ramp testin?
Hiki kyllä tuntuu sisällä tirisevän siihen malliin, että lisätuuletinta hommattava...
Jop. Kyllähän kp63 on tuossa oikeassa. Minulla yksi kaveri ajoi välittömästi fillarin oston jälkeen suoran laktaattitestin. Siis alla ei ollut yhtään pyöräilyä, eikä käsittääkseni mitään muutakaan kestävyysurheilua. Saman 210w sai tulokseksi. Suht saman kokoinen kaverikin.
Mutta kyllä tuosta äkkiä noustaan. Paino on kuitenkin järkevä. Isolla kaverilla ei taas pyörä kulje kummoista kyytiä vielä esim 250w ftp teholla. Brillellä se riittää jo pitkälle, kun asennon saa kondikseen. Eli noin ajateltuna tavoite ei ole ollenkaan mahdoton.
Ja mistäs sen Zwiftin ajon löytää kun ajo on lopetettu ja seivattu. Ei löydy Stravasta eikä Garminista.
Ja missä helvetissä se on Zwiftissä??[emoji16]
Zwift ilmoittaa että se seivataan Garminiin ja Stravaan...
Pitääkö se Edge tosiaan olla kiinni pyörässä että tää homma toimii??[emoji849]
Hukkui koko treeni näemmä.
Ajo siis Macillä, eilen iPadilla Ramp-testi tallentui kuten kuului.
Edit: näemmä pitää hakea Zwiftistä fit-tiedosto ja pukata Connectiin. Kökköä. Eli tästälähin ajan iPadilla.
Ostettava kai 13" pro[emoji851] Toi 9,7" on vähän pieni.
Elikkä Zwift/ my profile/ connections/ strava connect. Noin saat Stravan ja Zwiftin keskustelemaan keskenään jos et ole vielä noin tehnyt. Itse ajoin äsken 1h30min Ranskassa ja meni tovi ennen kun näkyi Stravassa, ilmeisesti ruuhkaa. Zwift.comiin kun kirjaudut niin treenit pitäisi tulla heti näkyviin ja Zwiftin Companion appissa myös, kunhan vaan olet muistanut tallentaa treenin ennen kun poistuit Zwiftistä.
Ja ilmeisesti ilman Edgeä Connect ei osaa määrittää harjoituksesta mitään?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...de0e681faf.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...552c8b3394.jpg
^No ni, eli se Edge pitää olla siinä nokalla kuitenkin.
Jos haluaa Garminia seurata.
Edit:
Eli Zwiftaa Mäkillä=harjoitus ei turhaan juokse Connectiin mutta jää omaan Zwiftiin.
Ja pitää Edgen mukana niin "vapaa ajo" tallentuu suoraan Connectiin ja ymppäytyy omien treenien tuloksellisuuslaskentaan.
Ja samalla näkee Vectoreista tarkempaa dataa.
Stravaan tulee harjoitteet tuplana kun käyttää fillarin tietokonetta myös, Zwiftin ja Garminin tallenne. Minullakin on Garminin Edge mutta en oe viitsinyt sitä käyttää sisätreenissä, Stravan data on riittänyt minulle.
edit. jaaa, enpäs olekaan 100 varma, taitaa saada estettyä sen ettei edgestä tule Stravaan jos ei halua.
Stravalla ei mulle niin väliä, Connect on ykkössijalla.
Connectiin tulee myös tuplana jos ajaa padilla ta iphonella.
Mäkillä siis ei.
Mutta joo, onhan tuo Zwiftailu ihan äärettömän hauskaa, ensimmäinen "pidempi" ajo nyt kokeiltuna. Tykkään.
Uskoisin kyllä talven viihtyväni tuon parissa mainiosti.
Eli jos arvuutellaan että talven aikana pääsen ajamaan 3-4krt/vko, max 2h kerrallaan niin mahtuuko tuohon yksi kovempivauhtinen sekaan(pidän niistä) vai ajetaanko kaikki rauhassa ja lopuissa välillä rimpuillaan kovemmin?
Vai onko yhdestä (esim) 4x8 intervallista/vko hyötyä? Vai enemmän haittaa?
Kun nyt tuossa ajelin ensimmäisen 1 1/2h pk-ajelun Zwiftillä niin huomasin että siinä tunnin ja 20min ajon jälkeen olin hyvin heränny ja hyvät tehot sitkutella vauhdikkaamin. Kun sattui sopivasti joku segmentti siihen loppuun.
5min rutistus tuntui helpolta pidemmän rauhallisen ajon päälle.
Verrattuna esim Ramp-testiin jonka tein vain 10min ajolla+5min lämmittelyllä.