Justiinsa noiden seutujen läpi ajeltiin sunnuntaina, katso Timben karttalinkista osviittaa. Todennäköisesti ajelen ensi sunnuntaina samoilla seuduilla, jonon jatkeeksi vain. Kelinkään ei pitäisi olla niin rankka, jos ei tule paljon lunta.
Printable View
Jonkun TREK-kuljettajan kanssa puheltiin Mannin metsässä, hää oli kuulemma Kellokosken suunnalta lähtenyt..
Yritän sitä parrakasta kaveria houkutella maastopyöräilyn mielenkiintoisiin saloihin, niin ei tarttis aina yksin polkea.
Alku näyttää lupaavalta, mutta vielä on työtä..
Ristinummen ja alueen väliin jää väkisin hiekkatiesiirtymää. Alueella on polkuja paljon. Osaa seuraamalla päätyy ajokelvottomalle suolle. Polkuja on myös merkattu Open Street mappiin ja ne näkyvät mm. tuolla gpsies.com-palvelun kartoissa. Karttaruudussa on oikealla korttipakan näköinen kuvake, josta saa vaihtaa karttaa tai satelliittikuvaa. Tälläkin vanhalla lenkillä on kuljettu alueella.
Kiitos Timber teipistä. Tiputan huomenna postilootaas. Mullakin oli ilmeisesti kaksi ongelmakohtaa tubelessissä: nippelinreikä ja venttiilinreikä. Venttiilinreiässä pieni ylimääräinen viilto ja isompi (itseaiheutettu) reikä nippelissä. Ekaa kertaa joudun säätämään tubelessien kanssa, aina muulloin mennyt litkutushommat kuin tanssi.
Yritin viikonloppuna ylittää Tuomalansuon keskeltä, mutta 2,1" upposi liikaa ja palasin taistelukoulun radalle. Löytyykö Tuomalansuon pohjoispuoliskolta polkua joka yhdistäisi Niininiemen Saksankalliolle tai Pyöräkalliolle?
http://img.tapatalk.com/d/14/01/08/atyva4ez.jpg
Tapahtuukos tänään sellainen yhteisajo, kun on keskiviikko ?
Varastomaali/Värisilmä klo 17:30 vai mikäkö olikaan aika ja paikka ?
ei taida näillä keleillä päästä "kuivinjaloin" keskeltä läpi. etelän kautta hiihtouraa pääsee läpi josta olit ajanutkin. Hakalantieltä tulee hieno ura Saksankallion länsipuolelle joka on ajettavissa tälläkin kelillä. ainoo märempi paikka on siinä polulla kun käännytään Saksankalliolle päin mutta siitäkin pääsee kuivin jaloin.
sitten kun suo on jäässä niin siellä pystyy ajelemaan monessakin paikassa. Niininiemen pohjoispuolelta lähtee polku pohjoiseen kaartaen lopulta tuolle äsken mainitulle polulle mutta sitäkin kannattaa ajaa vain kun maa on jäässä. se on myös vaikea löytää jos ei tiedä tai siellä ole jälkiä.
tossa näkyy myös Saksankalliolta lähtevä polku sinne pellonkulmaan päin.
voi olla että sunnuntaina tuolla voisi jo ajella jos sääennusteet pitää paikkansa.
jk Hakalantieltä pellonkulmaan josta polku lähtee Saksankalliota kohti täytyy kulkea pellon puolella (reunaa pääsee ajamaan) eikä tietenkään sen viereisen talon pihan läpi.
toinen jk vielä yksi jälki jäiseltä Tuomalansuolta
kolmas jk löytyyhän näitä näköjään viivoja Tuomalansuolta
Oikein paljon Kiitosta reippaasta seurasta ja muutamasta uudesta polusta!
Tässä meneekin nyt hetki puhkuessa, oli sen verran kova meno omaan tahtiin verrattuna..
Kiitos viivoista Heccu! Toivon viikonloppuna planeettaamme lisää pintajännitystä, jotta suo kantaa!
Tämä todettiin huonosti toimivaksi ratkaisuksi. Ensimmäiset parikymmentä minuuttia menee usein kuulumisten vaihtoon ja speksailuun, sitten onkin jo kiire ajaa... Täytyy miettiä jotain muuta. Huomenna on vähän aikataulupaineita, joten starttailen kotoa jo kahdeksan maissa ja koitan keritä ajelemaan taas Järven ympäri. Jos näyttää liian tiukalta, käännyn pakanapuomilta takaisin. Kiinnostaako ketään aikaisempi startti tommoiselle lenkille?
Huomenna ei kerkiä lenkille.Tänään käväsin parituntisen nastoilla, mukavasti oli pakkanen jo polut kovettanut, isommat lutakot oli kyllä vielä sulana.
Lemmenlaakson kulmilla aika kuivaa ja kovaa, manni ja hiihtomaja aika märkää, pintakosteus tarttui takavaihtajaan ja loppumatka meni sinkulana.
^^Kello kahdeksan on vähän turhan aikaisin.
Kuinka paljon jäätä poluilla on? Onko nastat parempi valinta kuin suvikumi?
Voi olla suvikumeilla ohjelmaa, jäätä jonkin verran lisäksi juuret ja puut mukavassa kuurassa sekä tuo lumi siihen päälle.NASTAT.
joseioo meikäläistä paljoo näkynyt porukkalenkeillä jarruna niin ei taida vastakaan su-lenkeillä näkyä. ovatten nimittäin keksineet tuolla etelän suunnalla järjestää iltarasteja su-päivisin koko talven ajan joten käyn ajelemassa niitä aina kun mahdollista. olis tietysti kiva kuulla ja nähdä miten pitää ajaa vaikken mitään kuiteskaan uskaltais yrittää.
Tuskin on nastalle käyttöä. Maa oli läpeensä sula vesisateiden aikana, joten imaisi vedet sisuksiinsa. Lumessahan nastaton pelaa nastan veroisesti. Onko huomenna kaupalle tulijoita?
No jos menestykseksi määritellään, ettei mitään tekniikkatreenejä tehdä, niin sitten oltiin kyllä asian ytimessä ;) No kahtotaan, miten tuo lähtee etenemään. Lauantai-iltapäivät ovat jo aika pitkään valoisia... Huomenna en siis ole tulossa kaupan kautta.
Käväsin vähän valopäästelemässä tossa lähipusikoissa ja kyllä on kiva kun vihdoin saadaan lunta. Lumisessa maisemassa pelkän tuikun valossa ajaminen vain on jotenkin ... meditatiivista? Tänään olisi voinut ajella ilman nastojakin, mutta kun tuo nyt vähän tuota pakkasta vielä yöksi kiristää, huomenna en ilman viitsi lähteä varomaan lumen alla olevia ansoja. Ts. en jaksa enää vaihtaakaan...
^jäi tosiaan vähän vähälle tekniikkareenit viime viikolla. Lauantait käyvät ainakin minulle aika usein, mutta puolestani sunnuntaikin käy hyvin.
Litkutin varmuuden vuoksi alle Ice Spikerit, joka tapauksessa ne olisi pitänyt muutaman viikon sisään laittaa alle.
Kiekoista vielä: Tunen navoilla ja Flow-kehällä 29" kiekkosatsi 350 €, ei kallis. Tekis mieli ostaa varalle :) Etunapa 20mm akselilla (kävisi mulle hyvin) ja takanapa pikalinkulla. Konversiokitti (50€) on 15mm navalle mutta ei pikalinkkuakselille. Ja toki lisäksi vielä tubeless-teippi joitain kymppejä.
http://www.bike-components.de/produc...=11&xtmcl=tune
http://www.sports-tracker.com/#/work...3pm2q5rpfnv5p9
Tuomaksen kans väännettiin kimpas tommonen perussetti. Pakkanen ei mikään ongelma, kuuma tuli ihan ajamalla.
Nastat vai ei? vaikee sanoa. Tumpilla nastat, mulla suvikumit.Ei sielä jäätä paljoa ollut. Mulla välillä juuret vei fillaria,en lippaillut, hiljaa mentiin. Tumpilla varmaan parempaa pitoa mutta pahalta kuulosti kallioilla ja kivikoissa kun nastat otti osumaa...
No ei tehty ei. Tarkoitinkin, että ajassa ei periaatteessa ollut mitään pielessä. Maisteri vaan ei määrännyt hommiin, ei käskenyt harjoittelemaan, ei kai nyt kukaan muuten ala.:)
Tänä aamuna ei jaksanu herätä.
Alkuillan lenkillä ekan kerran kohtasin sellaisen ongelman, että renkaiden lätäköistä nostama vesi jääty takahaarukkaan, niin että nastat alkoi räpättää jääkovia patteja vasten. Huomasinkin, että Epicciin jää aivan olemattoman vähän muta- eli jäävaraa 2,4" ice spikereilla.
^mulla muodostui kans jääpaakkuja vähän koko ajan, sen lisäksi iskarissa meni ilmat ja öljyt sekaisin, etuvaihtaja jäätyi, takajarru jotenkin takelteli silloin tällöin ja keulan herkkyys katosi. Kaikki mukavan talvilenkin ainekset siis :) Taidan vaihteellistaa täysjäykän ja aloittaa täpärin talvihuollon.
Kitkat vs. nastat: molemmilla pärjää, kalliolla ja kivikoissa nastat pitävät ikävää rutinaa mutta ainakin rauhallisessa ajossa kaikki nastat pysyivät kiinni renkaassa.
Minä ajelin speksien mukaan variaation lutakon ympärireitistä: http://connect.garmin.com/activity/428552956
Lopulta ei edes olisi ollutkaan mikään kiire mihinkään :mad:
Ilman nastoja olisi pärjännyt vallan mainiosti. Sen verran pyrki kosteus pintaan, että takavaihtajan toimintaa varjellen ja nastojen lipsumista kallioilla varoen tuli muutenkin ajettua tosi lunkisti. Takarengas alkaa olemaan sen verran kaljun näköinen, että täytyy varmaan kipaista lisää nastoja kaupasta. Onko kukaan liimaillut uusia nastoja kiinni? Muistelen Fillariosan Markuksen jotain sellaisesta joskus jutelleen.
mä ooon rymistellyt nastoilla kivien reunoja jo joulukuun ekoista pakkasista alkaen. 26x2,35 ISPt olleet jo koko edellisen talven. joku aika sitten vilkaisin lenkillä takarengasta ja huomasin että 2 nastaa puuttuu. kotona sitten päätin että käyn liimaamassa uudet (käytetyt) nastat tippuneiden tilalle. päättelin tietysti että nastoja puuttuu ainakin toistakymmentä kun vilkaisulla näkyi jo kaksi puuttuvaa. mutta ei niitä puuttunut kuin vain ne kaksi.
kuvia matkan varrelta
Nikkilän uusi S-Market
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...8&d=1389550353
päivityskeppi, ei kyllä tarttenut mitää päivittää ihme kyllä
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...7&d=1389550147
varuskunnan metsästä löytyi salainen pienoislentokenttä josta tehdään kuvauslentoja ties minne
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/a...6&d=1389550128
^ multa löytyy hyviä käytettyjä reunanastoja vanhoista nastarenkuloista eikä maksa mitään
mä oon liimannut Aralditillä, kärkipihdeillä työntänyt paikoilleen. jos liimattu nasta lähtee irti niin nappula lähtee mukana.
Lumella liikkuessä on se hauska juttu,että toisten jälkiä seuraamalla voi ajella huoletta,kun ei tarvii miettiä mihinkä kääntyä seuraavaksi. Polkupasianssia eilen pelatessa löysin teidän jäljet Malmarin metsästä klo 12:20 ja seurailin niitä. Etenkin Terholan kuntoradan polusto on vielä vähän vieras ja teidän jälkiä seuraamalla sain aikaseksi todella loogisesti etenevän lenkuran :D
Terveks.
Onkos kukaan ajatellut tulla huomenna kaupalle illalla? Itse ajattelin, jos vaan Foreca pitää kutinsa ja pakkasta ei ole kuin -10. Ostin uuden tuikun ja nyt olisi hinku päästä kokeilemaan sitä. Ja kyllä! Olen siirtynyt LED aikaan!:D
seuraa tärkeä tiedoite:
ajaminen on sitten kielletty tässä pellonreunassa ja sen länsipuolella olevassa metsässä.
kannattaa uskoa jos henki on kallis.
kartalla näkyviä teitä saa ajaa.
melkein kävi semmonen kaksmetrinen ukko kravattiin kiinni :eek:. sanoin sille ettei tartte tulla vetämään turpaan, uskon kyllä puhetta ja lupasin ilmoitella asiasta pyöräilykavereille. (enhän minä mutta ne muut :rolleyes:).
katkoviivatietä saa kyllä ajaa ja Ristinummelta tulee siinä vähän pohjoisempana ihan selvä polku viistosti pellon yli josta pääsee katkoviivatien päässä olevan ladon luokse.
eikä tossa mettässä juuri ajettavaa ole. sinne punaisen tien puolelle on asetettu selvät esteet kahdelle metsään menevälle uralle.
Parolantieltä Hakalankujalle voi ihan rauhassa ajella. Urhonkadun ja Tuomalanrinteen mutkasta lähtee toi yllämainitsemani pellonylityspolku sinne ladon suuntaan jota ainakin minä ajelen ihan rauhassa.
toi kielletty pellonreuna on ollut lähinnä mun oikopolku ladolta Parolantien eteläpäähän. on siitä pari kertaa porukkalenkilläkin ajettu.
joo ukko oli aika kireen tuntuinen "ja toista kertaa minä en sitten sano". en kysellyt että mitä sitten meinaa.
jk tarkennukseksi vielä että olen käyttänyt pellonreunaa vain talviaikaan. sinne Ristinummen pellonylitykseen koirankusettajat? talloo polun joka kesä
^No eipä siinä kummoisia polkuja menetetä tosiaan. Mutta onkohan se sitä mieltä, että siinä pikkumetsässä ei saa muutenkaan liikkua? Pari vuotta sitten siinä nimittäin oli isohko suppilovahveroesiintymä. Viime syksynä tosin samalla paikalla ei ollut mitään.
eihän se metsä mitään pihapiiriä ole joten sinne vaan herkkuja keräämään.
se ukon esitys oli vaan semmonen ettei tullut mieleenkään yrittää aikaansaada mitään keskustelua.
Keskusteluahan voisi sen kaksimetrisen hujopin kanssa käydä tuon alla olevan linkin pohjalta :D
http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto...det%2816989%29
Joskos sitä alkais laittautumaan...
http://www.sports-tracker.com/#/work...9ivb4mvnp4v1o1
Moro,ajelin pakkasen kunniaksi mettiä pitkin töistä kotiin.Tuolla saviriihentien jälkeiseltä soramontulta lähtevällä polulla oli team ponsse hommissa, n. 800 metriä sai kantaa pyörää ihan olalla.Siis se pätkä mitä ajettiin toissa sunnuntainakin, jossa se mukavan haastava kivimäki.Yritin tutkailla Tuomalan pelloilla olisiko Erkki The Pellonreuna susiturkki piällä passissa, mutta ei miestä näkynyt missään olisiko pakkanen ajanut sisätiloihin.